Neerhouder Gennaker

Hallo allemaal.
Ik heb net een gennaker besteld voor mij 34p. Ik heb hele mooie ogen op de genuaschootblokken gemonteerd voor de schootblokken. Ik zit nu alleen nog met de neerhouder (ik weet niet of dat zo heet, bedoel waar de gennaker mee aan de boeg verbonden wordt).
Ik heb begrepen dat er aardig wat kracht op deze lijn komt te staan en dat je hem weleens strakker of losser wil zetten naar mate van de gezeilde koers. Hiervoor zijn bij mijn weten twee goede opties (als er meer zijn hoor ik het graag).
-Een talie met twee blokken met 2-3 schijven en een klem die aan het boegbeslag gemaakt wordt. Nadeel is dat ik wel naar voren moet om hem af te stellen.
-Een blok op het boegbeslag en een lijn naar achteren naar het kajuitdak waar hij op de lier gezet wordt. Hiervoor heb ik een extra stopper nodig, een oog aan het begin van het kajuitdak, eventueel een oog op de plek waar de kotterstag voorzien is op het dek (Dan kan deze lijn direct voor de boom-neer worden gebruikt als ik ga spinnakeren), en dus het blok op het boegbeslag. Nadeel is wat meer ‘hardware’ en dat er een lijn over het voordek loopt
Wat zijn jullie ervaringen? Welke optie kan ik het beste kiezen?
Ik heb ook gehoord dat mensen hebben geexperimenteerd met verschillende montageplekken op het boegbeslag. Er is een oog voor voorzien maar ik heb ook begrepen dat sommige mensen hem op een gat in het ankerbeslag voeren. Van anderen begrijp ik dat dit geen winst oplevert. Wat doen jullie?
Bedankt voor de reacties!
Groetjes
Nick

Beste Nick,
Wij hebben inmiddels de asymetrische spi van Momentum Sails (via De Vries) geleverd gekregen. Ik heb hem nog niet uitgepakt, want nog bezig met het verzamelen van de spulletjes. De ogen op de genuaschootblokken zaten al op onze demo, de schoten heb ik inmiddels ook. Op de P34 “zeilmakerij.com” heb ik afgekeken de 2 flink bemeten schootblokken met hondsvot, zodat je de blokken met een stukje elastiche lijn aan de zeerailing vast kunt zetten. Ze kunnen dan blijven zitten als je ze niet gebruikt, zonder dat ze liggen te klapperen.
Ik ben van plan het oog op het ankerbeslag te gebruiken voor een talie over 2 blokken met 2 schijven. De lijn ga ik voorlopig vastzetten op de kikker. Als dit niet werkt dan bedenk ik wel wat anders.
Een oog op het voordek tpv de optionele bevestiging voor een kotterstag lijkt mij een geheide tenenbreker.
Zodra we gevaren hebben doe ik verslag.
Guido Flach/Noorderzon

Beste Guido,
Dat was ook mijn idee. Ik heb twee mooie schootblokken besteld met hondsvot. Met betrekking tot dat oog op het voordek dat is zo’n klapoog wat je helemaal naar beneden plat kunt klappen. Ik hoop dat het zo minder gevoelig voor mijn tenen is. Ik moet nog even passen en meten. Wellicht dat ik ook voor de talie optie ga.
Ik heb ook de momentum besteld. Ze hebben mij maat 6 aangeraden omdat ik ook een stripper wil voeren. Welke maat heb jij?
Gr
Nick

Wij hebben de AR6 van momentum-sails met stripper.  We hadden eerst de 7, maar die was te groot.  Die is voor een voorstaglengte tussen 13 en 13,8 meter, en onze voorstag is 12,8.  (een 365)
Vorige week hebben we voor het eerst met de 6 gevaren, en de maat is perfect.  Ik vermoed dat de I en J van de 34P en de 365 ongeveer moeten matchen.  De stripper werkt perfect, maar de 7 zonder stripper ging ook goed, we dekten hem af achter het grootzeil alvorens hem te laten zakken.  Nadeel: altijd eerst afvallen.
Wat de lij-schootvoering betreft is het inderdaad zoals Guido zegt: blokken op pad-eyes , net voor de kikkers achteraan, met een elastiek naar de reling.  De loefschoot of tacklijn heb ik anders lopen:  een blok aan een touw door de ankerrol, belegd op de kikker vooraan.  Op de middenkikker eveneens een blok aan een lijn, belegd op die kikker met de blok naar binnen. 
En dan loopt de loefschoot/tacklijn mooi over het gangboord rechtstreeks van voor de boeg door die 2 blokken tot op de genuawinch.  Zonder vertraging.  Voordeel: je kan de tacklijn vanuit de kuip trimmen.  Aan bij loeven, losser bij afvallen.  Er is dan wel 1 winch permanent bezet, maar de lijschoot loopt dan ofwel op de winch aan de andere kant, of op een winch op het kajuitdak. 
Vriendelijke groeten,  
Peter

De juiste maat is inderdaad de 6.
Guido Fach/Noorderzon

ik heb net voor de loeflijn (en peters oude genakker) een spinlock stopper (xas) gekocht, vier scepterogen en een blokje (voor aan preekstoel) gekocht om de loeflijn permanent/langer te voeren via blok op ankerrol. heb als blokken voor lijschoot twee lewmar’s met een breeksterkte van 1100 kg; is dat voldoende? maw welke breekkracht (ongveer) schat jij peter dat nodig is? had eerst een set van merk x met 600 elk maar dat leek mij te licht. en, peter, hoe stripbaar is de strippe rmet zwaarder weer en bv een halfwindse koers? of val je dan toch nog (maar) af? 

Erik,
Ik denk dat de breeksterkte van de lijschoot blokken prima is. 1100kg lijkt me redelijk veel kracht. Ik heb ook naar de optie gekeken om de loeflijn via de scepters van de zeerailing te laten lopen. Dit heeft voor mij een aantal nadelen.
Allereerst denk ik dat er behoorlijk wat kracht op de lijn komt te staan. Dat is een continue belasting van de scepters die ik eigelijk niet wil. Dit is toch een gevoelige plek op veel polyester schepen. Dit in tegenstelling tot de genua furler die ik eigelijk altijd met de hand kan inrollen en niet eens een lier voor nodig heb.
Daarnaast als je de loeflijn aan bakboord hebt (bij mij zit de genua furler aan stuurboord) dan kun je de lijn niet aantrekken of vieren als je over bakboord vaart omdat de grote lier dan bezet is door de gennaker leischoot. Je zou weer met blokjes aan de slag kunnen om hem naar het kajuitdak te leiden maar dan krijg je weer meer blokken en weer meer kracht op de scepters (een rare hoek in de lijn).
Ik plaats hem dan liever op het kajuitdak zoals eerder beschreven. Ik heb alleen wel begrepen dat het plaatsen van een stopper veel werk is omdat het plafond van de kajuit eruit moet om de moeren op de bouten van de stopper te plaatsen.
Ik heb de gennaker net binnen dus ga vanavond mijn eerste proefvaart maken. Ik houd jullie op de hoogte! Kijk ook op www.dannick.net voor fotos!
Groetjes
Nick

Beste Nick,
 
Wij hebben afgelopen week een 3* XAS en een spinlock valgeleider geplaatst op onze DF 34. Je hoeft niet heel het plafond eruit te halen. In het toilet of achterkajuit zie je een klein paneel welke met stainleymes te verwijderen is. Zo’n zelfde plaatje zit boven de banken in de kajuit. Wij hebben bij de doe het zelf sanitairkit gekocht kleur pergamon, plaatje weer vastgekit en vervolgens afgekit. Valt best mee. Wat betreft de reguleerlijn via scepters, onze ervaring op vorig schip was dat de meeste kracht op het eerste blok staat en wij gebruikten een keerblok welke bevestigd was aan de achterpreekstoel, zodat je daarna kan kiezen welke lier je wilt gebruiken. Voordeel geen lijnen over dek.
 
Cees

Erik,
ik gebruik de gewone Barton-blokken.  Ik weet niet welke breeksterkte ze hebben, maar ze hebben een schijf van 6 cm diameter.  Mij lijkt 1100 kg ook wel meer dan voldoende, hoor, maar 't is steeds moeilijk in te schatten welke belasting er op komt.
We hebben de stripper nog niet kunnen testen met veel wind, maar als 't zover is laat ik het wel weten. 
Veel groeten,
Peter.

Net even gechecked. Ik heb Harken carbon blokken gekocht met hondsvot. Ze hebben een normale belasting (work load) van 1128kg en een breeksterkte van 2260kg.
De gennaker doet het FANTASTISCH . Ben alleen nog steeds aan het rommelen met de loeflijn.
Fotos ga ik nu op www.dannick.net zetten.
Groetjes
Nick

nick, die momentum gennaker ZIEN er ook nog eens fijn uit, qua snit en kleur niet? de 1e keer dat ik (na koop van peter) er zelf mee voer wel fijn 10 mijl reversed mee gevaren (loef en lij verwisseld): vaart net zo goed maar kwam er niet hoger dan 90 graden mee, ahem…2e sessie (licht weer) was 60 graden haalbaar, dus daar was ik blij mee. Denk dat krachten op zeereling wel meevallen, gelet op aantal ogen, blokken (3) en stopper. Bovendien trekt het zeil bij belasting voornamelijk voorwaarts, dus zijbelasting zal minder zijn. 

Ik moest ook even zoeken wat voor en achter precies was, maar het ziet er inderdaad schitterend uit. Ik hoop dat iemand dit weekend vanaf een ander schip fotos kan nemen.
Toch nog maar even een technisch vraagje aan het forum over de loeflijn. Ik heb de loeflijn op een blok op het oog zitten dat daarvoor bedoeld is op de punt van de boot. Als ik gijp blijft de loeflijn regelmatig achter de furler trommel van de genua hangen. Hebben jullie dat ook? Hoe kan je dit oplossen? Ik had al bedacht hem aan het ankerbeslag vast te maken maar dat vind ik niet echt heel mooi. Wellicht is er een kap voor de trommel van de genua te krijgen waardoor de lijn er niet meer achter kan blijven hangen.
Groetjes
Nick

Knappe foto’s, toffe site, Nick.  Inderdaad, voor en achterkant is niet zo duidelijk, maar ondertussen is het zeker:  groen vooraan aan loef en rood achteraan. Zaterdag niet gezeild, vandaag weer niet voldoende wind om de grenzen te verleggen met de spi.  Wordt vervolgd… .
groeten,
Peter

Hoi Peter,
Ik ga ervan uit dat Momentum alle spi’s van de zelfde kleur voor en achterlijken voorziet. Ik heb hem bij mij erop gezet en even heel goed moeten kijken wat nou eigenlijk voor en achter was. In theorie is het in elk geval zo dat het langste lijk het voorlijk is. Dus als hij in de snuffer/stripper zit dan komt het ene lijk (bij mij dus groen) tot aan de mond van de snuffer en het andere (het rode) komt er aanzienlijk verder uit. Dit brengt mij tot de conclusie dat rood het voorlijk is. Ik heb hem erop gezet en het ziet er volgens mij toch goed uit (groen  achter).

Ik hoor het graag als hij volgens jullie helemaal niet goed zit!
Groetjes
Nick
2006-05-11_004019_IMG_1068-thumb.jpg

wel, de beste test is hoog aan de wind varen; de maat 7 asysmetrische gennaker kun je tot 60 graden hoogte voeren maar verkeerd om gevoerd lukt dat gewoonweg niet; rond de 90 graden begint het zeil aan de (foute) voorlijkzijde te killen. Momentum geeft in de instructie s aan dat groen loef is en rood lij, dus hoop dat ze daarin consequent zijn. Heeft iemand overigens al geprobeerd het onderlijk als voorlijk te gebruiken; een 400% genua!

Nick,
in het boekje staat inderdaad dat groen loef is, ook bij de 6.  Ik denk dat het lij-lijk boller, minder recht is dan het loeflijk, en daardoor in totale lengte ook langer als je 't opspant.  Dat zou ook de verklaring voor het hoogteverschil van Erik kunnen  zijn.  Het ziet er wel mooi uit op je foto, maar toch moet je het eens omgekeerd proberen.
En zou het nu dit week-end eindelijk eens willen waaien?Big smile
groeten,
Peter

Peter en Erik,
Volgens mij zie ik op de foto van Dannick het regulierlijntje in het achterlijk zitten en dat lijkt mij ok. Op onze de D 36cl voeren wij een gennaker van vdWerf uit Made van 80m2. Die heeft deze voorziening ook en bovendien een kevlar (of zoiets) lijntje in het voorlijk. Daaraan herken ik altijd het voorlijk. Dit zeil is vrij vlak te trimmen tot 55 gr ad wind. xs4all.nl/%7Emhbeek/Martinique.html
Op bovenstaande link een plaatje en kan je zien dat ik het derde handje ( wat jullie neerhouder noemen) ook wel op de spinakerboom zet, zo’n 30 cm voor de boeg.
gr. Martin(ique)martinique38849,4931018519

Genaker-sailors,
Zo, nu na een seizoen varen, wat zijn jullie ervaringen. Hebben jullie 1 schoot? Werkt de takeling op het voorlijk? Ik heb de trimlijn van het voorlijk via het dek, door de organiser naar de stuurboord kajuitdaklier geleid, nog zonder takeling. Hierdoor heb ik mijn genualieren vrij.
Hebben jullie de genaker gevoerd op het uiteinde van het ankerbeslag bij de 34P of op het oog net voor de voorstag?
Ik hoor het wel,
Ciao,

Hier nog een foto van onze genaker.

Ja, hij zeilt super. Ik heb zowel het oog op de boeg als het punt van het ankerbeslag geprobeerd. Dat laaste bevalt het beste. Dan raakt de loeflijn niet de trommel van de rolfok. Hier bleef hij achter haken met bij een gijp en dat wat niet zo leuk. Maar door hem op de punt van het ankerbeslag te voeren is het opgelost. Merk overigens niet veel verschil in performance met die twee punten.
Ja, ik heb twee schoten. Is wel een gedoe de eerste paar keer om te weten waar die schoten allemaal buitenom moeten maar als je eruit  bent gaat het prima. Ik gijp gewoon door de ene schoot helemaal uit te vieren, langzaam te gijpen en de nieuwe schoot aan te trekken. Werkt goed alleen niet bij heel weinig wind. Dan vaar je over je schoten heen dus moet je iemand naar voren sturen voor de begeleiding.
Kortom. Goede ervaring, makkelijk te zeilen zeker met de (onmisbare) stripper en zelfs voor de wind zet ik hem naar de andere kant en dan vaart het ook heerlijk!
Gr
Nick