Zeilvoering hoog a/d wind bij harde wind

Dag DF30C vaarders,

Graag zou ik jullie reactie ontvangen op het onderwerp zeilvoering.
Dit weekend was het een geweldig zeilweekend. Zaterdag namiddag trok de wind goed aan hetgeen wij behoorlijk ervaarden nabij Middelharnis. Wij hebben gevaren met 1 rif in het grootzeil en een 30% gereefd voorzeil. Met te veel voorzeil loeft de DF30C teveel op in de windvlagen. Mijn vrouw vindt het dan leuk om te sturen en ik zorg voor het rimmen etc. Zoals jullie weten bezit een Dufour 30 geen overloop dus, om het zeil goed vlak te trekken, moet je behoorlijk wat kracht zetten op de grootschoot. Wij hebben een vioolblok met twee katrollen. Mijn brouw heeft nioet de kracht om het zeil bij harde wind voldoende aan te trekken (en zo nodig uit de borging te trekken). Zodoende moeten we tevreden zijn met een circa 45 graden a/d windse koers en dat schiet al laverend niet erg op. 
Opties: het voorzien van een vioolblok met 3 katrollen of het aanbrengen van een (zeer kleine) overloop op de kuipvloer?
Graag lees ik jullie ervaringen en adviezen!     

1 like

Hallo Piet,
Ik heb er ook al over gedacht, maar niet meer dan dat.
Een vioolblok met 3 katrollen maakt het wat makkelijker maar verandert uiteraard niets aan de zeilstand.
Bij mijn vorige boot (Piewiet 700) had ik wel een overloop en ik heb daar veelvuldig gebruik van gemaakt.  Een zeer kleine overloop op de kuipvloer lijkt mij niet zo’n goed idee.  Als hij te kort is levert het ook niet veel op.  Het beste systeem lijkt me dat Etap.  Daar kan je de overloop gewoon wegnemen wanneer je niet vaart.  Blijft natuurlijk nog het probleem van bevestiging.  Stel dat je zoiets tegen de kuipbanken monteert moet je het van binnen wel versterken want van de werf uit is niets voorzien om een overloop te monteren.
 
 

Piet,

  1. met een deels opgerolde fok verlies je veel hoogte.  Daar is niks aan te doen.  Komt door profiel van zeil en rol op voorstag.
    Soms is het beter om hem niet op te rollen, zeker bij een high aspect zoals op de 30, maar om hem z??r hard door te zetten.  (kan je ook nog op de tell-tales varen waarmee je zondermeer hoger gaat varen)
  2. ik weet niet of de loefgierigheid (uit het roer lopen?) door het voorzeil komt.  Zou kunnen, alhoewel bij kleine voorzeilen meestal het grootzeil daar voor zorgt.  (groter oppervlak achter het draaipunt duwt de boeg naar de wind)
  3. Een overloop in de kuip gaat niet, tussen de banken zou hij te kort zijn en dus geen effect hebben, of hij zou zou ver mogelijk naar voor moeten gezet worden.  (is bij de 32 zo?)
    Bij mij stond de aanhechting van de grootschoot vroeger via een wichard-oog rechtstreeks op de kuipvloer.  Ik heb dan een stropje, gemaakt van een stuk schoot dubbel tussen het oog en het blok gezet, zodat de onderkant van het blok gelijk komt met de bovenkant van de kuipbanken.  Dit vergemakkelijkt het aantrekken en lossen van de schoot erg, zowel vanop de bank als vanop het gangboord.  Vooral het lossen gaat sneller zodat je ook minder snel uit je roer loopt.
  4. Je neerhouder kan ook deels de functie van overloop overnemen: door de grootschoot te lossen met neerhouder hard aan blijft het achterlijk ook redelijk gesloten.  Niet zoals met een overloop, maar alle beetjes helpen als je er geen hebt.  Je behoud dan toch iets meer power… .
  5. Een ratelblok neemt ook meer kracht weg van je handen dan je zou denken.
    Veel plezier ermee!
    Peter
     

Yves, Peter,

Dank voor jullie reactie.

  • Volgens mij zorgt de fok voor het ongecontroleerd oploeven en moet ik deze wel reven.
  • De fok en het grootzeil van een DF30C zijn identiek qua oppervlakte.
  • Wij hebben het vioolblok al zo’n 15 a 20 cm verhoogd om het gemakkelijker te maken de schoot los te trekken uit de schootklem van het vioolblok.
    * Wat is een ratelblok? Gebruik je die i.p.v. het vioolblok?
  • Wordt de overloop bij harde wind gebruikt om aan lij of aan loef te zetten?

 

Een ratelblok (ratchetblock, bijvoorbeeld harkenstore.com/uniface.urd/ … howPage?40 9Z56LC7FV66&409Z56LC6MRPU
van Harken, meteen de duurste) is een blok waarvan je de draairichting van de schijf kan blokkeren in ??n richting.  Bij aantrekken schoot rolt en ratelt het blok, bij lossen blokkeert de schijf.  De kracht op de schoot wordt dus veel meer overgedragen op het ratelblok dan bij een gewone blok.
Je kan de schijf ook deblokkeren, dan werkt het ratelblok als gewoon blok.  In de kleinzeilerij gebruikt men niet anders, zodat met de schoot in de hand kan gevaren worden.
De werking van de overloop kort geschetst: Bij harde wind wordt de overloop gelost, de kar schuift dus vanzelf naar lij.  Hierdoor zwaait de giek naar buiten en gaat de (over)druk uit het zeil.  Maar gezien de schoot niet gelost wordt, blijft de afstand van de giek tov het dek hetzelfde, en behoudt het achterlijk zijn vorm.  Dus, het teveel aan druk gaat eruit, maar de power (voortstuwing) blijft. 
Wanneer je de schoot lost ipv de overloop, gaat de giek naar omhoog (tenzij de neerhouder hard door staat), verliest het achterlijk zijn vorm en dus zijn voortstuwing, en valt je snelheid eruit.
In vlagen krijg je meer druk op je grootzeil. De boot kan dan oploeven en uit z’n roer lopen.  Door snel de overloop te lossen en na de vlaag terug aan te trekken ga je toch nog rechtdoor en verlies je bijna geen snelheid.
De overloop wordt alleen in zeer licht weer een stuk naar loef getrokken, omdat je dan met minder schootspanning vaart.  Minder  schootspanning betekent een giek die licht naar lij uitzwaait.  Door de kar naar loef te trekken tot de giek in het midden staat win je dus hoogte.
Vriendelijke groeten,
Peter

 

Ik ben vandaag eens gaan praten bij Zeilmakerij van der Werf in Made. Goeie firma! Veel advies ontvangen over zeilvoering.
Nu twijfel ik over de volgende mogelijkheden:

  • Harken 1566 midrange Hexaratchet with Cam, Becket; dus een vioolblok met twee katrollen en met een schootklem, doch voorzien van een ratel. Circa 220,- euro
  • Harken 2604; een blok met 3 katrollen & Harken 2630 een blok met 3 katrollen + een schootklem. Circa 300,- euro.
  • Harken two speed mainsheet system met block 400 en block 401. Aan de giek een blok met twee katrollen en haaks daaronder een enkel blok met 1 katrol & verder een dubbel uitgevoerd 2-katrolsblok met dubbele schootklem. Het geheel is uitgevoerd met een soort doorlopende lijn. Trek je aan ??n lijn dan is de overbrenging 1:6 (veel kracht / aan de wind) en trek je aan beide lijnen (dubbelnemen) dan is de overbrenging 1:3 dus kun je snel inhalen (ruime wind en voor de wind). Circa 400,- euro.
Wie heeft er ervaring met het 2-speed mainscheet system ? Wel duur maar het intrigeert me wel! Lijkt me een perfecte oplossing.mariposa39212,6456018519

Hallo Piet,
bij ons loeft de Dufour ook flink op bij harde wind, en door de fok de verkleinen gaat dit beter - tegen alle zeiltheorie?n in. Blijkbaar moet je het totale zeiloppervlak verkleinen.
In Griekenland hebben we met een Dufour 30 gevaren en die had een overloop aan de ingang van de kajuit - zie foto - blijkbaar met een versteviging binnenin. Probleem is als je tijdens het varen in en uit de kajuit stapt, dat zit het wel in de weg.
Johan 
2007-05-10_192911_overloop_griekenland.JPG

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Easy matic 2 van George Kniest. Deze is geschikt voor een zeil tot 32 m2. Ons grootzeil is 20,8 m2.
Het bestaat uit een 3-schijfs blok (twee schijven parallel en haaks daarop een kleinere schijf i.p.v. het hondsschot) en een 4-schijfsblok met dubbele schootklem en een dubbele 12 mm marlow double braid schootlijn. Er is nu keuze uit een overbrenging van 6:1 (??n lijn aantrekken) of 3:1 (2 lijnen gelijktijdig aantrekken). T.o.z. van de huidige blokken is het maximale moment met 50% toegenomen.

Schootlengte:
Opgemeten schootlengte tussen de blokken met de giek zover uit dat het grootzeil tegen de zaling/verstaging steunt = 3,80 a 4.00 mtr. Zodoende voor deze constructie 6x4=24 + 2x3=6 = 30 meter schoot a 12 mm . mariposa39215,3813078704
easymatic serie 2   6-1   3-1.jpg

Piet,
Ziet er netjes uit, ik ben benieuwd hoe het zeilt.
Ciao,

De eerste ervaringen met het Easymatic systeem zijn goed. Aanvankelijk had ik 30 meter schoot 12 mm gebruikt. Ik had de lengte ingemeten, gewoon met de giek zo ver mogelijk naar buiten en zonder zeilen. Dat blijkt veel te lang te zijn. Met zeilen zet je de giek minder vber naar buiten omdat dan de zeilen tegen de verstaging en de zaling terecht komen. Ook het gewicht van de 12 mm lijn was te veel van het goede. Nu is de lijn vervangen voor 23 meter 10 mm lijn en dat bevalt goed. De overbrenging 6:1 of 3:1 is goed gekozen.
easymatic 02.JPG
easymatic 03.JPG

Hoi Piet,
Ziet er goed uit. Ben benieuwd naar je ervaringen. Het standaard blok vergt inderdaad wel de nodige kracht om binnen te halen. Gaat het binnenhalen nu met 2 snelheden? Welke modus gebruik je nu het meeste (1 of 2 lijnen aanhalen)?
Groet,
Ewald

Dag Ewald,

We gebruiken twee lijnen voor het snellere werk (ruime en voor de wind) en ??n lijn voor “aan de windse” koersen met hardere wind. Mijn vrouw krijgt de schoot nu goed uit de klem. Het oude blok hadden we verhoogd, nu is dat niet meer nodig. Bij dit nieuwe blok kun je de hoek waaronder de klem “lost” ook nog instellen.

Ter info, de volgende foto ben ik tegengekomen.
Groet Hans
Dufour 30 classic bj. 2002 te koop op [www.botentekoop.nl](http://www.botentekoop.nl)

NEERHOUDER NEEMT FUNCTIE VAN DE OVERLOOP OVER

Intussen zijn we er achter dat er prima met harde wind en aan de windse koersen gezeild kan worden zonder uit het roer te lopen. De DF30C heeft geen overloop doch dat gemis heffen we op door meer gebruik te maken van de neerhouder.
Door de neerhouder goed aan te lieren kan de grootschoot gewoon gevierd worden zonder dat het zeil extra gaat bollen en wind gaat vangen. We lossen uitstekend wind en de boot ligt zo mooi op het roer dat het sturen kan gebeuren met één vinger. Ik had altijd geleerd dat een neerhouder gebruikt wordt bij bakstag en voor de windse koersen. We gebruiken hem nu dus ook bij harde wind en a/d windse koersen. Bij ongereefd zeil hebben we daarnaast veel gemak van de cunningham hole.

Hoi Piet,

Wat ook goed helpt is je voorstag strak zetten, d.m.v. het aantrekken van je achterstag. Ik weet alleen niet of jij deze mogelijkheden hebt op je zeilboot. Als je voorzeil te bol achter je voorprofiel is na het gedeeltelijk inrollen, verlies je ook veel hoogte en is de boot lij-gierig.
Je leest in Zeilen ook wel eens dat zij de giekneerhouder gebruiken om zeilboten met de grootschoot op het kajuitdak, in de toom te houden. Dus bij jou werkt het dus ook, let wel op je beslag van je giekneerhouder, is het sterk genoeg?

Lekker zeilweer zaterdag, was in Hellevoetsluis bij de klipperrace op de Linquenda uit Heelvoetsluis.
Ciao,

Dag Hans,

De DF30C heeft geen achterstagspanner en de mast is gewoon een paal. Niets aan te trimmen.
Alle stagen staan op de voorgeschreven spanning, gemeten met een stagspanningsmeter.

Wij zijn zaterdagmiddag vanuit Noordschans naar Hellevoetsluis gezeild. Bijna alles gekruisd. Zondag wat getoerd en inderdaad de klipperrace gedeeltelijk gezien. Wat is het verhaal van de klipper met gebroken boegspriet?
Maandag (vandaag) met een stevig windje en aan de wind en halve wind weerteruggezeild. 3 1/2 uur HVS-NS, gemiddeld 6 knopen. Inderdaad…mooi zeilweer.

Hoi Piet,

Op onze eerdere 36 Classic had ik wel een achterstagspanner laten zetten, zo’n draai-spanner. Werkte toch wel heel prettig, zeker met heel weinig wind, maar ook met heel veel wind. Als je nog een klusje wilt doen, kan ik je dit zeker aanraden, je trim mogelijkheden worden weer vergroot.

Ik heb alleen gehoord dat er een boegspriet is gebroken, maar waardoor weet ik niet. De boot zag er wel kaal uit, zonder spriet.
Kunnen jullie onder de Haringvlietbrug door?

Ciao,

Dag Hans,

Prebend:
Aangezien de DF30C geen 7/8 tuig kent, er geen plaats is voor een babystag, er geen dubbel uitgevoerd onderwant is … is er geen prebend in de mast te brengen. Meer spanning op het onderwand levert zelfs het averechtse effect op, de mast wordt hol ipv bol. De onderwanten staan dus bij ons feitelijk onvoldoende aangetrokken. Ik heb weleens gedacht aan het aanbrengen van een extra onderwand set (zoals op de DF32C) maar ja, waar monteer ik dan de puttingen en kan de romp de krachten die erop vrijkomen wel aan. Puur monteren op de voetrail lijkt me ook niet jofel. Of er voldoende metaal is op de juiste plaats is ingelamineerd is nog maar de vraag. Meer spanning op de voor/achterstag heeft dus geen zin. Ze staan op de juiste spanning. Jammer maar een feit.

Haringvlietbrug:
Wij kunnen met 12.30 mtre hoogte en een lager gemonteerde marifoonantenne onder de Haringvietbrug door. Zie elders op dit forum bij DF30C inclusief foto’s.
Meestal staat het peil op > 13.00 mtr, de laatste tijd zelfs eerder 13,50 tot 14.00 mtr. De almanak meldt dat er zelfs nog een extra 0,5 meter speling is aangehouden. Toch is het visueel bedriegend. Op het moment dat je er bijna onderdoor glijdt slaat je hart over en ben je geneigd te bukken. Zodoende kijken we maar niet meer. We weten dat het gaat en zijn er ook afgelopen weekend met een snelheidje van 6 knopen onder door gezeild.
Vanwaar de vraag? Ga je DF30C varen?

Hoi Piet,

Jammer van die verstelbare achterstag. Het zou veel helpen. Ik weet eigenlijk niet meer hoe het zit bij de 36C.

Nee, je had het over 3,5 uur van HVS naar NS, dat kan niet als je de brug door moet. Nee, ik stap niet over, daar is onze 34PP ons te lief voor. Wij vinden het een prima zeiljacht, zowel om op te verblijven, als te zeilen en te manoeuvreren. Nou moet ik zeggen dat de 36Claasic een prima boot was om op te verblijven, meer ruimte en praktisch, maar qua zeilen legt de 36C het af bij de 34PP. Dus nee, geen 30C. Wij kunnen bijna nergens zo maar onder door zeilen, ja, de Van Brienenoordbrug!

Ciao,

Al lang probeer ik niet te reageren op dit artikel.
Maar de trim van het grootzeil is toch wel een liefde van mij.
Dus toch even mijn mening. (hebbie uhm weer)
1
Loefgierigheid heeft niet alleen te maken met het zeilpunt en het laterale punt van het schip, ook met de helling van het schip. De voorwaartsemoter komt door de helling naast het schip te hangen, dus het verhaal van fok minderen klopt, maar grootzeildruk minderen had beter gewerkt. Minder grootzeildruk als fok weg had het zelfde resultaat gegeven met meer m2 over. dus meer snelheid over.
2
Een overloop op de kuipvloer is het beste maar het duurste. Als je wil weten hoe je die moet aanbrengen dan kan ik je dat vertellen. Ik heb vorig jaar een rails in het voordek aangebracht op een plek die niet verstevigd was. Best veel werk. Dus geld!
3
Een overloop op de kuipvloer geeft meestal betere toegang tot de kajuit omdat hij bijna nooit in het midden staat.
4
Ook werkt een soort barberhauler op de giek. Maar dan heb je aan loef ergens een struikellijn staan, die je bij elke overstag naar loef moet verzetten.(of 2, maar dit is geen gezicht maar werkt wel)
5
Ook kan je aan elke staandewand van de kuipbank een oog maken om deze hulpschoot te bevestigen. Dan altijd langs lei naar de kajuit. (Minder werk als een rails maar toch platen er achter enz.)

Eigenlijk blijft er maar een keuze over:
a Hulpschoot aan loef en nergens iets geboord
b Overloop op de kuipvloer.

Ik zou (a) eerst uitproberen en kijken of het je waard is.
Ik hoor wel als je technische uitleg over het aanbrengen van de overloop wil hebben.

Groet,

Guus