Zeilvoering hoog a/d wind bij harde wind

Guus, op het gevaar af eigenwijs te zijn schat ik het uiteindelijke rendement van een overloop op de kuipvloer erg laag in.
Je schoot zal vrij vlot tegen de teaklijsten van de kuipbanken aanzitten, bij iedere andere koers dan maximaal aan de wind.
Ik denk dat je uiteindelijk netto 15 a 20 cm kunt schuiven met het aangrijpingspunt van de grootschoot, en eerlijk gezegd denk ik niet dat dat veel oplevert, als ik dat vergelijk met boten die vanaf het ontwerp zijn voorzien van een overloop. Zo’n overloop is bij die boten van vergelijkbare maat minimaal een meter lang en dat is dus 50 cm naar weerszijden. Dat schiet echt wat op. Met dit in het achterhoofd denk ik dat ik de tips van Piet meeneem en het daar bij laat.
Met zeilgroet,
Jan Willem

Vaarders,

Om even terug te komen op loefgierigheid.

Met minderfok toch minderloefgierig?
Druist dat tegen de zeil theorie in?
Volgens mij niet.
Effect 1
Wel dat het zeilpunt naar achteren verplaatst, waardoor de loefgierigheid toeneemt.
Maar
Effect 2
Door het totaal verminderen van zeiloppervlakte, vermindert de helling waardoor het zeilpunt minder naast de boot aan lei komt te liggen. (voorwaartse component aan lei geeft loefgierigheid)
Dus minderloefgierig door het totale oppervlakte te verminderen.

Effect 2 kan groter zijn dan Effect 1 in een bepaalde situatie.

Dus meer reven dat grootzeil en laten staan de fok, tot dat het beter voor de krachten in wand en mast is om wat met de fok te doen. (denk aan 7/8ste tuigages)
Was goed te zien aan de mastbuigingen bij windvlagen beaufort negen laast bij Helgoland met zeegang.
Het uitbuigen van de masttop werd aanzienlijk minder toen we ook de highaspect gedeeltelijk inrolde.

groet,
guus
Guus

Hoi, hoi trimmers,

Ideeen (bij de meesten wel bekend):
Grootschoot overloop, demontabel op de hoogte van de zitting maken, á la Etap. Je kan dan zelfs de hele breedte van de kuip gebruiken (ook een keer een artikel geweest in, ik geloof, de Waterkampioen). In de haven kan je de rails dan weghalen. Wel een schenenbreker. Of inderdaad de giekneerhouder gebruiken.

Mast beter stellen, en trimbaar maken door achterstag (al eerder gemeld) spanner. Werkte op onze 36 Cl, waar ook een “paal” op stond (masttop tuigage), prima.

Betere zeilen, vlakker, of in ieder geval niet uitgezeilde zeilen, laminaat, 3-radiaal gesneden, etc.

Gebruik bijv. cunninghamhole, voorlijkspanning varieren van het grootzeil.

Losse broek in het grootzeil met een onderlijkspanner, kan je de bolling varieren van het grootzeil.

En… de zeiltrimkaart van Zeilen, te bestellen via de site van Zeilen, geeft ook handige tips.

Hebben jullie het artikel gelezen in Zeilen of de Waterkampioen over masttuigen?

Succes,
Ciao,
Hans

“Ideeen (bij de meesten wel bekend):
Grootschoot overloop, demontabel op de hoogte van de zitting maken, á la Etap. Je kan dan zelfs de hele breedte van de kuip gebruiken (ook een keer een artikel geweest in, ik geloof, de Waterkampioen). In de haven kan je de rails dan weghalen. Wel een schenenbreker. Of inderdaad de giekneerhouder gebruiken.”

Hans, volgens mij gaat dat dus niet werken omdat de plek waar die neerhouder gemonteerd moet worden aan stuurboord het deel ter hoogte van de zitting tevens het deksel van de bakskist is. Dat brengt tenminste twee nadelen met zich mee: in de eerste plaats zou het deel aan stuurboord van de overloop aan de twee scharnieren van het deksel van de bakskist zitten en dat is daarvoor beslist niet stevig genoeg. In de tweede plaats zou je dan iedere keer als je iets uit de bakskist moet hebben iedere keer de overloop moeten wegnemen. Dat is wel heel onhandig. Kortom goed bedacht, goed opgeschreven, maar niet de oplossing zou ik zeggen. Als Dufour 30 bezitter voor het 8e seizoen heb ik me suf gepiekerd over hoe een overloop zou kunnen en ik heb nog lang geen oplossing ( en weet ik inmiddels als ik die wel zou hebben mijn maatje dat niet wil in de kuip. Ook daarom al zijn alle tips welkom, maar niet die van de overloop, dat zit er op onze boot letterlijk niet op)

Beste forumbezoekers zoals jullie op bijgevoegde foto kunnen zien is een overloop wel degelijk mogelijk, gemonteerd voor de klep op de bank van de kuip met een extra bevestiging op het staande gedeelte. Het geeft qua zeiltrim mijns inziens het beste resultaat, of het handig is moet ieder maar zelf beoordelen. Als iemand mij kan vertellen waar zoiets te koop is dan houd ik mij aanbevolen.

groet Jeroen IJpema1270534398_86050237_2-Dufour-30-classic-Auray-1270534398.JPG

Hierbij nog een afbeelding van een Dufour 30 met overloop, qua zeilen ideaal , maar verder een hindernis in de kuip.
De overloop zou dus eigenlijk uitneembaar moeten zijn. :bulb:
2310327_1.JPG

Ik vind dit systeem wel mooi:

Harken 2604; een blok met 3 katrollen & Harken 2617 een blok met 3 katrollen + een schootklem.
En daarbij op geplaatst een fine-tune blokken set gemaakt met kleinere maten blokken van harken.
image.jpg

Hallo Piet,

Door een voorzeil te verkleinen schuift het zeil punt naar achteren en zou de loefgierigheid toe kunnen nemen.
MAAR
Door het totale zeil oppervlakte te verkleinen krijgt de boot minder helling en wordt minder loefgierig daar het zeilpunt meer boven de boot komt dan aan lei naast de boot.
Het zeilpunt aan lei naast de boot laat het schip loeven!
Ook de kiel steekt dan uit naar loef en heeft daar weerstand. Ook hierdoor ontstaat een loevend effect.
Helling heeft dus een sterk loevend effect!!
Verminderen van de helling door het totale zeil oppervlakte te verminderen maakt het schip minder loef gierig.
Ook moeten we in overweging nemen dat het voorzeil meer zijwaarts belast wordt omdat het een gunstiger windrichting heeft. Uit de analyses van North Sails komt de wind op het voordek iets ruimer in daar hij zich om de mast heen wringt.
Verminderen van voorzeil verkleint relatief de helling dus meer dan verkleinen van het grootzeil.
Toch blijft het beter om grootzeil druk te verkleinen om helling te verminderen en het zeilpunt zo ver mogelijk voorwaarts te hebben. 1+ 2 is dan 3
Druk verklein je door het grootzeil vlakker te maken (Een overloop helpt)
of
Door te reven.

Groet,
Guus

Ik heb afelopen seizoen gemerkt dat het prettiger zeilt wanneer ik eerst het grootzeil reef naar 1 en dan naar 2 voordat ik het voozeil ga rever( inrollen).

Bij 4 gaat het eerste rif in het grootzeil.
Bij 5 gaat het tweede rif erin, soms preventief al wat eerder.
Bij de classic ben je een beetje gedwongen snel te reven, maar dat is helemaal niet erg de boot loopt er niet minder om, eerder beter. Bovendien als je eerder reeft heb je bij flinke vlagen betere en snellere controle en frustreer je de bemanning niet. Ik doe geen wedstrijden dus , goed zo gaat ie.

Bij alle windkrachten erna gaat ik wanneer nodig de fok pas reven. Dit varieerd naar omstandigheid.

Een opgerold voorzeil zeilt echt niet lekker scherp aan de wind, dat komt volgens mij omdat je door het oprollen de vorm van het voorzeil dusdanig veranderd dat ie niet meer optimaal functioneert zoals de bedoeling is.

Uit practische overwegingen komt het ook wel goed uit. De fok als laatst reven heeft als voordeel dat je dan iig niet meer naar voren hoeft. Een single handed reefsysteem staat op de wenslijst , maar pas als er nieuwe zeilen komen en dat duurt nog wel een jaar of wat.

Ik heb het een aantal keren zo gedaan en beviel me goed. Geen last van de vaareigenschappen gehad naar mijn gevoel bij stevige wind.

Persoonlijk zou ik wel een overloop willen hebben, maar ik zie dat op de 30 classic op geen enkele manier goed tot zijn recht komen. Ik gebruik bij normale wind een extra lijn richting loef aan de giek om hem als het nodig is nog een beetje verder te krijgen.

Ik herken heel veel in de beschrijving over de zeilvoering van Icecool.

Wat betreft het naar voren gaan om te kunne reven. Ik raad aan om de leiogen vanuit de kuip bedienbaar te maken (zie elders op dit forum). Dit is een supergoede en nuttige investering.

Wat betreft de overloop. Dat zien wij op een DF30C niet zitten. Weg is je mooie groet zitkuip. Wij gebruiken bij hoog a/d windse koersen in eerste instantie de cuninghamhole. Als dat onvoldoende is (of bij een gereefd zeil) dan lossen we wind door eerst het zeil met behulp van de schoot goed hard in de middenstand te zetten, dan de neerhouder aan te trekken en dan de grootschoot weer te lossen. Het zeil staat nu enigszins uit maar wel mooi vlak. Het vangt minder wind en het bevalt ons prima zo.

MVG Piet

Hoi piet,

Dit seizoen ga ik ook wat meer experimenteren met de neerhouder.

Ik was eigenlijk van plan het hele zeilplan aan te pakken, met extra klemmen, geleideblokken en aangepast reef systeem. Daar kwamen behoorlijk wat kosten uit voor aanpassingen waardoor ik dat een jaartje uitstel, of tot ik ook nieuwe zeilen moet gaan kopen.

Om on- topic te blijven, ik geloof ook niet dat een overloop bijdraagt en dat je inderdaad eerder je kuip verpest.

Hallo Icecool,
Het klopt dat het uitbreiden via organisers, clamp cleats, blokken, klemmen/stoppers aardig in de papieren loopt. Maar het is een goede investering want het levert naast veel meer zeilplezier ook meer veiligheid op (minder vaak naar het voordek).
Misschien een goed idee om mijn nieuwste topic eens te volgen Voordat je nieuwe zeilen koopt! Mijn high performance genua is nu na 4 a 5 jaar is zo gaar als boter. Intussen heb ik een nieuwe genua besteld. Met vriendelijke groet, Piet

Dat vind ik wel,interessant, welk topic is dat?