notebook+bluetooth+MiniPlex41BT

Grib-meteogram:

Het ontbrekende puzzelstukje is terecht. Met WINGPS PRO is het feitelijk kinderspel om gribfiles binnen te halen. Het gaat nog snel ook. Je plaatst je cursur op betreffende kaart, na het klikken kies je voor “navigatie” en dan “grib-beheer” en dan “download”. De data komt van een vast ingesteld adres: www.grib.us. Er zijn geen kosten aanverbonden.

Je notebook zoekt dan vanzelf de beschikbare verbinding en haalt de data voor luchtdruk, neerslag en wind binnen voor het betreffende gebied. Ineens zie je in de kaart keurig de windvanen en isobaren staan. Met de tijdschuif is eenvoudigweg over enkele dagen te zien hoe de wind, conform de voorspellingen, zich zal ontwikkelen.
Als verbinding heb ik geprobeerd:

  • wifi / draadloos b.v. in een haven 
  • vaste ethernet aansluiting LAN / leuk voor thuis voordat je een weekend of dag gaat zeilen.
  • bluetooth door eerst een verbinding te maken met mijn Nokia gsm. Dit is natuurlijk de beste oplossing. Meestal zal er wel bereik zijn. Zelfs het downloaden van deze datafile ging nog vrij rap.
Mede zeilers ... een echte aanrader!  mariposa39625,6763773148

Na ??n seizoen varen vinden we de opstelling met het notebook op de kuip/eettafel toch niet zo ideaal. Het blijft een wat kwetsbaardere locatie, je loopt er vaak, onder helling vlak langs. Natte kleding etc. Zittend voor het scherm, met name bij ruw weer, is ook wat waard. Ook hadden we, met de zon van achter, soms vrij veel reflectie op het beeldscherm (moeilijk leesbaar).

De plaatsing op de kaartentafel kwam dus weer ter discussie. Maar ja … hoe bevestig je het geheel stevig op de tafel zonder al te veel aan het mooie tafeltje te beschadigen en hoe borg je het opengeklapte beeldscherm goed tegen schokken? Hoe heb je toegang tot de gewone kaarten en artikelen in de kaartentafel?

Ik heb zodoende de identieke houten constructie (zie pag 1 van dit onderwerp) voorzien van een knikveer zodat de achterplaat het beeldscherm goed borgt en je het geheel toch ingeklapt kunt wegbergen.

Ik heb in de onderplaat een groot gat geboord. Via een extra plaatje multiplex en een doorboorde messing artelschroef en wat constructielijm is er een stevig doorvoerpunt/bevestigingspunt gemaakt voor een M6 scroef (later met kartelmoer).

In de kaartentafel is een identieke kartelmoer, vanuit de onderzijde) gemonteerd. Uiteraard is de schroefdraad M6 hier niet doorboord. Ve vinden het ene messingkleurige schroefje dat "in zicht"is gekomen alleszins acceptabel. 

       
Kaartentafel blad onderzijde.

Blad van de kaartentafel met messing bus en M6 schroefdraad. Acceptabel?

Aanpassing houten verstevigingsframe van het notebook.

Notebook stevig gemonteerd met slechts 1 schroef. De stroeve plakvoetjes voorkomen dat het geheel schuift. De knikveer steunt het blad voor het beeldscherm.

 

De knikveer kan buigen. Handig om het gehele blad van de kaartentafel toch grotendeels te openen zonder het notebook en constructie weg te moeten nemen. mariposa39635,8577083333
2008-07-06_202524_PC-05.jpg
2008-07-06_202611_PC-04.jpg
2008-07-06_202737_PC-03.jpg
2008-07-06_202836_PC-02.jpg
2008-07-06_202903_PC-01.jpg

Piet,
Wat een prachtige constructie heb je weer gemaakt! Hiermee kan het schip wel een keer over de kop…
Onze goedkope oplossing: een anti-slipmatje (op rol te verkrijgen bij bijv de blokker) onder de laptop en klaar! We hebben aardig tegen de glofslag op het IJsselmeer opgewerkt, de laptop is nog nooit verschoven… Bijkomend voordeel: In de haven kun je de laptop makkelijk opbergen.
Richard

Dag Richard,

Ik heb er geen vertrouwen in. Ervaring met tegemoetkomende vissersschepen op maandagochtend ergens tussen Terschelling en Harlingen met huizenhoge hekgolven (doen ze het er om?). Vrienden van ons, ervaren zeezeilers, hadden het notebook ook altijd los staan … gebeurt niets mee! Tot die ene keer … klats … alles aan diggelen. Ik speel op zeker zoals je ziet.

Piet,
Zit je klep van de kaartentafel ook vast, anders springt die nog open. Mogelijk eenvoudig te doen met een borglijntje van onder af.
Succes, ziet er prima uit. Geef je groot gelijk, dat je het zo doet, het risico is groot, en pech komt altijd op momenten waarop je het niet kunt gebruiken.
Ciao,

Afgelopen maandagochtend, Terschelling - Harlingen, de Meep, gemeten ware wind gemiddeld 26 knp en uitschieters naar 30/32 knp, west, wind tegen, stroom tegen en dus golven tegen, vervolgens indraaien in de Vliestroom, halve wind, golven van de afgelopen dagen harde wind vanuit de Stortemelk gemeten door meetpost opgave 1,40 rollen nu lekker schuin van achteren in. We lopen op een gereefd voorzeil 7,3 knp + 1,5 knp erbij over de grond. Zo nu en dan een tegemoetkomend vissersschip (maandag, we hadden het kunnen weten) zorgt voor wat extra deining, flinke hoeveelheden zout water over het schip. We moeten ons goed af/klemzetten.
Wat ben ik blij dat mijn laptopje zo degelijk staat gemonteerd. Geen centje pijn.   mariposa39669,5886689815

De combinatie van de Shipmodule Multiplex Bluetooth en WinGPS is eenvoudig uit te breiden met een AIS ontvanger. Ik heb onlangs de SR 161 aangesloten en dan worden op de WinGPS Pro kaarten de schepen met AIS transponder geplot. Bovendien waarschuwt WinGPS als je op ramkoers ligt. Je krijgt alle gegevens van omliggende schepen te zien (lengte, Snelheid, richting, ATIS roepnaam, bestemming).

Ik heb de SR 161 AIS ontvanger gekoppeld aan een bebijhorende antenne splitter. Dit was achteraf niet nodig geweest. ik heb nu ontvangst van AIS data op meer dan 60mijl (soms zelfs >100mijl). Met een kleine antenne die leverbaar is heb je ontvangst op >10 mijl. Is ook voldoende.

Kost relatief weinig (ontvanger 169 euro en splitter 129) en levert een aanzienlijke verhoging van de veiligheid op. Zeker als je op vaarwater vaart waar veel beroepsvaart is of traffic lanes wil ovesteken.

Groet,
Ewald

Even een verdere update van de navigatiezaken. Het WinGPS programma bevalt uitstekend, maar heeft als belangrijk nadeel dat ik de gegevens alleen op de laptop beschikbaar had (binnen). Dat is toch niet echt handig. Uiteindelijk de knoop maar doorgehakt om een extra scherm buiten te monteren. Het is na lang zoeken het 12.2 inch buitenscherm van Yachtcontrol geworden. (voor plaatjes zie yachtcontrol.nl). Ze hebben ook een kleiner scherm, maar met alle informatie die ik graag op 1 scherm zichtbaar wil hebben (kaart, navi info en AIS) is 12.2 inch beter. Het scherm is volledig waterdicht en zal met een op maat gemaakte beugel op de stuurconsole gemonteerd worden (afneembaar ivm diefstalrisico). Het scherm heeft een muis, waardoor je de laptop van buiten kan bedienen. De verbindinge tussen scherm en laptop zal via een lankabel gaan (dat verbaasde me een beetje, maar het zou goed moeten werken volgens leverancier)

Het is niet goedkoop, maar goedkoper dan de (waterdichte) buitenschermen die Stentec zelf aanbiedt en aangezien we deze zomer 4 weken met de boot op weg naar de Denemarken gaan heb ik besloten het te doen. Alles bij elkaar (binnen en buitenscherm) is het nog steeds goedkoper dan 1 Raymarine kaartplotter, die ook nog eens minder mogelijkheden heeft.

Groeten,
Ewald

hoy,

ik heb een soortgelijke config met laptop, bluetooth, nmea miniplex en sobvmax navigatie software.
ik had nog een 15" tft scherm op overschot dat ik in navigatiepaneel gemonteerd heb (eigenlijk paneel vervangen door tft) zodat ik de laptop in de kast kan opbergen met de nodige voedingskabels.
het tft scherm moet ik dan wel voeden vanuit omvormer. als ik stroom wil sparen zet ik gewoon de laptop op rubberen antislip matje. nog nooit problemen mee gehad op toch wel woelige zee.
de software werkt zeer goed en ziet alle instrumenten. enige nadeel is dat ik buiten geen scherm heb. ik heb eens geprobeerd met een klein touchscreen op usb dat ik in een teak bakje gemonteerd had. het werkt goed ('s nachts), maar het heeft teveel last van dag / zonlicht. ik overweeg dus alsnog toch een beter buitenscherm of buitenkaartplotter.
succes , gr koen (dufour 365 GL)

ps. Ewald , bedankt voor de tip van het yachtcontrol scherm. werkt dit echt goed of toch beter kaartplotter?

Koen,

Het scherm moet nog gemonteerd worden. Dat zal ergens in de komende weken gebeuren. Dus nog geen gebruikservaringen. Zodra ik die heb post ik ze op het forum (zal wel augustus worden na 4 weken vakantie). Maar zichtbaarheid in de zon zal geen probleem zijn. Veel lichtopbrengst en geen reflectieglas.

Ik heb zelf ook gewerkt met een aparte buitenplotter (kleine Geonav Gypsy) en laptopnavigatie binnen. Ik vond dat eigenlijk niet goed werken omdat je dan toch de route op de buitenplotter gaat volgen en de binnennavigatie eigenlijk niet gebruikt. Dit terwijl de laptopnavigatie (WinGPS) vele malen beter en completer is dan welke kaartplotter dan ook(met name fijn op het Wad of zee). Voorbeelden zijn: Actuele stroomgegevens (zelfs per minuut), GRIb files, Lay lines, groter scherm, wekelijks BaZ update, automatisch logboek etc. De Kaarten zijn voor Nederland de bekende 1800 serie en goedkoper dan de navonics kaarten. Enig nadeel is dat een laptop + buitenscherm meer stroom verbruikt dan 1 stand alone kaartplotter. Mijn laptop is vrij zuinig en werkt via een 12v–> 17v adapter. Bovendien kan je het scherm binnen uitzetten als je buiten bent (F10 dacht ik).

Al met al lijkt mij dat als je al een laptop hebt met navigatie dan je dan beter voor een extra buitenscherm kunt kiezen. Anders zit je weer met het verhaal dat je alleen buiten een plotter hebt en niet binnen. Je kunt bij Yachtcontrol kiezen uit twee maten. Ze hebben op hun site ook voorbeelden staan van boten waar ze deze hebben ingebouwd.

Extra voordeel van het Yachtcontrolscherm is dat je geen Navpod o.i.d hoeft te kopen. Omdat het scherm helemaal waterdicht is. Een (RVS) beugel is voldoende.

groet,
Ewald

Gisteren is het Yachtcontrol scherm geplaatst op de console van mijn boot. Bij deze de eerste bevindingen:

  • Helder en zeer duidelijk scherm. In vol zonlicht volledig leesbaar. Echt top! Fijn of zo’n groot scherm te hebben. Je kunt Wingps duidelijk zien en de AIS gegevens plotten etc. Ruimte genoeg om alles leesbaar te houden.
  • Makkelijk muisbediening van de computer via de knoppen op het scherm (alle functies in WinGPS dus buiten te bedienen)
  • Zeer fraai en degelijk afgewerkt in Carbonbehuizing
  • Aansluiting van scherm naar laptop gaat via een Lankabel. Bij kaartentafel is een lanplug-in poort gemaakt. Zodat je geen losse kabels hebt als je niet navigeert
  • Er zitten twee knoppen op voor het feller maken of juist dimmen van de backlight. Werkt traploos.
  • De bevestiging is met 4 vleugelmoeren en dat is niet echt diefstalbestendig, dus je zult het scherm wel regelmatig moeten demonteren. Gaat overigens snel en makkelijk. 4 moertjes en 2 kabels losklikken.

Ik laat er nog wel een stoffen kap over maken door een zeilmaker, zodat het scherm buiten de zon (en zicht) gehouden kan worden.

Eerste conclusie: Dit had ik eerder moeten doen en het totale systeem is nu veel beter qua mogelijkheden en grootte van het scherm dan een standaard kaartplotter. Daarbij zijn de kosten ook lager voor navigatie binnen en buiten. Bijvoorbeeld een Raymarine C120w kost meer en dan kun je alleen buiten of binnen navigeren.

Groeten,
Ewald

Dag Ewald,

Goed van je om dit bericht te plaatsen. Zeker interessant. Plaats je een keer een foto van het scherm in “fel” zonlicht ? Nu de vraag … wat is de totale stroomopname? Kun je dat meten in de 12 volt toevoer naar notebook en scherm? Ik ben nog steeds op zoek naar een vaste mini-PC met 12 VDC voeding. Er is veel te koop maar volgens mij is alles zo’n beetje afgeleid van het processorboard van een netbook en dat ding trekt dan toch nog 1,5 ampère continu. Dat moet veel beter kunnen, immers voor navigatie hoeft het niet snel en gebruiken we nauwelijks het geheugen. Zonder bewergende delen is het ideaal.

Een gewone labtop is, met al de software die we heden ten dagen menen nodig te hebben (of waarvan leveranciers denken dat jij ze nodig hebt – weer een upgrade), zwaar overgedimensioneerd. Als je vergeet de accu vooraf volledig vol te laden, dan begint het apparaatje al snel 4 a 5 ampère op te nemen uit je board accu. Dat probleem heb je met een vaste mini-PC niet. Die gaat gewoon pas aan als de navigatieapparatuur aangaat en neemt dan altijd ca. dezelfde stroom op. Een (USB-gsm / bleutooth) verbinding voor het binnehalen van de gribfiles is wel belangrijk natuurlijk. Dus wie er suggesties heeft?

PS, ik heb net bij Hi-online een USB-stick met gsm verbinding gekocht. Kosten zijn 0 Euro + 9,95 euro inschrijfgeld. Na een half jaar stopt het contractje doch volgend jaar kan ik dit weer verlengen voor wederom 9,95. Je kunt dagelijks 20 mbyte verbruiken voor de prijs van 1,50 per gebruikte dag. Meerdere keren per dag inloggen kost nog steeds 1,50 euro. Niet gebruikt, dan zijn er geen kosten. Voor elke Mbyte die je teveel gebruikt zijn de kosten 0,3 euro. Echter, dat kun je via een menuschermpje in de gaten houden. Overal in NL mailen en internetten voor relatief weinig kosten en geen doorlopende maandelijkse vaste lasten! Handig toch!

Hoi Piet,

Foto genomen in volle zon, maar de camera op de boot laten liggen, dus dat gaat het voorlopig niet worden omdat we 1 maand met de boot weggaan. Maar wees gerust, het scherm is fantastisch goed leesbaar.
Ten aanzien van de stroom gebruikt het scherm met volle backlight (in volle zon) circa 1,5ampere. Ten aanzien van de laptop: ja die gebruikt wel wat. Die van mij (HP 550) trekt circa 1,5-2ampere obv een trust 12v–>17v adaptor.

Maar met jouw 200 Ah accu moet dat toch lukken?

Groet,
Ewald

Dag Ewald,

Alvast veel plezier tijdens de vakantie.

Met 200 AH lukt alles natuurlijk. Zo lijkt het althans.

Toch in zijn algemeenheid is het stroomverbruik van notebook en scherm toch een fiks aandachtspunt. Eenmaal op zee kan het notebook wel uit doch als je AIS hebt dan wil je dat natuurlijk gebruiken. Dus dan laat je het notebook continue aan. Met een overtochtje vanuit Den Helder naar Engeland kun je dan rustig rekenen op 24 uur.
Computer 2 a 2,5A + scherm 1 a 1,5A + boordverlichting + koelkast 2 a 3A. Laten we eens aannemen dat we 4A x 24 uur = 100 AH dissiperen.

Een akku van 200 AH mag je niet geheel leegtrekken. Het is netjes om maximaal 60% van de beschikbare energie te dissiperen. Nieuw is zo’n accu misschien 200 AH doch na een paar jaar is dat ook al teruggelopen tot misschien 170 a 180 AH. Tja … en dan gaat het ineens hard hè!

Maar ja, dan gaan we maar een uurtje stroomdraaien. Diesel genoeg.

Hoi Piet,

Ja op zee zeker aanlaten aangezien wij ook AIS hebben en toch willen zien waar we zijn etc. Maar dan gaat het laptopscherm uit en blijft alleen computer gedeelte draaien. Scheelt weer iets.
Maar stroomdraaien blijft dan wel nodig. Wij hebben slechts 140ah tot onze beschikking en plannen ook circa 27 uur aan een stuk te varen richting Oostzee.

Nu las ik net in Zilt Magazine een heel stuk dan Lithium Ion accu’s er aan komen. Die zijn veel lichter en hebben veel meer capaciteit. Nu nog schreeuwend duur, maar wie weet over een paar jaar. Een startaccu zou dan nog 5kg wegen! Dat is ook nog eens beter voor de zeegang.

Groeten,
Ewald

Wat is nu het stroomverbruik van een notebook die via de standaard 230 VAC - > 19VDC adapter wordt gevoed?
Ik heb het gemeten met een Voltcraft energy check 3000 (25 EUR Conrad).
Enkel de adapter, notebook uit = 0,7 watt.
Opstarten notebook met volle akku: 28 a 30 watt
In bedrijf van enige software 32 a 34 watt
Notebook opstarten terwijl de akku diretc moet worden bijgeladen: 63 watt.

Conclusie: Heb je aan boord een 12VDC naar 230 VAC omvormer waarmee je het notebook via de standaard 230 vAC-19VDC adapter gaat opladen dan zal er bij een gedeeltelijk gevulde akku de volgende stoom uit je akku getrokken worden:
Ik reken met een rendement voor de adapters van 70%:
Geleverd vermogen aan de 230 VAC->19VDC omvormer: 63watt
Benodigd vermogen voor de 12 volt -> 230 volt omvormer= 63/0,7= 90 watt.
Onttrokken stroom aan de 12 volt DC akku = 90/12 = 7,5 ampère. Vermogen per uur 7,5 AH

Als je dan nagaat dat het voeden van dezelfde notebook via een 12 volt -> 19 omvormer uit de akku slechts 2,2 A trekt, dan scheelt dit aanzienlijk. Het is dus de moeite waard om al die adapters/omvormers te elimineren en een 12 VDC -> 19 VDC omvormer te installeren. Zie eerdere corespondentie bij dit item

Hoi Forum,
ik heb een miniplex 2 USB/BT geinstalleerd. Hierop een advansea AIS ontvanger en de GPS aangesloten. Nu wil ik ook de ST-40 erop aansluiten. Ik heb gelezen dat dit werkt en makkelijk te monteren is, maar heb geen idee waar/hoe ik de seatalk kabels af kan tappen. Moet dit vanaf de displays in de kuip of werkt dit anders?

Groeten Rob

Op pagina 7 van de handleiding van Shipmodul staat beschreven hoe dat gaat.
Seatalk is een netwerksysteem met 3 draden. Alle apparatuur is dus gewoon met die 3 draden met elkaar verbonden. het maakt dus eigenlijk niet uit waar je het signaal aftapt naar de miniplex. Toch zal een elektronicus het netjes vinden als je dit doet aan het einde of begin van het netwerkje. Zoiets heeft betrekking op impendantie en signaalreflexie etc. Ik zou me er maar niet al te druk over maken. Gewoon proberen.
Bijlage: pagina 7
Paginas van miniplex-2s-bt_3.10.pdf (73.3 KB)

Dank voor je snelle reactie. Lopen er seatalk kabels in de buurt bij het stroompaneel die ik kan aftappen?

Ik ken enkel de manier waarop kabels aangelegd zijn bij de Dufour 30 classic.
Feitelijk is er slechts 1 seatalk kabel, namelijk van ST40 wind naar ST40 bi-data.
Natuurlijk is de min en de plus al doorgekoppeld naar de voeding (akku). Het is netjes om een nieuw 3-aderig kabeltje van paneel naar instrumenten te trekken en de voeding plus, nul en bidata communicatie hierop aan te sluiten. Als je geluk hebt heeft de werf (Dufour) al 3-adertjes voorzien in het aansluitsnoer ! ?
Bijgesloten is een schemaatje hoe ik het e.e.a. heb aangesloten. De getkende aansluitklemmen en draadkleuren/aders zijn dus niet standaard.