Trillende mast

Hi,
Wij zijn sinds april in het trotse bezit van een nieuwe Dufour 32 en hebben daar veel plezier van.
Een vraag die ik heb, en die geldt waarschijnlijk niet alleen voor de 32, is of iemand wellicht ook een licht trillende mast heeft. Dit valt het meest op als je afgemeerd ligt en de wind er langs waait. De leverancier heeft hier ong 1 maand geleden naar gekeken en het toen  verholpen maar afgelopen weekend voelden we het weer en ben toch wel benieuwd of anderen die ervaring ook hebben.
Thanks!
Robert

Hmmm… ik dacht dat ik de enige was… dat probleem hebben wij ook!
Het lijkt wel of het afhankelijk is van de richting van de wind?
Weet je nog hoe je leverancier dit heeft opgelost?
Richard (dufour 30)

Robert en Richard,
Dit verschijnsel ken ik en ik heb er ook last van. (dufour 36 cl) Je ziet dit blijkbaar veel op masttop getuigde schepen met modern tuig (rank en slank) Bij mij treed dit op bij 1-2 BF dwars op de mast, verder niet. Maar het brengt het hele schip in trilling. De leverancier kon er ook niets aan doen. Iemand met een beneteau of jeaneau schreef laatst in het blad zeilen dat ie een stootwil in de mast hees aan een val. En verdomd het werkt goed en ik doe dit dus regelmatig. Het is even proberen welke hoogte het beste werkt. Bij mij tussen de 1e en 2e zaling. Ik kan dit aanbevelen.
groet,
Martin
 
 

Je moet er maar net op komen… hij zal vast het bedacht hebben na een paar schippersbittertjes
Ik ga het in ieder geval proberen, het zal 's nachts zeker wat rust geven!
Richard

Bedankt Martin.
Ook ik ga het proberen!
Robert
 

Robert en Richard,
Nog even voor de volledigheid:
Ik maak de stootwil aan de val vast en aan het 2e oog van de stootwil een anderelijn van ca 10 meter. Met de val hang je hem op hoogte, met de andere lijn trek je de zaak strak en beleg deze op een kikker op de mast. De theorie is dat dit relatief lompe ding de resonatie van je mast dempt. Een andere theorie is dat de luchtstroom langs de mast verstoord wordt.
Succes,
Martin

Ik heb jaren terug al een onafhankelijke tuiger naar de mast van mijn dufour 30 laten kijken m.b.t. het trillen. Deze tuiger wist mij te vertellen dat de oorzaak lag in de manier van tuigen, d.w.z. masttop zonder babystag. Een oplossing had hij niet. Wel adviseerde hij mij om de verstaging strakker te zetten omdat er toch al wat speling in was gekomen. Na het stellen van de verstaging had ik het idee dat het trillen minder was geworden maar hij doet het nog steeds. Ik ga dus ook de truc van Martin maar eens proberen.
gr Raymond

Hoi Raymond,
De Dufour 36 cl heeft standaard een baby stag, maar die heeft “het” ook. De babystag fixeert de mast wel tot de 1 zaling (aangrijpingspunt). Ik ken iemand met een Dufour 38 cl, en die heeft ipv een babystag 2 halfwanten die naar voor op het dek zijn gemonteerd. Die heeft “het” ook. Het verschijnsel is te zien, de grootste trilling zie je ter hoogte van de 2e zaling. Daar werkt de stootwil dan ook het best.
Een fractioneel getuigde mast heeft volgens mij dit minder, omdat je die wat voorspanning kan geven door de achterstag door te zetten.
groet, Martin

Raymond, Richard en Robert,
Ik ben benieuwd naar jullie reultaten met het stootwilletje in de mast tegen “het vibreren”
laat ff weten,
groet, Martin

Martin,
Ik weet niet of het wat wordt dit seizoen, maar mochten we er nog aan toe komen dan laat ik het zeker even weten.
Richard

[size=12]Deze opmerking/vraag staat al bij de discussie “wegneembare kotterstag”, maar de PS heeft hier wel mee te maken:[/size]
[size=12]Bij echt harde wind en een half ingedraaide genua zit er niet heel veel model meer in en zie je dat er (te)veel krachten op de lijken staan. In de “Zeilen” sept’04 stond hierover een interessant artikel en een suggestie voor een wegneembare kotterstag en een normale (met leuvers) storm/highaspect fok. Ik zou die perfect kunnen bevestigen aan dek met met een putting op een versterkt deel bij de ankerbak (waar de ankerlier ook zit) Aan de mast zou hij bij de 2e zaling kunnen aangrijpen op de mast. Iemand ervaring hiermee?
PS er zal waarschijnlijk ook de hinderlijke trilling bij lichte dwarswind (in de haven) mee op te lossen zijn.[/size]

De Martinique ligt weer op het droge en de buiskap is voor wat kleinigheden naar de zeilmaker.
Die gaf mij de gouden tip voor de trillende mast:
doe een losse leuver in de mast doe de grootval en een 2e lijn er aan vast. Trek de leuver met de grootval op de goeie hoogte ( bij mij 2e zaling) en trek de andere lijn strak naar achteren. Geeft een perfecte fixatie/demping.
Doe je voordeel ermee!!
groet,
Martinmartinique38319,4652314815

Hallo,
Ook mijn Dufour 30 heeft af en toe een trillende mast. Het trillen onstaat doordat de wind tegen de mast waait en vervolgens links en rechtsom langs de mast waait. Is dit van links/rechts/voor of achter, dan gebeurt er niets. De twee windbanen ontmoeten elkaar weet en waaien vrolijk verder. Op het moment dat dit onder een andere hoek gebeurt, zullen de windstromen, net als bij een vliegtuigvleugel, elkaar niet gelijk ontmoeten en onstaat er “lift” die de mast iets meeneemt en vervolgens weer loslaat.
Om dit op te heffen moet dus de lucht verstoort worden. Schaatsers hebben hier in lichte maten ook last van, en om dit op te heffen (het gaat immers om hondersten van secondes) hebben zij ribbels op hun benen geplakt. Een stootwil in de mast heeft dus ook dit effect, het verstoort de luchtstroom. Dit heb ik een keer geprobeert, echter de wind nam ook mijn stootwil mee, met als gevolg een boksbal die tegen de mast stond te klapperen. Heel gauw weer er uit. Ik heb ooit gehoord dat je een plankje met gaten in de mast kan heisen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Peter

Wat ook wel eens wil helpen is de spanning op de grootschoot/kraanlijn veranderen. Beetje meer of minder en de trilling kan verdwenene zijn.

[size=15]Hallo[/size]
Het probleem van een trillende mast is al een heel oud verschijnsel en komt bij diverse soorten zeilboten voor. Dus geen specifiek Dufour probleem. Een goede oplossing is de zeilmaker een strook van circa 10cm te laten maken die net zo lang is als het voorlijk van het grootzeil. Deze strook kan indien noodzakelijk in de mast gehesen worden net als het grootzeil. Hierdoor wordt de luchtstroom om de mast, die de trilling veroorzaakt, onderbroken. Het is een prima methode die een kennis van mij ruim 25 jaar op zijn Pion heeft gebruikt.
Groeten
Rob

Hoi Rob,
Ik weel niet of ik het verkeerd begrijp, maar zitten er dan leuvers aan die strook? Het lijkt me nogal veel gedoe omdit steeds te doen, al is het bevorderend voor je nachtrust. Ik heb wel eens gehoord/gezien, dat boten met een furling grootzeil een strook in de sleuf van de mast hesen om het “orgelpijp” effect tegen te gaan. Ook heb ik wel eens gehoord dat mensen die hun voorzeil altijd uit het profiel halen en opbergen, dat dit voorstagprofiel gaat “shaken” door de wind. Ook dan kan een driehoekig puntje stof met een pees(je) in je voorstagprofiel met een soort schoot op spanning houdt.
Hebben jullie dit soort ervaringen?

Hoi Martin
Zelf hebben wij het probleem nooit gehad. Zover ik weet is het een strook zeildoek dat aan een lijn is gestikt die in de mast sleuf wordt gehesen. Dus geen leuvers. De zeilmaker zal wel precies weten hoe je e.e.a moet oplossen.  
 

Een oude discussie, maar ben er wel dankbaar voor. De fender werkt opperbest, maar het is natuurlijk wel wat werk.

Heeft iemand ervaring met de radarreflector op diezelfde plaats op de
mast in combinatie met dit pompen van de mast? De vorm is ongeveer het
zelfde als een fender.

Ik heb die radarreflector intussen gemonteerd, net boven de bovenste
zaling. Dat is het midden vanaf het aangrijppunt van de babystag tot
boven, het deel dat schudt op de wind. Sinds ik de reflector heb hangen
heb ik drie weken gevaren en geen enkele nacht meer problemen hiermee.



Vr. groet



Willem