Nieuwe zeilen en zo

Onze Dufour 36 CL is van 1999 en de zeilen, buiskap enz. waren ver op.
Na veel info ingewonnen te hebben en wat offertevergelijk heb ik de knoop doorgehakt.
De origineel meegeleverde UK-set eraf en

-Nieuw Dacron grootzeil met doorgelatte (2) top en iets uitgebouwd achterlijk (ca 3m2 extra oppervlak)
-Nieuwe Laminaat Genua 105% ( Flex P)
-Nieuwe Buiskap, Huik en Stuurwielhoes (zie ook bij stuurwiel)
Helaas toch weer in dat eeuwige donkerblauw, ik wilde zelf wat extreems maar daar kreeg ik de familie niet in mee.

Diepte investering met winterkorting, maar ik zie al weer uit naar het nieuwe seizoen.

Jullie nog investeringsplannen in jullie Dufours?

Hallo Martin,

Het is een indrukwekkende lijst aan vernieuwingen.
Bij mij komt de vraag op waarom je ook niet voor een laminaat grootzeil hebt gekozen.
Is dat een bewuste keuze qua gebruik of qua financiën?
Zelf vaar ik nu 2 jaar met laminaat zeilen en het bevalt prima. Mooi vorm vast.
Welke zeilmaker is de gelukkige. Of heb je er soms 2.
Eén voor de zeilen en één voor de buiskap en de huik etc.

Zelf heb ik gelukkig geen diepte investeringen maar wel een aantal kleinigheden.
De buiskap opnieuw laten doorstikken omdat het stiksel op sommige plaatsen door is.
Verder heb ik destijds bewust gekozen voor één rif in het grootzeil en wel op 25 %.
In de praktijk werkt dat niet goed. Ik mis heel duidelijk de mogelijkheid voor beperkt reven. Daarom laat ik er nog een rif bij zetten op 12,5 à 15%. Omdat het laminaat is is dat probleemloos te doen aldus Wessel v.d.Werf van Zeilmakerij.com uit Made.

In ieder geval zul je volgend jaar wel merken dat er nieuwe zeilen op staan.
Je hoeft niet eens naar je log te kijken je voelt het verschil zo wel.

Succes ermee.
Groeten
Rob a/b Zoute Zoen

Hoi Rob,

Ik heb best wel gewikt en gewogen, en uiteindelijk heeft voor een Dacron grootzeil en een Laminaat Genua het volgende de doorslag gegeven:

-budget, een laminaat grootzeil is toch weer een heel stuk duurder

-een grootzeil is door onderlijk, val, cunningham en neerhouder toch wel redelijk (vlak) te trimmen

-een Genua heeft beperkte trimmogelijkheden en ben je afhankelijker van vormvastheid van het doek

-Dacron is slijtvaster dan laminaat. Overigens heb ik gekozen voor High Performance Dacron ipv Cruising Dacron.

Overigens als ik een financiele meevaller heb ga ik misschien toch nog om voor GZ in laminaat :slight_smile:

Alles bij Zeilmakerij.com in Made, goede ervaring, goed advies, met name de doorgelatte top en de uitbouw van het achterlijk.

Hey,

Wij hebben een dufour 36 classic van 2001 en onze zeilen hebben het ook zo wat gehad… dus we moeten we deze winter nieuwe aanschaffen.

Daar dit mijn eerste zeilenwissel is heb ik daar geen ervaring mee…

1 ding dat ik wel wil veranderen zijn de reef mogelijkheden… daar we met ons huidig systeem wat moeilijkheden hebben om ons rif strak te krijgen en het rif er weer uit te krijgen.

Alle tips waar ik moet opletten en aanraders van zeilmakerijen zijn welkom…

Door gelat grootzeil of niet…
Hoe het reven makkelijker maken…
Prijs range…

Met vriendelijke groeten

Peter (boot Slailing Breskens)

Beste Peter,
Zie mijn antwoorden in dik cursief
Wij hebben een dufour 36 classic van 2001 en onze zeilen hebben het ook zo wat gehad… dus we moeten we deze winter nieuwe aanschaffen.
Profiteer vooral van de (minstens) 10% winterkorting
Daar dit mijn eerste zeilenwissel is heb ik daar geen ervaring mee…
Nog geen ervaring voor onze D36CL maar wel voor onze vorige boot een 33 voets
1 ding dat ik wel wil veranderen zijn de reef mogelijkheden… daar we met ons huidig systeem wat moeilijkheden hebben om ons rif strak te krijgen en het rif er weer uit te krijgen.
Bij onze 36CL werkt dat standaard met reefhaken bij de mast en smeerrepen door de giek teruggevoerd naar de kuip. Gaat prima en snel, hoe zit dat dan bij jou?
Alle tips waar ik moet opletten en aanraders van zeilmakerijen zijn welkom…
Wat je kiest is erg afhankelijk van wat je wil en budget, alleen touren of ook het maxiamale eruithalen en een beetje trimmen?
Door gelat grootzeil of niet…
Top doorlatten is mij sterk aanbevolen, de rest doorlatten vereist rails en karren en is erg duur

Hoe het reven makkelijker maken…
Makkelijker als boven beschreven kan haast niet, een 1-lijns reefsysteem (zonder haken) ken ik ook, kan helemaal vanuit de kuip, maar is niet echt beter, misschien veiliger omdat je de kuip niet uit hoeft.
Prijs range…
kijk op zeilmakerij.com dan kan je online je prijs berekenen

Hi Martin,

Dank je voor het vlugge antwoord…

Bij onze 36CL werkt dat standaard met reefhaken bij de mast en smeerrepen door de giek teruggevoerd naar de kuip. Gaat prima en snel, hoe zit dat dan bij jou?
Ik hanteer het volgende systeem (zelfde als van jouw maar met een lus door het grootzeil):… vooraan in de haak klemmen en achteraan met lijnen door het grootzeil maar om ons rif strak te krijgen maak ik een lus door de achterogen van het grootzeil door de metalen ringen onder de giek… dit om zo het rif op de giek te trekken.

Indien ik de lus niet maak, krijg ik het rif niet strak op de giek en heb ik een ballonzak van een zeil.

Doordat ik een lus door de ogen van het grootzeil + een knoop maak; kan ik het rif wel goed aantrekken maar is het moeilijk om het er weer uit te krijgen.

==> Hoe groot is een standard genua bij aankoop: 140%? of is dit zoals jij beschreef 105%?..

ps: hoeveel knopen varen jullie ongeveer aan de wind (met 4 a 5 beaufort)?

Met vriendelijke groeten

Peter Slee van de Slailing…

Hi Peter,

De reeflijn loopt alsvolgt:
Van de halfronde beugel onder (achter)aan de giek door het reefoog in het achterlijk en terug naar het giekbeslag,
door de giek via het giekbeslag en via een blok onder aan de mast en organiser terug naar een stopper onder de buiskap.
Werkt perfect, nooit gedoe en gaat snel.
Ik stuur je per mail wel een plaatje, als dit niet duidelijk is.

Voor standaard Cruise dacron:
105% (ca 28 m2) 1600 euri
140% (ca 35 m2) 1900 euri

Voor laminaat zei kan het de dubbele prijs zijn.

Hoi Peter,

Heb je al een zeilmaker uitgezocht. Uiteraard is het een persoonlijke kwestie en een kwestie van prijs, maar ik zou zeker eens gaan praten met Jeroen de Koningh van Sailselect. Sailselect heeft heel goedkope zeilen, die aan al onze eisen voldoen. Prima afgewerkt, prima dacron of andere zeildoeksoorten, eigenlijk dezelfde die de duurdere zeilmakers ook gebruiken, stevig afgewerkte hoeken met leerbescherming voor bijv. rvs ogen bij de schoothoek e.d. Keuzes uit radiaal en tri-radiaal genaaide zeilen etc. Aangezien Jeroen zelf ook een wedstrijdzeiler is, veel voor de Bavariaclub doet en door heel Nederland opereert, is de service en aflevering prima geregeld.

Succes,

Hans,
Ik heb mijn zin gekregen het wordt grijs voor de nieuwe buiskap, huik en stuurwielhoes, dus niet dat eeuwige donker blauw.
Niet dat ik d.blauw niet mooi vind, maar de hele wereld vaart al in een witte boot met d.blauwe buiskap en hoezen.
Overigens heb ik , op aanraden van vd Werf, gekozen voor een speciaal UV-materiaal (ook grijs) als UV-strook voor de Genua.
Een veel beter (dunner/lichter) materiaal die de eigenschappen van het voorzeil minder beinvloedt dan bijvoorbeeld Dralon, waar o.a. buiskap, huik en stuurwielhoes van gemaakt zijn.
Kortom een echte metamorfose van de Martinique incl. nwe zeilen.
Zelfs een poetsmachine aangeschaft om ons schip eens goed te laten glimmen.
Kan niet wachten op het voorjaar.
Groet,

Martin, prima kleur grijs. Heb ik ook op onze trintella. Je boot lag er vorige week nog netjes bij, wij waren een nacht over in Herkingen.
Was een leuke week, van Dordrecht(vluchthaven op de Kil), Oude Tonge, Herkingen een nacht op de archipel (bijna weggewaaid), daarna naar Brouwershaven en via Steenbergen, Willemstad weer naar Lekkerkerk.

Hoi Leo,
Da’s inderdaad een leuk tochtje zo laat in het seizoen, nog een culinaire uitspatting in Herkingen gehad?
Ik ga deze week naar Spanje (Andalusie) en voor mijn werk daarna gelijk door naar Chicago, dus voor mij geen nautische afsluiting van het seizoen dit jaar.
Als ik terug kom in November gaat de Martinique alweer bijna na de kant op, s’ winters in het water laten liggen bevalt me slecht op het zoute water.
Misschien nog een laatste weekendje in november, als het weer een beetje meezit.
Om niet helemaal “off-topic” te gaan, het ging hier over nieuwe zeilen en zo, heb jij niet een fotootje van jouw Trintella, zodat ik dat grijs van jou eens kan bekijken?
Wat voor zeiltjes staan er bij jou op?
Groet,

Martin, toch nog snel even culinair blijven zonder anderen er mee lastig te vallen, het is Bellevue geworden in Willemstad. King crab, zo uit de pure wildernis van de Beringzee als voorgerecht.
Mijn nieuwe zeilen op deze boot, heb ik in 2008 gekocht bij Wessel. Prima, mijn voorzeil heb ik wat kleiner als oorspronkelijk laten maken i.v.m. dat Anneke wat minder schootlijn hoeft binnen te halen en ik wat later een rif zet in het grootzeil. Dit had ik al op de Neeltje gedaan met een triradiaal H.A. Fok.
Het grootzeil is in de top doorgelat, blijft zo prima staan zonder geklapper.
De buiskap moet deze winter vervangen en ga nu ook weer voor lichtgrijs tot Ivoor kleur.
Hans van Gent zijn oude dufour 36 classic had/heeft ook een licht grijze tot witte buiskap. Nu heeft hij op zijn dufour 34 pppp een mooie donker grijze kap. Vind ik mooi maar An niet, dus wordt het weer wit/grijs beetje ivoor kleur.
Foto’s stuur ik naar je eigen adres, met ook de foto’s van Hans zijn buiskap Doordat dit ook een 36’ is krijg je een beter beeld.

Nou, Dufourvaarders,
Ik heb de knoop doorgehakt en toch besloten Zeilmakerij.com ook het nieuwe grootzeil onze 36CL net als de Genua
in laminaat (Flex P) te laten uitvoeren.
In eerste instantie ( zie vorige post) voor een HP-Dacron grootzeil gekozen, maar toch ge-upgrade , nu het nog kon.
Tikkie duurder maar als je dan toch investeert, dan maar gelijk goed.
De Martinique gaat deze winter de kant op, maar ik kan niet wachten op het nieuwe seizoen.

Martin,

Proficiat. Een verstandige keus. Je zult er geen spijt vam krijgen.

Rob, Zoute Zoen

Martin, het wordt mooi op de Grevelingen met zo’n Dufour 36 classic.
Je moet er wel aan wennen dat je wel veel bekijks krijgt volgend jaar, heb ik ook nog steeds last van met mijn nieuwe zeilen van 2008. Ze maken foto’s, kijken om, varen vlak langs je heen om het merk van de zeilen te zien, daarnaast bij mij gaan ze foto’s opsturen hoe mooi je boot wel is. (grapje)

Ik heb dracon, past wat beter bij het model, maar wel verjongde zeillatten boven doorgelat.LEO 1 (5) [640x480].JPG

Op de rubriek “Al Gezeild” gestart door Hans heb ik maar niet meer geantwoord,
want vandaag (18/4) pas ons 1e ronde Grevelingen van 2010 gezeild.
Maar wel met mijn nieuwe zeiltjes (Grootzeil en Genua Flex laminaat van Zeilmakerij.com)
Het was natuurlijk super weer vandaag, met vlak water en een wind je oplopend van 2-3-4 BF.
Eerst gekruist en aan de wind gezeild van Herkingen naar de Ossehoek en daarna afgevallen en via Achipel
voor de wind terug naar Herkingen.
De grootste openbaring was natuurlijk aan de wind, daar zit een enorme winst (hoger en sneller),
ook door de dubbel doorgelatte top staat het grootzeil er prachtig op.
En zelfs voor de wind was genieten, omdat het grootzeil is uitgevoerd met een zgn Shelf Foot
is in het zeil onderin veel bolling te trimmen met de onderlijkstrekker.
Dit na 10 jaar met een inmiddels volledig uitgezeilde set van UK-sails waar de fut echt wel uit was.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat de Martinique net te water is met een verse antifauling
en zo glad is als een paling in de spreekwoordelijke emmer snot."
Foto’s houden jullie tegoed als de nieuwe buiskap klaar is.

Hoi Martin,

Komen wij gisteren Herkingen Marina binnen varen, is een buiskappenman bezig een buiskap bij jou op te meten. Hij had wat last van de wind, maar oké. De Martinique ligt er weer gepoetst bij en zo te zien een mooi voorzeiltje geinstalleerd. De huik e.d. moeten nog gemaakt worden, begreep ik.
Ben benieuwd hoe alles dadelijk staat. Zal ongetwijfeld mooi zijn.
Zoals je misschien weet, is Onze Rap ook met diverse grijze spullen uitgerust. Wij hebben ook de bovenste striping op de romp aagepast, in het grijs, zodat het een nog beter geheel wordt.

Ik zie graag de foto’s.

Ciao,

Bedankt voor de foto, Hans.
Inderdaad de zeilen waren al 2 weken klaar, maar de rest nog niet, ik ga ervan uit dat za. as. alles klaar is want dan gaan we een weekje op vakantie.
Gezien het wisselvallige weer ben ik blij als de buiskap er dan op zit :wink:
De (KLM-blauwe) huik is een tijdelijke die me in bruikleen gegeven is door de zeilmaker, je snapt dat ik heel zuinig ben op de nieuwe zeiltjes.
De genua heeft een witte uv-strook van heel speciaal materiaal dat geen invloed heeft op de vorm.
Groet,

Nou hier zijn dan de eerste foto’s van de Martinique met haar nwe buiskap en zeilhuik, de stuurwielhoes zit hier in de bakskist.
De foto’s zijn genomen voor de brug bij Goes met de Praxis op de achtergrond.
Voor de oplettende kijker: het 80cm stuurwiel is vervangen door een 100cm.
Waar het allemaal om gaat zijn de zeiltjes, helaas niet te zien op de foto’s.
[attachment=2]Goes1.JPG[/attachment]

[attachment=1]Goes2.JPG[/attachment]

[attachment=0]Goes3.JPG[/attachment]
Goes3.JPG
Goes2.JPG
Goes1.JPG

Hallo Martin.
Mooie kleur, ziet er strak uit.
Momenteel weer zonder boot, waarschijnlijk wel komende weekend richting Grevelingen. Als ik je ziet varen (of andere) Foto-toestel in de aanslag.