schuifluik

Ik heb een tip voor ge?nteresserden.
Bij onze df-30-C bleek dat de nylon strips waarover het toegangsluik schuift geheel opgebold en gebrokkeld te zijn. Dit was vooral het geval bij de voorkant van deze strips, ik denk door de zon? Deze strips zijn met een 20-tal verzonken schroefjes vastgezet. De gebrokkelde delen bollen op en zodoende werd het luik enige millimeters opgedrukt met als gevolg dat het afsluitrubber niet meer aansluit en buiswater gemakkelijker binnenstroomt. De Dufour dealer bleek deze strips niet na te kunnen leveren. De bevestigingsschroefjes zijn heerlijk verstopt onder de hardhouten latten. Toch lukte het me met een goed passende kruiskopschroevendraaier vrijwel alle schroeven eruit te draaien. De onbereikbare schroeven zijn eruit gedraaid via een tang (geduldklus) hetgeen lukt nadat de resten nylon strip eerst zijn verwijderd.
Als nieuw materiaal gebruik ik nu trespa strips die ik bij een speciaalzaak heb laten zagen (4mmx16mm). Inplaats van schroeven heb ik dubbelzijdig tape gebruikt uit de autospecialzaak. Deze tape verkopen ze in allerlei breedtes en het spul plakt verschrikkelijk goed, ook op polyester. Ik ga ervan uit dat als de tape geschikt is voor het plakken van sierstrips etc. op een auto, het bij weer en ontij ook wel geschikt zal zijn voor mijn jacht. De trespa strips zitten geweldig, mooi strak en tot nu toe functioneert het prima en dicht het rubber ook weer af. Een klusje van 2 1/2 uur.    
      mariposa39031,3088425926
2006-11-10_072429_schuifluik.jpg

Hallo Piet,
Goede tip, bij ons begint de strip (na 7 jaar) ook te breken. Ik vroeg me al af hoe ik dat moet gaan oplossen. Glijdt dat trespa goed? Ik haal eens in de twee jaar het schuifluik er helemaal uit, maak het schoon en zet het in de was. Op dat moment “loopt” het aardig, maar na een tijdje gaat het weer wat stroever.
Peter

Dat klinkt bekend. Ik heb een D30 uit 2002 en beide strips zijn net kapot gegaan. Bolden ook omhoog. Niet gezien, luik open geduwd en toen spatten de stukjes plastic los.
Ik wilde bij jachtservice navragen of strips nog te leveren zijn. Maar waar heb jij die trespa strips gekocht. Je noemt speciaalzaak, maar wat voor ??n? Goede tip!
Verder zijn de rubberstoppers een beetje gaar aan het worden. heeft iemand tips om die te vervangen?

Tja, de Trespa heb ik geritseld via een koelbouwer waar ik mee te maken heb met mijn werk. Zoek bedrijven die met Trespa werken. Ze hebben meestal een speciale circelzaag waarmee de Trespa, zonder dat het om je oren vliegt, te zagen is. Trespa is namelijk knalhard. Of het goed loopt, dat is moeilijk te zeggen. Immers nu loopt het rubber weer goed aan en dat geeft, tenzij nat, een zekere weerstand. Het lijkt echter ene prima oplossing. Mochten de materialen op elkaar gaan inslijten, dan heb ik al een oplossing achter de hand, namelijk zeer dun en gemakkelijk te knippen kunststof/nylon. Dat lijm ik dan weer met dubbelzijdig tape uit de autohandel op de trespa. Eerst maar eens afwachten. Het luik is al zeker 100 keer open/dicht gegaan.   
Ook bij mij waren de rubber stops geheel versleten en ik heb ze vervangen door gewone rubber (deur)stoppen uit de hobbywinkel. Ik heb er wel met een scherp mes een deel af moeten snijden en i.p.v. wit zijn ze nu roodbruin. 
 

Is het niet mogelijk om nylon strips te kopen/maken? Wij hebben hetzelfde probleem met onze boot.

Volgens mij zijn de huidige strips van een wit soort nylon en deze zijn dus na 5 jaar op gaan bollen en gebarsten. Blijkbaar is dat materiaal niet zo bestendig vandaar de keuzen voor Trespa. Immers Trespa is nknalhard en wordt bij allerlei huizen gebruikt als boeiboord (dakgootbekleding). Het hangt 10-tallen jaren in weer en wind.  

In de betere ijzerwarenwinkels zijn de rubber deurstoppen ook verkrijgbaar in andere kleuren waaronder wit. 

Beste Dufourvaarders,
Naar aanleiding van de Trespa tip ben ik op zoek gegaan naar een leverancier. Ik heb een bedrijf gevonden wat ik reclameplaten/bestickering voor auto’s doet. Zij hebben Trespa, dus dat heb ik bij hem besteld (1800416mm). Kost niet veel. Binnen 10 minuten wordt ik teruggebeld en wordt verteld dat Trespa pas weesbestendig is vanaf een dikte van 6mm. Het wordt wel gebruikt buiten in 4mm kwaliteit, maar problemen kun je verwachten.
Toen de Dibont optie besproken. Was echter geen optie, want de kunststof coating zal te snel slijten door het schuiven van het luik.
Nu heb ik de sterkste variant kunststof besteld. Deze is echter alleen in een dikte van 3 of 5 mm leverbaar. Ik heb de 5mm besteld, hopende dat dat past. Volgens de technisch expert is dit optie die het meest duurzaam zou moeten zijn (zeker in combinatie met schuiven van het luik).
Groet,
Ewald

De strips zijn gemonteerd en 5mm dikte past prima. De strips met dubbelzijdig tape gemonteerd. Deze heb ik gekocht bij een autospeciaalzaak. Wind en watervast en plakt enorm, dus precies monteren.
Luik in de was gezet en het geheel schuift beter dan ooit tevoren. Dus ik ben er erg tevreden mee. Ik denk dat het kunststof langer mee zal gaan omdat er geen schroeven/gaten inzitten.
Groet,
Ewald

Maar, jongens.
Slijt het luik nu niet overmatig door die hardere kunststof-strips? Eigenlijk zou je dus op het luik ook van die strips moeten zetten. Of niet?
Ciao

Hans,
Ik denk dat het luik niet sneller slijt omdat de strips helemaal recht zijn en zonder gaatjes (ivm ontbreken schroeven). Verder voorkomt een goede waslaag een hoop denk ik. Het luik schuift als nooit tevoren–> met een lichte duw schuift het luik helemaal open!
gr,
Ewald

Ewald,
Ik zou het toch in de gaten houden, anders zet je gewoon op het luik ook een stripje, als dat nog past.
Ciao,

Hallo Ewald, waar heb je die strip besteld? Wij zijn met onze Alliance ook aan de beurt, vorig jaar is ook onze rail gebarsten, heb ik met Sika proberen te lijmen, maar nu is het weer mis. En wat is het merk van de dubbele tape waarme je de strips hebt geplakt?
Groet,
Jan Willem

Hoi Jan Willem,
Ik heb de strips bij DBI Autodecor in Soest besteld. (dbiautodecor.nl/). Dat is een bedrijf die borden maken voor reclame op de auto. Als je bij hem doorgeeft welke maat je wil, dan besteld hij de strips bij zijn leverancier en dan heb je binnen een paar dagen. Overigens past 5mm dikte makkelijk en is daarom ook steviger.
Het merk van de tape weet ik niet meer. Ik heb deze bij Brezan automateriaal in Soest gekocht (brezan.nl/). Het is een tape die bedoeld is om sierstrips op de buitenkant van de auto (in weer en wind) te plakken. Het plakt enorm en is goed flexibel.
Het vervangen van de strips is een klusje van 45 minuten en dan moet je het schuifluik in de wax zetten en dan glijdt het als nooit tevoren. Succes!
Groet,
Ewald
P.S. nog een aandachtspunt. Het einde van de strip aan de kant van de ingang moet je wel de hoeken afvlakken. Mijn vrouw heeft haar arm opengehaald, toen zij met windkracht 7 (even) naar binnen wilde. Het plastic is erg hard en daarom ook scherp op de hoeken.

Dag Ewald, de nieuwe strips zijn gemonteerd, ik heb luik en strips ingewreven met teflonspray, en inderdaad, heel soepel schuivend!! Ik heb HPX-tape gebruikt van 12 mm dikte, zijn ook gelijk alle schroefgaten dicht. Een groot succes dus. Ik denk ook dat deze strips langer goed blijven, omdat er geen spanning opzit bij schroefjes, en de strip trouwens ook dikker is. Bij het demonteren viel me wel op dat de gebruikte kit die vooraan zat totaal verweerd was en die onder de buiskap nog helemaal in orde. Kortom het ziet er weer prima uit. Nu nog de rubber strip vervangen onder het luik. Hartelijk dank voor alle goede raad!
Jan Willem

Hallo Jan Willem,
Inderdaad mooi vervangen allemaal. Fijn dat het gelukt is. Ik heb via de online bouwmarkt (tip van Mariposa) 4 nieuwe rubberen dopjes besteld (maat 25mm). Ze zijn iets groter dan de orginele dopjes, maar passen beter. Dus misschien ook een tip voor jouw boot.
Groet,
Ewald

Dit jaar met flinke wind en een aan de windse koers en stroom mee onderweg van Terschelling naar Vlieland in de Vliestroom/Stortemelk aardig wat water over het dek gekregen. Wat opvalt is dat water over het kunststof schuifluik, ondaks de goed sluitende rubber strip, via de kleine openingen links en recht bezijden de opstaande rand van dit luik in de boot siepelt. Bij onze koers over bakboord kwam dit op de kaartentafel terecht. Het luik helemaal dicht schuiven hielp.

Ik vraag me echter af hoe goed de DF30C echt zwaar weer kan doorstaan.

  • Wie heeft ervaring met de waterdichtheid van het luik bij flinke golven over het dek?
  • Het verticale toegangsluik/deurtje moet in zijn geheel worden weggenomen en is ongedeeld. Wie heeft dat als een gemis ervaren. Wel eens water/of een breker over de hoge opstaande rand gehad? 
   

Dag Piet,
De Dufour 30 heeft inderdaad geen “garage”, waarin het luik verdwijnt, als je het open schuift. Voordeel hiervan is volgens mij dat je kajuit lichter is. Ikzelf heb ook wel eens een enkel drupje in de kajuit gehad en mijn oplossing was een geel keukendoekje op een slimme plek proppen bij de buiskap. Daarmee was het voorbij. Die oplossing voldoet voor mij voor die ene keer dat me dit gebeurd is in de drie seizoenen dat ik heb gevaren met onze boot. Als ik de dichtheid van deze Dufour vergelijk met wat ik vroeger aan nattigheid meemaakte vind ik het niet iets om me echt druk te maken. Daarbij komt dat dit ook nog eens erg lastig vaarwater is, vaak korte golven.
Je zou als je het vervelend vindt dat dit gebeurt volgens mij kunnen overwegen om de twee teakhouten latten te verwijderen en deze te vervangen door een hechthouten plaat, die pakt 95% van het water en voert dat vliegensvlug af naar de lage kant. Misschien kan een variant zijn om op de latten iets vergelijkbaars tijdelijk te monteren. Je zou kunnen denken aan een dunne hechthouten plaat,met daarop een rubber profiel die je op een slimme manier vastzet. Ikzelf heb overigens gen twijfels over de zeewaardigheid van het schip, sterker nog ik ben ook met die paar druppels tevreden over het schip met harde wind, je moet alleen tijdig reven. Een aardige site met ervaringen met een Dufour 30 is home2.btconnect.com/moorings/ , ik vind dat deze schipper op een heel realistische manier beschijft hoe dit schip vaart en wat de beperkingen zijn. Waar ik overigens wel eens aan denk is en slimme manier om de kastjes binnen -tijdelijk- te dichten. Daar valt bij mij nogal eens wat uit, met dat soort weer. Hoop op een reactie van jouw kant. Veel vaarplezier, Jan Willem

[size=12]hallo allemaal,[/size]
[size=12]Ik moet de strips bij het schuifluik ook gaan vervangen. Heeft iemand die in de buurt van Roosendaal woont bij een bedrijf deze trespa strips kunnen bestellen ?[/size]
[size=12]mvG[/size]
[size=12]Petra[/size]
 
 

Hallo allemaal,
Ook ik heb vandaag de kunststof strips vervangen. Kostte nog redelijk wat tijd, maar het resultaat is er naar. Nu wil ik eigenlijk ook nog de rubber strip vervangen die dwarsover loopt en het inkomende water keert. Er bleken toch wat scheuren in te zitten. Heeft iemand een idee waar je rubber strips kunt kopen? Het lijkt een beetje op het rubber van een raamwisser, maar is wat hoger en je hebt een breedte van ca. 65 centimeter nodig.
 
Groeten, L?on (Milliemil)