Trillende mast

Ik heb enkele leuvers in de lengte doorgezaagd zodat zij L vormig zijn. Deze beide helften kantel ik in de gleuf van de mast, bind deze met een dun lijntje aan elkaar en vervolgens aan een landvast, hijs deze tot ca 2 ? 3m boven de zaling omhoog. Het geheel strak doorzetten en je nachtrust is verzekerd.
Groet,
Henk
 

Hi Dufourvaarders,

Dit fenomeen komt bij vrijwel ieder jacht voor. Tot dit jaar had ik zelf geen zeilboot maar vaarde de afgelopen 25 jaar wel meerdere keren per jaar mee als bemanningslid, en vrijwel altijd op zeereizen. Dus meestal wind genoeg. Dat “pompen van de mast” dat komt heel vaak voor. Zo’n lekkere lage vibratie door het schip. De truc met de gehesen stootwil heb ik dan ook veel toegepast. Achter een mast ontstaan door wind wervelingen, zogenaamde vortexgolven.

(Vloeistofsnelheidsmeters -Vortex meters- maken van dit fenomeen gebruik. Achter de zogenaamde bluff-body zal de frequentie oplopen als functie van de luchtsnelheid. Dat gebeurt dus ook achter je mast). Komt de opgewekte freqentie overeen met de resonantiefrequentie van je mast (staande golf) … dan “ben je de sigaar”. Met de gehesen stootwil verstoor je wind, verander je de frequentie (groter lichaam, lagere frequentie) en verplaats je de locatie waar deze golf ontstaat. Meestal helpt het prima. Meimerend over deze mooie vortexgolven ben je dan zomeer ineens in slaap. Misschien werkt een neut of meerdere neuten wel veel beter.     mariposa39059,9019560185
2006-12-02_212924_f-prod-vortex-animatie-02_34161.gif

Ook dit vakantieseizoen is er weer wind genoeg. Zo nu en dan teveel zelfs. Bij het verwaaid liggen is er ook bij ons regelmatig het pompen van de mast als hinderlijk effect te horen. Het hijsen van een fender in de mast blijkt een meestal effectief middel.
mariposa39285,7325462963
2007-07-22_173323_fender-in-de-mast.jpg

Piet,
als je lange tijd van boord gaat, hijs je dan ook een stootwil?
ik heb meerdere malen opgelet maar tot nu toe heb ik nog nooit een dufour 32 met een stootwil in de mast zien liggen
heb zelf ook veel last ve pompende mast, ben daarom benieuwd naar een makkelijke maar wel afdoende oplossing
Jan

Hallo Jan,
Ik hijs ook een stootwil in de mast tegen het trillen op onze D30. Werkt prima. Ik doe dat ook voor langere tijd. De stootwil heeft bijvoorbeeld de hele winter in de mast gehangen. Je moet dan wel af en toe de lijn weer op spanning brengen.
Groet,
Ewald

Ewald,
Is het nog belangrijk hoe groot of lang de stootwil moet zijn of kan ik een kleine langwerpige stootwil nemen?
Waar ongeveer moet ik de stootwil hangen voor het beste resultaat?
Jan

Jan,
Dat weet ik niet precies. Ik heb gewoon een redelijk grote en dikke stootwil opgehangen. Het gaat erom dat de windstroming onderbroken wordt. Dus het lijkt me dat hij dikker dan de mast moet zijn. Ik hang de stootwil tussen toplicht en zaling.
Groet,
Ewald

Ewald,
Met pinksteren een fender opgehangen in de mast ter hoogte van 2e zaling
Helaas mast bleef pompen
Ook nog geprobeerd om pompen te verminderen door achterstag 2 slagen losser te zetten (tip uit de haven)
maar ook geen effect
Heeft iemand nog een suggestie voor een pompende mast op een dufour 32?
Jan

Ik heb dit voorjaar Lazy jacks gemonteerd en de 2 lijnen komen samen voor de mast en lopen door (via een blok) in 1 lijn door naar beneden. Verder heb het achterstag ook circa 2 a 3 slagen losser gezet en nu heb ik dit jaar nog geen trillende mast gehad (en dus ook geen stootwil gehesen). Ik weet niet op de lazy jack lijnen de windstroming beinvloeden of dat het achterstag de situatie verbeterd heeft.
Blijkbaar zijn er meerdere dingen die effect kunnen hebben (of niet). Misschien toch proberen de stootwil op verschillende hoogtes te hangen. Zijstagen misschien wat aandraaien.
Succes,
Ewald

Jan,
Wij hadden hetzelfde probleem op onze D32, wat bij ons erg goed helpt is, de fender aan de achterkant v.d. mast te hijsen, waar dus normaal het zeil zit, op de hoogte v.d. eerste zaling. Zorg ervoor dat als je de fender strak trekt, deze goed tegen de mast aangetrokken wordt.
De fender zorgt niet alleen voor een andere stroming v.d. wind achter je mast, maar ook voor demping v.d. trillingen of te wel het pompen van de mast.
Bij ons werkt het erg goed.
Succes

Hans