Verschil Log en GPS snelheid

Hallo,
Het valt me op dat mijn log een fors lagere snelheid aangeeft dan mijn GPS (SOG). Op stromend water lijkt me dat verklaarbaar, maar op het IJsselmeer is het verschil meestal ergens tussen de 1.2-1.5 knoop. Dat lijkt me veel. Betekent dit dat mijn log niet goed meer is?
mvg,
EwaldEwald39646,6430902778

Hoi Ewald,
Er zit een mogelijkheid op je systeem (denk ik) om het log te calibreren, lees je handleiding maar eens van het log. Als je GPS gekoppeld is aan je log, kan je de calibratie door het log laten doen. Op die manier zitten beide ‘snelheidsmeters’ beter bij elkaar in de buurt.
Succes,

Weet je zeker dat er geen vuil (alg) in het wieltje van de log zit? Dit treedt meestal op gedurende het seizoen.
Menno

Hallo,
Het wieltje is schoon en loopt goed. Dus dan zal het in de calibratie liggen. Ik dacht dat je alleen je wind meter kon calibreren. Dat moet ik ook nog doen, omdat de windrichting niet helemaal goed wordt aangegeven. Bedankt voor de tip.
gr,
Ewald

Beste forumleden,
Mijn ervaring is dat wanneer je begint met calibreren er altijd een afwijking blijft, want het calibreren gaat op basis van een factor, dus bij de snelheid waarop je vergelijkt met de GPS bijv. 5 knopen dan zal het rond die snelheid goed gaan, maar bij een lagere snelheid of hogere wordt de afwijking groter.
Ik heb het idee dat een log met een schoepje gewoon niet zo accuraat is als een GPS en over verschillende snelheden altijd een afwijking blijft houden. Of hebben de forumleden andere ervaringen?
Ik had op de D30 een calibratiefactor van 1,16.
Groet, Jeroen

Ewald,
Ik heb toevallig gisteravond mijn log gecalibreerd. Er stond een lekkere aflandige wind, vlak water dus, dan kan je vrij nauwkeurig calibreren. Uit mijn hoofd staat mijn factor op 0,93. Ik heb een Raymarine ST40 log. Je kan ook de snelheid van reageren instellen. Dan is je log niet zo zenuwachtig. Verschillen tussen je GPS en log hou je wel altijd wat. Vooral als je aan de wind met een flinke zee zeilt is het verschil op zijn grootst.
Suc6
Frank
 

Inderdaad Jeroen,
Een afwijking houd je altijd, maar het is mooi als het zo dicht mogelijk bij elkaar ligt. Ik heb op mijn stuurstand 2 graphics van Raymarine zitten en daar in heb je schermpjes die je zelf in kan stellen. Daarop heb ik bijvoorbeeld staan de schijnbare wind hoek (AWA), snelheid door het water (log/SPD), snelheid over de grond (GPS/SOG) en diepte. Handig, heb je alles bij de hand en zie je zo het verschil in snelheid. Zeker op stromend water erg handig. En…RFM (read the f**king manual) is een bekende term binnen de scheepvaart als een jonge officier iets vraagt aan een hogere officier!
Ciao,
 

Beste Ewald,
Ik weet niet welk merk log dat je hebt, maar sinds kort weet ik dat het ook per merk kan verschillen
Onlangs heb ik mijn oude Autohelm ST50 instrumenten vervangen door Navman 3100S instrumenten, een nieuwe log / dieptemeter en een windmeter.
Dit bevalt erg goed en ook de snelheid die mijn log aangeeft is maar 0,1 knoop lager dan wat mijn GPS mij verteld.
Als ik jullie verhalen zo hoor, dan zie ik dat er bij Autohelm / Raymarine toch wel een groot verschil zit in de werkelijke snelheid SOG en wat het log aangeeft.
Mijn oude ST50 log gaf ook altijd een halve knoop tot een hele knoop te weinig aan, ik heb deze ook wel eens gerpobeerd te kalibreren maar dit gaf niet het gewenste resultaat.
Ik heb de keuze laten vallen op Navman vooral vanwege de prijs, nu was ik voor 850 Euro klaar en bij Raymarine kom je op het dubbele en nu blijkt toch wel dat Navman een stuk nauwkeuriger is als Raymarine
Met vriendelijke groet,
Bas

Ook ik heb alles van Navman in gebruik, incl. de autopilot met lineaire drive, gps, wind, log, marifoon, repeaters en navbus koppelingen. Alles veel (ca 50%) goedkoper dan Raymarine en tot op heden ben ook ik erg tevreden met deze apparatuur.
Menno

Hallo,
Ik heb de calibratiefactor aangepast naar 2,1 en nu is de snelheid van de GPS ongeveer gelijk aan het log. Ik kwam er dit weekend wel achter dat als ik snel achteruit vaar het log een enorme snelheid aangeeft. Dus dan is factor te hoog.  Snelheid achteruit is iets minder belangrijk.
Oh ja ik heb een ST40 bidata
Groet,
EwaldEwald39668,4010532407

Dag Ewald,
Op onze ST40 serie heb ik 2 1/2 jaar geleden een nieuwe log sensor moeten plaatsen. Dat heeft geresulteerd in het op en neer sturen van sensoren omdat de houder van de originele sensor en sonsorlengte afwijken van degene die thans geleverd wordt bij een ST40.
Uieindelijk heb ik een “passende” sensor ontvangen van een ST60 serie. De juiste lengte doch dit keer te hoog aan de scheepsbinnenzijde. Zoweld de sensor heb ik moeten afknabbelen (dremel) als een eextra holte in het luik moeten maken om het geheel passend te maken. 

Vraag: steekt jouw sensor voldoende naar buiten om nog goed te kunnen werken (= voldoende te kunnen aanwijzen) ?

 
ST40 sensor origineel (links) en de nieuw geleverde ST40 sensor (rechts)
2008-08-08_213738_ST60_oud_en_ST40_new.jpg