schuifluik

Hallo Leon,
Ik heb afgelopen week ook de strips vervangen en meteen de rubberstrip vernieuwd. Die was al gescheurd. Ik ben bij een zaak (bij mij in Aalsmeer) geweest die allerhande rubber profielen verkocht, maar geen platte. Hij had wel een platte strip met een “pees” eraan, die heb ik genomen en vervolgend de pees er af gesneden. Wat lastig was, is het op hoogte krijgen van de strip zodat deze niet aanloopt. Iets te hoog en je krijgt het leuk maar moeizaam open. Ik heb dit opgelost door een stripje dat ik overhad op de rand van het luik te leggen zodat je op gelijke hoogte komt van de nieuwe strip. Dan een scherp mes erlangs om het overtollige af te snijden en je bent klaar.
Succes,
Peter

Wij hadden toch vrij veel last van lekkage via het luik. Buiswater en regenwater, dat op het (opengeschoven) luik terecht kwam werd ondermeer door de wind naar achteren afgevoerd en lekte dan heerlijk via de zijkanten naar binnen de kajuit in. Met een beetje pech onder flinke helling drupte het zelfs op de kaartentafel.

Via een tip heb ik de volgende verandering doorgevoerd:

  • het aluminium profieltje waarmee de voor/onderzijde van de buiskap vastzit omgedraaid en opnieuw vastgeschroefd inde houten delen.
  • een aluminium profieltje (gamma / plat met afgeronde zijde) op lengte gezaagd en voorzien van gaatjes / geboord.
  • de gaatjes overgenomen in het bestaande aluminium profiel
  • een stuk nylon band (vergelijkbaar met je veiligheidsgordel in de auto) op lengte gemaakt en met behulp van 2-zijdig plakkend tape (autohandel) op het profieltje vastgeplakt.
  • Met een soldeerbout gaatjes (overeenkomstig met de geboorde gaatjes) in het nylon band gemaakt.
  • de beide aluminium profieltjes met het nylon band middels popnagels op elkaar bevestigd, geklemd.

Hopelijk is dit afdoende en blijft het voortaan droog in de kajuit.    mariposa39682,7469675926
2008-08-21_175326_schuifluik-kering-02.jpg
2008-08-21_180801_schuifluik-kering-01.jpg

Dag Leon, waar heb je het profiel in Aalsmeer gekocht?
Jan Willem

Dag Piet, hopelijk werkt het. De omstandigheden moeten behoorlijk bar zijn geweest! Het lastige van de oplossing is dat je het probleem houdt dat alle water dat op het luik komt moet afvoeren via de twee openingen aan de voorkant en als dat te lang duurt heeft het water ook de tijd om langs het luik naar binnen te kruipen. Dat zou je voor zijn als je een plaat zou schroeven op de latten, vanaf de rail van de buiskap tot aan de richel tussen de twee openingen. Het water loopt dan gelijk vanaf het paneel zijwaarts weg over de zijkant van de kajuit. Of zie ik iets over het hoofd? Hoe hebben de nieuwe zeilen het trouwens gedaan?
Jan Willem

Dag Jan Willem,
Ik heb eraan gedacht om een plaat op de latten te schroeven. Ik denk echter dat dit “het smoel” van onze dufour niet ten goede zal komen. Vandaar deze tussenoplossing. Eerst maar eens uitproberen.

[size=9]De nieuwe zeilen: nog in conclaaf met de zeilmaker. Meer nieuws volgt zodra alles naar mijn zin is. Heeft nog wat voeten in aarde![/size]

Hoi Piet,
Ziet er heel netjes en afdoende uit. Je had misschien ook een tochtstrip kunnen nemen met een rubber profiel. Dit profiel van een gordel wordt misschien vuil door de vrij open karakter, en rubber sluit misschien beer af. Kijk maar.
Ciao,