Ook de Watermaat maakt al enkele jaren gebruik van de iPad(2) met de Navionics kaarten.
In het verleden 1 keer € 58,00 betaald en sindsdien vrij in gebruik en met regelmatige updates.
Tijdens het varen ligt de iPad als back-up op de kaartentafel een de 12 volt voeding. Als het echt nodig is, 2 weken gelden met pest weer tussen de banken voor Nieuwpoort, stop ik de ipad in zo’n waterdichte en “bomvrije” iPadcase en ligt hij binnen handbereik op een kuipbank. Zonder voeding haalt de batterij van onze iPad net de 4 uur, het rekenen met de GPS vreet stroom, en ik weet niet of recentere iPads een grotere accu capaciteit hebben.
Ik heb vorig jaar ook de 1800 kaarten gedownload voor ± € 28,00 maar dat werkt niet lekker, je track gaat niet automatisch over naar de volgende kaart terwijl Navionics werkt met 1 grote vectorkaart. Ik heb in de tussentijd ook geen updates ontvangen voor de 1800 kaarten.
N.B. als oud zeeman heb ik wel altijd een redelijk bijgewerkte papieren kaart waar ik eigenlijk op navigeer.
Voor een snelle positie indicatie heb ik een Garmin handheld met gekraakte BleuChart kaarten uit 2009 aan de stuurstand hangen.