verstaging

Dag Henk, bedankt voor je antwoord.
Ik ga de maststand ook aanpassen en de wanten opnieuw spannen. Ik heb een Surecheck wantspanningsmeter gekocht. Wat opvalt is dat alle wanten een diameter hebben van 5 mm echter de zijwanten zijn 6mm (minste krachten dacht ik).
Meer info volgt. Nu moet ik eerst maar eens een nieuwe kortere RVS beugel voor de voorstagbevestiging maken.   

Hallo Piet
Ik reageer hierbij op een voor jullie oud probleem. Ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een Dufour 30 en inmiddels ook bekend met de problemen van de verstaging, De voorstag hangt door bij mij en dat maakt dat
dat scherp aan de wind varen minder goed gaat en dat de boot veel helling vertoond. Ik vroeg mij af of je het
probleem inmiddels naar wens hebt opgelost met het inkorten van de bevesting van de voorstag.

groet Jeroen

Hallo,

Een oud onderwerp maar ik rakel hem toch maar weer op.

Ik loop nu al de hele tijd te tobben met de verstagingen van onze 30CL.

Ik heb hier lokaal wat informatie ingewonnen en wat tips gekregen omdat de mast bij ons ver naar achteren stond en enigzins (understatement) hol stond. Zo erg zelfs dat iemand laatst vroeg of ie uberhaupt wel lekker zeilt.

Ik heb dus twee zaken die me bezig houden.

1. Doorzetten van de achterstag is bijna onmogelijk aangezien hij al op zijn laatste draadje zit. Dit betekend dan dus het inkorten van de voorstag. Nu wil ik niet rommelen met het originele spul en dus vraag ik mij af of iemand tips heeft.
    Als de voorstag is ingekort ga ik er vanuit dat de mast niet meer zo achterlijk ver naar achter staat.

2. Hol in plaats van bol. Ik ben het niet eens met de mensen van zeilen dat je deze mast niet bol kan krijgen. Dat kan wel, ik denk alleen dat deze mast niet bol maar gewoon rechtop moet staan met de juiste spanning.
    Juist omdat hij gepijlde zalingen heeft krijg je door spanning op het hoofdwant te zetten een bol effect. Dit komt omdat de mast, door de druk op de zalingen het midden van de mast, naar voren wil. Ik heb dit geprobeerd zonder spanning op het onderwant en achter stag en inderdaad de mast stond mooi bol.
    Daarna met doorgezet achterstag en zonder spanning op het onderwant weer geprobeerd, dit had ook een mooi effect op de bolling.

Nu zou je in theorie de bolling weg moeten kunnen trimmen door het onderwant aan te zetten. En daar ontstaat het probleem. Bij een paar kleine slagen op het onderwant trekt de mast recht. Zet je er nu de benodigde spanning op dan staat de mast in no time weer hol (wat je echt niet wilt). Meer spanning op het hoofdwant zou moeten helpen, maar om dat te krijgen heb je weer teveel spanning op het hoofdwant voor mijn gevoel.

Ik heb de mast nu met aardig wat spanning op het hoofdwant net niet recht staan. Dus ben ik niet tevreden.

Wat nu?
Ik sluit me in theorie aan bij mariposa dat het inkorten van de voorstag een verbetering moet brengen. Hierdoor komt de mast wat meer naar voren te staan en zal het aanspannen van het onderwant minder negatief effect moeten brengen.
Ik hoop dat deze discussie weer gaat leven zodat ik een juiste oplossing krijg voor het trimmen. Aangezien ik niet veel ervaring hiermee hebt hoop ik dat er via dit forum een mooie oplossing komt.

PS. Een babystag lijkt me onverstandig. Je weet niet wat de krachten die met een babystag ontstaan voor effect hebben op dit schip. Ik weet wel dat hij niet ontworpen is voor een babystag , anders was hij er wel mee uitgevoerd. Ik denk dus ook dat je er meer mee kapot maakt dan verhelpt. Maar goed dat is mijn idee daarover.

Hallo,

Ik denk dat elke DF30 vaarder het probleem wel kent met de verstaging.
Zelf heb ik 2 jaar geleden een extra gaatje bij kunnen boren onder de furlex zodat de mast iets rechterop kwam te staan,
waardoor er meer ruimte op de achterstagspanner kwam. Die stond bij mij ook volledig ingedraaid, maar hierdoor is dat verholpen. Toch maakt het qua trimmen van de mast niet gek veel uit.
Ik heb er een tuiger bij gehaald om mijn mast zo goed mogelijk te trimmen.
Je begint met het hoofdwant totdat je enigzins een kromming in je mast trekt. die kromming stelt niet veel voor omdat de mast van een DF30 nu eenmaal een stugge dikke paal is en geen verjongde mast.
Daarna draai je het onderwant aan totdat de mast kaarsrecht staat. Als laatste draai je de achterstag aan.
De achterstag hoef je echt niet snaarstak te draaien omdat je dan de spanning van het hoofd en onderwant weer afhaalt.
Na een paar keer zeilen kun je het onderwant (als ie te slap hangt onder zeil) iets aanspannen.
Bij mij staat het hoofdwant altijd goed en met een hardere aandewindsewindse koers gaat m’n onderwant wel eens ietsje slapper staan, maar dat schijnt geen last te kunnen.

Hoop dat je hier wat mee kunt!

Beste mensen,
Ik heb hetzelfde probleem op de Heros. Ahterstag is al volledig aangespannen en voorstag is te slap.
Ik vnd de boot met vlagen vanaf 16 knp veel te sterk oploeven en hoop dat dat opgelost kan worden.

In noordschans gaven ze aan dat het ca 400 euro kost om extra gat te boren en plaat in te korten+ daarna het wand goed te zetten.

Vraag 1; zeilt hij daarna beter en minder loefgierig?
Vraag 2; is het zo veel werk om in een rvs plaat een gat te boren en deze in te korten? ( zij wilden daarvoor het hele voorstag demonteren en naar de werkplaats brengen)
Vraag 3; is het zinnig om een tuiger de mast goed te laten zetten?

Groet
Willem adriaanssen

Dag Willem,

Waar een gat boren en welke plaat inkorten???

Wil je dit toelichten?

Met vriendelijke groet,

Piet

Hoi piet,
Vergelijkbaar als op de foto’s van de mariposa heb ik onder de reeftrommel een dubbele plaat met een gat ter bevestiging aan de stag en aan de boot. Die moet ca 3 cm korter een er moet een extra gat in geboord worden. Bij mij zijn deze platen echter van rvs.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

Groet
Willem

Hoi piet,
Vergelijkbaar als op de foto’s van de mariposa heb ik onder de reeftrommel een dubbele plaat met een gat ter bevestiging aan de stag en aan de boot. Die moet ca 3 cm korter een er moet een extra gat in geboord worden. Bij mij zijn deze platen echter van rvs.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

Groet
Willem

Hoi Willem, Ja nu is het duidelijk.
Het lijkt me een enorm gedoe met een nauwelijks te voorspellen resultaat.
Denk ook aan het feit dat de giek meer omhoog getrokken wordt, het voorzeil/voorlijk misschien te lang is of bij het voor de wind zeilen het onderlijk hinderlijk over de preekstoel hangt/buigt.
Wij hebben veel geleerd met het aanpassen van de zeilen en zeilvoering. Uit het roer lopen door oploeven is er nauwelijks meer bij.
Wij hebben een stagspanningsmeter gekocht. Achterstag en hoofdwant staan mu strak genoeg (10 a 15% van de breekspaning) en dat voelt snaarstrak aan. De zijstagen (tot aan de zaling) staan redelijk slap. Zouden we die spannen, dan trekken we een holle mast. Ideaal? Nou nee maar blijkbaar kan het niet anders. Jammer dan.

Tips bij aan de windse koerssen.

• Cunnumham hole in het grootzeil doet wonderen
  • Bij gebrek aan overloop gebruiken we de neerhouder (lekkers strak) en dan pas de schoot vieren. Zo staat het zeil wel mooi vlak en toch kun je wind lossen.
  • Voorzeil zetten/reven en er dan verder afblijven. Eerder met de schoot van het grootzeil spelen en het voorzeil laten vooor water het is. Samenwerken bij het grootzeil en roer.
  • Beter in de haven al een rif in het grootzeil, dan klooien op ruw water. En is het reven te voorbarig, dan kan de rif er ook later gemakkelijk weer uit.

We hebben er zo ook heel veel plezier in. Tot nu toe mooie tochten, ook over zee. Is het hondeweer of zijn de voorspellingen slecht, dan blijven we het lekker afwachten of doen een binnenlands tochtje.

MVG Piet

hoi piet,

Begrijp ik het goed dat jij uiteindelijk vind dat het inkorten van de voorstag niet nodig/ nuttig is?
Van de Werf heeft mij aangeraden om het voorstag veel strakker te zetten en daarvoor moet ik of de voorstag of de achterstag inkorten.
ook in noordschans gaven ze aan dat het inkorten van de stag nodig was.

groet

willem adriaanssen

Dag Willem,

Natuurlijk moet er voldoende spanning staan op de stagen. Als de spanten samen te lang zijn, dan zal er één ingekort moeten worden. Het lijkt dan nuttig om het aangrijppunt van de voorstag lager te kiezen door het gat in de plaat te boren etc.
Maar waarom is de conclusie dat de mast naar voren moet? Ik begreepo dat die conclusie getrokken werd omdat de DF30C loefgierig is en makkelijk uit het roer loopt. De maststand speelt een rol, maar ook de zeilvoering. Het onderwaterschip van een boot die rechtop vaart is symmetrisch, gaat de boot fiks hellen, dan is de vorm van het onderwaterschip meer een banaan. Dus wind lossen en zeilen correct zetten speelt een grote rol. Maak de boot neutraal op het roer. Vandaar mijn toelichting. De meeste DF30C voerders, en zo nu en dan praat je eens met deze en gene, zullen denk ik wel de ervaring hebben dat de DF30C boven bf 4 en met vol zeil wat makkelijker het uit het roer loopt. Zouden al die DF30C’s de mast te ver naar achteren hebben staan? Ik denk het niet. Dus voordat je heel veel aktie oderneemt zou ik kiezen voor het inkorten van de achterstag. Koop ook een stagspanningsmeter (zie elders dit forum) en zet het geheel onder de juiste druk. Moet de mast dan achteraf gezien toch meer voorover gestrimdt worden, dan is dat met behulp van één of meerdere tokkels in de achterstag altijd nog prima te doen.
PS, ik ben ook maar een amateur hoor. Misschien heb ik het helemaal mis? :slight_smile:

Hoi piet,
Bedankt voor de tip.
Groet
Willem adriaanssen

Hallo D30 vaarders,

dit onderwerp heeft me ook 6 jaar bezig gehouden. Aanvankelijk was ik er ook van overtuigd dat het aan het “achterover leunen” van de mast lag. Ik ben van mening dat dit niet het geval is en kan alleen eerdere berichten bevestigen dat een D30 “rechtop” gevaren dient te worden.
De laatste jaren paste ik mijn zeilvoering als volgt aan: Vanaf een redelijke 4bft eerste rif, vervolgens snel het tweede rif en volle fok. Daarna pas fok in gaan rollen (een goede fok (zeker op een D30) is toch het gaspedaal van de boot)!!!
Wel heb ik een derde rif in het grootzeil laten maken om voldoende zeil weg te kunnen nemen.
Mijn ervaring was dat door het rechtop varen de snelheid aanmerkelijk beter was en je meer controle hebt doordat veruit het grootste deel van het roer z`n werk kan doen (onder water!). Mijn idee is dat de D30 tamelijk snel, vooral bij oplopende helling, het roerblad uit het water gaat tillen. Wellicht omdat het zo ver naar achter geplaatst is?? En het feit dat ie aan de wind een beetje “voorover” hangt door het gewicht van de wat verder naar voren staande mast en de watertank?

Succes weer in het voorjaar,
Groet,

Xander

Hoi Hans,

Waarom de achterstag niet ingekort is, begrijp ik ook niet, maar oké. Als alles weer netjes staat, kan jij altijd nog overwegen om in de achterstag een met de hand verstelbare spanner te zetten. Op onze ex - Dufour 36 Classic hadden wij dat ook gedaan. Erg fijn, zeker met harde wind en als jij scherp aan de wind moet zeilen. Hierdoor kan jij de voorstag nog meer doorzetten in situaties als het nodig is. Werkte prima. Zeker het overwegen waard. Maar ga dan niet naar Noordschans, want daar hebben zij geen verstand van wedstrijdzeilen, zeiltrim e.d.
Uiteraard zit er op onze 34PP ook een achterstag-spanner, maar deze zeilboot is gebouwd voor wat sportiever zeilen en heeft een 5/6 (of zoiets) mast.

Ciao,

Ik ga dit jaar experimenteren met een 2 centimeter kortere voorstag en een 4 centimeter kortere voorstag.
Als eerst ga ik de mast afstellen met de 2 centimeter kortere versie. 4 lijkt me een beetje teveel. Dus ik hoop dat ik meteen goed zit.

Omdat mijn mast er toch af was deze winter heb ik de plaat onder de reef trommel gedemonteerd en naar een metaal bewerkings bedrijf gebracht. Ik heb de heren gevraagd of ze dat in RVS na konden laten maken in 2 versies maar dan ieder iets korter.
Ja hoor dat doen we wel met speciale plasma snijders . Wat kost dat?
Uhm… Doe maar 20 euro.

En het resultaat is geweldig, ik heb nu 3 gelijke onderdelen ieder iets korter zonder aan het origineel te rommelen ( dat doe ik niet graag.).

Nu nog even een stag spanningsmeter kopen, want volgens mij mag er best wat meer spanning op. Iemand tips voor een goede en hoe ermee om te gaan?
Ik weet niet wat het beste is , maar je zal moet uitproberen wat het best uitkomt.
En een classic 36 is qua tuig echt wel anders. De 32 is al anders. Kan je niet vergelijken. De basis wel maar niet wat betreft de nukken.
De valling van de 30 classic is bij de meeste gewoon te groot. Dat verhelp je niet door enkel een nog kortere achterstag te gebruiken. Integendeel.

Nou de mast staat er weer op.
En… Ik ben nog steeds niet tevreden.
Ik heb de selden handleiding gebruikt met de folding rule methode.
Die methode werkt prima.

Zoals ik eerder al aangaf heb ik de voorstag ingekort met 2 cm. Dit resulteerde in meer ruimte op de achterstag zodat ik die goed kan doorzetten. Ook staat de mast wat rechter, minder valling.

Maar goed, ik ben de boel aan het installeren en alles gaat top tot ik de onderwanten moet gaan aanzetten om de mast recht te zetten.
Ik heb maar heel weinig slagen en spanning nodig om deze te rechten. Als ik meer spanning bij geef dan staat de mast in no time weer hol.
Voor mijn gevoel staat er te weinig spanning op de onderwanten.
De mast staat nu wel recht maar een gelukkig gevoel geeft het mij niet.

Ik zou graag willen weten van mensen die wel tevreden zijn hoe zij hun mast installeren op hun 30 classic.
Het liefst met de volgorde en als het kan ook de hoeveelheid spanning.
Ik heb nu dehoofdwanten op 20% van de breekspanning en de achterstag op 15%.
Onderwanten wordt nergens over geschreven , deze lijkt dus alleen voor het rechten. Dat doe ik ook alleen dan staan ze slap bij stevige wind.
Ik weet het nl even niet meer. En ik heb nu zo veel gekeken dat ik er bijna scheel van zie. En het dus ook niet meer goed zie. Ik kijk hem recht/krom
Ik heb een Foto van hoe hij nu staat bijgevoegd.

Mijn dank is groot.

Wij hebben de stagen op exact dezelfde spanning. De onderstagen staan maar net aangetrokken met nauwelijks spanning. Zet je er wel spanning op, dan gaat de mast inderdaad hol staan en dat willen we nu ook weer niet. Dus wat dat betreft hebben we dezelfde ervaring. Voor een babystag is er op de DF30C geen plaats nog voldoende constructie in het dek dus tjaaa. … dan houdt het op. Misschien moeten we uiteindelijk ook geen bolle vorm proberen te buigen in deze mast, het is immers gewoon een dikke paal en daar valt nu eenmaal weinig mee te buigen.

Piet,

Dank je voor je bevestiging. Dat betekend bij jou dus ook dat je onderwant los hangt aan lijzijde tijden het zeilen aan de wind vanaf zeg 3-4 bft?

Ik heb een wedstrijdzeiler met de 30 classic uit griekenland aangesproken over dit geval om eens zijn kijk op het verhaal van de setup.

Het is de man van dit filmpje:( leuk filmpje ook)

youtu.be/Tz7Fe5V2Ugc

En deze , youtu.be/OZvFgMx8uZE

Een hele aardige man, die graag informatie deelt over zijn df 30 classic.
Wanneer ik antwoord heb zal ik het posten.

Willem.

Inderdaad, aan lijzijde hangt het onderwant een beetje los.
Ik heb er wel eens over gedacht hiervoor naar een tuigerij te gaan. Maar ik denk dat de positie van de puttings dan veranderd zal moeten worden. Dat geeft constructief gezien weer zoveel om over na te denken dat ik er maar niet aan begin. Daarbij, praktisch gezien … een dufour 30 classic vaart behoorlijk hoog aan de wind en voor een toerjacht van 30 voet mogen we over de snelheid ook niet klagen. Investeren in een klapschroef “zet meer zoden aan de dijk”.
Dus erg veel nadelen hebben we nu ook weer niet van deze kleine holling in de mast.

Enkele aandachtspunten:

• Afgemeerd bij sterke zijwind heeft de mast de neiging te gaan pompen. Een stootwil hijsen, tot aan de zaling, doet wonderen.
  • Je kunt je afvragen of je bij de bestelling van een grootzeil met de zeilmaker overlegt om voor de iets holle mast in het profiel te corrigeren. Het grootzeil zou dan wat vlakker zijn. Nu heb ik weleens het idee dat er, ter hoogte van de zaling, iets te veel bolling in het grootzeil zit waardoor deze snel te veel wind vasthoudt en er daardoor sneller gereefd moet worden. Ik heb geen idee of dat mogelijk is en of dat het gewenste resultaat oplevert. Bij mijn eerstvolgende nieuwe zeil ga ik dit idee zeker met een zeilmaker bespreken.

Goede tip van die stootwil. De mast pompt inderdaad behoorlijk soms.

Ik heb hier een foto van de man uit griekenland. Moet je die mast eens zien.

Hij heeft me nog wat vragen gesteld om tot een antwoord te komen.
Als ik die heb zal ik eens kijken of er iets mee te winnen valt.

Gezien de foto wel.