notebook+bluetooth+MiniPlex41BT

Beste DF30C vaarders,
Na veel nagedacht te hebben over de keuze kaartplotter, PDA of notebook heb ik de knoop doorgehakt. De keuze is gevallen op:

  • een notebook met een bluetooth connectie
  • voorzien van http://www.stentec.nl winGPD4.1 naviagtiesoftware + zeekaarten
  • een shipmodul.nl Miniplex 41BT communicatie multiplexer met Bluetooth connectie.

De Miniplex is voorzien van diverse NMEA in- en uitgangen alsmede een SeaTalk ingang voor de ST40 bidata en - windmeter. Hierop is eveneens de NMEA uitgang van de GPS aangesloten. Alle data gaat draadloos naar het notebook. Zodoende kan ik deze opstellen op de meest gunstige plaats. Ik koos voor een eigen gemaakte houten notebookhouder die naadloos past op de middentafel, zichtbaar vanuit de kuip. Later wil ik deze nog voorzien van een parallel LCD-scherm welke ik onder de buiskap ga opstellen (b.v. X4-tech nova 8 GVA of vergelijkbaar / +/- 150 euro). Het notebook kan dan ergens opgesteld worden met het scherm vrijwel dichtgeklapt.
Ik denk hiermede de meest veelzijdige optie gekozen te hebben: oversga navigern, 's avonds internetten (wifi), foto’s bijwerken, vakantieverslagje maken en alle documentatie bij de hand.

Ik ben benieuwd wat jullie idee?n hierover zijn.

PS: uiteraard wordt dit geheel nog gelakt en zal het scherm worden gesteund/geklemd via een extra “strap”.
mariposa39258,346412037


2007-06-25_004421_notebook-houder-2a.jpg

Hoi Piet,

ziet er gelikt uit zeg
ik heb aan boord ook een laptop waarop ik wpgps draai en heb zitten denken aan een tweede scherm voor buiten onder de buiskap

heb je wat meer info voor hoe je dat moet aansluiten en waar je een tweede scherm kan kopen ??

groetjes Hans
 

Hallo.
Ik heb vorig jaar gevaren op WinGPS 4 van Stentec op mijn laptop. Prima om er bij te hebben op zee voor overzicht waar je op dat moment vaar. Verder vreet het stroom als je de laptop laat draaien. Ook de software (kaarten ) kost veel geld. Van de noordzee, den helder tot aan de zuidoostkust van engeland was ik ruim 400 euro kwijt. Momenteel koop je een geonav plotter met land en zee kaarten van de Duitse bocht tot aan de zuidwest kust van Engeland voor nog geen 900 euro. Mooi helder scherm en kan je ook direct aansluiten in de auto. Zaterdag nog mee gevaren op het Hol. diep en het haringvliet windkracht 5 en dan is het lekker dat je het scherm vlak voor je neus heb achter het stuur of helmstok. Ook vorig jaar naar de Engelse Oostkust gevaren met een navman plotter voor mijn neus. Kan achter het stuur vandaan gelijk een nieuw traject opgeven en laten aanturen op de stuurautomaat. Anders moet je op een slingerende boot beneden dat gaan doen op je laptop

Inderdaad was ook bang voor stroomgebruik, zeker als je via Bluetooth gaat communiceren. Ik heb een bluetooth verbinding voor mijn mobiele telefoon in de auto en als je een paar gesprekken voert, is de batterij zo leeg. Je moet dus een behoorlijke accu hebben.

Piet,
Wij varen al jaren met Transas navigator en met plezier dit alles op de laptop, maar we wilden uitbreiden met Ais etc.
Een Shipmodul BT 41 aangeschaft en deze verbonden via NMEA aansluiting van de BT aan de Raymarine S1G stuurcomputer.
BT programma laat zien dat de data binnenkomt alleen Transas ziet niets.
Zie jij hierin iets bekends of weet je een oplossing?
Groet Cees

OK, bedankt alvast voor de vele reacties. Leerzaam en leuk! Ik zal mijn best doen op enkele recties inhoudelijk te reageren.

Hans,
Ik heb mij reeds een beetje georienteerd en werd getipt voor www.x4-tech.de en met name de Nova 8 VGA. Een aardige LCD monitor die compleet geleverd wordt met een standaard, PKW-adapter 12 volt, aansluitingen voor 2x AV-Clinch, 1x S-VHS, 1x VGA, afstandbesturing. Deze monitor wordt ondermeer veel gebruikt in vrachtwagens en het verbruik uit 10-15 v DC is 12 watt (1 amp.). In het apparaat vinden we ook nog eens een 2x 0,5 watt stereoversterker en twee speakers (In de toekomst welliciht, na enig geknutsel, goed voor de marifoon?).
Ik twijfel over de volgende zaken. Mijn moderne notbook heeft een beeldresolutie van 1280x800 en de Nova 8 640x480x3. Nu wordt de pixeverdeling herberekend doch het zou schermpte verlies kunnen betekenen. Let dus op de beeldresolutie van jouw notebook. Ook ben ik benieuwd naar de helderheid in daglicht. Moeilijk te beoordelen. Komt tijd komt raad. Bij www.conrad.nl kost deze monitor een bescheiden 160 euro. Spatwaterdicht maken zal wel lukken. Zo heb je in een keer alle info beschikbaar in de kuip.

Leo,
Inderdaad, het klinkt ideaal zo’n mooie kaartplotter. De WINgps4.1 + alle NL zeekaarten kostten mij 249,- euro. Mijn overwegingen voor een notebook waren ondermeer:

  • Multifunctioneel: vakantieverslagje maken, foto’s bewerken en bekijken, alle technische scheepsdata bij de hand in de vorm van pdf’s, email lezen/verzenden daar waar wifi beschikbaar is, weersinfo inlezen, internet info via wifi etc.
  • Een boot wordt steeds meer een fabriekje met tal van afzonderlijke meters met ieder zijn eigen microprocessor. Prima en heel veilig doch toch wel handig als alles met elkaar kan “praten” en alle info via ??n centraal display zichtbaar gemaakt kan worden"… doch niet moet! Het is extra en de apparatuur moet het ook autonoom kunnen doen. In geval van de Minplexer 41BT, is deze niet in gebruik of niet in verbinding, dan zal alle apparatuur gewoon weer autonoom verder werken.
  • Een (betaalbaar) plotterscherm is gewoonlijk toch wat kleiner en mijn ogen worden een dagje ouder. Een Geonav 7, 8 of 10 inch kost al vlug een kleine 1500 tot 2000 euro en trekt dan al 1 a 1,2 amp?re.
    Maar Leo, eerlijk is eerlijk, jij hebt er al ervaring mee en ik moest kiezen zonder gebruikservaring en ben afgegaan op advies en ervaring van schippers om mij heen en logisch denken.

Leo en Ewald,
Stroomverbruik. Vreet stroom??? Ik heb gekozen voor een Toshiba satalite notebook. Dit is niet de meest geavanceerde, snelste en meest recent notebook hetgeen tot uiting komt in een bescheiden stroomverbruik. ook moet je zo’n Notebook nooit voeden met een 12v->230 volt adapter doch via een speciale 12volt->15 volt adapter. Op mijn amp?remeter heb ik het volgende waargenomen:

  • Enkel de 12 volt->15 volt adapter: 0,1 amp
  • Notebook met WinGPS4.1 aktief 2,2 amp en met bluetooth actief.
  • Notebook in sluimerstand 2,0 amp
  • Daarnaast trekt de Miniplex 41BT 0,1 amp 
    Na 24 uur aan ??n stuk varen is er dus 50 AH uit de accu.
    Maar dat trekt een 3-kleuren toplicht en de stuurautomaat ook; laat staan een koelkast. Eenmaal verder op zee gaat de PC toch uit. Met mijn 200 AH gelaccu kan ik mij wel iets permiteren. Er wordt altijd wel een stukje op de motor gevaren en dan is de accu zo weer vol.

Cees, kun je iets duidelijker zijn? Ik volg het niet. By the way, ik denk dat dit probleem veel digitale kennis vereist. Praat eens met [size=12]Meindert Sprang, de ontwerper van de Miniplex 41BT, CustomWare, Roggehullen 8, 9403 WG  Assen, The Netherlands, Tel.: +31 592 375700,
Fax: +31 592 375550; [/size][size=12]ms@customware.nl[/size]          
mariposa39405,8897222222

Piet,
Bedankt voor de goede tip. heb zelf ook nog wat zitten zoeken op
internet, maar inderdaad, zijn er maar een paar met VGAaansluiting.
Bij Conrad inmiddels het scherm besteld en ontvangen
Het scherm ziet er erg mooi uit, afgelopen weekend aan boord
uitgeprobeerd en het werkt prima.
Ook de afstandbediening, die erbij wordt geleverd werkt prima,
zelfs met een plaat plexiglas van 6mm ervoor
Nu nog een waterdichte behuizing ervoor maken van plexiglas.

Hans


















Hallo allen,
Mooie opstellingen zie ik hier! Wij hebben ook een tijdje gevaren met WinGPS3 en 4, de opstelling van Piet op de tafel is wel handig omdat je dan van buitenaf ook een beetje mee kan kijken. Vorig jaar hebben we het anders opgelost, ik heb toen WinGPS mobile gebruikt op mijn PDA. Dit werkte prima, de basisfuncties zitten erin en de data is uitwisselbaar met de volledige versie. Met een steun die je normaal in de auto gebruikt zat de  PDA onder de buiskap - uit de wind etc. Dit werkte prima en het was een goedkope oplossing!
Richard

We zijn terug van vakantie en ik kan nu iets vertellen over de praktijkervaringen met de miniplex, de navigatiesoftware, de adapter, het notebook en de bluetooth verbinding:

  • de miniplex model 41BT van shipmodul heb ik op het laatste moment ingebouwd. Op de ingangen heb ik voorlopig enkel de NMEA van de vaste GPS 2008 M2 en de SeaTalk uitgangen van de Raymarine Bidata en windset aangesloten. De installatie was eenvoudig. Voor de juiste instellingen van de SeaTalk communicatie heb ik Shipmodule gebeld en kreeg er adequate hulp.
  • De Bluetooth verbinding via de USB-bluetooth ontvanger van het notebook verliep aanvankelijk belabbert. Moeilijk in te stellen, verbinding te maken en de verbinding werd voortdurend verbroken. Een slechte bluetooth stick? Halverwege de vakantie een ander merk gekocht en daarna werkte alles probleemloos en betrouwbaar.
  • Het notebook bleek geen 15 volt maar 18 volt nodig te hebben. Zodoende had ik na 3 uur een notebook met lege accu(s). De adapter ingestel op 18 volt en daarna werkte alles perfect. Bij opladen trekt het geheel zo'n 5 amp?re. Zodra het notebook vol is nog maar zo'n 2 amp?re.
  • De Stentec software wingps4.1 werkte prima. Het maken van trajecten is heel eenvoudig te doen. Gevaren routes worden weergegeven en opgeslagen. De software schakelt automtaisch over van het ene naar het volgende traject. Het schip wordt met een bewegend pictogram weergegeven waarbij een werkelijke koerslijn (coars over ground) is weergegeven. Heel handig bij het varen met zijstroom.  Er bleek bij mij een misverstand te bestaan over de mogelijkheden ten aanzien van het inlezen van windgegevens. Die kun je wel handmatig invoeren las vaste waarde doch voor het inlezen van de SeaTalk schijn je de wingps4 PRO software te moeten kopen/hebben. Zo'n 200 euro duurder.
  • De constructie voor het bevestigen van het notebook op het tafeltje was solide en beviel goed. Ik heb nog wel twee beugels aan de zijkant gemonteerd om de uitstekende USB aansluitpluggen te beschermen. Ze zijn onbedoeld eenvoudig te forceren wanneer iemand (onder helling) langs de tafel loopt om iets uit "de punt" te pakken. Het beeldscherm van het notebook glimt en reflecteert het, door de ingang, invallende licht zodat het soms spiegelt bij voor de windse koersen.
  • Instellingen van het energiegebruik van het notebook zijn nodig omdat anders het notebookanderts  voortdurend in ruststand gaat (donker display). Een muis is nodig. Het lijkt erop dat een ergonomische muis met een bal er bovenop mogelijk handiger is dan de door mij gebruikte standaard muis. Bij een bewegend schip is de standaard touthpad onbruikbaar en valt er niet correct te bedienen.
Hans,

Bedankt voor je feedback over het gekochte beeldscherm en de afstandbediening! Kun je iets vertellen over:

  • De beeldresolutie: Zie je onscherpte doordat de pixelverdedeling van het notebook heringedeeld wordt op het scherm ?
  • Wat is de helderheid en zichtbaarheid van het scherm in daglicht / dus boven opgesteld onder de buiskap bij zonnig weer ?
  • Je vindt de afstandbesturing erg handig. Wat voor een nuttige functies heeft dit aan boord ?  Kun je het notebook zo instellen dat dit scherm zwart blijft en enkel het Conrad scherm boven aan is?
Ik ben zeer benieuwd naar je recties en ervaringen.mariposa39285,6247800926

Piet,

De beeldscherm resolutie is prima. Het scherm stelt zichzelf automatisch
scherp, alleen soms als je een kaart, in of uit zoemt, heb je het wel eens
dat de naam van een boei even onscherp is, dan moet je even terug
of doorzoemen.
De helderheid en zichtbaarheid onder de buiskap, is wat ik tot nu toe
gezien heb goed. Alleen bij zon van achteren, moet ik nog ontdekken, maar dat is ook het handige v.d. afstandbediening, die erbij geleverd
wordt, waarmee je het scherm uit en aan kan zetten en tevens de helderheid kan instellen.

Notebook instelling: bij mijn notebook is het zo, dat als ik in  instellingen - beelscherm een tweede scherm aangeef, dan kan ik mijn notebook dichtklappen en blijft mijn scherm buiten gewoon aan.

Inmiddels ben ik bezig met een plexiglas behuizing te bouwen voor het scherm. Bij bouwplastics.nl heb ik de onderdelen op maat besteld en al
in huis, ben nu druk bezig met het lijmen v.d. behuizing.

Hans

Dag Hans,
Bedankt voor je snelle reactie en waardevolle informatie.
Pas op met lijmen van perspex, er zit veelal tinner/tri/aceton in verwerkt, een vluchtig goedje dat neerslaat op ingebouwde electronica en kunststoffen behoorlijk kan aantasten.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik denk nog aan het gebruik van een soort kapje (abri) om het display af te schermen van de omgeving.     

Piet,

De onderkant v.d. behuizing maak ik zo dat deze demontabel
is, dus het scherm zit er niet in, nu ik het aan het lijmen ben.

Als ik ermee klaar ben, dan zal ik wel een foto ervan plaatsen.

Hans

Eigenlijk best onhandig, zo’n grote 12 volt autoplug en een losse 12v-> 18volt adapter op je kaartentafel en dan snoeren naar de opstelling op het tafeltje met het notebook. 
Daarom heb ik de trust 12V-> 18 volt notebook adapter model 1200p nu ingebouwd achter het bedieningspaneel, de 12 volt p[lug vervangen voor een vierpolige plug (pnt 1-2 = 18 volt voor het notebook en 3-4 voor een 12 volt verbruikstoestel). Parallel hieraan een 2e connector geplaatst in het toegangsluikje onder de mastvoet.
Nu kan ik het notebook met een snoertje zonder adpater direct aansluiten:

  • Op het schakelpaneel als ik 's avonds wat aan het rommelen ben op het notebook
  • Op de plug boven de eettafel als we varen en het notebook op de tafel is bevestigd i.v.m. navigeren met WINGPS4.

mariposa39296,8424189815

2007-08-02_201135_plug-PC.jpg
2007-08-02_201202_plug-plafond.jpg

Hans,
Is de constructie met perspex en het nieuwe display al gereed? Heb je er al mee gevaren? Ik ben heel benieuwd hoe het er uit ziet en wat de zichtbaarheid is in daglicht!

Piet,

Het perspex-huis is net af, morgen als wij gaan zeilen,
dan plaats ik het scherm buiten en dan kan ik pas zien of alles naar
wens is.
Maandag zal ik verslag uitbrengen over de werking en zal ook een paar
foto’s maken en plaatsen.

Groetjes
Hans

Piet,

Afgelopen weekend het scherm en perspex-huis uitgeprobeerd.
Als de volle zon op het scherm staat, is het scherm wel moeilijk af te lezen, maar het is tenslotte geen daglichtscherm.
Over het algemeen is het best redelijk af te lezen, dus ik ben er wel
erg blij mee. Voor mij is het prettig om te zien waar ik vaar, vooral bij slecht weer, als je een boeienlijn moet volgen, waar je van te voren een route van hebt gemaakt, werkt het natuurlijk super om langs de veilige route te varen.
Je vraagt je natuurlijk af, hoe ik het scherm op het polyesther heb bevestigd, nou, heel simpel. Bij het Kruidvat een bankschroefje gekocht met een mechanische zuignap, de bovenkant eraf gehaald en
de zuignap aan het perspex-huis bevestigd. Werkt goed.

Hans




2007-08-12_191723_IMG_0062.JPG
2007-08-12_191810_IMG_0063.JPG
2007-08-12_191843_IMG_0068.JPG
2007-08-12_191911_IMG_0069.JPG

Dag Hans,

Je hebt er hard aan gewerkt en het ziet er mooi waterdicht uit. Uit de foto’s blijkt inderdaad dat de lichtsterkte van het display wel wat beter zou kunnen zijn. Maar ja … dat kost ook heel wat meer. Ik vond nog een alternatief, de CTF700-H - VGA 7" TFT met 600 cd/m2 lichteenheden een krachtig scherm. Toch is de prijs aanzienlijk nl. 379,- euro en voor zijn broertje met 400 cd/m2  289,- euro. Dat ga ik er dus ook niet aan uitgeven.  Succes ermee.

Ik heb recentelijk een uitbreiding gekocht op het win gps programma van Stentec, namelijk Wingps pro. De reden was dat ik de shipmodul keurig had uitbedraad met alle navigatie-instumenten doch dat wingps slechts gebruik maakt van de gps-informatie en niets doet met de data van wind, log en diepte en stuurautomaat. Dat doet win gps pro wel!
Het configureren van de software gaat wel heel erg gemakkelijk. Via “instrumenten” en dan “configureren” voeg je instrumenten toe (aanklikken en slepen) en vervolgens verbind je de instrumenten met de bluetooth connectie.
 
Zo ziet de configuratie eruit binnen win gps pro.

De shipmodul is verbonden via NMEA met de gps en via seatalk met de windrichting, windsterkte, log en diepte meters (alles parallel op 1 ader). De stuuratomaat moet ik nog verbinden; NMEA of Seatalk. Deze shipmodul communiceert via een bluetooth verbinding met de computer.

De bleutooth-USB zender/onvanger.

De trust power supply die zonder veel verliezen 12 volt DC omzet naar 18 a 19 volt DC (de spanning die een notebook vraagt). Beter dan eerst van 12 volt DV naar 230 volt AC en dan weer van 230 AC naar 18 volt DC.  Dat geeft veel energie verliezen.
Het resultaat:
De nieuwe win gps pro laat nu alles zien: wind, schijnbare wind, diepte, snelheid over de grond, snelheid door het water, diepte en bodemprofiel … noem het maar op.

Volgende stap: importeren van gribfiles en getijdetabellen. Daar is dit programma al op voorbereid. 
mariposa39604,9525925926


2008-06-05_223337_shipmodul.jpg
2008-06-05_223644_bluetooth.jpg
2008-06-05_224912_trust-power-supply.jpg

WIN GPS PRO: Getijden/Stromingsinfo in de kaart
Dat gaat wel heel eenvoudig: Intoetsen “Navigatie”/ “GRIB”. Ook inschakelen tijdsbalk.
In de kaart zie je nu pijlen met de geschreven stroomsnelheid erbij. Grootte en richting etc. zoals gebruikelijk.
Met de tijdsbalk (een schuifbalkje met instelbaar trajecttijdsschaal) kun je vari?ren zodat je al vooraf kunt zien wat de stroming zal doen tegen de tijd dat je ter plaatse zal zijn. Je kunt je tocht zodoende al vooraf plannen. Super!   

mariposa39605,4158796296
2008-06-06_095843_getijden.jpg

nieuwe bluetooth USB Micro Adapter 
Enkele nadelen van de opstelling met het notebook op de tafel was:

  • De Bluetooth adapter (zoals een USB-stick) stak uit en bleek kwetsbaar. Al bij de eerste tocht werd er tegen gestoten en was het "einde verhaal". Later heb ik hem vervangen voor een nieuwe USB-Bluetooth adapter die ik dit keer met een USB-verlengkabeltje aansloot. Ook heb ik op de houten notebook houder, ter plaatse van de USB-aansluiting, een beugel gemonteerd.
  • Bij het opstellen van het notebook moest iedere keer weer de bluetooth adapter ge?nstalleerd/gekozen worden. Vlak voor vertrek een ongewenst klusje. Met het notebook zonder aangesloten bluetooth, bleef de PC bij het opstarten vragen naa de "missende hardware".
Ik heb daar nu een mooie oplossing voor gevonden in de vorm van: sitecom bluetooth 2.0 USB Micro Adapter, model CN-516 o.a. bij Informatique Bergschenhoek art.nr. 55136 a Euro  14,- . Deze kan continu in de USB-poort blijven zitten en steekt slechts 11 mm uit. Het installeren via de CDROM was kinderspel.

 Beide problemen zijn nu opgelost.

  •     
![2008-06-24_202628_micro-bluetooth.jpg|400x232](upload://qXJeL8mimFi1VtAaaSJSTahFLid.jpeg)