Kachel inbouwen

Ik ben van plan komende winter een kachel in te bouwen. Ik zou graag eens zien hoe de warme lucht buizen in andere boten gelegd zijn. Kan iemand hier iets over vertellen? Nog mooier is een paar foto’s.

Hoi Erik,

Bij mijn dufour 38 zit de kachel webasto achterin de boot en is met 1 slang naar de kast bij de navigatiehoek 1 uitgang gemaakt. Dit is door Noordschans gedaan destijds. Die zeggen dat dit beter werkt en dat je de deuren gewoon open moet zetten. Ik ben er zeer over te spreken, werkt geweldig. Op mijn vorige boot had ik op aanraden van een watersportwinkel 5 openingen met een hoop slang gaten en bochten in mijn boot een zeer teleurstellend resultaat.
Dus mijn mening is beperk het aantal meters slang bochten en gaten.

Hallo Erik,

Bij mij precies hetzelfde. Kachel achterin gemonteerd, met 1 dikke buis wordt de warme lucht naar de navigatiehoek geleid. Werkt uitstekend, het is binnen no-time warm gestookt. Ook voorin. Let wel: voor onze D325 heeft deze kachel de nodige overcapaciteit, dat zal er zeker bij helpen.

Groet,

Loet

Hoi Erik,

In onze Dufour 34PP zit een kachel die vanaf Dufour Frankrijk is ingebouwd. De kachel zit in de diepe bakkist achter het houtenschot aan stuurboord. Daarvandaan loopt de dikke buis naar voren door het onder-kastje van de natte cel, onder de navigatie-hoek door naar een grote opening in de stuurboord bank, lekker bij je voeten. Wij hebben 4 openingen. 3 kleine: 1 in de wc, heerlijk warm als het koud is en je moet plassen en je zeilpakken zijn snel droog als je ze daar ophangt; 1 in de achterhut en 1 in de voorpunt. De 3 kleine zijn afsluitbaar. Die in de toilet zou ik niet willen missen, de andere 2 klein vind ik minder belangrijk. Echter, deze kachel heeft ook de mogelijkheid om koude lucht te ventileren. Dat is wel eens lekker in een heel warme zomer, het is dan een soort airco. Het grote voordeel van meerdere openingen is, dat het vocht (of juist de warmte) snel uit allerlei ruimtes van je boot gehaald kan worden. Aangezien jullie boot qua lay-out ongeveer hetzelfde is als onze 34PP zou een dergelijke opstelling bij jullie ook kunnen.

Deze winter constateerde ik, dat diverse buizen los waren gegaan. Ik vond al dat de thermostaat het zo slecht deed en dat ik heeel veel diesel stookte in de herfstvakantie. De buizen waren nou niet bepaald degelijk vastgezet tijdens de montage, bleek nu. Ik heb de buizen geborgd met 2 schroefjes en gelijk zo veel mogelijk geisoleerd. Perfect resultaat.
Als jij eens wil komen kijken kan dat, uiteraard. Ik kan ook wat foto’s sturen als jij je e-mail even geeft.

In onze 36 Classic hadden wij ook meerdere openingen, prima. Het is wel een klus, maar wel leuk bij ee goed resultaat.

Ciao,

in onze D40P is van facriekswege de verwarming, ebenspracher, ingebouwd met een opening in iedere kajuit.
De kachel hangt BB achter, een grote slang langs de dieseltank naar voren en vervolgens verder uitsplitsen.
Werkt naar behoren. Ik ben momenteel bezig buizen te isoleren, omdat met name de Sb achterkajuit erg warm werd.
Verder heeft het weinig nut de diesel te verwarmen (in tegendeel is slecht ivm bacterien).
Ik lig in Muiden, ook 's winters.Als je wilt kan je komen kijken.

Kachel Celeone.docx (791 KB)Een kachel aan boord is inderdaad een goede investering. Naast het warm krijgen/houden is het ook handig om even snel condens weg te blazen.

In de Celeone hebben wij in 2007 door Messink een Webasto 3500 in laten bouwen.
De kachelunit zit bij ons ook BB achterin, in de ruimte achter de BB kooi. Via het luik in de kooi is de kachel voor onderhoud goed bereikbaar. Let wel op dat de uitlaat van een ruime en zo hoog mogelijk opgetrokken zwanehals wordt voorzien. Wij hebben namelijk al een keer water in de kachel gehad toen deze nog te klein en te laag zat.

De hoofd luchtleiding loopt tussen de kooien onder de accu’s door naar voren en gaat vlak voor de MK naar SB voor de dieseltank langs. Vervolgens via de kast (de zeilkleiding blijft daarmee dus ook warm) achter de wetunit langs naar het bergvak onder de SB bank. Daar zit in het midden de hoofduitblaasmond. Middels dunnere leidingen zijn er aftakkingen naar de voorste hut en de hutten achterin.

De bediening zit in de navigatiehoek.

Bijgaand enige foto’s.

Groeten

Theo

Heel erg bedankt voor alle reacties. Met name de fotos van Celeone hebben me erg geholpen. Ik denk dat ik hem opdezelfde manier inbouw. Ik vroeg me alleen of hoe je voorbij de navigatiehoek bent gekomen. Je kan op zich prima onder de twee bakjes die in het horizontale deel (onder het instrumentenpaneel) door. Maar dan, hoe ben je dan onder de bank gekomen?
Ga je eerst door het schot en kom je dan achter de rugleuning van de bank en dan naar beneden. Of ga je door het vak onder de navigatietafel en dan vanuit daar onder de bank?

Erik,

Bij ons gaat de leiding inderdaad door het open bergvakje onder de navigatietafel. Dat vak gebruiken wij weinig, we hebben daar alleen de CO sensor opgehangen.
Uit de onderkant van het langsscheepse schotje is een stuk gezaagd zodat de leiding langs de binnenhuid in een redelijk rechte lijn naar het bergvak onder de bank kan.

Zie fotos.

Groeten

Theo
Leiding in vak onder navigatiehoek.docx (375 KB)