Middenbolders op een 32 Classic plaatsen.

Wie heeft er ervaring met het plaatsen van middenbolders opee 32 Classic? Volgens mijn informatie moet er een aluminiumplaat in het dek gelamineerd zijn. Ik kan hem echter niet vinden. Mijn boot is van 2004. Heeft er iemand middenbolders op een 32 Classic laten ( of zelf ) geplaatst?

Beste vaarder,

Nee geen middenbolder,
Ook niet op een 32.
Wel een voorzeil-schootrail op het voordek van een 52 voeter gezet.

Het voordek was opgebouwd uit de volgende lagen:
1 Het teack dek
2 Het kunststof dek buiten laag
3 De balsahouten kern
4 De kunststof binnen schaal
5 Het binnen plafondbekleding

Onder de rail werd een RVS plaat gelegd om het inkanten in het teack te voorkomen.
De boutgaten van de rail werden eerst in het balsa uitgekamerd en vol gegoten met epoxy, zodat er een massieve verbinding was om de aandrukkrachten van de bouten op te nemen.
Onder de binnenschaal weer een RVS plaat om de boutkrachten te verdelen, daar weer het plafond netjes tegen aan.

Groet,

Guus

Ik heb vorig jaar middenbolders op mijn dufour 32 Classic (laten) plaatsen. Mijn boot is gebouwd 2001. Er zit geen aluminium plaat. Zal nog even goed nazien hoe we het ook al weer hebben gedaan en dan nogmaals antwoorden. Zal zo mogelijk ook een foto maken.

Dank je voor de reactie en zie uit naar het vervolg

Homme,
Vanmiddag nog even bezien. De bolder is geplaatst op een RVS plaatje op het dek. Het RVS plaatje is geintegreerd met de voetrailing. Twee schroeven van deze voetrailing gaan ook door het RVS plaatje. De bolder staat hier pal naast op hetzelfde plaatje. De bolder is verder bevestigd met twee bouten (en Moeren) door het dek op een strip staal die pas is gemaakt voor de ruimte die er onderdeks is tussen/naast geintegreerde strip van voetrailing en aanhechting dubbel schaal van plafond kajuit. Zie je het voor je? Ik heb wel een foto, maar gemaakt met mijn smart phone. Ik kan hem niet op het scherm toveren op dit moment. Mocht je het willen, dan zal ik verdere foto’s rpoberen te maken met een gewone digitale camera. Geef dan ook even je e-mail adres om ze rechtstreeks te kunnen sturen. Alles is overigens overvloedig afgekit tegen lekkage. Werkt allemaal tot tevredenheid.
Met vriendelijke groet,
Osiris

Ik heb middenbolders op een DF30C geplaatst. Ze zijn vastgemaakt met een speciale schroef met als contradeel een rubber plug die opgesloten zit tussen plaatjes met schroefdraad. Zodra je de schroef aandraait zal de rubber plug zo aangetrokken worden dat deze bol wordt en het geboorde gat hermetisch sluit en eronder een dikke prop vormt. Wel spannend hoor om zulke grote gaten in je dek te boren! Wat sikaflex op het dek kan natuurlijk geen kwaad om lekkage te voorkomen. Per slot van rekening staat juist op die plaats altijd wat water. De bolders die ik heb gebruikt hadden ook nog eens de mogelijkheid om ze aan de zijkant te bevestigen aan de voetrail. De hamvraag … welk merk en type bolders zijn het. Ja, en dat kan ik nu weer niet terug vinden. Jammer het wordt dus zoeken voor je.
kikker-03.jpg
kikker-02.jpg

Dat is nou precies de middenbolder waar ik naar op zoek ben! Helaas kan ik met geen mogelijkheid de fabrikant achterhalen. Heb al heel wat fotootjes en catalogussen bekeken. Mogelijk komt de voetrailbolder van Pfeiffer in aanmerking, maar zeker is dat niet. Dus als het iemand wel lukt om de bolder van Mariposa te achterhalen of als iemand ervaring heeft met de middenbolder van Pfeiffer… graag!

Groeten, Léon Stok (Milliemil)

volgens mij heb ik hem gevonden.

zie link
boatbox.be/index.php?dispatc … ory_id=560

of

lankhorsttaselaar.nl/level4. … K0A0R&sel=

succes,

Ik heb eens gezocht op www.
Relingfüssklamp(e) of cleats for toe rail.
Pfeiffer heeft iets dat er nog het meest op lijkt. zie pdf
Pagina’s van pfeiffer_marine.pdf (73.1 KB)

Hans, Piet,

Ja, op die bolder van Pfeiffer was ik ook al gestuit. Blijft alleen de vraag of die ook daadwerkelijk op de voetrail van de Classic serie past. Iemand ervaring mee?

Groeten, Léon Stok (Milliemil)

Nog even een toelichting voor wat betreft de rubber pluggen die ik gebruikte om de middenbolders in het dek vast te zetten. oerdegelijk, ook als er geen aluminium in het dek ingelamineerd is.
De pluggen zijn RAWL Nut flexi plug.
rawl flexi rubber plug.jpg

Ik heb ook kunnen achterhalen om welke kikker het gaat. Ooit gekocht bij Plastimo onder nummer 29917. Zowaar via internet duikt er een document op (zie bijlage pdf).
Na enig zoeken vind ik nog een document dit keer van Navimo. Is dat identiek aan Plastimo?
De kikker is van het mer Goiot. Blijkbaar in de UK nog te koop onder nummer 29917.
Zie document.
Paginas van navimo catalogue.pdf (530 KB)
plastimo relingslist 29917.pdf (88.7 KB)

Dank voor de reacties. Vooral Osiris en Mariposa geven me hoop dat het mogelijkis. De monteur van mijn winteropslag durfde het zonder meer informatie niet helemaal aan. Gelijk heeft hij want gaten in je dek etc kunnen problemen opleveren. De foto’s bij de Mariposa bijdrage geven een duidelijk beeld hoe e.e.ea. bevestigd is. Ik zou de constructie van Osiris graag met eigen ogen zien? Kun je aangeven wat je thuishaven is? Zelf lig ik in Lemmer.

Nog vergeten te vermelden:
De getoonde bolders zijn eigenhandig aangepast. In de zijkant zijn ook gaten geboord en getapt. Op die manier zijn ze ook met schroeven/bouten aan de voetrail gemonteerd. Je weet maar nooit of er grote krachten op worden gezet.

Beste mariposa,

Heeft u deze bolders in Nederland bested bij Plastimo of in Zweden?
Ik heb namelijk een bedrijf gevonden, in Zweden die ze kan leveren voor 71.55 per stuk.
Zijn de voetlijsten van een dertig classic dezelfde als van een 32 classic?

Waar heeft u overigens de Rawl pluggen gevonden?

Alvast bedankt voor de info.

Mijn Dufour heeft een voetlijst zonder gaten. In het midden zijn verhaalkammen in de voetrail geintegreerd waardoor ik een spring naar de voor enof achterbolder kan beleggen.