water onder de vlonders

Ik heb last van water onder de vlonders. Dacht eerst te lekken op de kielbouten. Kiel door de werf iets vrijgemaakt en opnieuw af gekit. Kan geen lekkage vinden bij de ramen en ook niet bij de afsluiters. Weet iemand waar dit vandaan komt? Ik zie alleen steeds water uit de spuigaten komen (eeste balkspant voor de motor).
Bvd, Loek

Loek,
ik las onlangs ergens dat iemand een lekkage met een infra-rood camera had opgespoord.
Misschien biedt dat een oplossing.

Loek,
naast kiel, afsluiters en ramen zijn er nog heel wat mogelijkheden:

  • watertank (zoet of zout?)
  • log
  • motorafdichting
  • lek via het dek dat tussen de wanden naar beneden loopt (als het regent)
  • lek van de waterkoeling (b.v. uitlaat) (als de motor draait)

Johan

Kijk eens naar je boiler, waarschijnlijk is die lek of blijft lekken door het overloop ventiel

Ik heb dezelfde ervaring gehad

Ook ik heb op mijn Dufour 32 Classic met ditzelfde probleem te maken gehad, veroorzaakt door de overloop van de boiler. Vaak na langdurig motoren ontstond er dan een plas water in het compartiment direct voor de motor.

Hoy,

Kan het niet zijn dat het dooiwater is van de frigo,

greeetz Luc

Probeer eens met rode wijn. Ik herinner mij een Dufourzeiler die een lekkage van de ankerbak bij een Dufour 34P heeft opgelost met rode wijn!

Ciao,

Ik heb reeds toch wat gevonden. Lekte op de koppeling van de doucheslang achterop en de waterleiding. Maar als de waterdruk eraf is, zie je geen lekkage. Met de waterdruk erop lekte het. In ieder geval bedankt voor de goede tips. Die met de rode wijn is inderdaad ook een goeie…
Mvg,
Loek

Ook ik heb last van water onder de vlonders, dacht eerst aan lekkage bij mijn kiel,
De kiel heb ik er onder uit laten halen en opnieuw laten kitten, maar helaas de lekkage was niet verholpen.
Na veel gezoek heb ik het vermoeden dat mijn roerkoning de lekkage veroorzaakt.
Als mijn boot in de haven ligt heb ik geen last van lekkage, want dan ligt de bovenkant
van mijn roer boven water , maar als ik ga zeilen komt het water bij de rubberrand van de spiegel
en dan krijg ik water binnen, maar als ik dan in het achterkompartiment bij de roerkoning ga
kijken is dat droog,ik zie wel bij het achterste schot daar waar de dubbele schaal begint een natte plek ontstaan.
De roerkoning ziet er scheef en doorzichtig uit zou het kunnen dat het water er op een of andere manier er
tussen door kruipt. is er iemand die het onderste lager van roerkoning er aleens uit gehaald heeft.
Wie wil en kan mij hier helpen.
M v gr Roelof

Wat ook wel eens wil werken is door alles rond de vermoedelijke lekkageplek af te plakken met tissues.
Een tissue die nat is geweest ziet er helemaal verschrompeld uit, zodoende kan je het lekspoor terug volgen.
Met verkleurd buitenboord water is het helemaal appeltje/eitje.
Wij hadden de lekkage via de stuurstand op deze manier in een handomdraai gelokaliseerd.
Succes ermee.

Ik heb vorig weekeind een hoop water onder de vlonders uitgehaald en na 1 week weer 6L weg moeten halen.
Al het water komt uit de spuigaten van de eerste dwarsbalk onder de vlonders bij de trap.
Kan dit komen van een lekkage van de dek-rompverbinding, of van een lekkende scepter?
Ik heb geen water gezien achter in de boot.

Heeft iemand een suggestie?

Weet iemand of de afvoer in de toiletvloer een afsluiter heeft?

m.vr.gr.
willem Adriaanssen

Hallo alle water zoekers,ik had bij de stekker van mijn verlichting lekkage, dat heb ik opgelost door een nieuwe
O ring te monteren, maar daar was ik er nog niet mee.Ik heb daarna mijn koel water slangen vervangen en tevens
steunbussen in mijn wierpot en mijn belugter gemaakt de slangtules van mijn wierpot en belugter waren door de
slangklemmen behoorlijk ingedeukt sindsdien heb ik geen water meer onder de vlonders.De afvoerbak van de toiletvloer heeft geen afsluiter dat water kun je weg pompen met de bilge pomp die gemonteerd is boven de
toilet pot.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

m.v.gr.
Roelof Koelewijn.

Hallo,

Ik had ook een lekje bij wat later bleek de doucheslang achteronder.
Als je bij gebruik van de buitendouche de slang te ver naar buiten trekt trek je aan de aansluiting van de vaste leiding en daar zat ook het lek,
Ik heb de aansluiting los en goed schoon gemaakt, weer aangesloten en het probleem was opgelost, wel heb ik de slang met een tairip gefixeerd zodat ik niet meer aan de koppeling kan trekken.

Groet, Rien

Dit weekend een tochtje gemaakt naar Antwerpen (met een Bavaria 30 Cruiser). Na terugkeer in de haven constateerden wij water onder de vloerdelen. Het water smaakte zoet. Wat verder opviel was dat de drinkwaterpomp vaker dan normaal aansloeg. Lekkage van het drinkwatersysteem leek voor de hand te liggen. De oorzaak bleek een lekkende aansluiting van de boiler te zijn. In 1 etmaal was er ca. 6 liter water weggelekt!!!

Het lek is nog niet boven.
Het is niet:
van de moter
van de slang naar de uitlaat
van het dek
van de roerkoning
van de kielbouten
van de doorvoeren bij toilet, wasbak en spoelbak keuken
van de vloerafvoer in de douche
van de watertank
wanneer de boot in de haven ligt

Na het zeilen onder helling hebben we water. De laatste keer was het ongeveer 1 L.
De week erna (stilliggend in de haven) bleef de vloer weer helemaal droog.

Heeft iemand nog suggesties?
m.vr. gr.
Willem Adriaanssen

ik zou nog maar 1 ding kunnen bedenken:
de afvoer van de ankerbak neemt water onder helling en dan mogelijk een lek van de ankerbak naar de kajuit?

wij hadden deze zomer ook een kleine lek, wat ook alleen tijdens het zeilen gebeurde en de oorzaak was de voorste bevestiging van de hekstoel op het dek.

groetjes

1 Maal per jaar zie ik ook water onder de vloer. heb daar de volgende oplossing voor.
Er liggen bij mij oude handdoeken onder alle vloerdelen. Als ze vochtig zijn gaan ze naar buiten om te drogen.
Bij elke huiddoorvoer ligt een poetsdoek.

Gr. Bolero bolero30@gmail.com

Willem,

Als je dus schuin gaat, komt er water in de boot. Dus afvoeren die boven de waterlijn zitten kunnen lekken, of… je toilet hevelt of een andere opening van de boot of…
Wat wij met onze D 36 C gehad hebben is dat de aansluiting op de (achter-) watertank, bovenop dus, lekte. Na het los te hebben gehaald, en opnieuw geplaatst, was dit over. Ik bedoel dus niet de slang aansluiting, maar het plaatje waar de aansluitingen opgemonteerd zijn. De schroeven van het plaatje zaten gewoon niet goed vast.

Ciao,

Dit jaar na de winterstalling weer water onder de vlonders.
Het bleken de logdoorvoeren te zijn.
dus opnieuw het water uit en opnieuw laten plaatsen.
Nu geheel droog.