Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Dufour 30 Classic
Weet iemand hoe strak de zijstagen moeten staan. Bij flinke zeildruk hangen de niet belaste stagen slap. Is dit normaal?
In de eigenaarshandleiding staat dat na het zeilen de spanning van het achterstag af moet. Bij mij is dit nogal omslachtig omdat ik dan eerst een splitpen uit de spanschroef moet verwijderen. Halen jullie er elke keer de spanning af?
Als ik van onder mijn mast naar boven kijk zie ik dat mijn mast iets krom naar voren staat. Is dit bij anderen ook zo?
Het is niet normaal dat de niet belaste stagen slap hangen. Deze moeten altijd strak staan.
Zelf haal ik nooit de spanning van het achterstag. Dit is ook niet nodig.
Mast moet absoluut niet! naar voren gebogen staan. Maar juist licht naar achteren. Achterstag aanspannen.
Je kan het beste heel je verstaging opnieuw goed strak spannen. Dit kan je stap voor stap doen zodat je zeker weet dat alles goed strak staat. In veel zeilboeken of in zeil lektuur kan je een stap voor stap handleiding vinden hoe je het beste je verstaging strak kan stellen.
Bart.
Hallo Bart,
Bedankt voor je reactie, ik heb nog wat verdere informatie ingewonnen en mij werd verteld eerst de achterstag aan te spannen tot de mast recht staat. Vervolgens de spanner van het hoofdwant (onder de zaling) 2 slagen te geven. De mast zal dan weer naar voren buigen. En vervolgens het topwant een aantal slagen te geven tot de mast recht staat of iets naar achteren. Als vervolgens bij het zeilen de zijstagen aan de lijzijde nog steeds niet strak staan de voorgaande handelingen te herhalen.
Is deze werkwijze juist?
Hans
Hans,
Nog een tip; als je vanaf de giek langs de mast omhoog kijkt dus langs de insparing voor de leuvers dan kun je checken of de mast rechtstaat. Een kromming naar BB of SB zie je gelijk.
groet Raymond
Allen,
meer info kan je vinden op:
kempsails.com/sitedata/PDF_F … wnload/Kem p-Tuning-Masthead-Rigs.pdf
Er is ook een boek “Sail & Rig Tuning” by Ivar Dedekam dat in het Nederlands is vertaald.
Bij ons staat de mast niet 100% vertikaal, maar naar achteren (“rake”, geen “pre-bend”). Je kan dit meten met een gewicht aan de grootzeilval en meten hoever het achter de mast hangt.
Aangezien onze achterstag ten einde is aangespannen, moet misschien de voorstag worden ingekort.
Johan
Allen,
Ook op mijn Dufour 30 stond de mast naar voren gebogen en ging hij pompen bij hogere golven (5Bft). Tevens hing aan lij de verstaging los bij belasting. Ik heb dit voorgelegd bij Noordschans, reactie, daar hebben meer 30-ers last van, maar de mast kan het wel hebben. Ik heb vervolgens mijn probleem voorgelegd bij het blad Zeilen. De reactie was dat een torentuig met enigzins gepeilde zalingen en alleen een onderwant naar achteren geen zinvolle constructie is. Dit is wel zinnig bij bijvoorbeeld 7/8 tuigage. Hun advies was om de achterstag goed door te zetten en eventueel een babystag aan te brengen. Het door zetten was al gelijk een probleem omdat de spanner geheel was ingedraaid terwijl het probleem nog niet was verholpen. Ik heb uiteindelijk de voorstag 3 cm ingekort en kan nu de achterstag goed door zetten. Ik heb het probleem nu redelijk onder controle, de mast sta niet meer voorover gebogen en het pompen bij hogere golfslag is beperkt. Ik heb nog wel de gedachte om eventueel een babystag te plaats. Ik ben alleen wat huiverig om een putting aan te brengen. Is bijvoorbeeld het versterkte punt in het dek waar een neerhouder voor de spinakerboom kan worden gemonteerd sterk genoeg voor een babystag? Ik heb ook het topwant goed door gezet zodat ik bij belasting geen loshangende verstaging meer hebt. Te veel speling cq te weinig spanning op de verstaging is uit eindelijk funest voor de levensduur van het totaal. Als je aan een kenner vraagt hoe groot de spanning mag zijn heb ik tot op heden nog geen enkel concreet antwoordt gekregen. Dit neemt niet weg dat wij zeer tevreden zijn met onze Dufour 30.
Groet,
Henk
Bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp dat het probleem niet alleen bij mijn boot voorkomt maar dat er meerdere 30’ers zijn met dit probleem. Uit een reactie lees ik dat het volgens de dealer geen kwaad kan daar de mast sterk genoeg is. Dit gaat er bij mij niet in.Twee keer lees ik dat de voorstag ingekort moet worden waarna het mogelijk is de achterstag sterker aan te trekken. Dit snap ik niet helemaal. Als de voorstag aangespannen word dan gaat de mast toch naar voren staan?
Tevens zou ik graag willen weten of jullie na het zeilen de spanning van de achterstag afhalen zoals in de eigenaarshandleiding staat. Alleen Bart heeft geschreven dat hij de spanning erop laat staan.
Groet
Hans
Als je eerst de achterstag loshaald, en vervolgens met een kortere voorstag werkt, moet je achterstag een grotere weg afleggen dus kan hij strakker.
O ja, natuurlijk. De hoek van de voorstag is kleiner dan van de achterstag. Bij gelijke krachten is daardoor de dwarskracht naar achteren groter dan de dwarskracht naar voren bij de voorstag.
Bedankt
Hans
Als je de voorstag inkort komt de mast inderdaad een fractie naar voren. Maar als je achterstag spanner geheel is ingedraaid heb je in feite geen keuze. Of je moet je achterstag in laten korten. Ik heb bewust voor het eerste gekozen, omdat dit het eenvoudigst zelf is uit te voeren. Ik laat altijd de spanning op de achterstag staan. Wat is jullie mening over het plaatsen van een babystag. Dit advies heb ik van medewerkers van het blad zeilen. Beneteau voert bij verschillende types dezelfde mast ook met een enkel onderwant maar wel met een babystag.
Groet,
Henk
Henk,
Het plaatsen van een babystag is een behoorlijk ingreep. Mij lijkt het verstandig eerst advies te vragen bij een goede tuiger. (Als ik eerdere reacties lees hoeven we van de importeur niet veel te verwachten)
Groet,
Hans
Hans,
Ik heb al advies gevraagd bij een goede tuiger. Hij geeft aan dat een babystag de beste oplossing is. Het volgende probleem is, waar zet ik de putting. Om deze vraag bij de dealer te stellen heeft naar mijn mening niet veel zin. Ik heb daar persoonlijk niet veel vertrouwen in. Blijft eigenlijk alleen Dufour Franrijk over.
Groet,
Henk
Maststellers,
Er is nog een goede Dufour Dealer in Zeeland, Zeeland Yachting. Onze boot is daar perfect getuigd met de juiste spanning en buiging e.d. Nu heb ik ook wel het voordeel van een verstelbare achterstag (als extra laten monteren), maar bel of mail eens met Rob de Groot, via www.dufour.nl.
succes,
Geweldig Hans,
Bedankt voor de tip. Het komt mij helemaal goed uit omdat ik komend seizoen van ligplaats ga wisselen van Lemmer naar Numansdorp en dan is Kortgene niet zo heel erg ver meer. Ga ik vooraf een keer bij Rob de Groot langs om de mogelijkheden te bespreken. Een verstelbare achterstag lijkt mij ook zinvol en misschien is dan de babystag met ook weer een extra putting niet nodig.
Groet,
Hans
Hoi Hans,
Naar welke haven in Numansdorp kom je. de commerciele of de verenigingshaven? wij komen regelmatig in de vereniging-, dorpshaven.
In Middelharnis, aan de andere kant van Haringvlietbrug is ook een goede tuiger. Vd Neut Masten, die heeft ook mijn achterstag spanner (ongeveer ? 350,-) geleverd. Rob de Groot heeft de achterstag ingekort en gemonteerd.
Succes,
Ik geloof niet dat rob momenteel zoveel doet , is deze zomer tijdens een zeiltripje niet goed geworden.
Richard,
Rob werkt inmiddels weer, weliswaar voor halve dagen, maar advies kan hij altijd geven.
Ciao,
PS; vervolg forum onderwerp mast trimmen.
Wat betreft het trimmen van de mast:
Een heel helder artikel is te vinden via
www.dedekam.com/ukabstr1.html.
Ik zal volgens de hier beschreven methode eens proberen te meten of de spanning op de verstaging voldoende/correct is en of er enige “prebend” te realiseren is.
Ik heb het ??n en ander uitgeprobeerd en ook nog eens wat beter gekeken hoe preband gerelaiseerd kan worden.
Omdat de mast licht hol staat en vanaf de zalingen naar boven gezien iets naar voren neigt heb ik geprobeerd wat meer spanning op de topwanten te zetten en vervolgens iets minder spanning op de onderwanten. Dit resulteerde welliswaar in een wat rechtere mast, doch tijdens aan de windse koersen staat het onderwant aan lijzijde nu slap. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Het valt ook op dat de mast behoorlijk naar achteren staat (valling). Die is beduidend groter dan de 1 graad (ik heb gelezen dat dit zo ongeveer een vuistregel is).
Ik heb nog eens goed gekeken. Je zou verwachten dat, omdat de zalingen naar achteren gericht zijn en tevens het aangrijpingspunten van de topwanten wat achter de mast zijn bevestigd (puttingen), je bij voldoende spanning op de hoofdwanten vanzelf een juiste kromming in de mast trekt. Het is immers net als een boog. Ik heb gezien dat, doordat de valling van de mast zo groot is het omgekeerde gebeurt. Je kunt, met het oog langs de stag kijkend, duidelijk zien dat de stag bij de zaling een knik maakt die de mast de andere kant op dwingt. Hol in plaats van bol.
Mijn voorzichtige conclusie is dan ook dat de valling te groot is. Met een gewicht aan de val op een netto mastlengte van zo’n 10 meter (top tot giek) is 35 a 40 cm te veel. (Nu is dit ook weer betrekkelijk wint in hoeverre ligt het schip iets achterover door lading etc.).
Ons schip ligt, bij goede zeilvoering, heel neutraal op het roer en is niet echt floefgeirig te noemen. Toch denk ik dat veranderen van de valling niet zoveel effect zal hebben.
Of er ruimte is om dit te veranderen, ik denk het wel. De reeftrommel kan, met een aangepaste beugel, best nog een stuk naar beneden. Zie foto’s
Ook in de mast is er nog voldoende speelruimte.
Of de achterstagspanner voldoende lengte heeft … vraag ik mij af. Misschien is er/zijn er een/enkele tokkel(s) nodig voor het verlengen. Een met de hand bedienbare achtertstagspanner zou ook meer dan gewenst zijn.
Met enige mastbuiging via spanning op de topwanten is de funtie van de zijwanten ook weer duidelijk en stabiliseren we de mast tegen de buiging in naar achteren en naar opzij gezien. Het wordt een starre constructie. Misschien dat het pompen van de mast bij zijwind en zeegang nu ook minder wordt.
Vanwaar de wens om de mastbuiging te cre?ren?
Ik ben echt niet tevreden over het grootzeil (6 jaar oud) en ik ben niet van plan een nieuw grootzeil te kopen bij een mastvorm en stand die niet optimaal is. Eerst de verstaging optimaliseren en dan een nieuw zeil. Bij voldoende mastbuiging zou het oude zeil nog wel eens plat getrokken kunnen worden en een paar jaar langer mee kunnen gaan. Doorlatten of/en Cunningham hole zijn dan nog denkbare opties.
Overigens zag ik bij een rondje over de steiger ook een DF30C met de hoofdwanten en onderwanten gekruisd. Dus de aanhechtingspunten op het dek verwisseld. Dat lijkt me helemaak geen goede optie. Ook andere DF30C’s lijken de mast identiek, met te veel valling, en enigszins hol te hebben staan.
Dringende vraag:
Zijn er DF30C vaarders met soortgelijke ervaringen of zijn er zelfs al goede oplossingen gerealiseerd (o ja … de baby stag, dat lijkt mij een minder gewenste oplossing, een obstakel op het dek voor het voorzeil).mariposa39325,6943634259
Piet,
Ik heb de voorstag ca 3 cm ingekort d.m.v. het inkorten van de bevestigingsplaat onder trommel van de rolreef. Voor mijn gevoel heeft dit geen invloed gehad op de zeil eigenschappen en ook niet op de loefgierigheid. Ik heb de top van de mast nu ca 20 cm naar voren gezet, niet meer hol en pompen van de mast heb ik verholpen door dat ik de achterstag aanzienlijk strakker kan aanzetten omdat ik daar meer ruimte op heb gekregen. Het inkorten van de voorstag met 3 cm gaf op de achterstag een ruimte van ca 8 cm. Volgens het blad Zeilen waar ik dit probleem heb voorgelegd is de wijze waarop de D30 is getuigd niet geschikt om mastbuiging te creeren. Dit is alleen te krijgen met bijv een 7/8 tuig. Een gepijlde zalling en een enkel onderwant in combinatie met een toptuig is niet geschikt om mastbuiging (prebend) te creeren, zij vinden de wijze eigenlijk weinig zinvol. Zij gaven het advies om een babystag te plaatsen, maar dat vind ik ook geen fijne oplossing en heb dat ook niet uitgevoerd. Tot nu ben ik best tevreden met deze oplossing, al had ik vooraf wel mijn twijfels over het effect.
Groet,
Henk