log snelheidsmeter Raytheon bidata

beste forum bezoekers
Ik heb een log dat niet functioneerd, als ik aan het wieltje van het log draai dan meet ik geen snelheid, het instrument (bidata) geeft de diepte wel goed aan. Nu wil ik het instrument en de transducer er uit halen, zodat ik het bij terug zetten niet met extra stekkers hoef vast te maken. Kan iemand mij zeggen, hoe de draad van het instrument naar de transducer loopt en of ik er halverwege bij kan?? Als ik namelijk aan een kant van de draad trek dan geeft deze niet echt mee.

Gaivota,
ik heb vorige winter de dieptemeter/sensor vervangen, was type Raymarine ST30 en vervangen door ST40 (display was voorheen al vervangen). Moest wel de opening in de romp groter maken, maar dat is een andere verhaal.
Die kabel ging eerst via een geleidebuis naar de vloercel ernaast, dan naar de badkamer onder de wastafel, dan naar de bakskist, dan naar display. Door de oude kabel af te knippen aan de sensor, dan hulptouw vastmaken en meetrekken, en dan hulptouw verbinden met de nieuwe kabel en doortrekken, kon ik kabel mét stekkers doortrekken, zodat ik de originele gemonteerde stekkers kon gebruiken. (is natuurlijk risico)
Alles werkte prima afgelopen seizoen.

RiJo

RiJo
Bedankt voor je reactie, binnenkort ga ik hiermee aan de slag.

groet , Gaivota

RiJo
Bedankt voor je reactie, binnenkort ga ik hiermee aan de slag.

groet , Gaivota

Inmiddels heb ik de transducer van het log vervangen, de kabel getrokken door de geleidebuis naar de bakskist. Ik heb begrepen dat ik van de bakskist direct naar het instrument kan komen, dat rechts van de kajuitingang zit en van
binnen te bereiken is vanuit het toilet. Kan iemand mij vertellen hoe??? Bij mij ging de kabel eerst van de bakskist naar de ruimte achter het schakelpaneel bij de kaartentafel, deze omweg wil ik vermijden. Ik hoor graag hoe ik vanuit de bakskist direct bij het instrument kan komen.

Hoi Gaivota,
eens in de bakskist, zou je de draad naar boven moeten geleiden in een buis, en in de punt aan de binnenkant, tegen de toiletruimte, is er een opening naar de ruimte waar de instrumenten staan. Het is even zoeken om de draad goed te krijgen tussen de 2 wanden.

Johan

Hoi Johan
Allereerst dank voor je snelle reactie. Je hebt het over: ’ in de punt aan de binnenkant, tegen de toiletruimte’ .
Bedoel je hiermee de ruimte die te bereiken is vanaf de opening onder het wastafetje in de toilet waar ook de afsluitkranen zich bevinden ??

bij voorbaat dank, Jeroen

Jeroen,
neen, in de bakskist binnen-bovenaan (aan de boegzijde), is er een opening naar de ruimte tussen de 2 wanden waar de instrumenten zijn gemonteerd. Normaal zijn er al andere draden die dezelfde weg volgen.

Johan

Zie ook
[url]https://forum.dufourvaarders.nl/t/verschil-log-en-gps-snelheid/971/11]

IMG_4302.JPG

beste forumbezoekers
ik ben nog op zoek naar de beste manier om de kabel van mijn logtransducer naar het bidata instrument in de kuip
aan stuurboordzijde van de kuipingang te leggen. Ik heb de kabel uit de leidingen getrokken omdat ik de transducer met instrument heb laten nakijken. Deze liep (zie onderste foto) vanuit de dikke leiding in de bakskist (de onderste op foto) de dunnere leiding daarboven in, naar de ruimte achter het schakelpaneel bij de kaartentafel
en daar vervolgens weer een andere leiding in, die weer terug naar achteren naar het bidata instrument ging.
Ik heb begrepen dat dit bij andere schepen van dit type op een handigere manier geregeld is. Johan gaf al aan
dat er in de bakskist binnen bovenaan al draden zitten die de weg naar het instrument volgen. Op de eerste
foto kun je zien dat er bij mij niet zo’n doorgang zit en vanaf het punt waar de verwarmingsslang (zwart) de bakskist in loopt wil het ook niet lukken de draad te trekken naar het instrument. Mijn vraag aan jullie is. Zie ik iets over het hoofd of moet ik gewoon een gat boren??
IMG_4305.JPG

Het is handig om, als je een kabel uit een leiding trekt, er een hulpdraadje aan vast te knopen zodat je later de kabel er weer visa versa in kunt trekken. Maar ja, mijn advies komt nu te laat.
Ik herinner mij dat het trekken van een kabel van instrumentenpaneel naar de bakskist goed te doen is. Ik heb er zelfs een 13-aderige kabel in getrokken zodat ik in de toekomst niet steeds weer met dat probleem wordt opgezadeld.
Van instrumentenpaneel naar de log bij de boeg/onder de vlonders, dat is geloof ik veel lastiger. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken in jachthaven Noordschans. Stuur mij maar een PM (personal mail).

Hierbij nog foto van onze bakskist met opening naar displays.
bakskist.jpg


Johan bedankt voor je foto zoals in de bijlage te zien is, heb ik inmiddels een gat geboord op dezelfde plek , als waar bij jullie de kabels doorgevoerd zijn. De transducer was daarna snel aangesloten en werkt nu zoals gewenst.
Ter info, ik heb een extra korte transducer van Airmar type Low Profile P371

flexibele-buis-bovenzijde-b.jpgnaar-meetinstrumenten-in-na.jpgDus de meetopnemers (transducers) worden via een dikke flexibele grijze buis doorgevoerd tot in de bakskist en daarvandaan via een boring met een dunner flexibele buis of zelfs zonder buis direct naar de meetionstrumenten.

Er loopt ook een flexibele buis (ca 20 mm) van het bedieningspaneel (opening bovenzijde) naar de meetinstrumenten aan stuurboord (te benaderen via luikje in de natte cel). Ik heb vanavond hier doorheen een 11 aderige afgeschermde kabel getrokken t.b.v. een Garmin plotter onder de buiskap. Maar daarover later meer.