Tankniveaumeting

Bij nze DF30C is de watertank voor in de punt geplaatst. Vooral met bagage aan boord een niet eenvoudige plaats om snel te controleren wat er nog aan waterinhoud aan boord is.

Voor de diesel is dit niet zo 'n punt. Allereerst gaat het verbruik daarvan langzaam en bij het openen van de bakskist is het in ??n oogopsalg te zien. 

Ik wil een sensor plaatsen in de watertank en op het schakelpaneel een “digitale” meter plaatsen. Deze meter zal dus een mV of volt signaal moeten krijgen.

Er zijn diverse opties zoals:

  • een vlotter / [size=9]variabele weerstand[/size]
  • capacitief / [size=9]de vier linkse op de foto[/size]
  • geleidbaarheid (met enkele tot 7 sensoren/contacten) / [size=9]de twee rechtse op de foto

[/size]
Het liefst heb ik een 0 - 100% aanwijzing of ten minste in meer dan 5 stappen. De vlotter met weerstandmeting lijkt dus interessant maar heeft bewegende delen. Ook biedt het fabrikaat www.votronic.de diverse mogelijkheden. Zo ook een systeem met 7 sensoren (zie foto / geleidbaarheid) die zo te zien door de kunststof tankwand geschroefd worden (lekkage kansen?).   

Wat zijn de ervaringen van de Dufourvaarders?
mariposa39079,3666435185
2006-12-28_084418_votronic-tankniveau.jpg

Piet,
Begin dit jaar heb ik door een jachtservice bedrijf een vlotter laten installeren in de watertank. Ze hebben in het schakelbord naast de volt meter een metertje geplaatst. Het werkt op zich goed en was vrij goedkoop. Het is alleen niet zeer accuraat, dus redelijk vol is vol en redelijk leeg is leeg.
Groet, Jeroen

in de laatste Yacht wordt een niveau-meter besproken die werkt dmv echopeiling; de sounder wordt bovenop de tank geplaatst (volgensde foto zelf bovenop een vloerdeel) en peilt dus dmv geluid. Lijkt wat inbouw betreft simpeler. ik zal later even kijken of ik de merknaam kan vinden voor jullie (heb de yacht nu niet voorhanden). 

In plaats van dure en kwetsbare electronica kan je ook gewoon naar de stand van de waterlijn kijken aan de voorkant.
Werkt prima (wel rekening houden met zout en zoet water)
 

Ik ben bezig een eigen stukje elektronica te ontwikkelen in combinatie met een tankniveausensor. De getoonde sensor werkt op basis van geleiding en herkent 10 niveau’s. De sensor heeft twee aansluitdraden. De uitgang van de elektronica is 0 - 1 volt of 0 - 100 mV (0-100%).

Ook heb ik een schakeling ontworpen en uitgeprobeerd op basis van een capacitieve meting. Deze blijkt te gevoelig voor be?nvloeding vanuit de omgeving (storing etc.). De capacitieve verandering van de sensor is slechts van 10 pF tot 40 pF (leeg - vol) en dat is wel erg weinig om te meten.

De getoonde meter werkt prima op een kunststof tank.
De uitdaging die nu nog resteert is om een schakeling te ontwerpen die ook correct meet met een RVS tank en op een stalen schip (aardingsmeetfouten). Dat vereist nog wel wat denken en uitproberen. Ook de sensor kan nog verbeterd worden.

Je kunt dergelijke meters ook kopen, meestal op basis van een mechanische vlotter. Mijn lol is het om het allemaal zelf te bedenken en te maken, met een sensor zonder bewegende delen. Een leuk klusje voor de winter. Jullie horen er meer over naarmate het geheel uitgetest is.

Misschien maak ik nog eens een printontwerpje zodat iedere handige knutselaar het zelf kan maken. Er zal wel belangstelling voor zijn met de komst van vuilwatertanks.

PS, deze werkt niet op een brandstoftank. mariposa39730,8260532407
2008-10-09_194233_watertankniveausensor.jpg

Je hebt nu toch ook van die dingen die aan de buitenkant - zijkant meten. Wel duur, maar ja…
Piet, gaaf, je overtreft jezelf weer. Ik ben wat betreft dit soort techniek echt een nitwit. Ben benieuwd.
Ciao,

Voor diegenen onder ons die iets van elektronica weten heb ik het voorlopige schema bijgevoegd. 2008-10-10_072845_tankniveaumeter_geleidbaarheid.pdf 

Een schetsje van de sensorconstructie (voorlopig proefmodel) is ook bijgesloten.2008-10-10_075017_watertankniveausensor_constructie.pdfmariposa39731,3266319444
2008-10-10_072845_tankniveaumeter_geleidbaarheid.pdf (102 KB)
2008-10-10_075017_watertankniveausensor_constructie.pdf (29.7 KB)

Ik heb nu in principe een werkende schakeling ontwikkeld die ook zou moeten functioneren met een (geaarde) stalen tank of/en stalen schip. In de proefopstelling blijkt deze schakeling niet gevoelig voor aardingsproblemen.
Het was even een lastig klusje want nu wilde ik de gemeenschappelijke elektrode van de sensor op een 0 Volt potentiaal hebben. Daardoor zou je differentieel in de sensortoevoer moeten meten en dat bleek lastig te zijn.
Via een signaaltransformator is de signaaloverdracht met galvanische scheiding gerealiseerd. Hiermee wordt de wisselstroom door de sensor (het water) gemeten. Ook bleek de blokgolfgenerator met de NE555 niet goed te functioneren. Daarom is er een sinusgenerator toegevoegd.

De schakeling is voorlopig op een breadboard gebouwd en beproefd met een tankje water.
2008-10-19_192647_tankniveaumeter_geleidbaarheid_v_stalen_ta nk_new.pdf
De komende tijd ga ik deze schakeling op een experimenteerprint bouwen en dan in de praktijk beproeven. Meer nieuws volgt. mariposa39740,8105208333
2008-10-19_000919_IMG_3077.jpg
2008-10-19_192647_tankniveaumeter_geleidbaarheid_v_stalen_tank_new.pdf (58.5 KB)

Zo gaat het nu altijd, je zoekt je wild naar een product en besluit het dan maar zelf te maken …en even later vindt je het ideale product te koop tegen een heel aantrekkelijke prijs. In dit geval bij BEP Marine.
Een ultrasone zender welke te programmeren is voor verschillende typen uitleesunits en tanks. Ik zag hem al voor Euro 94,95. Er is nog wel een interface en software nodig om hem te programmeren. Of de leverancier waar je de zender koopt deze dienst kan bewijzen is dus een belangrijk aspect. italnordic.se/Archive/Bilder … ordicAlla/ TS1%20GETTING%20STARTED.pdf
De zender wordt boven op de tank gemonteerd en werkt voor zowel drinkwater, vuilwater als brandstof.

De Ultrasonic Tank Sender TSI by BEP Marine Inc.

Nou ja … ik heb me toch uitstekend vermaakt met mijn eigen bouw elektronica en ga denk ik nog maar even verder met het geheel .
2008-10-19_085158_TS1_Sm.jpg

Hoi Piet,
Deze dingen bedoelde ik in mijn bericht van 9 okt j.l.
Veel plezier,

In de Waterkampioen nr 20; 24 okt 2008; pagina 46 en 47 staat een keurige beschrijving hoe je een BEP Marine ultrasone tanksensor + tankmonitor kunt inbouwen/aansluiten.
Let echter op, ze vergeten te vermelden dat: 

  • Er software nodig is om de BEP US-sensor te programmeren. Via deze software kun je (neem ik aan) het meetbereik instellen, de signaaluitgang definie?ren, maar ook de tankvorm en dimensies ivoeren - dit is belangrijk voor de Q=f(h) relatie. Oftewel: de relatie tussen niveau en tankinhoud.
  • De uitgang ingesteld kan worden als 0 - 5 volt en dan met iedere goedkope paneelspanningsmeter gemeten kan worden (zoals een conrad of .... a Euro 15,-).
Vraag bij de aanschaf van de Ultarsone (US) Tanksensor dus om deze te leveren inclusief het programmeren. Dat scheelt je 100 euro voor de software.

Mocht iemand deze sensor al eens ge?nstalleerd hebben, dan ben ik zeker benieuwd naar de meegeleverde handleiding / het aansluitschema.