SW factor

Dit seizoen doen we met onze 325GL voor het eerst mee aan clubwedstrijden op het Haringvliet.
De deelnemende schepen zijn ingedeeld in 2 groepen, de snelle jongens en de recreatie boten.
Nu vindt het wedstrijdbobo dat onze 325 onder de snelle jongens valt, dus moeten we het opnemen tegen Granada’s, Dehlers, Comfortina’s, Firsts, Maxi’s en zelfs een X.
Dat we in een veld met bovenstaande schepen steeds als laatste over de finish komen zal niemand verbazen maar echt motiverend is het ook niet.
Op de vraag waarom we in de groep zitten met de snelle jongens krijgen we als antwoord dat een Dufour nu eenmaal een snel schip is (resultaten uit het verleden …)
Als ik nu zelf zorg voor de juiste SW factor mag ik voortaan misschien meedoen in de recreatiegroep tussen de Bavjes, Oceanissen enz. Misschien dat we dan een keer het glas kunnen heffen na een glansrijke overwinning.
Hoe oh hoe kom ik aan de juiste SW-factor voor een 325GL met een diepgang van 1,55 mtr ???
Messink en Noordschans weten het in elk geval ook niet.

Peter, De ANWB verspreid een cd met sw factoren per boottype. Mij is onbekend hoe ze het bereken. Wellicht anwb even bellen. Zie ook onderstaande stukje:

Waar staat ORC Club voor?
ORC Club is één van de twee handicapsystemen die het Offshore Racing Congress (ORC) beheert. Het ORC is de internationale organisatie voor het wedstrijdzeilen op zee. Vrijwel alle landen waarin deze sport wordt beoefend zijn lid. ORC Club is een vereenvoudigde versie van het vroegere IMS, nu ORC International en vooral bedoeld voor de recreatieve wedstrijdzeiler.

Wat is het verschil met ORC International?
Voor een ORC Club volstaat een eenvoudiger meting. Dat geeft een minder nauwkeurige rating maar daar tegenover is de meetbrief eenvoudiger, sneller en goedkoper te krijgen. De twee systemen zijn volledig uitwisselbaar. De formules waarmee de rating wordt berekent zijn volledig gelijk. Voor de niet gemeten waarden bij Club worden benaderings formules gebruikt.

Waarin onderscheid ORC Club (en International) zich van andere rating systemen?
Als enige systeem is ORC Club/International gebaseerd op een VPP, dat is een snelheid voorspellings model. Verder is de rating uitsluitend gebaseerd op maten en gewichten van boot en tuigage. Er worden geen subjectieve elementen ingebracht. Het VPP maakt het mogelijk om ratings toe te spitsen op de (locale) omstandigheden. Andere systemen volstaan noodgedwongen met één algemene rating voor gemiddelde omstandigheden.

Wat is het verschil tussen ORC Club en SW
SW is bedoeld voor clubwedstrijdjes. Er zijn geen regels en er is geen controle. De handicap is slechts op een paar primaire gegevens gebaseerd en kan aangepast worden op de kunde van de bemanning. De verantwoordelijkheid voor toewijzen van SW cijfers berust bij de cluborganisatoren. Ter ondersteuning verspreidt het Watersportverbond jaarlijks een CD met SW cijfers per boottype en enkele hulpregels om desgewenst te corrigeren voor de verschillen in zeiluitrusting, diepgang en schroeftype. De SW cijfers per type (de lijst van het Watersportverbond) zijn afgeleidt van ORC Club.

Je kunt het beste je SW laten bepalen via sailsupport.nl/. Zij verzorgen de SW waarden voor het Watersportverbond. De SW van schepen worden jaarlijks herzien, dus mogelijk heb je volgend jaar geluk. Ik heb met mijn 30C hetzelfde probleem. Maar als er maar genoeg 30C’s slecht scoren in de competitie gaat dit vanzelf goedkomen.

Hoi, hoi,

Wij organiseren al jaren de Nederlek Regatta. Ik zaleens bij de wedstrijdleider vragen of hij zo’n SW-overzicht heeft.

Wel gaaf dat je gecomplimenteerd wordt met je boot, omdat ze gewoon snel zijn.
Mogelijk dat jij je wedstrijdleiding kan attenderen op het verschil met de performance -lijn van Dufour. Die zijn echt snel!

Als ik wat weet, laat ik het wel horen.

Ciao,

Hoi Hans,

Alle bekende SW-factoren staan op een cd-rom die voor € 65 te verkrijgen is en op 2 PC’s kan worden geinstalleerd. Heelslim wordt deze cd-rom jaarlijks aangepast/verbeterd.
Als ik via jou aan een uitdraai van deze cd-rom kan komen zou dat fijn zijn.
Ik kan via Sailsupport voor € 12 aan de SW-factor van onze boot komen maar veel schiet ik daar niet mee op, onze factor gaat waarschijnlijk een stuk omhoog. Beter is het om de SW-factoren van alle deelnemende schepen nog een keer juist in te voeren.
Dat de performance-lijn wat sneller is weet ik maar juist daarom is de SW-factor in het leven geroepen, voor het appels en peren verhaal. Een Dompkruiser zeilen we allemaal voorbij. Liever tactisch op een langzamere boot dan ontactisch op een racebak.
Ik heb al eens voorgesteld om 20 Lasers klaar te leggen en daar een wedstrijdje mee te zeilen, dan vallen er een hoop Xén Dehlers door de mand.

Hoi Peter,
Diegene die de CD-rom beheert, is op vakantie. Dus dat moet even wachten, zit ook nog eens in Engeland met zijn boot.

In onze avond-zeil-wedstrijden (www.nederlekregatta.nl) hebben wij een paar keer, 1 keer per jaar, een primus interparis georganiseerd. Wij huurden, bij Ottenhome bijv. dan, ieder voor zich, een valk, 16 m2 of iets dergelijks en zeilden dan 2 wedstrijden. 's Ochtends een wedstrijd en 's middags. De snelste van de ochtend ging 's middags in de langzaamste boot, de 2de ging dan in de 1 na laatste boot etc. Zo elimineerde je de kwaliteit van de boot en hield je de pure zeiltechniek en -tactiek over. Heel leuk om te doen. Kost wat, maar …

Bij ons is het ook een eeuwige discussie, die SW. Het is eigenlijk niet eerlijk om een boot die als cruiser wordt verkocht, te schare onder cruiser-racers. Een lemsteraak die voor de wedstrijd is, schaar je ook niet onder die groep.

Zodra ik wat heb, hoor je van mij.
Ciao,

Hoi Peter,

In principe maakt het niet zo heel veel uit of je voor jouw boot een SW van 93, 94 0f 95 hebt.
Op clubniveau passen ze meestal de rating van het schip na een aantal wedstrijden of na een seizoen aan om het onderling een beetje competatief te houden. Je kunt beter nu een iets te zware rating hebben en achter in het veld varen, dat heb je waarschijnlijk volgend jaar een rating die iets soepeler is.
Bij ons is het zo dat de ‘langzame’ groep een rating van 96 of meer heeft en de ‘snelle’ groep 95 of minder.
jij zit waar schijnlijk net op het randje, te snel voor de langzame groep en te langzaam voor de snelle.

Ik vaar zelf mee in Enkhuizen, daar hanteren ze de ORC. Deze is van een DF 30 niet bekend omdat niemand dit type ooit officieel heeft laten meten. Mijn rating hebben ze na 2 jaar gezet op 0,8225.
Bij de WSV bij mij op het dorp varen ze volgens de SW. Een dufour 30 staat landelijk op 102.
Ik heb daar een paar keer mmegevaren met een 12 uurs wedstrijdje op een rating van 92!!
Globaal gezien is 1 SW punt 40 seconden per wedstrijduur. Dus tel uit je verlies…werd dus laatste…

Volgende week doe ik weer mee met de 24 uur van Medemblik, aan de toertocht.
Voor de toerzeilers hanteren ze daar LWL. EEn DF30 heeft een waterlijn van 7,90.
Een Winner 960 heeft een waterlijn van 7,60. Ik moet dus harder dan een Winner volgens hun rekenmethode.
Terwijl een Winner een veel zwaardere handicap heeft in de SW als in de ORC.
Heb de organisatie daar een mailtje over gestuurd dat ik moeite had met deze gegevens, kreeg als antwoord dat ik meedoe met de toertocht en niet aan de wedstrijd. Als ik me echt op een eerlijke manier wilde meten met andere schepen moest ik mijn boot maar ORC laten meten. Ik denk dat ik dat volgend seizoen maar laat doen.

Groeten,

Frank

Hoi Frank en Peter,

Inderdaad, het is zo als Frank schrijft. Ervaringen zijn belangrijk en meestal past de organiserende vereniging de SW steeds meer bij. Je moet ze wel er op attenderen. Onze 34PP zit ergens laag in de 80, hard zeilen hoor in een veld met boten die ronde de 100 of hoger zitten.
Dan alleen maar voor line honours zeilen!

Ciao,

Peter

ik kan je een SW meetbrief geven

1.voor een uitvoering met beweegbare schroef.

Als wedstrijdcommissaris van zeilvereniging het Y mag ik meetbrieven afgeven.

Als nieuw lid van het forum kan ik zo mijn steentje bijdragen
ps als je vaste schroef heb kun je er 2 punten bijtellen

groet

Peter Palmboom
s/y Chara
watermaat beweegbare schroef.pdf (4.15 KB)

Hoi Peter,

Welkom op dit forum en bedankt voor je bijgedragen steentje.
In het voorjaar heb ik zelf een SW-factor aangevraagd bij Sail Support.
Volgens Sail Support is mijn juiste SW-factor 96,3 inderdaad met een vaste schroef.
SW factor Watermaat.pdf (58.4 KB)