Aanschaf dufour 365

ik maak mijzelf normaal nooit zo druk om verlijern, maar het viel nu pas goed op aangezien iederen in 1 lijn voer tussen twee rakken; de achteropkomende schepen kon je dan goed observeren (anders dan wanneer je parallel vaart).

Boys, boys,
Natuurlijk is het leuk dat je hoger, sneller, etc. vaart dan anderen. Alleen het is bewezen dat een diepere kiel een betere stabiliteit heeft. Hoewel dit ook weer van gewicht e.d. afhangt. Wil je het precies weten, laat enk Bezemer dat dan even voor je uitrekenen.
Trouwens er zijn diverse Bavaria’s die goed lopen. De oude 37 zeilt hoog en hard, de 36 zeilt hoog en hard, de nieuwe 33 schijnt ook niet verkeerd te zeilen. Dus, niet afgeven op anderen.
Trouwens een paar goed zeilen wil ook nog wel eens schelen en natuurlijk de schipper!?
En inderdaad de 38 match hebben ze verstevigd met RVS steunpunten/platen om te zorgen dat de kiel niet los ging zitten. Dat was trouwens alleen in extreme wedstrijd condities. Niet zoals wij over het algemeen varen, toeren!
Ciao,

Zondag 15 oktober vanuit Noorschans via de sluizen naar het Volkerak gezeild. Relaxed voor de wind naar de krammersluizen. Vanaf daar opkruisend terug. Scherp aan de wind varend zoeken we de limieten van de boot op onder vol zeil. Windkracht is dan een zeer dikke 5 bFt. De snelheid is regelmatig 7,5 tot zelfs 7.8 knopen. De boot loopt enkele malen uit het roer. Daarbij loeft hij keurig op en laat weten dat dit zo niet gaat. De rolfok wordt gereefd, waarna de tocht wordt voorgezet. Om te optimaliseren wordt evenlater ook het grootzeil een tandje gereefd. De boot ligt daarna met weinig helling in het water en gaat met een mooie 6,7 knopen gecontroleerd door het water.
Mooi zeilen dus.
Gerard
Dufour 365

Hoi Gerard,
Zoals jij het beschrijft lijkt de 365 qua gedrag veel op onze 36 classic. Wij hebben algelopen weekend (zo,ma,di) onder vergelijkbare omstandigheden, (relatief glad water) op de Grevelingen gezeild bij een heerlijk zonnetje. Een rifje maakt de perfecte zeilvoering (het gr.zeil is dan lekker vlak) en met onze 110% genua is goed te zeilen bij 5BF. Als je op smallere stukken veel moet kruisen, wordt dit met een iets ingedraaide genua wat makkelijker aan de lieren (of beter:anders is het aan de Lewmar 40 ST’s hard werken) Ondanks dat onze zeilen al 7 seizoenen meegaan, valt het me op dat ik, met vaste schroef, vergelijkbare schepen bijhoudt of voorbij loop 
Dat maakt het allemaal nog zonniger!!!
groet, Martin

Het blijft geweldig zeilen. Wij gaan de boot naar Enkhuizen brengen, komende week, en zullen ook enkele lekkere zeiluurtjes mee maken.
Ciao,

he hans, altijd goed om te horen uit jou mond dat je niet moet afgeven op andere boten!

we zijn vorige week zondag, met die schitterende Oostenwind, van Sint Annaland naar Wemeldinge teruggekeerd.  13 mijl op net geen 2 uur, en we hebben zowat alles gehad, voor de wind, aan de wind, stroom mee en stroom tegen.  De boot zeilt schitterend, onze piek deze zomer is trouwens 9,12 kts LOLdoor het water van de Oosterschelde, weliswaar maar h??l heel eventjes, daarna zelfs nooit meer in de buurt geweestCry… .
Omdat we ook niet zo onder de indruk zijn van de hoogte, en omdat die helemaal zoek is met deels opgerolde genua, hebben we een high-aspect gekocht.  Gisteren gaan afhalen en even opgezet in de jachthaven, ziet er heel mooi uit.  Ik kan hem nog niet gebruiken, want ik moet nog 2 dekblokken monteren voor de verstaging.  De genuarails staan immers te ver naar achter.  Met de lij-ogen in voorste positie trekt de genuaschoot vnl het onderlijk strak, en laat het achterlijk te ver open.
Via de schootlijn die op H-A getekend is zie ik dat het verlengde (dus de ideale schoothoek)uitkomt net voor de puttingen.
Ik wil gelagerde Barton-dekblokken  zetten, onderdeks gezekerd door een aluminium contraplaat.
Vooraleer ik gaten in het dek begin te boren: heeft er iemand ervaring met een H-A op een GL of een classic, of met de bijbehorende schootvoering?
Alvast bedankt,
Peter.

Peter,
Sinds 2 jaar vaar ik met mijn classic 36 met een HA Fok triradiaal. Het probleem is ook daar een te korte genua rail. De dekblokken zitten aan de buitenzijde vast aan de puttings. Om direct gaten te maken in het dek, zeker bij een classic waar nog balsahout verwerkt is vond ik te riskant. Bij de 365 weet ik dat niet. het kan altijd nog. De rails kan ook verlengt worden. Verder vaart hij er prima op, zeker met veel wind komt lever ik niets in op snelheid en win op hoogte. Onder windkracht drie pak ik toch wel de genua.
Op zee vaar ik altijd met de HAfok geeft een zeker gevoel, iets minder zeilvoering, maar het schip vaart er wel bij. Hier ook twee foto’s. De schoot loopt dus langs de buitenzijde door een schootblok aan de putting.

2006-10-22_212904_neelje_ploegt_door_de_zee_naar_dover3.JPG

Off-Topic
Heren, heren…
Om het voor de wat minder geoefende forumlezers een beetje begrijpelijk te houden, zouden jullie je zoveel mogelijk bij het onderwerp willen houden? Dit onderwerp begon met ‘verwarming en de kotterstag van de 365’ en is via o.a. de Kiel, Testen, De agregaat voor Hans, de zeilcapaciteiten (al dan niet van Hans), de oplevering van de D40P van Hans en de bumperlines uitgekomen bij de HA fok…
Wil je toch een bericht plaatsen bij het onderwerp wat niet te maken heeft met het oorspronkelijke onderwerp, zet er dan ajb ‘Off-Topic’ bij (zie boven).
Namens jullie mede-leden… bedankt!
Richard

Off-Topic  (laatste keer Richard…)
Leo, bedankt voor de reactie.  Ik had daar ook over nagedacht, maar ik zou de schoten liever binnen de verstaging varen.  Ik bekijk het verder en laat nog weten wat het geworden is.
Groeten,
Peter.

Off topic
ik vind het wel gezellig

Van Noordschans naar de haringvlietbrug met een vlagerige noordwestenwind is een traject waar je nog wel even mee bezig bent. Dat betekent scherp aan de wind kruisen en rekening houden met het beroepsverkeer. Ook nu weer blijkt dat in ieder geval de fok moet worden gereefd om de boot goed in de hand te kunnen houden. Omdat we het grootzeil niet willen reven, ( lui ), leveren we nog al wat hoogte in. Een gereefd grootzeil en een stabielere boot was zeker bij de uitschieters van 22 knopen wat gemakkelijker geweest. We hebben het plan om de brug van 12:00 te halen. Als dat niet blijkt te lukken omdat we het vertikken om op de motor een inhaalslag te maken wordt het plan gewijzigd. We besluiten op het hollandsdiep te blijven. We verleggen onze koers naar de haringvliet jachtensluis met het idee om aan de steiger te gaan liggen en dan te lunchen.
Net voor de ingang naar de sluis zien we een ander jacht dat op een beschutte plaats aan een boei ligplaats heeft gekozen. Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid! Inmiddels op de motor varen we richting het jacht en een blik op de kaart vertelt dat er drie gele boeien zijn. We pikken de tweede boei op en leggen vast. Prima plaats om de combuis in te duiken en de inwendige mens te versterken. Zittend in de kuip genieten we van de zon. Hoezo eind oktober!
Na een uur gooien we los en hijsen gelijktijdig de fok. Pal voor de wind glijden we terug naar Noordschans. Toch een mooie zeildag.

Gerard

Lekker h?, Gerard, in het najaar zeilen. Wij hebben net een week er op zitten van Krimpen ad Lek naar Enkhuizen. Donderdag het IJsselmeer gehad, de warmste dag van de afgelopen 100 jaar in oktober, geloof ik. Heerlijk. Alleen dinsdag overdag regen gehad, maar toen zaten wij in het Teijlermuseum in Haarlem en hebben we gegeten bij Nobel, heerlijk.
Even over het reven. Volgens mij is het slimmer je grootzeil te reven en je genua te laten staan, vaar je hoger, loop je minder uit je roer en heb je dus de boot meer in de hand.
Pas op trouwens, officieel mag je niet kruizen op het Hollandsch Diep, zeker niet in de vaargeul.
Ciao,

off topic

Hans,
Ik heb in de afgelopen 10 jaar niet gezeild. Daarvoor uitsluitend met een catalina 30. Ik ken de Zeeuwse / Zuidhollandse wateren niet en alles is dus nieuw. Ook de 365, die overigens goed bevalt. Met de catalina, (die bij windkracht 5 nog niet gereefd werd) maar ook duidelijk minder snel was, heb ik regelmatig in oktober gevaren. Prettig, ruimte in de havens en op het water. De boot lag in Andijk aan het ijsselmeer. Via het ijsselmeer was het een kleine stap naar de waddenzee en de noordzee boven de waddeneilanden. Ik weet niet of jij daar al bent geweest. Ik kan het je aanraden. Met name Vlieland was altijd een vast doel tijdens deze trips. Het waren meestal trips van vijf dagen, waarbij we op tijd terug moesten zijn op de thuishaven in verband met mijn werk. Weer of geen weer, het traject werd gevaren. Ik heb dus aardig wat weertypen gezien in die jaren. Ik begrijp dat je binnendoor bent gevaren naar Enkhuizen. Is dat goed te doen of heb ik dat verkeerd begrepen?
Dank voor je tips
Gerard

Gerard,
Wij zijn via Krimpen ad IJssel, Gouda, Alphen en Haarlem naar Amsterdam gegaan. Je moet wel ff bekijken of er geen bruggen gestremd zijn of zo. Ook de brug bij Sassenheim draait beperkt (bij A44 en spoorlijn) en de Bennerbroekerbrug was gestremd. Hierdoor moesten we veel wachten. Verder alles prima verlopen. Binnenkort wordt onze nieuwe 34P afgeleverd en blijft de boot liggen bij Messink. Van het voorjaar willen we in mei het IJsselmeer e.d. verkennen en met de Dufourdag meedoen, om dan in het Hemelvaartsweekend weer terug te varen naar Krimpen ad Lek. Hoe dat zie we wel.
Ciao,

off topic

Hans,
aanraders zijn: Marken op het zuidelijk deel en Makkum ( niet de jachthaven, maar de haven bij het dorpje )
Bij kornwerderzand de sluizen door en naar Harlingen ( ook daar de binnenhaven achter het bruggetje) is een aanrader.
Gerard
 
 
 

Hoi Gerard,
BEdankt voor de tips, houden we in de gaten. En met die snelle boot moeten we zeker veel plaatsjes aan kunnen doen!? Als de rest van de crew dat natuurlijk ook wil?
Ciao,

Ja,ja,Hans
Grootzeil gereefd geeft een hoog aan de wind zeilende 365. Met de fok ook iets terug, ligt hij mooi bij uitschieters tot 25 knopen. We kwamen goed mee met de Hanssens op het water. Het was weer mooi varen afgelopen zondag. Jammer dat het nu wel ongeveer voorbij is.
Gerard

Gerard,
Niet getreurd, over een paar maandjes mag je weer voor ruim een half jaar aan de slag. Hansse jachten komen naar voren als snelle jachten. Volgens de statistieken van Henk Bezemer (blad Zeilen) vaart de Hansse 34.1 sneller dan de Dufour 34P. Dus pakken die gasten!
Ciao,

niet weeeeeeer die statistiek…