niveaumeting voor vaste watertank

In onze 2800 van 1979 is een harde watertank gemonteerd. Deze tank is later gemonteerd. Grote voordeel is dat de tank vast gemonteerd is en dus altijd dezelfde ruimte inneemt. Het grote nadeel is dat we naar onze waterlijn moeten kijken of de tank (bijna) leeg is.
Deze winter wil ik een elektrische niveaumeter in gaan bouwen. De tank is al verwijderd door simpel 2 moeren los te draaien en de 3 slangen te verwijderen.
Deze niveausensor wil ik ter hoogte van het diepste punt monteren vlak bij het afnamepunt. Hier meet ik een inwendige hoogte van 335 mm.
Zijn er al mensen die dit hebben uitgevoerd of dit ook willen verbouwen?

Ik overweeg een rvs staaf met kunstof vlotter te gebruiken van 320 mm. lang. Omdat de vorm van de tank alles behalve recht is zullen alleen de vol- en leegstand kloppen. Het middengebied wil ik met een microchip (pic) gaan regelen zodat de meter een kloppende waarde aangeeft in het middengebied.

Foto’s en volgende commentaren volgen.

Groeten Paul

Update,

Nadat de tank los was genomen kon ik deze eens goed bekijken. Vanwege de vorm zou ik met een microcontroller de scheve stand van de meter op moeten vangen.

Op een forum had ik gelezen dat je de sensor korter moest nemen dan de beschikbare hoogte om enerzijds de vreemde vorm op te vangen en anderzijds nog een reserve te hebben zodra te meter leeg aangeeft. Tenslotte gaat het water aan het eind altijd sneller op dan aan nieuwste het begin door de omgekeerde piramidevorm.

Mijn keuze is gevallen op een sensor van Wema van 300 mm met artikelnummer 197350 en een daarbij behorende meter met artikelnummer 21345001. Na wat google-en heb ik de laagste prijs gevonden bij bootland, nog geen 80 euro voor de set en gratis en vlotte verzending.

Aangezien de tank toch verwijderd is heb ik alle aansluitingen ook gedemonteerd en vastgesteld dat deze deels van koper zijn gemaakt. Deze leidingen worden nu meteen vervangen door roestvaststalen leidingen. Hierna bepaal ik de plaats voor de sensor en kan de tank weer terug worden geplaatst.

Zodra de sensor is gemonteerd schrijf ik weer een update.

met vriendelijke groet,

Paul de Man

Kun je eens een tekening met de maten van die vaste watertank doorsturen, of posten ( Ik vermoed dat er wel meer geinteresseerden zullen zijn ), Ik behelp me nog steeds met een losse waterzak, maar wil dat toch veranderen naar een vaste tank. Maar die zou dan wel moeten passen in de ruimte vooraan.
Een passend voorbeeld kan daarin goed helpen.
Er zit toevallig geen type plaatje op de watertank met fabrikant en model, (zal wel niet maar nee heb je en ja kun je krijgen.)
De meeste tanks die je vandaag de dag in de folders tegenkomt zijn rechthoekig en dus niet ideaal voor die plaats.

m.v.g.

Tony

Het lukt momenteel niet om foto’s toe te voegen.

De tank volgt volledig de vorm van de boot waardoor deze super past.

Onze boot staat open voor alle geïnteresseerden.

De sensor is al wel gemonteerd en nu is het wachten tot het rvs aansluitmateriaal weer klaar is.

groeten Paul

Dag Paul,

Ik ben hier ook eens mee bezig geweest. Zie op dit forum bij algemeen [url]Tankniveaumeting].
Niveau is niet hetzelfde als inhoud. De herleidingsalgoritme, V(m3) =[h] (m), van een moderne besturing kan in de controller worden ingevoerd. OOk bijzondere tankvormen etc.
Het product dat bij mij het meest aansprak was dat van BEP Marine, een ultrasone sensor waar alles in zit. Via de PC kan deze vooraf geprogrammeerd worden.
Jammer genoeg is het bij ons nog niet gerealiseerd. Toch weer een uitgave. Het staat op het wensenlijstje.

MVG

Piet
Pagina’s van Bep Marine 2008 LR-2.pdf (1.41 MB)
600-DCTLM_Sm.jpg
600-TG_Sm.jpg
2008-10-19_085158_TS1_Sm.jpg