Kabel doorvoer onder buiskap

Ik ben van plan om op onze Dufour 34P een plotter te plaatsen onder de buiskap, eventueel op de rand van de garage van het schuifluik of op het gedeelte achter de lier voor de reeflijnen, en nu ben ik op zoek naar de beste plaats waar ik een kabel doorvoer kan maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je bijvoorbeeld van buitenaf tussen het plafond komen? Waar lopen kabelgoten tussen de plafonds?

Alvast bedankt voor de input.

Groeten,
Raymond

Hoi Raymond,

Ik heb de plotter onder de buiskap staan, op de rand van het schuifluik. Ik heb echter de aansluiting binnen gemaakt, omdat ik onder de buiskap weinig plek vond om de stekker veilig te plaatsen. Deze winter staat de RAP weer op Strijensas. Als jij wilt, kan je best even kijken hoe ik dat gedaan heb. Het is niet ideaal, maar ik vond het zo een aardige oplossing, ik wil het nog wel wat verbeteren.

Ciao,

Hoi Hans,

Ik weet hoe jij jouw plotter hebt gemonteerd, in een andere rubriek heb je er ook foto’s van geplaatst. Op zich is het wel handig maar ik vind het een nadeel dat je moet werken met een losse kabel en dat je daarom voorzichtig moet zijn met het openen en sluiten van het luik.

De beste plaats blijft naar mijn idee op de stuurstand maar de ruimte in de vrije beugel is dermate klein dat je dan staand geen zicht meer hebt op het kompas. Een optie is om de beugel te laten verlengen en gelijk een rvs beugel te integreren. Dit is echter een hoop gedoe vandaar dat ik een simpeler manier voor ogen heb door het plaatsen onder de buiskap. Eigenlijk ben jij op zoek naar een soortgelijke oplossing, hoe krijg je de kabel mooi weggewerkt in het dek of in de garage van het schuifluik zodat alleen het stuk met de stekker overblijft.

Wordt vervolgd en ik hou je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Groeten,
Raymond

Op mijn D40P heb ik deze zomer de plotters vernieuwd, waaronder een e7 van Raymarine bij de stuurstand.
De beugel hebben we een beetje naar voren gebogen om een betere afleeshoek te krijgen. De plotter zit samen met twee ST60 meters in een kast. Werkt perfect.
Volgens mij is de stuurstand van de 34 vrijwel gelijk aan die van de 40.

Hallo Raymond

Ik heb de plotter (Raymarine) ook op de houten lijst van het schuifluik gemonteerd .Heb echter een dubbel setje aansluitkabels gekocht , en een z.g. Y-aansluiting gemaakt .Kan dus ook op de kaartentafel een route programeren .Heb de kabel gewoon via een z.g. (rvs) zwanehals op het kajuitdak naar binnen gebracht tussen het dubbele dak door .Bij onze 36 kun je via een verwijderbaar paneel voor het bevestigen van lieren e.d. de kabel gemakkelijk naar de kaartentafel krijgen .

Met vriendelijke groet Joop

Hoi Raymond,

Inderdaad mijn kabeltje is kwetsbaar, maar op de beugel heb je het risico van een klapgijp en de grootschoot die er achter blijft haken, en… de stuurman kan alleen staand de plotter zien, verder niemand!

Als ik de kabel door het dak zou doen, zou ik het in het hoekje van de achterkajuit doen, dus in de deur staand, links omhoog tegen het schoot van de kajuit. Ik heb de kabel van de kaartentafel (voor aansluiting op de Raymarine apparatuur), onder de vloer, via de motorruimte, omhoog gebracht en daar ook de stekker geplaatst. Je zit wel met de lijnen en de lier onder de buiskap, maar mogelijk is zo’n kleine zwaanhals een oplossing, zoals Joop schrijft. Ik ga zelf ook eens kijken of dat wat is. Ik heb bij de kaartentafel ook een aansluiting gemaakt, zoals Joop schrijft een Y-splitsing.

In de week van 22 oktober komt de RAP mogelijk naar Strijensas.

Ciao,
Hans

Allen,

Bedankt voor jullie commentaar, geeft weer stof tot nadenken. De oplossing van Joop vind ik mooi maar helaas heeft de 34P geen paneel in het plafond van de natte cel of achterkajuit waarmee je tussen het plafond kan komen. De beugel verbuigen zoals bij de Belle Mare is gedaan zie ik ook wel zitten alleen moet ik de beugel dan ook nog zien te verlengen, er is niet veel ruimte. Ik ben er nog niet uit maar ik houd jullie op de hoogte van het verloop en suggesties blijven natuurlijk welkom.

@Hans, de Bon-Vivant staat inmiddels al weer hoog en droog.

Groeten,
Raymond

Hoi Raymond,

Woensdag gaat RAP uit het water.
Je hebt trouwens weinig ruimte onder de buiskap. Ook de garage biedt geen ruimte, volgens mij.
Het is vol onder de buiskap van een 34P!
Ik ben benieuwd naar jou oplossing.

Ciao,

Raymond,
Indien je niet voldoende ruimte hebt. Ik zag verleden jaar iemand die aan de beugel bij de stuurstand een soort platteau had gemaakt, richting boeg, waarop de plotter gemonteerd was. Deze kon daardoor vrij draaien, zodat betere afleesbaarheid van opzij ontstond.
Ik heb daarover getwijfeld, maar toch gekozen voor de pod op de beugel omdat ik voldoende ruimte had. daarbij heb ik aan beide kanten van de stuurstand een grafische ST60. Hierdoor heb ik steeds goede informatie, ook wanneer iemand anders stuurt of wanneer we tijdens het varen schuilen onder de sprayhood.
Indien je geintereseert bent ik lig in Muiden (nu nog bij de KNZRV) en daarna in de loods bij Jachtservice Muiden.
Meet plezier laat ik je zien hoe ik dit jaar alles heb aangepast (twee plotters, grafische, ais en radar)

Hoi Benno,

Ik heb ook onvoldoende ruimte voor een platteau omdat net als bij jou de grootschoot voor de consol loopt. Ik vind zo’n navpod ook wel een mooie oplossing dus daar ga ik ook nog even naar kijken.
Bedankt voor het aanbod om te komen kijken, mocht ik er gebruik van willen maken dan hoor je het wel.

Bedankt voor het meedenken.

groeten,
Raymond

Hoi Raymond,

Hoe is het nu geworden?

Ciao,

Zie https://forum.dufourvaarders.nl/t/plotter-op-een-df30c/1496/10
Op een DF30C heb ik al kabels getrokken en pluggen geplaatst. Mogelijk is de bouwwijze van jullie schip min of meer identiek|?

Ik heb uiteindelijk toch de plotter op de stuurstand geplaatst en het afgelopen seizoen heb ik dit als zeer prettig ervaren. Ook vanaf de boorden goed te zien en voor bediening binnen handbereik.

Gr Raymond

Ben je niet bang dat de grootzeilschoot er een keer achter blijft haken en alles de lucht in vliegt.
BV met een klapgijp. Dat overkomt iedereen wel eens.!

Groet
Rob

Hoi Rob,

Ben ik niet bang voor, ik probeer nooit geheel voor de wind te varen maar altijd een dusdanige koers dat een klapgijp niet mogelijk is en als dit niet kan dan zet ik de giek vast. De afgelopen 7 seizoenen heb ik in ieder geval nog nooit een klapgijp gehad, een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje en dan is het waarschijnlijk jammer maar helaas en zal alles er inderdaad afvliegen. De voordelen van de zichtbaarheid en bediening vind ik op dit moment belangrijker.

Groeten,
Raymond

Hoi Raymond,
Zie bijgaande foto voor mijn oplossing.
Deze gaat er niet af.
Groet Rob

Hoi Rob,

Dat ziet er wel erg mooi uit. Zat er zoveel ruimte tussen het kompas en de bovenkant van de RVS beugel of heb je de beugel laten verlengen?

Gr Raymond