Schakelpaneel

Ik heb een probleem met het schakelpaneel. No 11 en 12 op het schakelpaneel geven maar 10,5 volt terwijl ik daar 12,4 volt voor de aansluiting van de radio en andere apparatuur nodig heb. Weet iemand hier de oorzaak van? Andere schakelaars geven 12,4 volt en anderen 10,5 volt.
Wie heeft hier een oplossing voor?

Ook eens gehad. Bleek na lang zoeken corrosie te zijn op de negatieve aansluitingen op rail te zijn. Even contacten schoonmaken en sindsdien alles in orde.

En Petra, wat was de oorzaak van de lage spanning? We zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd. Daar leren we weer van! :frowning:

Hallo allemaal,
Ik heb nog geen tijd gehad om de negatieve aansluiting op de rail na te kijken. We hebben nu een aansluiting gerealiseerd via het Schakelpaneel (+) een de negatieve rechtstreeks op de pool achter het Schakelpaneel. Dit werkt gelukkig nu goed. Het wordt een winterklusje om alles goed na te kijken en een plotter aan te sluiten op het Schakelpaneel.

Hallo allemaal,
Ik heb nog geen tijd gehad om de negatieve aansluiting op de rail na te kijken. We hebben nu een aansluiting gerealiseerd via het Schakelpaneel (+) een de negatieve rechtstreeks op de pool achter het Schakelpaneel. Dit werkt gelukkig nu goed. Het wordt een winterklusje om alles goed na te kijken en een plotter aan te sluiten op het Schakelpaneel.

Dag Petra,

In dit forum vindt je de handleiding van de DF30C elders. Ik heb ze opgedeeld in hoofdstukken en de nodige jaren geleden gepubliceerd. Een er van, namelijk elektriciteit aan boord, is bijgesloten als pdf. Dit is het schema van een DF30C zoals bij Mariposa destijds uitgevoerd.

De zogenaamde schakelaars waar je over spreekt zijn eigenlijk automaten van het merk E-T-A. Ieder met een bepaalde maximale stroomwaarde. Het is dus belangrijk om te kijken waar je wat op aansluit. Toestellen die weinig verbruiken op "schakelaars"met een lage maximale stroomwaarde en visaversa.

Deze E-T-A automaten verbreken de verbinding als de stroom te hoog wordt. Na verloop van tijd springen ze weer aan. Gewoon de schakelaar een keer aan/uit bedienen.

De aansluitingen er van zijn schuifconnectors zoals van AMP (AMP kabelklemmen). De kans op corrosie is klein maar je kunt ze eenvoudig en simpel er een keer af en op schuiven. De E-T-A “schakelaars” zijn hermetisch gesloten. Het zou me verbazen als die defect zijn.

Het is belangrijk om de spanning op de schakelaar belast te meten. Dat wil zeggen … als er een verbruikend toestel op aangesloten is. Immers, in de E-T-A zit een lampje. Dus je krijgt altijd te maken met een bypass stroompje.

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel.

O ja … ik heb toestellen met een eigen schakelaar, zoals de marifoon en de plotter, niet aangesloten op dit schakelpaneel. Dat neemt onnodig weer een schakelaar in gebruik. Wel heb ik ze, uiteraard, aangesloten op een apparte zekering. Zo’n setje zekeringen (6 of 8 zekeringen in een behuizing met klemmen / autohandel) neem je eenvoudig op in het elektracircuit.

Succes er mee.
36-40 elektriciteit a boord DF30C.pdf (342 KB)

En hierbij plaats ik dan meteen de documentatie van betreffende E-T-A automaat c.q. schakelaar.
ETA automaat + schakelaar D_3130_e_060206.pdf (200 KB)