Menno,
Als de arm van de hydraulische drive de beweging van het kwadrant volgt, dan is het gat in de zijwand een ovaal waarin die arm beweegt. Dat zal toch niet zo eenvoudig waterdicht te maken zijn? Als je toch voor deze oplossing wil gaan, kijk dan ook eens op c-tronix.com/lineardrives/vi … ofile=line ardrives&UID=16
Voordeel van die drives is geen gerommel met hydraulica, ontluchten etc… Ideaal dus, …als er genoeg plaats was.
Ik heb dit weekend op de boot nog veel nagemeten maar ik zie toch niet hoe ik zo’n hydraulische drive weggebouwd krijg. Heeft iemand al een foto gezien van de inbouw op de Ciao Bella?
mvg, Lucas
Lucas,
Ik heb de iinstallatie op de Ciao Bella gezien en ook wat foto’s verder tevens heb ik foto’s van de AP14 zoasl die bij mij aan boord zat. Aangezien ik nu op vakantie ben (zonder boot in Zweden) met een trage internet verbinding zal ik deze na mijn vakantie naar je opsturen. Het waterdicht maken van een (rond) gat is geen probleem met behulp van een rubber manchet.
Belangrijk bij inbouw van een lineaire drive is dat de arm lang genoeg is. In dat geval kun je nl de gehele drive opschuiven verder de ruimte achter de bakskist in. De drive van LS heeft hiervoor verlengstukken van 10-15 of 20 cm. Het enige dat je dan moet regelen is een stabiel plateau waar je de drive op kunt monteren. De Ciao Bella heeft hiervoor het houten schot achterin de bakskist verstevigd en vast gelamineerd aan de binnenkant van de bakskist. Ik wil eigenlijk een steun op maat laten maken die ik direct tegen de wand helemaal achterin (bij de ruimte van het vlot) aan kan zetten met bouten.
Wordt vervolgd…
Groet, Menno
34-vaarders,
Heeft ??n van jullie toevallig foto’s paraat van een gemonteerde Raymarine stuurautomaat S1. Ik wil graag weten hoe en waar de motor gemonteerd zit en welke drive (Lineair T1?) er gebruikt moet worden.
Gr Raymond
Raymond,
Op onze RAP is een stuuratomaat vanaf fabriek ingebouwd. Als je dat eens wilt bekijken, dan moeten we even afspreken in Strijensas. Kan je kijken waar je wilt, ik hoor het wel.
Ciao,
Raymond,
Bij mij is de drive van Lewmar geplaatst. Dit is dus niet die van Raymarine. Hij is wel een stuk duurder maar volgens zeggen van de leverancier veel beter. De Raymarine drive schijnt niet goed te passen in de nauwe ruimte van het kwadrant. De lewmar zit bij mij in de bakskist en heeft een ketting naar het kwadrant. Echt een super zware mooie installatie die het zelfs bij harde wind en golven op zee prima doet! Hele goede ervaring mee!
Gr
Nick
Hierbij nog een foto van de lewmar drive gemaakt vanuit de bakskist. Door de wand van de bakskist naar de ruimte van het kwadrant loopt een as met een ketting. Deze ketting loopt naar het kwandrant. Hier heb ik nu geen foto van maar als je geinteresseerd bent dan maak ik er wel een.
Dit is de stuurboord bakskist. Je kijkt hier tegen het houten schot aan in het midden van het schip tussen de bakskist en de achterkooi. De uitstulping waaraan deze is gemonteerd is de ruimte van het kwadrant.
Dannick39519,474375
Nick,
Bedankt voor je info. De foto is duidelijk al kan ik de as met de ketting nog niet helemaal plaatsen. Als je bij de eerst volgende gelegenheid daar een foto van zou willen maken, graag. Heb jij trouwens de stuurautomaat zelf gemonteerd? Zijn er verschillende type’s van die lewmar drives?
Hans,
Heb jij ook de lewmar drive en is de situatie gelijk als op de foto bij Nick?
Gr Raymond
Raymond,
Zo ziet de montage van de Lewmar-motor er aan de andere kant uit. Zit dus op dezelfde plaats als bij Nick … en is inderdaad een uitstekend functionerende oplossing.
Groet en succes,
Frank
D 34 #113
Hi Raymond en andere geinteresseerden,
kijk ook eens op jefa.com/steering/products/d … cket-150nm. htm
in Nederland bij Nautec engineering : www.jefa.nl. Deze drive wodt door de belgische importeur ingebouwd in de Dufour 34P. Ruim krachtig genoeg , maar veel zuiniger met energie.
Lucas
Raymond,
Ik heb ook een lewmar drive (netjes weggewerkt door Dufour) en zoals bij Frank is de ketting gemonteerd naar de as van het stuur. Dus niet op het kwadrant. Werkt prima.
Ik hoor wel wanneer je langs wilt komen. Moet wel e.e.a. vrijmaken dan.
Ciao,
Allen,
Bedankt voor de input, ik heb nu een goed beeld van hoe alles gemonteerd zou moeten worden.
Als iemand nog tips en trucs heeft voor de montage dan hou ik me aanbevolen.
Gr Raymond
Raymond en anderen,
Hierbij wat foto’s van de werf af ingebouwde stuurautomaat. Ik vertelde al dat er om de lewmar motor een kap zat (zie foto). Daarnaast heb ik in de stuurstand 2 foto’s gemaakt, moest er toch zijn. De bedrading e.d. die je ziet in de stuurstand zijn van mijn kompaslicht en van beide Raymarine graphics, die ik op beide zijde van de stuurstand heb zitten, ideaal!
Ciao,
Allen,
De Chapeau heeft een S2 gyro van Raymarine met af fabriek ingebouwde
whitlock motor. Ik kan iedereen aanraden een goede stuurautomaat te
kopen. Ik vind het fantastisch varen omdat ik de boot vaak solo zeil.
Daarnaast is het ook veiligheid omdat je zelf beter uitgerust blijft op lange
afstanden. Ook onder golvende omstandigheden (5-6Bft - Noordzee voor
Rotterdam) voor de wind is hij zeer betrouwbaar.
Tjacko Sijpkens
Chapeau - Dufour 34 P
Allen,
Ik heb inmiddels een stuurautomaat aangeschaft, de SPX10 van Raymarine, en die moet ik nu gaan inbouwen. Kan iemand mij vertellen waar het fluxgate compas en de koerscomputer standaard in de D34 worden ingebouwd.
Gr Raymond
Oh, shit Raymond,
Helemaal vergeten je een bericht hierover te sturen met foto.
Het fluxgate zit achter de stuurboord bankleunig, tegen het schot van de kaartentafel. Ik zou nog een foto sturen. Helemaal in alle drukte en ziekte vergeten.
Mogeljk dat anderen sneller zijn.
Ciao,
Ik heb gyro en fluxgate onder de kaartentafel in dat open vakje gemonteerd. Daarmee komen ze nog wat lager en ook wat verder naar het scheepsmidden, hetgeen beter is. Het mooiste zou zijn onder de tafel (onder de flessenbak), maar het lukte mij niet de bedrading daar te krijgen…
Succes!
Menno
Hans en Menno,
Bedankt voor jullie inbreng.
Gr Raymond