motoronderhoud en winterklaar maken

Dag Piet, je schreef: “Je klinkt als een pro op het gebied van motoren”. Ik zou mezelf zeker geen pro willen noemen, wel heb ik vroeger nogal  eens gesleuteld aan studentenauto’s en dat was leerzaam. Je leert dan vooral ook om praktisch te zijn. Deze slang komt als je vanaf de kajuit naar de motor kijkt aan de rechterkant laag onder de interkoeler vandaan en gaat het rechts van het poeliewiel omhoog naar de waterpomp. Daar zit hij op de waterpomp geschoven en met een slangklem vast. Diameter ca 3 cm.
Je kunt hem heel eenvoudig losnemen en dan door hem heel langzaam een stukje los te schuiven gedoseerd een groot deel van de oude koelvloeistof opvangen. Het kan niet missen. Aan het einde is het verstandig de slang even helemaal naar beneden te buigen, bij mij bleek er veel troep in de bocht van de slang te zitten. Dat lijkt materiaal dat na het gieten van de kop niet voldoende is verwijderd, zo verteld mijn maatje mij. Die troep kan dan niet meer tussen je thermostaat gaan zitten dus dat is nuttig. Overigens de eerste keer dat ik de koelvloeistof verving was hij tamelijk zwart. Ook nu na twee jaar was hij weer tamelijk donker. Ik denk dat vorige eigenaar er niet veel aan gedaan heeft. Ik vervang de vloeistof volgend jaar weer. Met deze methode is het erg weinig werk. Groet,
Jan Willem

Dag Jan-Willem,

Bedankt voor je reactie. Weer wat geleerd. Voor de zekerheid toon ik een foto. Hirerop heb  ik met een rode stip de locatie aangegeven die jij volgens mij bedoeld. In de bijgesloten pdf is deze slang als nummer 11 benoemd. Klopt dit?

2007-11-07_212311_drawing_volvo_penta_2020C_waterpump.pdf

Stuur je nog even je bevestiging Daarna neem ik het graag op in de pdf’s. Zeer praktisch en door iedereen goed uit te voeren.
2007-11-07_212231_aandrijfriem-en-impeller.jpg
2007-11-07_212311_drawing_volvo_penta_2020C_waterpump.pdf (77.1 KB)

Jazeker, dat is hem!
Succes, Jan Willem

Hoi Jan Willem,

De beschrijving is toegevoegd aan het document en de revisie is gepubliceerd. mariposa39393,9305439815

1 like

Zijn er D30,s met een boiler? Zo ja,wellicht een nuttige aanvulling: Vergeet ook niet de boiler af te tappen. De veel toegepaste Quicklink boilers hebben een aftapkraantje aan de onderkant. Om de boiler helemaal leeg te laten lopen is het noodzakelijk de bovenste slang los te nemen. (Niet de slang die hete vloeistof van de motor aanvoert!!).
Overigens superleesbaar, Piet! Een waardevolle bijdrage.
Guido Flach/Noorderzon

Henk,
Aanvoer en afvoeren van (buiten)water:
Bedankt voor je beschrijving en het toesturen van de foto’s. Ik heb betreffende pdf beschrijving aangepast. Zie 1e bericht van dit onderwerp.

Smeerolie/saildrive/type saildrive:
Er volgt nog meer informatie over de saildrive en het type motor. Hennie meldt dat zijn Dufour 30 Classic een ander type Saildrive heeft, alluminium kleurig (model MS25S en niet de witte S120 SE zoals op de foto) en dat daarvoor weer een ander olieadvies geldt. Ik was nogal verbaasd toen ik dit hoorde omdat de standaard VolvoPenta handleiding van de motor type  MD2020-C BT enkel melding maakt van de saildrive type S120 SE. Hennie zal nog feedback geven.

Zijn er meer DF30C’s  met een ander type saildrive??? mariposa39759,7960532407

Beste Forumleden,
In de waterkampioen van vorige week stond nog een artikel over het winterklaar maken van het toilet, daar werd de aanvoerslag losgehaald van de afsluiter en in een fles antivries gehangen. Daarna het toilet doorpompen, zodat de antivries in het toilet en aanvoerslang komt. Ik ben zelf altijd wat huiverig om de slang op de afsluiter los te halen (als schip in het water ligt), op de D30 kun je er slecht bij, zeker op mijn schip, omdat er ook nog een dikke Webasto kachel slang tussen zit. Op mijn schip zit er ivm de vuilwatertank nog een extra afsluiter om de vuilwatertank leeg te pompen op het oppervlaktewater. Ik doe daarom ook antivries in de vuilwatertank en pomp dit door. Tevens zit er dan ook anti-vries in de keuzeschakelaar voor vuilwatertank of oppervlaktewater.
Piet, bedankt voor de duidelijke handleidingen met de foto’s, het geeft me toch weer anderen inzichten.
Groet, Jeroen

Smeerolie/saildrive/type saildrive
In aanvulling op het bericht van Piet (15-11); saildrive MS25S is de opvolger van de saildrive S120 SE.
In plaats van de aanbevolen synthetische olie (voor de S 120 SE) kan voor de MS25S worden volstaan met ‘normale olie’.
Zie dit overzicht:
accessorycatalogue.penta.volvo.s … readMore=t rue&parentNode=193440075&childNode1=193440324&ch ildNode2=193440076&language=de
M.vr.gr.
Frank
D34 #113
P.S. Hulde voor de zeer duidelijke en praktische handleiding. Ook voor Dufourvaarders die geen D30 hebben toch erg nuttig! Bedankt, Piet.

Drinkwaterpomp: onderhoudsbeurtje

Er is een pdf document toegevoegd over het droog en schoonmaken van de drinkwaterpomp.
Dit onderhoud is geen noodzaak doch eenvoudig en snel te doen en alles is weer fris en schoon in het nieuwe voorjaar.

Motor MD2020-C met 120SE of MD2020-D met MS25S  

Bij het schrijven van de diverse delen van “motoronderhoud en winterberging” ben ik ervan uit gegaan dat iedere DF30C dezelfde motor en saildrive heeft … niet dus! Wat blijkt nu … er zijn essentiele verschillen. 

Wij hebben een:
MD2020-C BT met 120S Saildrive

Onze buren in Noordschans (ook een DF30C) hebben een:
MD2020-D BT met MS25S Saildrive

Bij het vergelijken van de handleidingen (te downloaden in het UK en NL bij Volvo) zie ik behoorlijk wat verschillen zoals:

• De schroef van de MS25S twee anodes (i.p.v. 1).
  • Het stationair toerental van een 2020-D ligt hoger.
  • De handleiding van de 2020-D is uitvoeriger ten aanzien van instructies voor aftappen van water. Ook de 2020-C eigenaren zouden er goed aan doen de 2020-D handleiding eens door te nemen.
Overigens zijn de adviezen t.a.v. type olie in de saildrive identiek.        

Aanpassing gemaakt:
Drooghouden van het interieur van de DF30C gedurende de winter.
Zie pdf 1e pagina.

Dag Piet,
Sinds een aantal jaren houden wij de kussens gewoon in de boot, en hebben we zelfs geen vochtvreter gebruikt. Alles bleef mooi droog. Nog nooit condens aangetroffen.Dit omdat iemand van een caravanstalling mij afgeraden heeft vochtvreters te gebruiken, omdat die dingen niks anders doen dan vocht aantrekken. Volgens hem is het beste gewoon een klein beetje ventileren. Ik heb daartoe het voorluik op een kier, alle deuren open, de trap naar voren, en de motorkap naar achteren, het raam in de kuip van het slaaphok op een kier en het luik naar de ruimte achterin open. Kortom maximale ventilatie. Wel staat de boot onder een volledige wintertent tot aan de waterlijn. Tot nu toe werkte dat goed, maar ik zal het dit weekeinde controleren. Dit jaar heeft de slangklem op de afsluiter op de afvoer van het aanrecht een beetje gelekt, zodoende heb ik daar een vochtvreter gezet. Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat nou echt helpt.
Groet, Jan Willem

Dag Jan Willem,
Bedankt voor je reactie.
Mogelijk dat jouw wintertent er voor zorgt dat er wat meer zonnewarmte wordt vastgehouden.  
Ik neem liever geen risico meer. De DF30C ventileert altijd wel iets via de gaten in het toegangsschot en we zien als we gaan inspecteren, dankzij de vochtvreters, geen condensatie. Toch zien we nu een beetje schimmelvorming ontstaan. Kussens/matrassen bekleden kost een behoorlijk bedrag. Het nadeel is natuurlijk dat ze thuis een behoorlijke ruimte innemen en je er een extra rit met een provolle auto voor over moet hebben. 
't Is dat we in Noordschans niet continu over elektra kunnen beschikken. Anders zou je een verwarming en hygrostaat kunnen gebruiken.

Ik ben benieuwd of er schippers zijn met ervaring met een klein zonnepaneel met een verwarmingselementje. Puur om wat energie op te wekken voor het condensvrij houden van het interieur.

Ik heb vorige week de koelvloeistof vervangen via de slang aan de voorkant van de motor. Dat gaat erg makkelijk. Enige toevoeging die ik nog heb is om het koelsysteem te spoelen met schoon water. Ik heb een plantengieter gebruikt en circa 3 liter er door heen laten stromen totdat het water helemaal helder is, zodoende gaat alle rotzooi eruit.
gr,
Ewald

Brandstof Ontluchten en daarna volpompen met Diesel:
Ik loop tegen het volgende probleem aan: Motor Volva Penta

Brandstof:
Ik heb de brandstoffilters (primair en secundair) vervangen, precies zoals beschreven in de handleiding. Ik heb vervolgens de brandstofkraan weer geopend en met het handpompje minstens een 20 minuten gepompt om alle leidingen en filters weer te vullen met brandstof (diesel). Effect: nul komma nul. Na controle blijkt zelfs het primair filter niet gevuld met diesel. Er wordt dus niet gepompt. Er zijn geen luchtlekken voor zover ik dan kan nagaan. 

Nu lees ik in de Volva Penta handleiding:
“Pump the fuel using handpump until there are no more airbubbles visable in the fuel. Continue pumping and at the same time tighten the venting screw. If the pumping effect is poor, turn the engine over slightly so that the pump drive cam changes position”.

Dit snap ik echter niet. Is het de bedoeling dat je de polie van de complete motor (bij de V-snaar) naar een andere positie draait ???

Is er iemand die hiermee ervaring heeft?

Piet,
ik heb die filters ook al eens vervangen: je kan best de 2 filters v??r montage vullen met diesel. Vervolgens ontluchtingsbout lichtjes openzetten en flink pompen tot er diesel uitloopt en dan de bout sluiten. Verder is er een automatische ontluchting.
Als je niet kan pompen, kan het zijn dat je de polie moet verdraaien, stel dat de pomp juist op het eindpunt is geduwd door de polie.
Johan

Dag Piet, Johan meldt dat er automatische ontluchting is, ik twijfel daar aan. Je dieselpomp wordt bediend door een excenter, en de stand van de excenter bepaald of je en loze slag maakt met het handeltje van de pomp of niet. Dat van de poelie van Johan klopt precies. Er is een stand waarbij bewegen van de het handeltje tot geen aanvoer leidt, en er is een stand waarbij je met het handeltje maximaal pompt. Als hij niet pompt moet je de motor even tornen, ik doe dat door heel kort de startmotor te laten lopen. Gewoon even proberen, en dan opeens voel je dat het handeltje veel zwaarder gaat, dan pompt hij echt, en dan zitten je filters vrij vlot vol. Je filters vooraf vullen vindt ik niet heel handig, je bent dan aan het schenken, en dus ook vaak morsen, en dat stinkt, maar goed, ieder zijn keus. Gewoon even een paar keer de startknop indrukken. Je voelt het verschil onmiddelijk. Succes, ik hoor graag hoe het afloopt. Jan Willem

Johan en Jan-Willem,
Bedankt voor de feedback. Het verhaal klopt helemaal.
Ik heb vandaag even de startmotor bediend. Zodoende heb ik (blijkbaar) de excenter in een andere stand gezet. Daarna pompte het handpompje inderdaad zwaarder.

Ik heb ook de extractor (afzuiger) op het ontluchtingspunt (na het pompje) aangesloten en via vacu?m de leidingen en filters volgezogen. Ik heb geen idee of dit mag en technisch kan. Ik heb het domweg geprobeerd. Een feit is dat ik daarna slechts heel kort met het handpompje hoefde te pompen tot er diesel uit het ontluchtingspuntstroomde. Blijkbaar heeft dit dus goed gewerkt. 

Weet ??n van jullie of dit inderdaad geoorloofd is? Geen idee hoe zo’n pompje er van binnen uit ziet. Heeft iemand een tekening van dit pompje?

Ik ben nu weer klaar met het motoronderhoud en heb toch weer veel exra geleerd. Ik zal ze de komende dagen verwerken in de DF30C handleiding zoals door mij (in delen) onder dit item gepubliceerd zijn.   mariposa39754,7027546296

Piet,

De Volvo-monteur heeft mijn motor op dezelfde manier ontlucht,
dus neem ik aan dat het geen kwaad kan voor het systeem.

Hans

Beste Dufour Forum leden, beste DF30C-vaarders.

Ik heb de handleiding van het scheeps en motoronderhoud van de DF30C vrijwel geheel herzien. Opmerkingen van diverse Forumleden en mijn eigen ervaringen van dit seizoen (2008) zijn er in verwerkt. Je vind de aangepaste delen in het eerste bericht van dit topic. Dat is per heden aangepast. Je kunt alle delen als pdf’s downloaden.
Wederom, jullie ervaringen, opmerkingen en zelfs kritiek is welkom. Daar is het Forum voor bedoeld. mariposa39754,9589930556