Saildrive manchet, olie en zingende schroef

Manchet:
Deze winter heb ik de manchet van de saildrive vervangen. Ik bedoel daarmee de rubber flap die de gestroomlijnde aansluiting van de saildrive op de romp verzorgd.
Deze was bij ons los gaan zitten. Waarschijnlijk doordat hij verouderd was in combinatie met het eveneens insmeren met anti-fouling.
Om de nieuwe manchet te kunnen monteren moest de schroef er af worden gehaald.
Via een inbussleutel heb ik de inbusschroef gedemonteerd. Gewoon rechtse schroefdraad. Een tikje met de hamer en de schroef kwam los.
Vervolgens heb ik een passende schroevendraaier door de “proppeller cone kit” gestoken. Ook deze heeft een rechtse schroefdraad en kwam los na een stevige tik met de hamer.
Vervolgens kan de schroef er eenvoudig afgeschoven worden.
De oude manchet heb ik losgetrokken. De oude Sikaflex heb ik weg gekrabd en vervolgens het polyester rondom de opening geschuurd en ontvet met aceton.
De nieuwe manchet heb ik opgeruwd met schuurpapier. Zowel de binnenzijde van de manchet als het afgetekende deel van de romp heb ik ingesmeerd met zwarte Sikaflex. Vervolgens heb ik de nieuwe manchet over de saildrive geschoven en stevig vastgedrukt op de juiste positie.
Daarna de schroef, pakking, conische bus en inbusschroef gemonteerd.
Alles bij elkaar 3 uurtjes werk.

Olie:
Ik heb een emmer onder de siladrive gehangen.
Dat gaat handig door een inbussleutel door een gat van de inlaat van koelwater in de saildrive heen te steken. Het hengsel van de emmer blijft er mooi achter hangen.
De aftapschroef zat muurvast en eigenlijk paste geen van de meegebrachte schroevendraaiers. Echter, door een schroevendraaier schuin, in de schroefgleuf, aan de buitenzijde, te plaatsen en een tikje met de hamer te geven, komt de schroef vrij gemakkelijk los.
Vervolgens bij de motorruimte het oliepeilstokje uit de saildrive draaien. Het aftappen duurt een minuutje of 5 a 10. Let op schuimende en grijze olie, dat duidt op water in de olie.
Daarna de aftapschroef weer plaatsen en vanuit de motorruimte circa 2,6 liter speciale synthetische olie bijvullen. Pas op, het vullen gaat het best via de opening van het peilstokje. Bij de flessen met volvo olie kun je een passende schenkpunt krijgen die exact past op deze vulopening zodat je zonder te knoeien snel kunt vullen. De grote oliedop kan daarbij los zodat lucht kan ontsnappen. Bij de laatste 0,4 liter tussendoor peilen zodat tot het juiste niveau wordt afgevuld.

Zingende schroef:
Ik had altijd tussen de 1800 – 2200 toeren een zingend geluid vanuit de motor of schroef.
Ik had op dit forum als eens gelezen dat het wat afvijlen van de scherpen randen van de schroef zou helpen. Ik vind dat zonde omdat er nog een mooie laag coating op de schroef zat. Die was er echter dit jaar grotendeels vanaf. Zodoende heb ik gevijld. En inderdaad, ik kan bevestigen dat het zingende geluid grotendeels is verdwenen. Dus dat helpt.






Paginas 419-420 van technical drawings volvo penta 2020C.pdf (31.2 KB)
Paginas 407-408 van technical drawings volvo penta 2020C-2.pdf (54.7 KB)