Test 385

(ik hoop de operator hiermee niet voor het hoof te stoten, maar goed…) Ik heb, in pdf formaat en per email, de (Yacht)test van de 385 beschikbaar voor een ieder die geinteresseerd is. Het is de mij tot dusver enig bekende test, al staat er ook een -samenvatting van een- test van Yacht Monthly op, dacht ik, de Britse Dufoursite. Ik sprak laatst de dufour verkoper in Noordschans en die melde dat hij op een net geleverd schip meegevaren heeft en dat de 385 bij halfwindse koersen regelmatig rond de negen knopen klokte; dit komt overeen met de positieve Yacht test.  

Ik ben geinteresseerd deze test te lezen, he je evt een link of anders een pdf naar mailto:m.hagenbeek@xs4all.nl
alvast bedankt,
Martin

Gisteren gearriveerd, grimmig onder het stof, een verse 385…conform specificatie (plus wat onbesteld dekbeslag, dus dat is een meevaller).


2004-12-19_171424_PC190036.jpg

Proficiat!  Ziet er geweldig uit.  Het plezier van plannen en inrichten  en alles naar de hand zetten kan nu beginnen.
Peter.

Amen! zie trouwens nog mn post over de 365; je hebt op tijd besteld begreep ik…mooi(er) aan de 365 vind ik trouwens dat daar gewoon weer een teakhouten voetrail gemonteerd zit ipv de alu-rail op de 385. En in dat verband: ben benieuwd hoe het ontbreken van een schuurlijst op deze schepen gaat uitpakken…

tja, dat wordt voorzichtig afmeren zeker?  Ik voorzie alleen mogelijk een probleem bij het afmeren in een box met houten palen en beperkte breedte, maar we denken daar om een stevige canvas doek over het breedste deel te hangen om het schuren op te vangen.  't zal wel meevallen.

Erik & Peter,
Is het nou wel zo dat de 365 geen alu voetlijst heeft? Of is het zo dat als je hem met teakdek bestelt, ie automatisch teak voetlijst heeft?
Peter zou het moeten weten…die zal elk stukje beschrijving uit uit z,n hoofd kennen.
 
 

De voetlijst is steeds in teak, net zoals bij de 34Perf.   De 365 heeft van buiten wel wat trekjes van de Performance reeks ( de voetlijst, de raampjes in de romp en de strakke opbouw met het vierkante raampje erin), maar van binnen is 't een echte Grand Large.  Ik ben dus heel benieuwd naar de zeileigenschappen.      
 

mmm, durf wel een gokkie te wagen…ik hoop dat de 365 wel in een Zeilennummer wordt getest, al verkoopt ie zonder een test nu blijkbaar all erg goed…

Ik heb momenteel ook een -kortere- test van een 385 uit het mei-nummer van Segeln beschikbaar; (selectief) samengevat staat deze ook op de franse dufour site.   

afgelopen zaterdag op het Hollands diep erg prettig gevaren; op alleen de genua 9,3 knopen geklokt dus de after-sales praat van Noordschans is bewaarheid. Gps geeft 11,2 als max aan, hetgeen wat minder waarschijnlijk lijkt. Enig andere verklaring is stroming op het HD van 2 knopen wat ook weer fors lijkt. Verder kan ik iedereen aanbevelen om -behalve voor de test van de 365- de laatste Yacht te kopen, want er staat een schokkend stuk in over een gloednieuwe bavaria match 42 die al varende zn kiel verloor met 1 dode tot gevolg. Bij inspectie bleken 6 vd 20 bavarias 42 (van die charterfirma) haarscheuren te vertonen rond de kielvoet. Het stuk in de Yacht lezende doet vooral de vraag rijzen hoe het mogelik is dat een werf een kiel van 2,5 ton bevestigd die NIET verbonden is aan het stalen subframe (wrangen etc) dat gebruikt wordt om de krachten van mast en stagen etc op te vangen. Kiel hangt dus alleen aan -weliswaar verstevigd- laminaat etc…lees en ween… 

Hoi Erik,
Ik heb dezelfde verhalen gehoord over de eerste Bavaria 38 Match exemplaren. Een kennis van me wilde een occasion kopen, en dat is hem door “insiders” afgeraden. Ook hier schijnen grote kiel/constructie problemen mee te zijn. De eerste serie 38 Match zijn allemaal teruggeroepen naar de werf voor “substantiele” modificaties, wat dat ook moge zijn. Je zou zo’n boot maar gekocht hebben of 2e hands kopen.
groet, Martin

Hierbij wat meer info over de keel problemen (engels)
Tevens heeft een Bav 38 match inderdaad de NSR afgezegd i.v.m. kiel problemen
2005-06-07_120132_Accident%20in%20Croatia.pdf

 
A human life had to be lost in order to reveal defective shipbuilding as a result of uncompromising battle for buyers (especially charter companies), whom Bavaria was attempting to attract with prices, always lower than those of the competition. As a manufacturer exclusively oriented to profit, during the last few years, Bavaria has supplied Adriatic market with a number of half-finished sailing boats, additionally ruining its already questionable image of a trustworthy shipbuilder. Bavaria?s production motto is obvious: manufacturing as massively as possible in order to always maintain lower prices. Due to such an intention, things start going wrong, although Match sailing boats seemingly have everything needed for becoming a hit on the boating market: clever sports design, world famed designers, nice and cosy interior and an attractive name that will draw clients? attention. However, all these elements didn?t finally result in an outstanding series of sailing boats, and the price was paid by the loss of life of the unfortunate Hungarian sailor. The good thing in this great misfortune is that only one life was lost, since all sailing boats, although completely new, have a crack in the connection between keel and hull, according to the findings of the ?ibenik port authorities inspection. The whole story gained touch of absurdity by an explanation given by TTY general representative. Namely, they explain the reason for this disaster by comparing the sailing boat with a BMW car. As we understood the explanation, with Bavaria 42 Match, one can sail only on a flat sea, while sails must be reefed immediately upon appearance of the smallest breeze! We are even less satisfied with Bavaria?s offer to repair other damaged boats, that are, by the way, completely new, because we believe all owners should get what they paid for ? a new boat without subsequent repairs (who can guarantee these repairs will not, in time, jeopardize someone again?). Since the competition also tries hardest to reach Bavaria?s prices with as cheap as possible sailing boat series, especially intended for charter market, we fear such accident might happen again. We just hope that sipbuilders will learn from what had happened here, especially if some court (the question is if Croatian courts are capable for it, in their present state) fairly punishes such obvious negligence in order to prevent further production of life-endangering boats for the sake of profit.

From other media:
The designer is shocked
Bavaria?s representatives for Croatia arrived in Tribunj only the ninth day after the accident and upon Adriatic Challenge charter request. However, Bavaria 42 Match designer, renowned expert Jakopin, was there as soon as the day after. Those witnessing his reaction having examined the boat, say he was dazed, “wobbled” through the marina “as insane” after seeing how actual laminate thickness on the boat differs from his project. Charter company owner sent pieces of laminate around the keel for expert analysis. I put my small finger on the laminate section on the boat?s bottom from which part were taken samples for analysis: they were equally thick.
The manufacturer accepts Croatian findings
As we learned from Mario Jankovi?, Bavaria accepted all the findings of the Croatian authorities in this case. They are ready to repair remaining boats, but Jankovi? says they will have to do it exclusively in accordance with Croatian boat registry regulations. (Jordanka Gruba?, Slobodna Dalmacija, 5.5.2005.)

Volle Maan,



Er zit een luchtje aan de bovenste (engeltalige) tekst, er worden
namelijk conclusies getrokken die nog niet mogelijk zijn. Er is immers
nog een onderzoek lopende. Kan je de bron vermelden?



Zover mogelijk er al een beschuldigende vinger in de richting van
Bavaria gestoken kan worden (en nogmaals, erg voorbarig op dit
moment) dan is dat meer gebaseerd op een algemene trend ontwikkeling
bij alle massa boten (Bavarie, Dufour, Jeanneau, Beneteau, Hanse…
nog iemand vergeten?) namelijk de voortdurende concurrentie strijd en
de must om goedkoper te kunnen produceren (en dus te verkopen). Punt is
dat “wij” (de kopers) hier natuurlijk mede schuldig aan zijn, “wij”
willen voor zo weinig mogelijk geld, een zo’n groot mogelijke boot.



Mijn eigen indruk is dat de nieuwe lijn van Dufour, kwalitatief minder
te bieden heeft als de oude classic lijn. Op zich niet mis mee, zeker
omdat ik vermoed dat de classic lijn hier en daar ruim
overgedimensioneerd was. Echter is de rek daar ook een keer uit en zal
je steeds dichter bij de limiet komen. E.e.a. is een gevoelskwesite, ik
kan het niet onderbouwen met cijfers, maar nogmaals… het is een trend!



Aan de andere kant, kijkend naar de auto industrie dan kan ik mij geen
merk voorstellen wat nog nooit een bepaalde serie heeft teruggeroepen
voor bepaalde reparaties/vervangingen. Ook daar zit dus een parallel
aan.



Overigens zijn er geen connecties met Bavaria, ik hou alleen niet van eenzijdige berichtgevingen…



Groet,

Rene.

wel, ik denk dat het meest verontrustende scenario zou zijn dat niet alleen bavaria boter op zn hoofd heeft maar ook de andere fabrikanten. ik mag hopen dat dit voorval er toe zal leiden dat fabrikanten, maar ook testers meer infornatie verschaffen op dit punt; ik neem nl. aan dat elke koper -en dat kan een ervaren rot zijn maar net zozeer een beginner- er van uit MOET kunnen gaan dat gebouwd wordt naar een standaard die veilig is. en wie meet op dit punt (of weet wat hij moet meten en naar welke specificatie) de romp na voor hij wat koopt of denkt te gaan kopen?

Erik,



Ik geef je meer dan gelijk wat betreft de onmogelijkheden om rompdiktes
en sterkteberekeningen uit te voeren door aspirantkopers, lijkt mij ook
niet hun taak. CE markering is een heel klein stapje richting een
algemeen kwaliteit systeem, maar zolang de fabrikanten zelf de gegevens
leveren omtrent hun eigen types, kan je moeilijk spreken van een
onafhankelijk kwaliteitssysteem.



Tevens (zover ik weet) zijn er bij boten ook geen
type-testen/crash-testen zoals die wel verplicht zijn in de auto
industrie. Geen idee hoe boten-bouwers hun eigen produkten toetsen,
wordt dit slechts theoretisch gedaan door berekeningen/CAD simulaties
of wordt er daadwerkelijk destructief onderzoek gedaan?



Affijn, zoals gewoonlijk… meer vragen dan antwoorden!



Groet,

Rene.

de bav42 romp gaat , qua laminaat dikte, begreep ik van 2 naar 3 cm. als ik in een dolle bui ben schroef ik mn dieptmeter er eens uit om te kijken hoe dik de romp daar is…

Als zeiler ben je geen scheepsbouwer dus dat kan een werf niet van de koper verwachten. Er is een Lloyds normering maar daaraan wordt volgens mij niet getoetst. Het lijkt mij dat verzekeraars er baat bij hebben de sterkteberekeningen onafhankelijk te laten narekenen. Ik houdt niet zo van overheidsbemoeienis dus Europese aanvullende regels liever niet.
We zien bij wedstrijdschepen ook dat er regelmatig een kiel wordt verloren. De constructies zijn dan welliswaar dynamisch etcetera maar de oorzaak is telkenmale het bezwijken ten gevolge van de enorme krachten tijdens het zeilen.
Heeft een match een zwaardere en vooral veel diepere kiel dan de cruiser serie? Zijn de krachten op deze diepere kiel niet significant groter? Is er eigenlijk een te grote kiel gehangen aan een feitelijk cruiser ontwerp. Was de 34 serie van Dufour niet 700 kilo zwaarder uitgevallen door constructieverbeteringen?
Kun je ongestraft een langere kiel aan een schip hangen of alleen een zwaardere?

[size=9]all dufours have a stingersytem that is reinforced with twaron in the keel area. The full structure is laminted on to the outer hull so as to ensure aperfect spread of the load on the entire hull structure[/size]Twaron

[size=12]All DufoAll Dufours have a stringer system that is reinforced with Twaron[/size] in the keel area.  The full structure is laminated on to the outer hull so as to ensure a perfect spread of the load on the entire hull structure.urs have a stringer system that is reinforced with Twaron in the keel area.  The full structure is laminated on to the outer hull so as to ensure a perfect spread of the load on the entire hull structure.

All Dufours have a stringer system that is reinforced with Twaron in the keel area. 
The full structure is laminated on to the outer hull so as to ensure a perfect spread of the load on the entire hull structure.