Aandachtspunten:
· Weinig ruimte voor een plotteruitvoering in paneelbouw uitvoering;
aan bakboord – bevindt zich de windmeter en dieptemeter/log; aan stuurboord – kompas.
· Zicht op de plotter; ook met meerdere personen aan boord dient er goed zicht te zijn op de plotter.
· Helderheid en zichtbaarheid; voldoende schermgrootte en helderheid in volle zon
· Diefstal; Na afloop van het varen moet de plotter veilig opgeborgen kunnen worden. Kwetsbaarheid van de connector?
· Antenne; het liefs een ingebouwde antenne voor gps-ontvangst
· Kabel/elektra: Een meeraderige-afgeschermde kabel en een waterdichte connector zijn nodig
· Duidelijke kaarten met voldoende resolutie / detailweergave
· Upgraden van kaarten, stroomdata
· Prijs; aanschaf en upgrades.
Ter vergelijk: navigatiesoftware op een notebook
In 2012 kregen we problemen met de 12VDC-19VDC omvormer voor het notebook en na een uurtje was het gedaan met de Stentec WINGPS Pro 4 navigatiesoftware. Uiteraard konden we de reis, handmatig plottend, vervolgen met gebruik van de vaste VALSAT GPS en de papieren kaarten (goede oefening).
Dit notebook was in daglicht slecht zichtbaar en staat dus op de kaartentafel. Onder zeil, met fikse wind/helling, is het om de 15 minuten even naar beneden apekooien om op het scherm te kijken niet echt comfortabel. Daarbij krijgt de stuurman de informatie doorgegeven en ziet de situatie niet echt zelf.
Daarnaast merkten wij dit jaar (2013) dat Stentec pittige prijzen en een iets te geraffineerde “sales policy” hanteert. Upgraden van de WINGPS 4 Pro naar WINGPS 5 Pro kost 129 euro, de DKW1800 NL serie met een upgrade tot maart 2004 kost 129 euro. En dan te bedenken dat RWS er voor gekozen heeft om slechts eens per twee jaar nieuwe kaartdata uit te brengen (e.e.a. actueel / tussenvorm na de zomer 2013?) Kies je er voor om deze Stentec upgrades niet aan te schaffen, dan werkt de stroomdata niet meer en is ook de binnenwaterinformatie niet meer aktief (info bruggen en sluizen + afbeeldingen). Schandalig! Ik praat dan nog niet eens over de kosten voor het upgraden van de diverse buitenlandse kaarten (UK, DE, BE etc.).
In 2012 hebben we al eens bij Correct Rotterdam gespeeld met enkele plotters. De menu en kaartoriëntatie werkte toen nog met kantelknoppen. Zeer onhandig en sommige kaarten zeer slecht uitleesbaar. Ook waren de betaalbare plotters traag. We kochten toen een handheld GARMIN GPS 72H plotter. Deze heeft als voordeel dat er, naast de voeding, ook een NMEA en USB-aansuiting aanwezig is. Uploaden van routes (beperkt aantal waypoints) vanuit de Stentec software bleek, na veel puzzelen en proberen, mogelijk maar een korte zelfgemaakte handleiding heb je er echt bij nodig. Het apparaat heeft geen kaarten en heeft een zwartwit display met desgewenst achtergrond verlichting. Het schermpje is matig af te lezen, in daglicht wordt het moeilijk. De highway is een handige functie.
Najaar 2012 zagen wij bij Vissers Watersport Bruinisse de nieuwe GARMIN plotter model GPSMAP 720. Het apparaat heeft een zeer helder display (ook in zonlicht) en de jaarlijkse kosten zijn enkel de upgrade voor de complete kaartenset (b.v. G2 vision EU706L, een set voor de N-Franse kust, NL-kust, de Duitse kust, Ierland en Engeland). Wij gaan die opstellen op een smalle trespa plaat die klem staat op het schuifluik. Tijden het zeilen kunnen we het luik compleet met plotter en al naar ons toetrekken. Intussen ben ik al ver gevorderd met het aanleggen van de elektrische aansluitingen en bekabeling. Die maak ik zodanig dat we er de GPSMAP 720 of de GPS 72H op aan kunnen sluiten. NMEA info 0183 (wind/log) komt vanaf de Shipmodul MiniPlex 41BT. Hopelijk gaat ook de communicatie tussen deze toestellen goed werken.
De 11-aderige afgeschermde kabel (gevonden in de koperbak van de oud-metaal handelaar) loopt vanaf het paneel door een bestaande flexibele buis regelrecht naar het luikje in de natte cel (ST40 windset/log/diepte) en daarvandaan door de holle schaal richting lampje in de natte cel (tijdelijk demonteren voor handmatige geleiding van trekveer en kabel) en dan onder de lier en stoppers door naar een nieuw gemaakte opening voor de 7-polige waterdichte plug (merk Binder).