34-vaarders
Is er een 34-vaarder die de Raytheon ST4000 heeft gemonteerd? Ik overweeg een stuurautomaat aan te schaffen maar ik vind de ST6000 nogal prijzig voor die keren dat ik een stuurautomaat gebruik. Op mijn oude boot heb ik de stuurautomaat maar een keer of 10 gebruikt in 7 jaar dus de noodzaak is er niet echt. Het is alleen wel makkelijk en het gebruik zal ook zeker toenemen omdat standby bij een stuurstand nu eenmaal eerder tot gebruik leidt dan het bewust plaatsen en aansluiten van een stuurautomaat bij een helmstok. Ben benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met een ST4000 of misschien met een ander merk wat aantrekkelijker in prijs is dan een ST6000.
Gr Raymond
Bij mij is er in Muiden een Simrad AP14 ingebouwd. Dit is een aanzienlijk goedkopere oplossing, maar biedt ook minder. Zelf zou ik een iets duurder model kiezen (geen Raymarine, inderdaad veel te duur), maar aangezien ik een showroomschip kocht waar deze automaat al in zat heb ik 'm natuurlijk laten zitten. Voor recht toe recht aan gebruik voldoet ie prima. Voor ‘shorthanded’ zeilen met wat meer wind zou ik graag een wat ‘slimmer’ systeem hebben. Mocht je interesse hebben zouden we evt kunnen nadenken over een ruil? Jij voor een koopje mijn eenvoudige systeem, ik een duurdere.
Groet, Menno
Menno,
Ik ben me nog aan het ori?nteren en ik wil toch pas komend voorjaar eventueel tot aanschaf over gaan. Ik hou jouw aanbod in gedachten of je moet erg veel haast hebben. Ik heb namelijk nog geen meter met onze nieuwe 34 gevaren dus wellicht dat er nog andere zaken oppoppen die een hogere prio hebben.
Gr Raymond
Raymond,
Op onze 36 Classic had ik een ST4000 van Raytheon. Hij / zij werkte prima en ik gebruikte de stuurautomaat veel. Zeker als ik op de motor voer. Af en toe met het zeilen, maar dan stuur ik toch wel graag zelf.
Ik weet niet of de ST4000 past op de 34P. Op onze 34PP wordt een ST6000 geplaatst, met de motor onderdeks, ben benieuwd. Duur ding inderdaad. Misschien dat Raytheon of Kok watersport dat weet. Ik weet ook nog niemand die op een 34P een ST4000 heeft. Heb ik ook nog nooit gezien. Weet Wessel vd Werf het ook niet?
Ciao,
Ik heb na het eerste (halve) seizoen een Raymarine ST6000 met een S1 computer en een lewmar drive unit laten plaatsen. Dat is echt de mooiste optie. Hij is duuuuuuur maar het werkt echt geniaal. Ik heb de ST4000 nog nooit op een 34 gezien maar ik kan me voorstellen dat hij wat aan de lichte kant is gezien de krachten op het stuurwiel.
Waarom ik niet voor de Simrad heb gekozen is omdat deze geen seatalk praat. Ik heb nu alles aan elkaar gekoppeld en kan op de wind sturen, op koers, op sailplan en ik kan overal via de wireless remote alle apparatuur uitlezen. Echt ideaal en ik gebruik de stuurautomaat echt bijna elke tocht wel een paar keer. Ik heb ook een seizoen gewacht (is verstandig) maar het bleek toch een onmisbare gadget voor mij.
Gr
Nick
Nick,
Ik zit ook nog te denken aan die S1, maar over een paar jaar misschien. De gewone stuurautomaat heeft op de 36 C prima gewerkt. Deze had ik trouwens ook gekoppeld aan alles, werkte prima en handig. Alleen zo’n remote, dat is echte luxe, zeg!
Ciao,
Kosten hoeven niet heel hoog te zijn, wij hebben veel spullen via Ebay in de US aangeschaft. Onder andere stuurautomaat S1 gyro en wireless remote control.
Cees
Cees,
Wat is nou het verschil inclusief allerlei extra kosten, zoals verzendkosten en?
Ciao,
ik heb bij kniest de s1g (dus de slimmere variant van de s1) plus lewmar drive gekocht voor 3500 euro. via oa sonsetmarine of pyacht (zie hun sites) zou dit voor 2600 dollar gekund hebben, maar dat is exclusief verzendkosten. Je moet dan ook nog goed uitzoeken welke ketting en welk tandrad. Dat gecombineerd met de afstand als er problemen zijn -ik verwacht veel gezeur als je garantiereparaties door holland nautic wil laten uitvoeren) maakte dat ik het hier heb gekocht. Gebruik de vs internetprijzen in elk geval voor je onderhandeling. De dufourprijs van 5 mille voor de s1 is klets, noordschans bood mij de s1g inclusief daarna ook aan voor 3800 (exlusief arbeid). Gewoon zelf inbouwen.
Vergelijken, onderhandelen loont altijd! Dat zie je maar weer.
Ciao,
internet, de vloek van de moderne winkelier (vriend bos zou zeggen: een kansenzone…)
Hoezo Erik,
Ben je winkelier?
Ciao,
nee, maar ik hoor (van hen) wel dat kleinere watersportzaken (in mijn buurt) klandizie verliezen door internet aankopen. En dat is voor hen wel zuur, omdat ze meestal niet de inkoopkracht hebben van de Dekkers en Kniesten deezer wereld.
Dit vond ik onlangs bij surfen op het internet:
[size=15]other Dufour 34 owners considering adding an autopilot, and don’t want to pay the extra $$$ for a below deck install, the picture above is the custom install DUFOUR Canada did of a Raymarine 4000ST Wheel Autopilot.
The factory said this install was impossible, however Rob Wagner from Dufour <?:namespace prefix = st1 ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags” /><st1:place w:st=“on”><st1:country-region w:st=“on”>Canada</st1:country-region></st1:place> did a super job. <?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><o:p></o:p>[/size]
posted by Sailorman at [size=12]11:39 PM[/size] 2 comments <SPAN =quick-edit-icon2> <o:p></o:p>
sailorman-blog.blogspot.com/<o:p></o:p>
<o:p>[size=15] [/size]</o:p>
kennedywebsites.com/Dufour/contact.html<o:p></o:p>
<o:p>[size=15] [/size]</o:p>
Lucas,
Dat is de boot van Alan Musgrave, ook een lid van dit panel (amusgrave). Hij woont in Canada en je kan hem vragen over hoe en wat.
Wij hebben vanaf de werf zo’n ingebouwd ding. Prima, mooier, maar onwijs duur. En volgens mij vreet het stroom, maar ok?, ik gebruik de stuurautomaat bijna alleen als ik op de motor vaar.
Ciao,
Lucas,
Ik heb al contact gehad met Alan Musgrave en de plaatsing van de stuurautomaat bij hem was geen eenvoudige opgave. De as van het stuurwiel is bijvoorbeeld ruim 2,5 cm verlengd om de ring van de stuurautomaat kwijt te kunnen. Aan de voorzijde (kuipzijde) van de stuurkolom is ook een contraplaat geplaatst en aan de achterzijde van de stuurkolom is een gat gemaakt waar de motor van de stuurautomaat kon worden weggewerkt. Al die aanpassingen aan de stuurkolom zijn voor mij een reden om zeker geen st4000 aan te schaffen.
Gr Raymond
Heren,
Inmiddels heb ik mijn onderzoek naar een stuurautomaat ook ongeveer afgerond. Ik ga een Navman 3100 G-pilot inbouwen met een lineaire hydraulische drive, de 32 LS of 40 LS (redelijk betaalbaar via bijv. Bootwerker.nl). De drive keuze is nog wat lastig, het verschil wordt namelijk aangegeven in: tot 10m en tot 12m bootlengte. Aangezien de 34P erg licht stuurt zou volgens mij de 32 voldoende moeten kunnen zijn (280kg voor de 32 en 450kg voor de 40). Zijn er mensen die hier (ervarings)gegevens over hebben?
Daarnaast kan de pomp van een dergelijke drive een hoge piek stroombelasting trekken, ik weet ook nog niet waar ik de stroomvoorziening vandaan ga halen. Direct achter de hoofdschakelaar of toch via de schakelaar op het schakelpaneel (instrumenten). Ik weet echter nog niet hoeveel ampere hier maximaal doorheen kan. Als er iemand is met antwoorden hou ik mij aanbevolen!
Groet, Menno Maatskip39285,4686111111
Hello stuurauto-maten,
Ik heb van Alan Musgrave foto’s en uitleg gekregen en de inbouw is inderdaad niet zo eenvoudig. Het is vooral erg krap op toleranties zodat bv wat speling doordat het wiel niet perfect in ??n vlak draait al voor problemen kan zorgen. Ik bestudeer nu ook de hydraulische optie. Vetus heeft een model stuurcylinder OB175 dat qua specificaties voldoet (de maximale roerdruk is hiervoor bepalend) en qua afmetingen binnen de stuurconsole zou vallen. Ik hou mij aanbevolen voor alle suggesties en tips. Als dit niet zou lukken blijft er alleen de dure rotary-drive optie over…Lucas39294,8945601852
Menno,
jij had toch die Simrad AP14 ingebouwd? Kan de Navman 3100 pilot die drive niet aansturen? Of heb je nog andere redenen om voor de hydraulische oplossing te gaan? Heb je ook afmetingen van die 32LS drive? lijkt me redelijk groot, waar bouw je zoiets in?
Lucas,
Het aansturen van die AP 14 drive ging niet aangezien die zelf een ingebouwde computer heeft die ik niet kon uitsluiten. De afmetingen van de LS heb ik, zijn ten dele te vinden op de site van LS en ook op de site van europrop.nl Inbouw gaat in de bakskist van waaruit je een gat maakt in de wand waardoor de drive direct het stuurkwadrant kan aandrijven (was bij de AP14 ook al zo gerealiseerd). Het enige wat ik moet doen is een goed stabiel en solide fundament monteren om de drive op vast te zetten. Hiervoor zal ik wel even langs een smid moeten…
Groet, Menno