Neerhouder Gennaker

Nick,
Als het goed is krijg ik genakerbeslag op de boot en ben benieuwd hoe de genaker daar mee gevoerd moet worden.
Ben je niet bang dat het boegbeslag niet gemaakt is voor de krachten van de genaker?
Ikzelf heb nu 1 schoot. Het voordeel is dat je niet veel lijnen en een kortere lijn hebt, het nadeel is dat gijpen e.d. lastiger is. Ik kreeg het advies om bij gijpen of overstag, de stripper naar beneden te trekken en de schoot omlopen, door de blokken heen, stripper naar beneden en klaar.
Ik ga, denk ik, toch maar 2 schoten kopen.
Ciao,

Beste 34P zeilers,
Sinds juni varen wij met de asp (gennaker) van Momentum. Zoals al eerder op dit forum is geschreven; een prima zeil voor een concurrerende prijs. In navolging van Dannick lopen de gennakerschoten (2 stuks !) via een vioolblok wat d.m.v. een rvs ring is gemonteerd op het voetblok van de genuaschoten. Deze oplossing zie je heel vaak, echter naar mijn idee zijn de vioolblokken door ze met een ring op het genua-voetblok te monteren te hoog gepositioneerd. Hierdoor lopen de schoten niet goed via de genualieren (lopen vast of met slagen over elkaar). Hebben jullie ook deze ervaring ? Overigens is de halstalie bij ons altijd bevestigd aan het boegbeslag, en niet aan het ankerbeslag. In onze versie van de D 34 (b.j. 2004) was hiervoor nog geen voorziening.
Vriendelijke groet,
Frank.
D34 # 113

Frank,
Nee, ik heb die ervaring niet. Bij mij gaat het prima, nooit last van vastlopende schoten op de lieren. Wellicht kan een barberhauler helpen. Dan is de hoek naar het vioolblok vast bepaald.
Hans,
Ik denk dat het ankerbeslag dit best kan hebben. Het is niet zo heel lang, zit met twee enorme bouten vast en kan het gewicht van een klappend anker inclusief ketting houden. Ik denk dat de gennaker loeflijn niet zo zwaar belast wordt. Heb ook maar een klein blokje op een snapshackle daarop zitten. Ik denk dat dat het eerder begeeft dan mijn ankerbeslag. Nog geen problemen gehad. Als het overigens windkracht 7-8 waait ga ik de gennaker er toch niet opzetten

Ik krijg op mijn 34P asymetrisch spinaker beslag. Dus dat zou opgelost moeten zijn. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ciao,