motoronderhoud en winterklaar maken

Dag DF30C vaarders,

Dit is het vierde jaar dat ik het motoronderhoud en het winterklaar maken van de Dufour 30 Classic achter de rug hebben. Ik heb alles in 2007 gedocumenteerd en dit jaar, naar laatste ervaringen, aangepast. Nu wil ik helemaal niet voordoen alsof ik alles weet, integendeel … de DF30C is onze eerste boot.

Jullie feedback zal ik graag zomogelijk verwerken. Dus … schiet er eens op! (allen als pdf’s te downloaden)

Status per november 2009
2008-11-15_202115_00_Inhoudsopgave.pdf (8.14 KB)
2008-11-02_224710_01_brandstof_-_diesel.pdf (232 KB)
02 smeerolie.pdf (137 KB)
2008-11-02_224740_03_koelvloeistof.pdf (217 KB)
bijlage 1 onderdelenlijst.pdf (115 KB)
2008-11-10_215856_05_mechanisch.pdf (131 KB)
02 smeerolie.pdf (137 KB)
2008-11-09_110838_07_drinkwater.pdf (218 KB)
2008-11-09_110651_09_saildrive_transm_olie.pdf (349 KB)
2008-11-09_110651_09_saildrive_transm_olie.pdf (349 KB)
2008-11-09_110838_07_drinkwater.pdf (218 KB)
2008-11-10_215856_05_mechanisch.pdf (131 KB)
2008-11-15_202115_00_Inhoudsopgave.pdf (8.14 KB)
2008-11-28_180229_13_drooghouden_binnenruimte.pdf (6.17 KB)
2008-11-15_202810_14_antifouling_onderwaterschip.pdf (290 KB)
bijlage 1 onderdelenlijst.pdf (115 KB)

Nog suggesties?
mariposa39780,7523958333
2008-11-02_224756_04_koelwater.pdf (303 KB)
2008-11-02_224826_06_verbrandingslucht.pdf (31.4 KB)
2008-11-02_224903_08_afvoer_en_toevoerwater.pdf (481 KB)
2008-11-02_224929_10_log_verv_d_dummy.pdf (87.2 KB)
2008-11-02_225145_11_accus_in_de_winter.pdf (72.2 KB)
2008-11-02_225529_12_schoonmaken_en_in_de_was.pdf (68.2 KB)

Piet,
Dit is werkelijk fantastisch! Alhoewel we er zelf voorlopig geen gebruik van zullen maken wil ik je meegeven dat ik het prachtig vind dat je al je bevindingen wilt delen op het forum.  Ik weet zeker dat veel forumleden hier heel blij mee zijn! Bedankt voor al je bijdragen!
Extra tip voor het vervangen van de log door een dummy: Doe dit tijdens het varen. Door de voorwaartse beweging komt er dan nagenoeg geen water binnen.
Groet,
Richard

Piet,
Mooi stukje werk weer. Zou hier zelf aan willen toevoegen het volgende. Controle afdichting van de saildrive, maw de rubberafdichting binnenboord. Volvo Penta schrijft hier 7 jaar voor, wat die van mij ook is. Navraag gedaan en wanneer je wat oxide of roest bij de boutjes ziet dan is dit beginnende lekkage en dan vervangen dus. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Afdichting zelf kost al rond de 600 eurie en dan het werk nog. Mij werd dan ook geadviseerd om de verzekeringspapieren te controleren, er zijn maatschappijen die dit hebben opgenomen in de polis. Maw heb je de afdichting niet vervangen binnen de gestelde tijd door de fabrikant en dan toch lekkage en schade dan kunnen ze moeilijk gaan doen. Mijn verzekeraar maakt hier geen melding van en heb ook nog geen sporen van beginnende lekkage dus hij blijft er voorlopig nog in. Maar misschien wel een punt van aandacht.
mvrgr
xander vd steen
“Buenaventura”

Dag Xander,

Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb echter beoogd datgene te noteren/beschrijven wat je zelf kunt onderhouden en afhandelen. Voor wat betreft de afdichting van de saildrive, afgezien van de controle op corrosie, is het niet haalbaar dit zelf zonder veel kennis van zaken en juist gereedschap af te handelen. Zodoende heb ik dit niet beschreven.

Zo zijn er nog een paar punten die ik eerst eens wil uitvogelen (al dan niet meekijkend met een monteur) zoals: de schroefanode vervangen (is bij mij nog niet nodig) en kleppen stellen.

Ook zijn er nog hiaten:
Ik heb nog geen werkbare oplossing bedacht/gevonden voor het vullen van de toevoerkraan van het toilet met antivries “met de boot in het water”.   

In ieder geval bedankt voor het meedenken en de reactie.
   mariposa39390,4452199074

Piet,
Mijn complimenten, het ziet er fantastisch uit. Ik heb alle pdf’jes even doorgenomen en volgens mij zijn ze volledig. Wel mis ik bij het vervangen van de saildrive olie de frequentie, ieder jaar lijkt mij wat overdreven. Was het niet iets van iedere 200 motoruren?
Gr Raymond

Piet,
Weer eens prachtig werk !
Ik heb een vraagje bij het gebruik van antivries in het zeewatercircuit.  Waarom ?  Volvo Penta adviseert enkel het systeem volledig te draineren maar zegt niets over terug opvullen met koelvloeitstof.
Groeten,

Piet,
Indrukwekkend stukje werk! Handig naslagwerk. Misschien nog een toevoeging inzake Winterklaar maken: is het schoonmaken en in de was zetten van de boot.
Romp (liefst zo snel mogelijk nadat de boot uit het water is gehaald):
1.Waterlijn schoonmaken met een bodem/rompreiniger. Aanbrengen en 5 minuten laten inwerken, waarna met scrubpad de groene aanslag makkelijk verwijderd wordt. Met water naspoelen.
2. Gehele romp schoonmaken met een cleaner (en wax). Opbrengen met schone doek, goed uitwrijven en alle viezigheid goed wegpoetsen. Wit laten worden en dan met een andere schone doek uitpoetsen.
3. Om het helemaal af te maken een goede teflon was aanbrengen en uitpoetsen.
Dek/kajuit:

1. Dek, kuip en kajuit met hoge druk reiniger schoonspuiten. Extra aandacht bij scepters, omdat daar veel rotzooi in/onder blijft zitten.
  2. Gladde delen van het polyester met cleaner(en wax) schoonmaken. Zie stap 2 van de romp.
  3. zie stap 3 romp.
    Mijn ervaring is erg goed met de volgende Starbrite producten. Maar er zijn vast ook andere goede cleaners.
  • Bodem en rompreiniger
  • Cleaner en Wax (met PTEF)
  • Marine Polish (met PTEF)
    Groet,
    Ewald

Bedankt voor jullie reacties. Het geeft weer reden tot nadenken en lezen.

Raymond:
Ja wellicht is het overdreven jaarlijks de transmissieolie in de salidrive te vervangen. Vorig seizoen was de olie na een flink eind motoren aan het schuimen en vertrouwde ik de afdichting niet. Dit temeer wegens het zingen van de schroef. Je hoort zodoende geen afwijkingen. Misschien is het een goede gewoonte slechts een beetje olie af te tappen en dit te controleren op water. Vervolgens slechts aanvullen tot het peil. De 200 motoruren kan ik niet terugvinden. Om het jaar lijkt een goede gewoonte voor de gemiddelde gebruiker.

Yves, in mijn NL Volvo Penta handleiding staat wel degelijk een passage over het conserveren met, en zelfs hergebruiken van, antivries in het buitenwater/koelwater. Het lijkt me ook logisch omdat tijdens strenge vorst het hele zaakje anders kapot vriest. Voor schepen in een zeehaven raadt men aan allereerst het koelwatercircuit grondig te spoelen met leidingwater en vervolgens te vullen met antivries.

Impeller: Al lezende zie ik dat VP aanraadt de impleller in het voorjaar te vervangen. Dat klinkt niet zo onlogisch. Ik heb nu een gloednieuwe gemonteerd en die blijft nu mooi een hele winter in 1 stand staan. Dat kan nooit goed zijn voor het rubber … dus wellicht pas ik de tekst van het impeller document nog aan. Tijdstip van actie: Het voorjaar.    

Ewald (en andere DF30C eigenaren).
Ik wil best deze aanvullingen verwerken in een extra pdf. Ik heb er echter zelf geen foto’s van gemaakt. Misschien is het mogelijk de foto’s en tekst via  (personal mail / zie knop onder aan het bericht) aan mij te versturen. Ik zal er dan (een) document(en) aan toevoegen. 

Dag Piet, Ook van hieruit complimenten voor dit initatief! Een paar zaken toevoegen: Ik heb vanmiddag de gebruiksaanwijzing van de waterpomp erop nageslagen: voor die van mij voldoet het leeghalen van het systeem en het activeren van de pomp zonder slangen. Als de gebruiksaanwijzing zegt dat hiermee volstaan kan worden zou hij dus niet mee naar huis hoeven. Na ??n keer die we? antivries in mijn watersysteem gehad te hebben doe ik het nu drie winters zo, en tot nog toe ging het goed.
Voor wat betreft de filters voor de motor, als je die liever bij de automaterialenboer haalt (goedkoop en dichtbij) vraag dan voor het oliefilter om AMC DO-722 of Fram PH4386, voor het brandstoffilter om AMC TF-1355 of Fram P4186. Ik gebruik overigens in de saildrive gewone motorolie. Dat staat in de gebruiksaanwijzing terwijl op de drive zelf op een sticker stond dat er synthetische cardanolie in moest. Ik heb daarover de importeur gebeld en die bevestigde dat motorolie gewoon kon. Suggesties: ja, ook ik heb belangstelling voor de handleiding kleppenstellen, en voor het reinigen van de interkoeler. Nogmaals, chapeau voor dit prima initiatief, enne hoe is het trouwens met je zorgen over de zeewaardigheid afgelopen?
Groet, Jan Willem

[size=1]
Dag Jan Willem,

Drinkwaterpomp:
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb het erop nageslagen. Jabsco PAR-MATE model 44010-2 beschrijft:[/size]
"WINTERIZING YOUR WATER SYSTEM
[size=1]To winterize, is is necessary to drain the water from the entire water system. Blowing into the lines to remove the water from your water system is not satisfactory due to the check valve mechanism built into the pump. Follow these steps to remove all water from your water system:

1. Drain water by opening tank drain, or open a fixture and allow pump to operate until tank is dry.
  2. Open the lowest outlet in water system to drain lines.
  3. To remove any remaining water (about a cup), remove outlet hose on pump and activate pump. To blow out lines, attach air nozzle where outlet hose was removed. Make sure all fixtures are open before starting.
  4. Your water system is now winterized. Don?t forget to reattach the outlet hose and close all fixtures."

Ik denk inderdaad dat het niet veel werk is om de slangen los te nemen en de pomp even aan te zetten. Ik zal de handleiding/pdf aanpassen. Bedankt voor deze feedback. 

P.S.: Toch ben ik wel blij met het feit dat ik de pomp heb meegenomen. Nu kan ik deze winter op mijn gemak even het inwendige checken en mijn plannetje uitwerken voor een betere geluidsarmere ophanging.

Olie en brandstoffilters:
Ik neem aan dat de filters die je hier noemt direct passend zijn  (compatible). Ik vind het een prima sugestie doch ben wel voorzichtig dit via een pdf handleiding voor te stellen. De filterporiesize etc. moet natuurlijk identiek zijn.

Olietype: Saildrive
Inderdaad, de Volvo Penta handleiding is hierover niet duidelijk.
In de specificaties op pagina 54 (NL-versie) noemt men:
Oliekwaliteit (conform het API-systeem): CD
Viscositeit: SAE 15W/40

Op mijn saildrive staat een gele sticker met de tekst:
Use Only Volvo Penta GL5 Synthetic Transmission Oil

Opmerking:
Ik moet zeggen … ik had de indruk dat er in de saildrive een alternatieve olie is gebruikt (wij zijn pas eigenaar sinds zomer 2006). Na een uurtje stevig motoren bleek de olie behoorlijk te schuimen (visueel aan peilstok). Nu sinds 2007 en met nieuwe synthetische olie (advies Volvo Penta) hebben we dit nooit meer waargenomen.
[/size]mariposa39390,9085416667
2007-11-04_214724_serienummer-saildrive.jpg

Dag Piet, mijn pomp is vastgeschroefd met twee schroeven waaromheen een konisch rubber dat dus enigszins geplet wordt. Ik vind de herrie net te hebben. Voor wat betreft de filters: ik gebruik dit soort filters al dertig jaar, vanaf allerlei zeer oude studentenveldwerkauto`s tot nu. Nog nooit ooit problemen mee gehad. Ik ga er van uit dat Volvo ze ook gewoon bij een grote fabriek inkoopt. Voor wat betreft de saildriveolie: die heb ik vervangen, ik vermoed na zes jaar voor het eerst, zag er als nieuw uit. Ga het dit jaar na twee jaar weer doen. Ik verwacht eigenlijk niks anders. Het enige wat ik dit jaar vervelend vond was dat mijn koelwater dat ik na diezelfde zes jaar zwart verving nu na twee jaar weer enigszins donker was. Daar moet veel troep in gezeten hebben. Ik moet wel eerlijkheidshalve zeggen dat ik altijd de waterslang onder de waterpomp loshaal omdat ik wat benauwd ben die ingelijmde plug aan de "verkeerde kant"van het blok los te draaien. Ik vervang dus maar ruim 2 van de ca. 2,5 liter. Groet,
Jan Willem

Dag Jan-Willem,

Je klinkt als een pro op het gebied van motoren. Ik zou graag eens een fotootje willen zien van de bewuste pompslang. Waar haal je die los? Kun je dit eens beschrijven want inderdaad, het losdraaien van de “plug aan de verkeerde kant” kost wel heel veel moeite!  

Voor de liefhebbers vond ik nog een mooie 2010-20-30-40 workshop manual die je zondermeer kunt downloaden via: bluemoment.com/downloads.html Daar staat heel veel in voor diegenen die meer met een motor durven te sleutelen.

En dan nog zo’n geweldige site waar ik alle Volvo Penta exploded vieuws van de MD2020 heb kunnen downloaden. Geweldig!
marinepartsexpress.com/VP_Schematics/

Al met al leren we zo heel veel van elkaar. Ga zo door Dufourvaarders.

Piet,
Uitstekend verhaal, voor iedereen zeer bruikbaar lijkt mij. Hiervoor is het forum bedoeld!
Heeft iemand ervaring met een ‘vislijnsnijder’ op de saildrive? Een vislijn of visnet schijnt nogal wat schade aan te kunnen brengen aan de afdichting. Dit kan ook water in de olie tot gevolg hebben.
Ben benieuwd naar de praktijk ervaringen.
Groet,
Kees

Beste Piet,
Bedankt dat je je ervaringen met ons wilt delen en dat ook op een heel duidelijke manier weet te omschrijven.
Ik las dat je er nog niet helemaal uit was hoe de kogelkraan van de toevoer van het toilet winterklaar te maken als de boot in het water ligt. Afgelopen zaterdag heb ik dit op een heel eenvoudige manier bij de Griddel gedaan.
1 Buitenboord toevoerkogelkraan dichtzetten
2 Slangklemmen aan achterzijde toiletpomp oplossen en slang losnemen en omhoog brengen
3 Terwijl de slang omhoog gehouden wordt, eerst de kogelkraan nog even open en direkt daarna dicht en vervolgens de slang vullen met anti vries.
4 Kogelkraan open en terwijl het anti vries naar beneden zakte de kogelkraan dicht gezet.
Voor de zekerheid heb ik nogmaals de slang met anti vries gevuld en de procedure herhaald maar dit is niet echt nodig.
Voor de 1 1/2" dikke afvoerslang heb ik dezelfde procedure gedaan. Het ging heel makkelijk. Vooraf had ik eerst geprobeerd de slangen aan de buitenboord kogelkranen los te nemen en wilde ik dit met losse slangen doen. Maar omdat de slangen niet makkelijk van de buitenboord kogelkranen loskreeg heb ik de slangen bij de toiletpomp losgemaakt.
Weten jullie trouwens dat er aan het uiteinde van de 1 1/2" slang welke aan de pomp gemonteerd zit een manchet zit. Ik denk dat dit manchet ervoor dient om de vieze geurtjes weg te houden. In het forum heb ik hierover gelezen en ik verbaasde me erover omdat wij met de Griddel weinig last van een vieze geuren hebben als we langer zijn weggeweest. Als er intresse is wil ik er volgende keer wel een foto van maken.
Verder heb ik bij het winterklaar maken de omschrijvingen van Piet als een geweldige hulpmiddel ervaren. Het was voor mij de eerste keer dat ik zelf de Griddel winterklaar heb gemaakt en dan geeft een goede en duidelijke omschrijving  veel steun.
Groet, Hans vd Griddel

Dankzij de reactie van Ewald is er een nieuw item bij de dowload pdf’s geplaatst: 17 Schoonmaken en in de was zetten.
Ewald, bedankt voor de extra input! Zo wordt het steeds vollediger.

Hans v/d Griddel.

De methode die he beschrijft om de invoerbuitenkraan van het toilet goed te spoelen met antivries interesseert me.
Ik heb er nog wel vragen over:
Ik heb eens even gekeken naar enkele foto’s. In de natte cel/toiletruimte is er denk ik, na hat demonteren van de slang bij de toiletaansluiting, zo’n 3/4 meter slang om omhoog te houden. Dus een hoogte t.o.v. de vloer van misschien een meter.
In de bakskist is een flinke krul aanwezig voordat deze terugvoert naar de bewuste buitenkraan.
Vragen: heb je gecontroleerd of het hoogste slangpunt (open eind) in de natte cel hoger komt dan het hoogtse punt van de krul in de bakskist? (m.a.w. werkt het principe van de communicerende vaten wel?)
Of heb je misschien de krul losgemaakt en plat gelegd of een deel eerst in de natte cel getrokken?

Hans, sorry voor mijn kritische/leergierige vragen.

2007-11-05_224248_slangen-in-toilet.jpg
2007-11-05_224344_slangen-in-bakskist.jpg

Piet,
Inderdaad een zinnige en discussie in plaats van geneuzel, hierbij mijn ervaring. Om het water uit de slangen en kogelkraan te krijgen maak ik een aansluiting op de slang en blaas ik tot dat de lucht langs de romp omhoog borrelt. Op dat moment sluit ik de kogelkraan. Daarna gooi ik antievries in de slang en breng ik de slang op druk door te blazen en open ik de kogelkraan iets zodat de antivries langzaamdoor de kogelkraan loopt, op dat moment sluit ik de kogelkraan en zit de kogel vol met antievries. Bij overwinteren op de wal blaas ik alleen de slangen leeg en laat ik de kogelkraan geopend, de saildrive soepel ik door met een kleine hoeveelheid antivries.
Voor aansluiten op de slangen heb ik een paar oude persstoppen en een stuk slang, maar er valt altijd wel iets te freubelen.
Groet,
Henk

Antivries in toevoerafsluitkraan v.h. toilet:
Dan Henk, bedankt voor je reactie.
Het lijkt een zeer praktische aanpak. PS; zo te lezen maak je de slangaansluiting los bij het toilet.
Vraag: Henk, gebruik je een pomp of opblaaspomp (zelf blazen lijkt me nogal gevaarlijk met glycol?). Je reactie wordt gewaardeerd. Ik neem dit graag op in de handleiding (zijn er foto’s ?).

Drinkwater: legen tank
Verder is er een waardevolle reactie gekomen van Hennie (via PM) over het leegmaken van de drinkwatertank en legen van leidingen. De pdf is daarom aangepast en gepubliceerd.
mariposa39392,908900463

Nu ik de ervaringen van Henk lees denk ik dat het inderdaat beter is eerst de leiding met lucht door te blazen. Dan ben je gewoon zeker van je zaak.
De huidafsluiters zit op gelijke hoogte als de toiletpomp en ik ging ervan uit als je dan de slang ong 1 m omhoog houdt heb je de werking van de communicerende vaten. Zaterdag ga ik even in de bakkist van de Griddel kijken want ik kan me niet herinneren dat de slangen zo opgerold zijn als op de foto van de Mariposa.
Bedankt voor jullie nuttige bijdrage.
Hans

Piet,
Ik maak inderdaad de slangen los. De koelwaterslang en de saildrive blaas ik leeg via de wierpot. Het koelsysteem vul ik daarna met antivries, vervolgens de motor starten en antivries bijvullen tot dat het uit de uitlaatkomt. Meestal neem ik een monster wat ik in de vriezer zet. Ik heb enkele persstoppen, deze worden gebruik bij het afpersen van (gas)leidingen. Aan deze persstoppen zit een slangpilaar en met een stukje slang blaas ik, met de mond, de afvoerslangen door. Hier is niet veel kracht voor nodig ca 0,5 mwk. Als je de antivries door de kogelafsluiter blaast en je doet dit met de mond dan heb je er meer grip op. Met een pomp gaat het vaak te abrupt. Ik zal er een foto van maken en deze aan je laten toekomen.
Groet,
Henk