notebook+bluetooth+MiniPlex41BT

Hoi Piet,
Ik heb het allemaal werkend gekregen. Op mijn laptop krijg ik nu alle informatie door. Ik heb de volgende dingen nu werkend:

  • laptop met wingps die via Bluetooth met shipmodul Miniplex 2 USB/BT praat ( zoek nog goed alternatief voor Mac)
  • advansea RX-100 AIS ontvanger
  • ST40 bidata + ST40 windmeter (seatalk)
  • MLR GPS
    De GPS info wordt doorgekoppeld naar de iCom marifoon.

Komende weken nog even testen of het allemaal goed werkt en of het stroomverbruik een beetje redelijk is.

Dank voor je hints en tips!

Rob
Beau - D30C

Fijn dat het gelukt is. Misschien is het zinvol de MLR GPS te vervangen door een GPS-Muis / op USB (Stentec). In de praktijk scheelt het behoorlijk qua nauwkeurigheid. Met de GPS-muis ontvang je meer satelieten. Het kan helemaakl geen kwaad om twee positiesensoreen aan boord te hebben. Ik heb gemerkt dat als ik de positie via de MLR in de kaart schrijf, terwijl ik in de haven lig of voor anker lig, deze behoorlijk aan het zwalken is. Met deze GPS-muis is dat niet het geval.

Vorig jaar sneuvelde de ingebouwde 12VDC-19VDC omvormer. Jammer want juiste onderweg van Boulogne naar Calais ging de accu van het notebook leeg en konden we niet meer draaien op Stentec software. Ouderwets plottend op de papieren kaart kom je er ook.

De nieuwe omvormer van Volcraft (SMP-90 USB - max 100 watt) is zo klein dat ik heb besloten deze niet meer in te bouwen. De speciale 4-polige Binder pluggen op het paneel en bij de mastvoet heb ik vervangen door doodgewone sigarettenaanskerpluggen (chassisdeel 12 VDC).

Voordelen:
Gaat de 12VDC-19VDC omvormer weer eens defect, dan kan ik deze zo omwisselen voor een nieuwe.
Andere apparatuur bezit ook vaak een 12VDC sigarettenaansluitplug. O.a. laders voor de mobiele telefoons, universele plug om USB apparatuur mee te voeden (e-reader), laders/backup schijnwerpers etc.

Van de stroomafname door het notebook heb ik een pdf tabelletje gemaakt.
De stroomafname is gebaseerd op het notebook Toshiba Satalite A200-1
Met modernere notebooks / netbooks kan dat denk ik veel zuiniger.
12VDC voor notebook 05.jpg
12VDC voor notebook 04.jpg
12VDC voor notebook 03.jpg
12VDC voor notebook 02.jpg
12VDC voor notebook 01.jpg
accu stroomafname.pdf (6.82 KB)