Aanschaf dufour 365

Erik,
Jammer van die Dufour 40 P. Een heel mooie boot, anders dan de 385.
Hierbij de Duitse test, Oeps het bestand is te groot. Als je de test wilt hebben stuur dan even een e-mail. Echter dit is alleen de test van de performance boten, niet van de cruisers. Veel leesplezier.
Ik wil toch nog wel even duiden op die database, a.d.h.v. de gegevens kan je goed zien wat voor karakter de boot zal hebben. Ik ben het wel eens met Henk Bezemer. Uiteraard komt er nog een praktische kant bij, maar toch…ik houd wel van die cijfertjes.
Ciao,

Hans, jij schrijft ook met een theoretische data-base benadering. Daarbij haal je de nederlek regatta aan, dat heeft toch niets te maken met stabieliteit van je schip, maar met snelheid varen op de rivier de Lek. Dan komt een Dehler ook niet aan zijn trekken, dat weet je ook wel, Te smal vaarwater en leuk voor open bootjes, niet meer en niet minder. Laat staan met kundigheid van de schipper. In de praktijk weet jij ook nu weinig van je eigen schip of hij stabiel genoeg is. Je schrijft alleen over snelheid, en in theorie over stabieliteit. Dat is ook zo voor je nieuwe 34p die je uitrust met een hogere mast, dus waarschijnlijk meer zeilopp. waar legt dan het G punt? En hoe zwaar/diep moet dan je kiel zijn? Reken dat is uit. Nee ik wil gewoon weten waarom krijgt de 365 een diepere kiel, en blijft hij daarbij het zelfde gewicht houden.
Verder eindelijk eens een aardige discussie, ik hoop dat meneer Dufour ook hier aan gaat deelnemen

Hans, Ik moet nog een agregaat hebben voor zaterdag, (gondelvaart)ik neem aan dat jij er wel een voor me opzoekt. Anders kan ik niet meedoen. Te weinig tijd om er zelf achteraan te gaan, ik moet ook zaterdag werken in de haven vandaar.

alleen Leo, snap jij die beweging naar kleinere boten van Hans? komt de stabiliteit toch niet ten goede? …

Ja, ik snap dat wel. Hans heeft succes in een centaur,(kleine open boot) daar is hij kampioen mee geworden dit jaar in de Nederlek Regatta. Deze wedstrijden worden door onze club georganiseerd op de rivier de Lek. Hij doet daar niet aan mee met zijn eigen 36 classic. Te groot  Dus wil hij wat kleiners, met een ouwbolige indeling zoals een 34p die blijft drijven op de kit randen. (zijn eigen woorden 2 jaar geleden in Muiden)  dus meer drijfvermogen vandaar.

Ja, Ja, jongens, kampioen,
Met “Zus Nol”, onze Centaur nr. 496, 35-jaar oud en basic, alleen dit jaar hebben wij de oude theedoeken vervangen voor nieuwe zeilen. (zie www.centaurclub.nl). Samen met een vriend ben ik eigenaar van dit zeilbootje.
Bij ons op de Lek zie je dat sommige schepen bij bijv. halve wind veel hoger eindigen dan anderen. Schepen die hoog aan de wind kunnen varen (diep stekend, veel kielgewicht, de goede zeilen, etc.) bij een oosten- of westenwind en stroom tegen, zeer goed presteren. Uiteraard gaat het bij het zeilen bij ons op de Lek met z’n stroming van eb en vloed, het drukke scheepvaartverkeer en bebouwing langs de oevers, zeer zeker ook om het tactische inzicht van de zeiler.
Over de diepere kiel van de 365, kunnen jullie te rade gaan bij Henk Bezemer. Stuur hem een e-mail en geef hem de feiten, cijfers. Hij rekent voor je uit wat de verschillen dan zijn tussen de ‘oude’ en ‘nieuwe’ uitvoering. Ik heb dat rekenprogramma niet. Ik heb het van hem ook gekregen van de Dufour 34P met hogere mast. Ik heb van de Belgische dealer zeer goede berichten gehoord over de extra snelheid tov een lagere mast. UIteraard wordt dit door de handicap wel weer verrekend, maar als je lekker aan het varen ben op de Grevelingen of noem maar op waar, dan is het toch lekker als je sneller bent. Ik wil eigenlijk altijd wel een wedstrijdvaren, zeker als je met z’n allen door de brug gaat, iedereen zijn zeilen hijst en kijkt wie er snel is. Zoek je tegenstander en gaan met die hap!
En ja, er wordt erg veel kit gebruikt op de huidige Dufours. Ik vind dat zonde. Ik moet zeggen dat de kitranden bij de huidige 34P’s vooral op de spiegel minder dik zijn geworden. Het lijkt nu of de dek-romp (zeker op de speigel) beter past dan bij de 1ste schepen? Maar ik ben zeer blij met de nieuwe 34P, zoals Leo al zei, met veel extra’s!
En, dat aggregaat regel ik wel!
Ciao,

Ik ben en wordt weer een happy Dufourvaarder. Alleen jammer van die modernere, oubollige indeling. Maar dat is meer voor mijn Sandra een probleem dan voor mij. Deze 34P is veel meer een zeilboot pur sang!
En een mooi uiterlijk!!! Ik kan (helaas? een 40P) en wil geen grotere. Dat heeft voor ons zo zijn nadelen. Deze maat is prima.
Heerlijk!
Ciao,

de 34 is ook mooi Hans. En met Leo had ik wat last van deju vu’s (of lu’s als het ging om jou commentaar op dit forum op 34’ers en 365’ers etc als het gaat om ontbreken van stootranden, kit etc)…beaty is in the eye of the beholder (en eigenaar). Wanneer wordt ie opgeleverd en heb je je gatenkaas al ingeleverd/ingeruild dan? procedure van de baan?.

Erik,
Ik hoop dat hij in oktober komt. Wij willen op de 34P wel een stootrand, we varen nog wel eens bijna een krasje, dus voor alle zekergheid. Verder wordt alles perfect geregeld.
Ciao,

Hans,
Wat voor stootrand denk je aan? Ik heb er ook aan zitten denken maar ik vind dat het uiterlijk van het schip met een RVS of houten rand er niet echt fraaier op wordt. Ik ga het voorlopig proberen met een losse stootrand, zogenaamde bumperlines, die je in een enkele minuut plaatst voor je een vreemde haven in vaart. In de praktijk blijkt toch dat je veelal een “bijna krasje” vaart als je in een onbekende haven een nogal smalle box krijgt toegewezen. In je eigen haven of in bekende havens speelt dit probleem vaak minder. T.z.t. zal blijken of de bumperlines bevallen.
Groet Raymond 

Raymond,
Wij gaan voor een vaste stootlijst. Ik geef toe dat het de lijn enigszins weghaalt. Maar als je op 25 of meer meter staat zie dat haast niet meer, valt het niet op. Het nadeel van die huidige RVS-strippen is dat er zoveel schroeven in zitten. als je dan eens langs je buren schuurt, ligt heel die boot open. Je maakt dus meer schade bij een ander dan je zelf hebt en dat wil ik niet.
Ik wil geen houtenlijst, maar zo iets als op bijv Dehler zit, aluminium profiel met rubberen pees of lijsten van Vetus. In wit en zwart te krijgen, met verschillende kleuren pezen.
Eerst die boot, dan de rest.
Ciao,

Hallo,
een diepere kiel hoeft niet zwaarder te zijn. Je kunt je voorstellen dat er 20 cm lengte bij komt ( van 1.70 naar 1.90 ) en dat die 20 cm een bepaald gewicht vertegenwoordigd. Het gewicht zit voor het grootste deel in de “bulb” van de kiel. Hierin zou je het gewicht van deze extra 20 cm lengte kunnen compenseren. De hefboomwerking van een lagere kiel is wel nadrukkelijker aanwezig. De afstand tussen boot en het grootste gedeelte van het kielgewicht gewicht is immers groter, ( kracht x arm ) is het effect. Hoe dieper hij steekt met hetzelfde gewicht hoe groter het effect. 
Door de langere kiel is de weerstand tegen verlijeren groter en kan aan de wind varend een koers over de grond worden aangehouden die scherper is dan bij een kortere kiel. Of de schipper dit voordeel er daadwerkelijk uithaald hangt van veel factoren af. Het voordeel van minder diepgang is natuurlijk ook duidelijk. Je bent minder beperkt in vaarwater. Of de diepere kiel ook zwaarder is weet ik op dit moment niet. De boot blijft beschikbaar met beide mogelijkheden. De 1.90 versie wordt standaard.
groet
Gerard
365 eigenaar

Nog even aanvullend. Als je kijkt naar de spec’s van de nieuwe 525 dan zie je dat de langere kiel lichter is dan de ondiepe versie. Kracht maal arm dus. Het zou dus best kunnen dat de diepere kiel van de 365 ook lichter is dan de ondiepe versie.
groet
Gerard

Gerard,
Die van ons wordt in november geleverd met de diepere kiel. Laat je wel weten wat er in het owners manual staat. Op de website van dufour frankrijk kun je een pdf met de technische specificaties downloaden daar staat standard draft 1,90, keel weight approx. 1500 kg
Justus

365-ers,
Wat mij opvalt is dat de Grand Solie 37, sprekend lijkt op de 365, de boot is iets langer, maar dat is de boeg of een schuinere spiegel. Van binnen lijkt hij ook als 2 druppels water (wel ? 100.000,- duurder, zie test Waterkampioen). Diepgang 210 - 240, gewicht 2050 kg, wel een verschil niet?
Ciao,

Hallo,
met betrekking tot stabiliteit is er veel leesvoer op internet. Enkele verhelderende artikelen die de zaak nuanceren zijn te vinden via de volgende links: 

Met name het artikel van Kastenmarine waarschuwt voor de tendens van oversimplificatie die, zo stelt men, vaak aan de orde is.

stability and the GZ curve www.sailbuyersguide.com/articles/boatpa … tyandtheGZ curve

Beam,ballast and displacement
www.kastenmarine.com

The physics of sailing ( door David Armet )
www.sciwrite.caltech.edu/journal03/A-l2/davidarmet.pdf
groet
Gerard

argh, zie tot mijn chagarijn dat de 385 nu standaard met 1,95 diepgang wordt aangeboden ipv de toenmalige 1,76. Ballastaandeel lijkt hetzelfde te zijn. En wat ook opvalt dat -vide ooit de discussies op het forum over de bav38 match met afvallende kiel- de kiel behalve met twaron nu ook met een rvs-plaat is afgezekerd; blijkbaar viel er nog wat te verbeteren…

 erik  als je op zee vaart met ongeveer 20 knp wind dan heb je toch al golven van zo ongeveer 1,5 meter dan wil/kun je toch niet zo heel strak aan de wind varen
ik denk dat die 20 cm extra diepgang dan echt na genoeg niks uitmaakt.
met 176 diepgang kun je wel eerder een drempel over om een haven binnen of uit te varen bv bij blankenberg of verschillende plaatsen in engeland
 

nee, is ook wel zo. Ik voer dit weekend overigens mee op een schip dat deelnam aan de winterwedstrijden op de grevelingen (dehler 29). Met bij tijd en wijle een spi op (een 3e van de rakken) werd een bav 39 (zonder spi, dat wel) er volledig uitgevaren. Nou was dat met 10-14 knopen wind en zonder spi nog wel verklaarbaar maar wat wel opviel opviel dat schip aan de wind fors verlijerde t.o.v. van de dehler of andere race/maar ook cruise-schepen. Hoog varen zat er de facto niet in.

ik denk dat de zeil capaciteiten van een bavaria niet zo bijzonder zijn
ik ben nog geen bavaria tegengekomen van de zomer die hoger en/of sneller vaarde dan ik
ondanks dat ik nog veel moet leren op de 385 en dat de 385 ook geen wonder is hoog aan de wind
op het binnenwater met wedstrijden is een langere kiel natuurlijk wel beter denk ik