motoronderhoud en winterklaar maken

Fuel Pump:

Inderdaad, zo te zien op de tekening is het een membraanpomp met twee kamers en twee ventielen (flappers). Zou je zuigen aan de uitgang van de pomp dan zal de diesel door beide ventielen in serie lopen. Althans, zo denk ik dat het kan en gaat.

Beste Forumleden,
Binnenkort ga ik ook mijn motor weer een beurt geven. Wat ik mij altijd ieder jaar weer afvraag is waarom de olie in de saildrive niet op dezelfde manier ververst kan worden als de normale smeerolie. Dus leegpompen via de peilstok opening en de olie vervangen. In de handleiding van Volvo staat dat dit alleen kan als de boot uit het water is en de bout/schroef in de saildrive losgedraaid moet worden om de olie eruit te laten lopen.
Ik vaar altijd in de winter door en zet mijn boot niet ieder jaar op de wal, dus het zou handig zijn als de olie toch ververst kan worden gewoon met de boot in het water.
Is dit iets wat wel technisch kan, maar wordt afgeraden? Kortom heeft iemand hier ervaring mee?
Groet, Jeroen

Dag Jeroen,

Op de tekeningen van:
de upper gear 2008-11-07_121240_Uper_Gear_volvo_penta_2020C-2.pdf
en de lower gear 2008-11-07_121317_Lower_gear_volvo_penta_2020C.pdf
is te zien dat de saildrive helemaal volgepakt zit met roterende delen. Tot onder in toe. Daar kom je dus met een slangetje nooit helemaal bij. Helaas!

Ik laat hier de tekeningen zien van de 120-s saildrive. Dufour gebruikt in de classic30C ook nog een ander type saildrive namelijk de: MS25S.
Overigens deze tekeningen zijn geheel gratis te downloaden via:
marinepartsexpress.com/VP_Schematics/
2008-11-07_121240_Uper_Gear_volvo_penta_2020C-2.pdf (54.4 KB)
2008-11-07_121317_Lower_gear_volvo_penta_2020C.pdf (41.2 KB)

Hoi Jeroen,

ja je kan als het nodig is dat natuurlijk op de zelfde manier doen als je je motor leegzuigt.
maar wat belangrijk is, haal je daarmee ook al het eventuele ijzerslijpsel uit je saildrive ?

is je olie grijs? dit zou betekenen dat er iets water lekt via de keerring achter de schroef, is je olie echter mooi blank waarom zou je dan je olie verversen het is maar gewoon een versnellingsbak hoor

en als je de olie ververst kan je gewoon de zelfde volvo motorolie gebruiken als die je in je motor gooit,dit doe ik al jaren en nooit problemen gehad met te warm worden van de saildrive of schuimen van de olie ,dit komt meestal doordat er teveel olie in een versnellingbak/koppeling zit

succes
HANS

Shamu39759,5085648148

Dag Jeroen, een praktisch punt is allereerst dat de olie in het staartstuk globaal de temperatuur van het water heeft, en onder die temperatuur te dik is om op te zuigen. Probeer het carter van je dieseltje maar eens leeg te krijgen zonder de motor eerst even warm gedraaid te hebben. Een ander punt, maar dat heb ik niet gecontroleerd, is dat je met de slang vermoedelijk niet onderin het staartstuk kunt komen, aan de bovenzijde zit het inwendige mechaniek al dicht tegen het huis aan. Ik heb wel eens gelezen dat het met nieuwe typen saildrive wel zou kunnen, omdat een voorziening om olie af te zuigen is ingebouwd. Overigens is er volgens mij weinig aanleiding de olie in de saildrive ieder jaar te vervangen. Zolang je geen sporen van water kunt waarnemen, en het peil constant blijft mag je er vanuit gaan dat de olie nog in orde is.

Jeroen, Jan Willem,

Inderdaad, ik lees net op de volva penta site dat de saildrive S130 wel de mogelijkheid heeft de olie vanuit de boot te vervangen. Jammer, wij hebben een 120S.

mariposa39759,5270717593

Jeroen,
Ik heb na 5 jaar de saildrive olie maar eens vervangen en die zag er nog volledig helder uit. Degene die mijn motor onderhoud doet, geeft ook aan dat elk jaar vervangen niet nodig is. Wel regelmatig kijken of de olie nog helder is i.v.m. lekkage.
Groet,
Ewald

Bedankt voor de (snelle) reacties. Jullie gaven aanleiding om eens goed in de specificaties te kijken. Het blijkt dat ik een MS25S saildrive heb, terwijl ik dacht dat dit een 120S was. Maakt op zich niet uit.
Nogmaals bedankt voor de tips en reacties.
Groet, Jeroen

Jeroen,
Wellicht ten overvloede, maar verschil tussen MS25S en 120S is o.a. type olie. In de MS25S moet ‘gewone’ olie (ik dacht 15W40), terwijl de 120s ATF olie gebruikt.
groet,
Ewald

Er is op de volvo penta site een tabel te downloaden met advies over de toe te passen smeerolie in de diverse typen saildrives. Het relevante deel van deze tabel laat ik hier zien.
Let op: wij hebben op de saildrive een tekstplaatje:
type 120S E. De tabel is duidelijk, zo ook de gele sticker op de saildrive; gebruik synthetische olie.
In de tabel is te zien dat “gewone” transmissieolie gebruikt mag worden voor de 120S en ook voor de MD25S. De overbrenging/toerental van een 120S E lijkt ook wat anders te liggen.  

Ik volg gewoon het advies op. Het staat niet voor niets zo nadrukkelijk met gele sticker op de 120 S E saildrive.
Synthetische transmissieolie is kostbaar maar een defecte saildrive is nog veel duurder!!

Ja Piet, de verwarring is groot. De sticker op de saildrive zegt dat ik synthetische cardanolie moet gebruiken. De gebruiksaanwijzing van mijn motor zegt dat ik voor de saildrive 15w40 moet gebruiken. Dat was voor mij aanleiding om de importeur te bellen, die mij meldde dat men vroeger de synthetische cardanolie voorschreef vanwege de krachten die het zwaarste type motor op de saildrive losliet, maar dat dat voor een saildrive aan een 2020-diesel niet nodig was. Gewone motorolie was prima. Dat was ook omdat de mensen dan voor motor en drive maar ??n soort olie nodig hadden. Dit jaar heb ik de olie in de saildrive laten vervangen en het bedrijf meldde mij dat er rode ATF in moest. Voor mij kan de conclusie ook zijn  dat het er kennelijk allemaal niet zo kritisch is, en dat kan ik me eigenlijk ook wel voorstellen. Het zijn geen grote vermogens, en het is een erg goed gekoelde omgeving. Als ik over een paar jaar weer aan de beurt ben kijk ik op het internet wat dan wordt aangeraden…Even een aanvulling: dat de cardanolie synthetisch zou moeten zijn kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Dat is olie voor extreme belastingen, onder extreme omstandigheden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat in onze saildrives aan de orde is…
jwvanwijngaarde39759,8416782407

Bedankt voor jullie input betreffende de saildrive olie. Ik heb het hoofdstuk van de eigen onderhoudshandleiding (zie pag 1 van dit topic) op dit punt aangepast. 

PS: kan iemand een foto plaatsen (400x400 pixels) van de saildrive typeMS25S-A. Ik wil die graag opnemen in de handleiding. Is daar ook een sticker op geplaatst met olieadvies? Bij voorbaat bedankt.

Hoi Piet,

Ik was gisteren  aan boord en heb even een paar foto`s van de MS25S saildrive gearbox gemaakt

hopelijk heb je hier wat aan
er zit op deze saildrive geen sticker met aanduiding van de te gebruiken olie

groetjes Hans

Shamu39761,3657175926
2008-11-09_083727_IMG_0002-9.JPG
2008-11-09_083805_IMG_0007-9.JPG

nu we het toch over saildrives hebben
heb ik nog een waarschuwing voor iedereen
kijk hier goed na

bij mijn overgang van motor naar koppeling.

zit tussen deze delen een pakking van metaal of blik, deze stak zodanig
uit dat de dieselretourslang bij mij aan de onderkant helemaal in was
gevreten, dus heb ik een deel van deze pakking weggevijld en de slang opgebonden met een tayrep

zie de foto`s let op de pijl die er op staat

2008-11-09_084701_IMG_0004-9.JPG
2008-11-09_084845_IMG_0005-9.JPG

Dag Hans,
Dank je wel voor de foto en de informatie. Ik heb de foto in de onderhoudshandleiding verwerkt.

Drinkwater behandeling:

Dit seizoen hebben wij Aquafris toegevoegd aan het drinkwater. Vergeleken met het seizoen 2007 is het effect duidelijk. Toch zweven er nog boven de bodem vuilkernen, het lijkt een beetje op zand. Het ??n en ander is verwerkt in de onderhoudshandleiding.

PS; is er een Dufourvaarder die ervaring heeft in het ontsmetten van alle drinkwatervoerende delen?
Ik heb Puratank gekocht en vraag me af of ik dit:

• nu (eind 2008 voor aanvang van de winter) ga toepassen om daarna (na 24 uur inwerken) de tank en alle slangen geheel te legen ..... of ...
  • zal toepassen in het volgend voorjaar met als nadeel dat je toch wat rest puratank in het water houdt (je krijgt het nooit 100% weggespoeld).

Ik vind dit best een belangrijk punt. Je krijgt via koffie, thee en eten toch zo’n heel seizoen dit water binnen. Drinken van het water uit deze tank hebben we in ??n keer afgeleerd. Geef mij maar flessenwater of gewoon een lekker biertje!    mariposa39761,4745486111
2008-11-09_111321_2008-tankvervuiling-01.jpg
2008-11-09_112306_puratank.jpg

Piet,

Deze foto lijkt verdacht veel op wat er ook een aantal jaren in onze tank zat.
Maar bij ons was het echt houtzaagsel.
Maak mijn drinkwatersysteem altijd aan het begin van het seizoen schoon door in een volle tank een halve liter bleek te doen en dit een dag te laten staan.
Dan de tank twee tot drie maal doorspoelen.
Nooit klachten over mijn drinkwater.
Regelmatig de tankinhoud verversen.

Hans

Hallo Piet,
Ik heb ongeveer dezelfde verontreiniging die jij op de foto toont. Om die reden heb ik ook Pura Tank gekocht. Ik was zelf van plan om de tank helemaal leeg te maken met een handpomp. Vervolgens met een schone dweil de verontreiniging te verwijderen en dan in het voorjaar de tank met pura tank te cleanen. Lijkt me een logische volgorde.
Gedurende het seizoen gebruik ik Aquafris en dat werkt prima, al is dat niet een toegestaan product (althans volgens controleur)! Afgelopen zomer is iemand langsgekomen in Haven Makkum met verzoek om mijn waterkwaliteit te controleren voor het ANWB Waterkampioen onderzoek. Er zijn geen bijzonderheden bij ons geconstateerd.
Groet,
Ewald

Dag Ewald,
Zelf wacht ik tot de boot op de bok staat en ga de tank dan legen door te hevelen via een slang vanuit de tank, uit het luik en het einde op grondniveau. Dan kan ik de toep voorzichtig als eerste er uit zuigen en opvangen. Het scheelt een hoop gepomp met zo’n handpomp.

Ik heb er ook wel eens over gedacht om een losse 230 volt of 12 VDC dompelpomp te kopen. Vanaf zo’n 50 a 60 euro zijn er prima pompen te koop die hooguit 2 mm water achterlaten. Je kunt dan zo nu en dan de tank eens helemaal leeg pompen, en wel van onder (laagste niveau) af. Je pompt dan met name dat deel weg wat anders , via verversen op de standaard manier, altijd achterblijft.  Misschien komt het er nog eens van. 

Antifouling onderwaterschip: [size=1](zoals in deel 14 van de onderhoudshandleiding)

[/size][size=2]Vandaag heb ik voor het eerst gezien wat het resultaat is van de “onderwaterschipbehandeling” van het vroege voorjaar 2008. Mariposa is eergisteren uit het water getild (hellingen) en op de bok gezet. Vuil wordt er dan altijd direct met de “hoge druk lans” afgespoten. Afgezien van een enkel plekje ziet de antifouling er perfect uit. Uiteraard was er wel een groene aanslag, net onder de waterlijn. Ik heb de boot schoongemaakt met bezem en een scheut supercleaner in een emmer water. De lastig schoon te maken plaatsen en de groene aanslag liet zich prima verwijderen met supercleaner in een speciale afwasborstel met reservoir. Dat was erg handig en het doseren van supercleaner gaat perfect.

Eeen beetje schuren en een nieuwe laag zelfslijpende (zachte) antifouling is wel genoeg voor dit jaar.
[/size]mariposa39767,8162847222
2008-11-15_192952_onderwaterschip-01.jpg
2008-11-15_193019_onderwaterschip-02.jpg
2008-11-15_193048_onderwaterschip-03.jpg
2008-11-15_193112_supercleaner-01.jpg