Piet,
Nog even over de saildrive olie. Ik kreeg te horen dat als er speciale olie wordt voorgeschreven, dit ook te gebruiken. Dit ook om de rubberen afdichtingen en andere materialen die gebruikt worden in goede conditie te houden. Die ‘verkeerde’ olie kan deze materialen aantasten, waardoor lekkage of andere slijtage kan ontstaan.
Hallo Piet,
Onderwaterschip ziet er goed uit! Een beloning voor hard werken in het voorjaar. Heb je al een idee hoe je de beschadigingen van de blauwe waterlijn-tape gaat bijwerken? Waarschijnlijk kennen velen het probleem van een ‘gekartelde’ waterlijntape. Na dit in het verleden met watervaste viltstift te hebben bijgewerkt, blijkt een betere oplossing het gebruik van een bij-tip kwastje voor autolakken. Voordelen: goede hechting, kleurbehoud en in vele blauw-varianten verkrijgbaar.
Sportieve groet,
Frank D34 #113
Dag Frank,
Het bijwerken van de beschadigde waterlijn gaat erg eenvoudig. In de winkel van Dufour Noordschans verkopen ze deze tape in diverse breedtes. Kweste van ontvetten, oude gerafelde resten verwijderen en stukken van de tape knippen er er overheen plakken. 15 minuten werk. mariposa39776,8469560185
Beste mensen, een advies ooit van een bedrijf gekregen wat caravans verkoopt is een buisje steradent in de watertank en na enige uren er uit pompen en na spoelen, ontkalkt zeer goed!
Wel eerst eventuele losse delen verwijderen uit de tank.
groet
Cees
Hallo allemaal,
Wat een mooie database met kennis en ervaringen!! Graag jullie mening over onderstaande. Afgelopen weekend heb ik de motor van onze dufour 30 classic winterklaar gemaakt op de volgende methode.
De motor starten, vervolgens afsluiter koelwater dichtgezet en de motor nog even laten draaien totdat geen koelwater meer uit de uitlaat komt. Vervolgens wierfilter schoongemaakt en weer gemonteerd. Daarna slang (koelwater) van de afsluiter afgehaald, deze in een kan met 10 liter glycol gehangen en de motor weer gestart. Gewacht totdat er glycol uit de uitlaat kwam en een deel opgevangen met een emmer en dit getest met een glycolmeter.
Als laatste wierfilter weer opengemaakt en afgevuld met glycol. In totaal heeft deze aanpak bijna 10 liter glycol gekost (ik heb “pure” glycol gebruikt welke in professionele koelmachines toegepast wordt).
Mijn vraag aan jullie; heb ik met deze aanpak delen over het hoofd gezien, of zijn er nog risico`s welke met deze aanpak niet aangepakt worden? Omdat mijn aanpak iets afwijkt van de in de pdf beschreven versie.
Graag jullie mening.
Dag Xander,
De methode die je hebt gebruikt lijkt me goed doordacht.
Ik heb wel een vraag. Je gaat ervan uit dat de draaiende motor, en dus de draaiende impeller pomp, met een gesloten inlaat toch kans ziet alle koelwater geheel af te voeren. Eigenlijk vreemd want als je de toevoerkraan dicht draait, dan is er helemaal geen aanvoer. “Geen aanvoer resulteert in geen afvoer” zou ik zo denken.
Je maakt het daarna meer dan goed door nu de slang van de aanvoer los te nemen en deze in de glycol te steken en dan alles, ook de leidingen naar en vanaf het wierfilter met glycol door te spoelen. Daarna stroomt de glycol naar de impellerpomp en dan de motor door etc.
Ik denk dat dit verder prima is en misschien vooral OK als de boot in het water blijft liggen gedurende de winter. In mijn geval staat de boot op de kant. Ik giet met draaiende motor de glycol gewoon in het wierfilter totdat deze uit de uitlaat overboord in een puts stroomt (kleur en schuim is duidelijk).
Eenmaal op de kant gaat de toevoer open en loopt het gehele leiding deel van wierfiltertoevoer tegestrooms tot aan koelwaterinlaat (in de saildrive) geheel leeg.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de glycolmeter. Wat is dit en waar koop je zoiets. mariposa39783,9335185185
Beste Xander,
Ik heb 2 opmerkingen: je geeft niet aan de je eerst de motor hebt laten warm draaien. Wellicht heb je dit wel gedaan, dan is mijn opmerkingen overbodig. Het warm draaien is nodig om het koelwater door de warmtewisselaar te laten lopen.
Ten tweede vraag ik me af waarom je eerst de motor droog laat draaien (ik ben daar overigens zelf altijd wat huiverig voor, maar dat terzijde) en dan vervolgens de toevoer uit antivries laat halen, daarmee lijkt mij het eerdere droogdraaien overbodig. Of maak ik hier een denkfout?
Vergeet ook niet wat antivries in kogel van de afsluiter te laten lopen.
Groet, Jeroen
Xander en anderen,
Door het verwijderen van de thermostaat, hoef je de motor niet warn te laten draaien, omdat dan het koelwater / anti-vries gelijk door de rest van de motor gaat. Kan je thuis in een pannetje met water, koken, gelijk controleren of de thermostaat open gaat op de juiste temperatuur.
Hangt wel af van welk type motor je hebt, indirecte koeling of directe koeling?
Ciao,
Hallo Piet, Jeroen, Hans,
In mijn voorbereiding ben ik er vanuit gegaan dat na het sluiten van de afsluiter de motor nooit al het reguliere koelwater weg kan pompen, echter wel zoveel mogelijk. Dit omdat in mijn optiek altijd water blijft staan in bijvoorbeeld de uitlaat en misschien andere onderdelen. Om de kans op “aanlengen van de glycol” en daarmee een risico te lopen op sommige plekken heb ik geprobeerd op deze manier zoveel mogelijk water te verwijderen.
Ik heb de motor eerst een kwartier laten draaien, echter zonder verwijderen van de termostaat weet je volgens mij nooit of deze openstaat ja of nee (of je zou het koelwater moeten voelen). Zodra de motor op bedrijstemparatuur is, is het een continue proces van openen en sluiten van de termostaat volgens mij.
Is het eventueel een idee om de termostaat nu te verwijderen en nog wat glycol in te spuiten?
De glycolmeter heb ik van een vriend geleend die bij een installatieburo werkt. Met de meter meet je tot welke temperatuur de motor beschermd is. Dit in verband met eventueel aanlengen van de glycol met water dat nog in het systeem staat.
Onze boot gaat overigens ook de kant op waarna ik natuurlijk de afsluiter ook weer openzet.
Groet,
Xander
Xander, je oplossing is heel grondig maar erg slecht voor het milieu. Antivries is lastig afbreekbaar spul. Ik ken vele eigenaren, waaronder ikzelf die niets doen aan het buitenwater koelsysteem anders dan de impeller loshalen. De slangen lopen dan op de kant vanzelf leeg, en zo ook het uitlaatspruitstuk. Je houdt dan wat water in de rubberen uitlaat, maar dat is geen probleem, die heeft geen last van vorst. Heb ik jaren gedaan. Dit jaar heb ik er een litertje koelvloeistof via de wierpot ingegoten, maar eigenlijk vraag ik me af waarom. Wel heel goed je koelvloeistof controleren met de glycolmeter, die koop je overigens bij de automaterialenboer, en uiteraard je impeller verwijderen.
Jeroen, Hans, Xander,
Moet ik me nu zorgen gaan maken. Even voor de duidelijkheid, we praten over de DF30C motor, namelijk een Volvo Penta 2020 met saildrive.
Uit niets in de handleiding van Volvo Penta blijkt (pag 31 en 32) blijkt dat de thermostaat al dan niet het circuit van buitenwater door/langs de warmtewisselaar zou in/uitschakelen.
Ik begrijp dan ook absoluut de discussie niet over: thermostaat, motor warm laten draaien, themrostaat uitnemen etc.
Kan iemand enkel betreffende de DF30C motor hierover duidelijkheid verschaffen (liefs met bronvermelding of motorbouwtekening)?
Nee Piet , geen zorgen. Er is gewoon kennelijk een misverstand. Er zijn twee koelwatercircuits, namelijk het binnen circuit, daarin zit altijd koelvloeistof en ook de thermostaat, dat water wordt rondgepompt door het waaierpompje op de cylinderkop, dus achter de bovenste poelie van de V-snaar. Even rustig checken met de glycolmeter, en dat hoeft zelfs niet eens als je heel zeker weet dat je niets of uitsluitend koelvloeistof hebt bijgevuld. Het andere circuit is het buitencircuit. Is de slang vanaf de Saildrive naar de wierpot, dan naar de impellerpomp, dan naar de warmtewisselaar en via de uitlaat naar buiten. Zoals ik eerder schreef: voor de zekerheid een litertje koelvloeistof bij draaiende motor in de wierpot, helemaal leegpompen, en dan de impeller eruit en dat is het. Al het andere is volgens mij ingewikkeld en overbodig. Succes, Jan Willem
Jan Willem,
Gelukkig, deze feedback maakt veel duidelijk.
PS; ik laat de oude impeller lekker zitten tot in het voorjaar en vervang hem dan pas voor een nieuwe.
Jan Willem, bedankt wederom voor je duidelijke antwoord.
Maar wees wel zeker dat de water/koeling achter de thermostaat ook anti-vries krijgt. Door de motor warm te laten lopen, kan dat, maar weet je het zeker? Daarom haalde ik altijd de thermostaat er uit en wist ik zeker dat door het gehele koelsysteem anti-vries is gespoeld.
Ciao,
De thermostaat zit in het interne circuit van de motor. Dat is ook veruit de meest logische plek om de temperatuur van de motor constant te houden. Als de thermostaat in het buitenwater circuit zou zitten, zou bij een koude start geen water uit de uitlaat komen. Dankzij de impellerpomp, aangedreven via de V-snaar vanaf de krukas neemt de hoeveelheid water bijna lineair met het motortoerental toe.
Als de koelvloeistof van het blok vervangt moet je erop letten dat je er globaal net zoveel in doet als eruit gekomen is. Zit je altijd goed. Controleren kan nooit kwaad. Voor wat betreft de impeller een korte reactie op Piet: ik haal de impeller er om drie redenen uit:
-1) Om vast te stellen of hij nog goed is, als ik geen scheurtje of slijtage zie gaat hij volgend jaar er gewoon weer in. Die van mij begint volgend jaar aan zijn derde seizoen. Voor de goede orde, als ik er ook maar d?t aan zie gaat hij er gelijk af.
-2) Verder haal ik hem eruit om te voorkomen dat hij de hele winter in dezelfde stand zit en dus ??n van de schoepjes heel sterk verbogen. Dat is denk ik ook de reden waarom je er lang mee kunt doen.
-3) Een droge impeller pomp kan nooit bevriezen.
Ik gebruik nu een impeller van Kniest, van Technautic, kostte ? 12,50.
Ik kan geen verschil vaststellen met de originele die ? 33,- kostte bij mij op de haven.
Beste Hans,
Ik denk dat jij blijft schrijven over je ervaringen met een andere motor. Het topic hier is de VP van de DF30C. Ik denk dat je met je reacties mensen van de wijs brengt. Ook als we het hebben over het glycol koelcircuit (dus binnen in de motor) dan kent de MD2020 volgens mij nog steeds geen vloeistofschakelcircuit (klep/afsluiter) dat zou reageren op de thermostaat. Ik vind daar niets over in handleiding noch VP tekenpakket.
Ik vraag je heel simpel om enkel te reageren als je kunt laten zien via een tekening of document dat het tegendeel bij een MD2020 waar is.
Ik laat je hier twee tekeninegn zien. Volgens mij doet de thermostaat niets anders dan een alarmlampje schakelen en/of een geluidssein aktiveren. Dat blijkt uit de schema’s.
Link naar de de pdf 2008-12-07_174442_Pagina_44_-VP_2020-C_BT-_120S_E.pdf
Link naar de pdf
2008-12-07_174325_Pagina_43_-VP_2020-C_BT-_120S_E.pdf
Hans, ik ben benieuwd of je met een ander schema, tekening of document op de proppen komt om het tegendeel te staven.
mariposa39789,743900463
2008-12-07_174325_Pagina_43_-VP_2020-C_BT-_120S_E.pdf (40.9 KB)
2008-12-07_174442_Pagina_44_-VP_2020-C_BT-_120S_E.pdf (70.2 KB)
Piet,
De motor zit in een eerdere zeilboot van ons, een Comet 303, “Ciao Italia”, ligt nu in Noordschans. Daar zit een VP2020 in. Een hermostaat is niet iets wat electrisch werd aangedreven, maar opende als het koelwater een bepaalde temperatuur had. Ik heb derhalve geen schema’s, foto’s e.d. Dus…
Het was een direct gekoelde motor, dus geen intercooler. Het koelwater liep dus door de motor i.p.v. langs een intercooler. Je had een short-cut als de motor koud was, werd de motor warmer, dan opende de thermostaat en werd het gehele blok gekoeld met keolwater van buiten.
Ciao,
Graag kom ik terug op een eerder besproken item van het motor onderhoud, namelijk ontluchten en vullen via het handbediende brandstofpompje. Jan Willem van Wijngaarden reageerde (zie verderop in dit onderwerp) als volgt:
[size=85]Je dieselpomp wordt bediend door een excenter, en de stand van de excenter bepaald of je en loze slag maakt met het handeltje van de pomp of niet. Dat van de poelie van Johan klopt precies. Er is een stand waarbij bewegen van de het handeltje tot geen aanvoer leidt, en er is een stand waarbij je met het handeltje maximaal pompt. Als hij niet pompt moet je de motor even tornen, ik doe dat door heel kort de startmotor te laten lopen. Gewoon even proberen, en dan opeens voel je dat het handeltje veel zwaarder gaat, dan pompt hij echt, en dan zitten je filters vrij vlot vol. Je filters vooraf vullen vindt ik niet heel handig, je bent dan aan het schenken, en dus ook vaak morsen, en dat stinkt, maar goed, ieder zijn keus. Gewoon even een paar keer de startknop indrukken. Je voelt het verschil onmiddelijk. Succes, ik hoor graag hoe het afloopt. Jan Willem[/size]
Vandaag ben ik weer dapper aan de slag gegaan. Intussen ben ik weer een blaar en ervaring rijker.
Ik heb de (start)motor wel 5 keer even laten draaien alvorens te pompen. Zonder resultaat. Nog even tot twee keer toe gekeken of het primair filter zich vulde doch nada, rien, nichts, nul, zero. Toen heb ik de motor even gestart en daarna de koppeling bedient zodat de schroef meedraaide. Het resultaat was direct goed. Is dit toeval? Ik heb er geen verklaring voor?
Er zijn wijzigingen doorgevoerd en aanpassingen gedaan in de handleiding Motoronderhoud en Winterklaar maken.
Piet, het is een mooi overzicht geworden met jouw bijdragen, en de aanvullingen van anderen. Als je vraagt: schiet er eens op dan heb ik de volgende opmerkingen. Bevriezen gaat alleen mis als iets echt vol water zit, en omsloten wordt door iets wat niet rekt of meegeeft. Mezelf dat realiserende zijn er als je boot op de kant staat met de afsluiters open maar een paar zaken die echt kritisch zijn, bijvoorbeeld je interne koelcircuit, maar ook je impellerhuis. Daar moet het water echt uit en dat geldt volgens mij ook voor de kranen van wastafel, buitendouche, en de waterpomp. Even langslopen: voor het buitenkoelcircuit doe ik de afsluiter op de saildrive dicht en laat een halve liter ruitensproeierantivries doorlopen. Dan afsluiter open. Dat is volgens milieuvriendelijker dan gewone antivries. Naar mijn stellige overtuiging is het absoluut niet nodig om liters antivries een hele winter in een half lege rubberen dikke slang ( de uitlaat) te laten staan, heeel slecht voor het milieu, en ook voor je portemonnee. Ik ken mensen die er helemaal niets ingooien, alleen het impellerhuis losschroeven en leeg laten lopen. De andere halve liter pomp ik in de wc. Ik haal beide aansluitingen van de waterpomp los en ik blaas via de buitendouchekop en de wastafel kraan zoveel mogelijk water voorzichtig uit de slangen zodat ik zeker weet dat het water uit de douchekoppen is. Kraan van de keuken gewoon open, loopt ook leeg. Verder probeer ik de watertank zover mogelijk leeg te pompen. E.e.a betekent dat afgezien van de antivries in de interne koeling van de diesel ik slechts één liter ruitensproeier antivries gebruik, en er dus heel veel minder troep in het milieu komt. Vorige winter is een redelijk stevige geweest, de minimumtemperatuur in de boot is -3 geweest. Het heeft dus nauwelijks gevroren, en het is zelfs de vraag of die temperatuur tot bevriezing van de leidingen zal hebben geleid. Kortom: mijn advies: kijk kritisch naar wat beschermd moet worden. Thuis denkt niemand na over een tuinslang die een keertje bevriest, op ons bootje pompen we liters antivries: Om met Henk Gemser te spreken: dat kan beter…

