Aanschaf dufour 365

We zijn momenteel met de dufour dealer in onderhandeling over de inruil van onze dufour 32 voor een nieuwe 365. Vandaag even langs de hiswa gegaan om toch nogmaals te vergelijken. Na het bekijken van een aantal andere boten zit ik met de volgende vragen:

  1. Verwarming. Andere merken installeren ook de webasto maar met verschillende uitgangen. Noordschans maar 1. Is dit wel voldoende?
  2. Kotterstag. Zijn er andere 365 eigenaren die hier ervaring mee hebben?
    Justus

Mijn ervaringen zijn:

  1. Noordschans heeft in onze 365 een Webasto ingebouwd met ??n uitgang, namelijk onder de trap / in de kajuit. Binnen een mum van tijd is de kajuit en de aangrenzende hutten (met de deur open) warm. In de praktijk is dit voldoende. Als je ??n extra opening zou overwegen, adviseer ik deze in het toilet /douche aan te laten brengen. Dat is handig als je daar je natte zeilpakken te drogen hebt hangen.
  2. Geen ervaring.
     

Justus,
Met verwarming geen ervaring, wij hebben een electrisch vuurtje dat voldoende verwarmt in de haven.
Ook geen kotterstag, het wordt een high-aspect.  
Als je de optie kotterstag niet neemt zal je zien dat het beslag bovenaan de mast toch gemonteerd is.  Dat lijkt mij het moeilijkste om zelf te monteren, maar is dus al van de baan.  De rest kan je denk ik na levering zelf goedkoper doen dan vermeld op de optielijst.
Veel succes met de keuze.
Peter

op onze 385 zit een webasto 3500 met drie uitgangen; als je dat wil dan wordt dat gewoon geinstalleerd (eischen dus). je moet jezelf wel afvragen of het werkt; de 3e voegt niet veel toe (en zou ik dus voortaan achterweg laten) en de hoofdmoot aan warmte komt uit nr 1 (de eerste uitgang). let ook op (vraag na) waar nr 2 en 3 exact komen; hoe meer bochten hoe minder effectief. in ons geval zit uitgang 1 onder nav.hoek (st.boord) en 2 en 3 b.boord (2e hut en natte cel). dat is niet ideaal; beter is als ze in 1 lijn liggen. de 1e zou ik altijd voor de kajuit gebruiken; daar wil je toch de meeste warmte.  

Dank voor de adviezen. We zijn er met noordschans dit weekend uitgekomen. Als er geen kinken meer in de kabel komen varen we dit voorjaar met een 365. Het 2007 model is bijna identiek aan de 2006 versie alleen is de diepgang nu standaard 1,90 ipv 1,70

mmm, ik wil ook een diepere kiel…

Was ook blij verrast

Waarom blij verrast?
Ik zit ook wel eens te denken aan een ander schip, maar is het gewicht van de kiel nu ook daardoor zwaarder(lees ballast) nu de diepgang naar 1.90 is gebracht? Ik lees ook het blad Zeilen, en de opmerking die ze vaak maken, ook over de nieuwe 32.5 dat de ballast te weinig is in % gerekent. Zo zit er onder een Delhler 36 een kiel van 2600 kilo. Daartegenover heb ik op mijn 36 classic een kiel van 1600 kilo met bijna de zelfde diepgang. Op de oude 38 classic zit ook een langere en zwaardere kiel dan op de nieuwe 385, vreemd. Vaak is er dan een bulk aangebracht wat het extra gewicht geeft, niet de lengte. Ik ben bang dat ze nu weer gaan bezuinigen op het gewicht, dus dieper en lichter. Best een punt om op te letten.

Justus,
Maar ga voer een goede dealer naar Messink (zelf nog geen ervaringen mee, maar een kennis wel) of Zeeland Yachting (www.dufour.nl).
Succes, we horen wel wanneer de kogel door de kerk is.
Ciao,

Leo,
Was blij verrast omdat ik ook bij de boot in de showroom had gekeken. dit was nog een model 2006 mar deze is inmiddels al verkocht. Ben het wel met je eens dat kielgewicht/waterverplaatsing ratio bij goedkopere boten meestal lager is dan bij de duurdere boten. Boten die minder hellen en meer kielgewicht hebben moet een stijvere romp en zwaardere onderdelen hebben. Als een boot die niet heeft kan ze alleen de krachten opvangen door meer te hellen. Kan overigens de nieuwe specs nog niet vinden op internet dus zal het kielgewicht zeker in de gaten houden
groeten, Justus

Er spelen nog andere zaken een rol dan kielgewicht. De constructie van de 325/365/385 serie brengt een laag dekgewicht met zich mee. Het rompgewicht zit dus onderin. Een laag zwaartepunt.
De capsize ratio van een 365 is 2,02. Zeer stabiel dus.
Gerard

gerard, daar heb je in mijn beleving gelijk mee; voor een 385 blijkt dat wel uit de internationale tests. Frusterend is dat Henk Bezemer (van Zeilen) zijn database beperkt houdt tot breedte, diepgang en zwaarte kiel en dus uit ten treure schrijft hoe instabiel een 385/365/325 is. In mijn wat meer chagarijnige buien denk ik er wel eens over hem eens op dit punt te mailen. Voor beleving stabiliteit lijkt diepte roer een niet onbelangrijke factor; een punt dat in zijn calculus ook geen plaats lijkt te hebben.

Wellicht is de redenering dat als het niet in Nederland is gebouwd, dan kan het nooit wat zijn? Ook voor heer Bezemer geldt “je moet niet alles geloven wat je denkt”
groet
Gerard

je moet gewoon de dingen doen waar je jezelf goed bij voelt. Wij hebben afgelopen zondag de knoop definitief doorgehakt en onze dufour 32 ingeruild voor een nieuwe dufour 365.

Dufourvaarders,
Ik mail regelmatig met de redacteuren van “Zeilen”. Je krijgt netjes antwoord en plaatsen desnoods je reactie in “Zeilen”. Henk Bezemer is een kenner op het gebied en je mag het af en toe niet met hem eens zijn of zijn theoretische benadering wat anders zien, maar toch een kern van waarheid en zeker zijn onderbouwing kloppen. Als je kijkt naar cruiser-racers dan zie je ook een hoger kiel-totaal verhouding, net als breedte-lengte verhouding etc. Dat is niet voor niets. Wij zelf hebben een Dufour 36 Classic waarbij de romp-breedte verhouding en totaal gewicht, kielgewicht verhouding relatief klein zijn. Dat merk je gewoon op veler gebied. De boot zeilt prima, maar zal het, over het algemeen, afleggen tegen boten met betere verhoudingen.
Zeker als je ‘eigen’ boot bekritiseerd wordt is het vervelend, maar wees realisisch en tevreden met wat je hebt, je hebt die boot bewust gekozen en wist wat je kon verwachten.
Ciao,

hans, dat is/was ook niet het punt. Wat wel het punt is om je database (ogenschijnlijk) alleen te vullen met breedte, kielgewicht, diepgang etc en andere (rompvorm, roer, opbouw, balans etc) buiten beschouwing te laten; vind ik wat simplistisch.
En ja, ook irritant als ik die benadering zie voor indeed mijn ogen boot (die enige waar ik ervaring mee heb dus voor andere boten/merken KAN ik niet spreken), en Zeilen met geen enkele 365, 325 of 385 gevaren heeft (behalve met 2bft op de mid.zee vijf minuten) en je dat afzet tegen de 5-6, op punt van stabiliteit, totaal ander uitkomsten in buitenlandse testen. Zijn theoretische opvatting/benadering klopt op dit punt eenvoudigweg niet, en dat heeft m.i. niet veel met mijn bias te maken (hetgeen overigens wat discussietechniek betreft ook een beetje flauwe afdoening is, vind je ook niet Hans?) . Ik zou mij hier echt niet aan ergeren als hij in de kern hier wel een punt heeft (terzijde: dat een x-43 stijver en rechter vaart geloof ik echt wel, maar ik beschouw de jeanneaus en beneteaus meer als de maatmannen) of hij daadwerkelijk eerst met zo’n schip vaart. Daarna mag ie kraken.
 
 

[quote=“Hans van Gent”]

Dufourvaarders,
Ik mail regelmatig met de redacteuren van “Zeilen”. Je krijgt netjes antwoord en plaatsen desnoods je reactie in “Zeilen”. Henk Bezemer is een kenner op het gebied en je mag het af en toe niet met hem eens zijn of zijn theoretische benadering wat anders zien, maar toch een kern van waarheid en zeker zijn onderbouwing kloppen. Als je kijkt naar cruiser-racers dan zie je ook een hoger kiel-totaal verhouding, net als breedte-lengte verhouding etc. Dat is niet voor niets. Wij zelf hebben een Dufour 36 Classic waarbij de romp-breedte verhouding en totaal gewicht, kielgewicht verhouding relatief klein zijn. Dat merk je gewoon op veler gebied. De boot zeilt prima, maar zal het, over het algemeen, afleggen tegen boten met betere verhoudingen.
Zeker als je ‘eigen’ boot bekritiseerd wordt is het vervelend, maar wees realisisch en tevreden met wat je hebt, je hebt die boot bewust gekozen en wist wat je kon verwachten.
Ciao,
Natuurlijk geloof ik ook wel dat een cruiser- racer sneller vaart dan jou en mijn 36 classic. Dit heeft volgens mij niets met de breedte en lengte te maken, maar door hun ballast gewicht een grotere zeilvoering kunnen voeren. een dehler met bijna een ton meerr aan lood aan zijn kont dan mijn Neeltje en de zelfde lengte heeft ongeveer 20 % meer zeilopp. Natuurlijk vaart dat bootje dus sneller maar ligt net zo snel op 1 oor dan onze Neel. Dus net zo stabiel. Al bevreemd het me wel, dat onze boot bij windkracht 5 op zee stabieler en rustiger vaart dan een boot met een ton meer ballast en met de zelfde zeilvoering als wij op dat moment. Deze boot zal best sneller zijn met meer zeil met windje 3 op de Grevelingen. Maar dat heeft niets met stabiel te maken. De heer Bezemer kraakt dus de boel bij voorbaat af. Dan je regel, tevreden met je boot, je wist wat je kocht? Ik wel, andere niet. Ik kocht net als zovele een duur schip en dat schip moet je vertrouwen geven. daarnaast moet je aan elkaars kuren wennen. De heer Bezemer zet veel mensen op dit moment op het verkeerde been met zijn stokpaardje over ballast.
Ballast is voor mij, dat je meer zeil kan voeren in bepaalde omstandigheden, o.a. bij rustig weer meer snelheid. dat is bewezen tijdens mijn vakantie’s met zeilgenoten. Waarvan ook enkele met zwaardere kiel e.c.t. maar zodra de wind aanzet en ze een kleinere zeilgarderobe gebruiken dit wegvalt c.q het in Neeltje’s voordeel uitpakt zeker voor de bemanning. Mijn vraag was enkel diepere kiel, zwaardere kiel. en waarom, nu dat is nog niet duidelijk.
 
 

Hoi,
Ik wil jullie wijzen op een groepstest van de Waterkampioen in nr. 16 van 2004. Daar worden zeilboten rond de 33 en 34 voet met elkaar vergeleken. 5 cruisers en 3 cruiser-racers. Daarin komen deze argumenten duidelijk naar voren. Uiteraard is alles een spel van verhoudingen, breedte-lengte, zeiloppervlakte-gewicht, diepgang-breedte schip en noem maar op. In het ontwerpen van zeilschepen worden de variabelen nauwkeurig met elkaar vergeleken. Zo komt men tot een theoretische rompsnelheid, stabiliteit e.d. Dus, ja, het is maar wat je belangrijk vindt. Daarnaast speelt natuurlijk ook de manier waarop je een bepaalde boot moet varen. Ik weet wel, dat het best even duurde voordat wij onze boot de snelheid konden geven die de boot potentieel had. En dan is het leuk om dat met anderen zeilers, maakt niet uit wat voor merk of type, te vergelijken.
Je zult ook zien dat de ene boot beter presteert in andere weersomstandigheden dan anderen boten met andere verhouding, het is maar wat je belangrijk en prettig vindt. Bij ons, tijdens de Nederlek Regatta zie je duidelijk de verschillen tussen de typen, maar ook tussen de kennis en ervaring van de zeilers. 
Maar lees dat artikel van de Waterkampioen maar eens, leuk en leerzaam.
Ciao,

ik ken dat stuk (althans de Duitse versie uit de Yacht, het was een combi-test) en dat was de aanleiding om een duf 34 te (gaan) kopen. Enkel vanwege onze ruimte wens kwamen we toen uit op een 385, daar een duf 40 weer te duur was. En dit soorten testen zijn natuurlijk prachtig; mijn irritatie komt dus eenvoudig neer op vraagtekens op zijn theoretische data-base benadering (een lot dat dus alle schepen treft) hetgeen gewoonweg niet het hele plaatje is. Laten we gezamenlijk belijden: meer (en uitgebreidere praktijk en groeps)testen.