Plotter op een DF30C

Aandachtspunten:
· Weinig ruimte voor een plotteruitvoering in paneelbouw uitvoering;
aan bakboord – bevindt zich de windmeter en dieptemeter/log; aan stuurboord – kompas.
· Zicht op de plotter; ook met meerdere personen aan boord dient er goed zicht te zijn op de plotter.
· Helderheid en zichtbaarheid; voldoende schermgrootte en helderheid in volle zon
· Diefstal; Na afloop van het varen moet de plotter veilig opgeborgen kunnen worden. Kwetsbaarheid van de connector?
· Antenne; het liefs een ingebouwde antenne voor gps-ontvangst
· Kabel/elektra: Een meeraderige-afgeschermde kabel en een waterdichte connector zijn nodig
· Duidelijke kaarten met voldoende resolutie / detailweergave
· Upgraden van kaarten, stroomdata
· Prijs; aanschaf en upgrades.

Ter vergelijk: navigatiesoftware op een notebook

In 2012 kregen we problemen met de 12VDC-19VDC omvormer voor het notebook en na een uurtje was het gedaan met de Stentec WINGPS Pro 4 navigatiesoftware. Uiteraard konden we de reis, handmatig plottend, vervolgen met gebruik van de vaste VALSAT GPS en de papieren kaarten (goede oefening).

Dit notebook was in daglicht slecht zichtbaar en staat dus op de kaartentafel. Onder zeil, met fikse wind/helling, is het om de 15 minuten even naar beneden apekooien om op het scherm te kijken niet echt comfortabel. Daarbij krijgt de stuurman de informatie doorgegeven en ziet de situatie niet echt zelf.

Daarnaast merkten wij dit jaar (2013) dat Stentec pittige prijzen en een iets te geraffineerde “sales policy” hanteert. Upgraden van de WINGPS 4 Pro naar WINGPS 5 Pro kost 129 euro, de DKW1800 NL serie met een upgrade tot maart 2004 kost 129 euro. En dan te bedenken dat RWS er voor gekozen heeft om slechts eens per twee jaar nieuwe kaartdata uit te brengen (e.e.a. actueel / tussenvorm na de zomer 2013?) Kies je er voor om deze Stentec upgrades niet aan te schaffen, dan werkt de stroomdata niet meer en is ook de binnenwaterinformatie niet meer aktief (info bruggen en sluizen + afbeeldingen). Schandalig! Ik praat dan nog niet eens over de kosten voor het upgraden van de diverse buitenlandse kaarten (UK, DE, BE etc.).

In 2012 hebben we al eens bij Correct Rotterdam gespeeld met enkele plotters. De menu en kaartoriëntatie werkte toen nog met kantelknoppen. Zeer onhandig en sommige kaarten zeer slecht uitleesbaar. Ook waren de betaalbare plotters traag. We kochten toen een handheld GARMIN GPS 72H plotter. Deze heeft als voordeel dat er, naast de voeding, ook een NMEA en USB-aansuiting aanwezig is. Uploaden van routes (beperkt aantal waypoints) vanuit de Stentec software bleek, na veel puzzelen en proberen, mogelijk maar een korte zelfgemaakte handleiding heb je er echt bij nodig. Het apparaat heeft geen kaarten en heeft een zwartwit display met desgewenst achtergrond verlichting. Het schermpje is matig af te lezen, in daglicht wordt het moeilijk. De highway is een handige functie.

Najaar 2012 zagen wij bij Vissers Watersport Bruinisse de nieuwe GARMIN plotter model GPSMAP 720. Het apparaat heeft een zeer helder display (ook in zonlicht) en de jaarlijkse kosten zijn enkel de upgrade voor de complete kaartenset (b.v. G2 vision EU706L, een set voor de N-Franse kust, NL-kust, de Duitse kust, Ierland en Engeland). Wij gaan die opstellen op een smalle trespa plaat die klem staat op het schuifluik. Tijden het zeilen kunnen we het luik compleet met plotter en al naar ons toetrekken. Intussen ben ik al ver gevorderd met het aanleggen van de elektrische aansluitingen en bekabeling. Die maak ik zodanig dat we er de GPSMAP 720 of de GPS 72H op aan kunnen sluiten. NMEA info 0183 (wind/log) komt vanaf de Shipmodul MiniPlex 41BT. Hopelijk gaat ook de communicatie tussen deze toestellen goed werken.

De 11-aderige afgeschermde kabel (gevonden in de koperbak van de oud-metaal handelaar) loopt vanaf het paneel door een bestaande flexibele buis regelrecht naar het luikje in de natte cel (ST40 windset/log/diepte) en daarvandaan door de holle schaal richting lampje in de natte cel (tijdelijk demonteren voor handmatige geleiding van trekveer en kabel) en dan onder de lier en stoppers door naar een nieuw gemaakte opening voor de 7-polige waterdichte plug (merk Binder).
kabel-invoer-vanuit-paneel-.jpg
10-aderige-afgeschermde-kab.jpg
binder-chassisdeel-en-plug.jpg
kabel-door-nieuwe-dekdoorvo.jpg
flexibele-buis-tot-in-natte.jpg

Hoi Piet,

ik heb intussen een Raymarine A50D plotter met pre-installed kaart Europa ingebouwd in de kuip.
Was een interessante aanbieding van Kniest vorig jaar.
Leek me een plaats die met bemanning nog zichtbaar is. Ook rekening houden met het deurtje voor de memory card.
Kan niet even weggenomen worden.
Ok, het scherm is niet zo groot. NMEA interface naar Marifoon en Stuurpilot ST2000.

Johan
Raymarine A50D.jpg

Vanavond begonnen met aansluiten en testen van de Garmin GPSMAP 720.
Stroomopname uit de accu (12VDC) slechts 0,6A. (Ter vergelijk, het notebook met Stentec wingps 4 pro heeft circa 2,5 a 3,5 A nodig).

De Garmin GPSMAP 720 is gemonteerd en aangesloten en de eerste testen zijn gedaan.
Dit lijkt een supergoede aankoop. De bediening is intuïtief, er is nauwelijks een handleiding bij nodig.

Montage:
Ik heb daarvoor een Trespa plaatje gebruikt en deze met teakhouten blokjes 3 cm hoger geplaatst dan de houten latten van het luik. Zo kun je het luik helemaal openschuiven zonder je vingers te bezeren. De plotter kun je met de twee draaiknoppen los nemen en wordt na afloop van het varen opgeborgen of mee naar huis genomen.

NMEA aansluiting:
Ook het NMEA datatransport van de Shipmodul MinmiPlex 41BT naar de GARMIN werkt naar behoren. Het had wel wat voeten in aarde. Het gebruikte label voor de winddata was een beetje ouderwets (WIVWS) en dit label moest worden omgezet naar WIMWV hetgeen door de Garmin GPSMAP 720 wordt herkend. Met hulp van Meindert Sprang van Shipmodul heb ik mijn MiniPlex41BT (gekocht in 2007) iets anders kunnen programmeren. Ik zag daar een beetje tegen op maar het bleek een peulenschil te zijn (15 minuten werk). Overigens zullen nieuwere Shipmodul multiplexers deze aanpassing niet meer nodig hebben.
Voordeel van het gebruik van de MiniPlex 41 BT is dat daarop de “seatalk data” van de Raytheon windset en bidata (ST40) binnenkomen en samen met de data van andere NMEA instrumenten via NMEA out terecht komen in de GPSMAP720. Alles werkt nu naar behoren.

Stentec software / WINGPS 4 PRO:
Vervolgens heb ik gekeken of de Stentec software het nieuwe label al dan niet zou herkennen, en ja hoor … voor WINGPS 4 PRO maakt het niets uit. De winddata komt binnen net zoals ervoor.

Ik heb ook nog even geprobeerd of mijn vaste GPS (VALSAT 2000) de boel nog in de war zou kunnen sturen. Voorde Garwin GPSMAP 720 maakt het niet uit of de data van de VALSAT GPS al dan niet meegestuurd worden in het NMEA signaal. Dat is voor ons fijn want die VALSAT is weer verknoopt met onze marifoon. Dus ook als we zeilen zonder de GARMIN GPS aan te sluiten, kan de marifoon gebruikt worden zonder dat deze staat de “bellen” om een GPS signaal.

Het aardige is dat zowel Stentec als de plotter gebruikt kunnen worden (dubbel systeem aan boord / je weet maar nooit).

De zichtbaarheid van deze plotter is heel goed. Er zit een lensje in en het display wordt gedimd naarmate het donkerder wordt.

Wij hebben gekozen voor de G2 Vision kaarten. Vision geeft ook stromingsdata en het peil (HW/LW) weer, verder is er een 3D weergave (highway) en kun je er voor kiezen om google maps afbeeldingen te projecteren (enkel op het land). Bij bruggen en sluizen wordt extra informatie vermeld. Onze kaart is het hele gebied van de Duitse kust, NL, Belgische kust en Frankrijk tot Brest alsmede Engeland en Ierland. Ca 300 euro. Een upgrade kost circa 150 euro. (Stentec enkel de NL’se DKW1800 serie kost al 127 euro). De kaarten zijn prima afleesbaar.

Al met al zijn we heel happy met deze aanschaf. Een echte aanrader.
IMG_8115.jpg
IMG_8114.jpg
IMG_8118.jpg
IMG_8113.jpg

Vandaag was het een prachtige zeildag met veel zon. Het scherm van de plotter blijkt uitstekend zichtbaar te zijn.

Overigens … in 3D-view zijn de verlichte tonnen in de kaart weergegeven met een rood op groen knipperend balletje erboven. Het knipperpatroon ervan is identiek aan dat van het licht-karakter van betreffende boei (zoals bijlage).
Hoe verzinnen ze het, geniaal! Ik kan niet wachten om een keer 's nachts te varen. :laughing:

Verder nog even een detailfoto van de bevestiging:
RVS draadeind + Kunststof draaiknop (met PU lijm geborgd)
Messing Bus met M6 binnendraad in teakhouten lijsten met PU lijm geborgd.


IMG_8129.jpg
lichtkarakter.pdf (186 KB)

Vanavond nog een extra connector op het bedieningspaneel gemaakt zodat ik op mijn gemak, zittend aan de kaartentafel, een route in de plotter kan invoeren.

Dat is een mooi scherp beeld van die plotter.

Ik gebruik zelf onze ipad op een steun van x- mount onder de sprayhood met de navionics app.
Dit werkt ook erg goed. Volgend jaar plaats ik ook een miniplex om de ipad mee te laten draaien in het netwerk.

Icecool,

Wordt het dan de Miniplex-2WI van Shipmodul? shipmodul.nl
Kan zo’n navionics app ook omgaan met wind, diepte en logdata?

Kun je eens een foto plaatsen van je iPad met Xmount? xmount.de
Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet.

Welke iPad gebruik je? Ik begreep dat de iPad 4 een bijzonder helder display heeft.
Hoe is de zichtbaarheid bij zonlicht?
Kun je deze ook dimmen voor gebruik 's nachts?

Ik begreep dat een iPad na circa 18 uur continu-gebruik opgeladen moet worden.
Kun je de iPad ook laden vanuit je 12 VDC systeem of misschien zelfs continu voeden via een 12 VDC stekker?

Wat is de waarde van de Navionics kaarten, worden ze goed ge-update en vaar je dus veilig?
Is stroom en getij data zichtbaar?

Het is een interessante ontwikkeling en ik ben benieuwd naar je antwoorden en mening.

Hallo piet,

Ik zit inderdaad te denken aan die miniplex van shipmodul. Of en hoe de navionics omgaat met de data weet ik niet en moet ik nog uitzoeken.

Ik zal wanneer we weer eens gaan varen een foto maken. Hij staat nu op dezelfde plek als jou plotter wat in ons geval de toegang tot het kajuit iets beperkt, maar we zijn niet zo groot dus dat gaat nog wel.

We hebben inderdaad de ipad 4 en die heeft een vrij helder scherm buiten, maar met veel zon wordt het toch lastig. Al met al is het goed te doen en het display is groot zat. Hij past helderheid automatisch aan als je wilt, ik doe het handmatig.

Op de gps met continu navionics (en met een miniplex wifi) schat ik in dat hij na 8 uur toch echt wel leeg is. Maar we hebben gewoon een 12v lader met lange kabel om bij te laden.

De kaarten worden via het web geupdate, de frequentie is variërend en hoe up to date ze zijn is mij nog niet bekend, ik ga dit dit seizoen bijhouden door te vergelijken met nieuwe updates op de papieren kaarten. Getij data is zichtbaar in een tijd grafiek.

De app kost rond de 60 euro en dat is relatief goedkoop. De updates komen via itunes. Je moet uiteraard wel de ipad met 4g hebben , want die heeft een gps module, de wifi versie niet.

Op dit moment gebruik ik hem als ondersteuning voor de plotter binnen en dat bevalt goed, de kaarten voor ijsselmeer kloppen tot nog toe goed. Van anderen hoor ik wisselende verhalen over de kwaliteit. Wat leuk en handig is is dat je via een community data als haven info en vaarweg info kan toevoegen en delen.

We hadden de ipad toch al vaak mee en ik wil hem dan ook volledig benutten. Almanak kan er op en onderhoudsboeken, mast trim instructies, windguru etc. Dus nu ook de plotter. En zoals nu even op een forum. :smiley:
Heel veelzijdig dus, ik gebruik hem met keyboard zelfs voor mijn werk aan boord.

Maar om een ipad te kopen met als hoofddoel plotter zou ik niet doen, zeker niet wanneer ik kijk naar jou plotter en aanverwante types. Die zijn 100% gericht op hun doel.
De ipad is een allround apparaat en dan zijn er natuurlijk beperkingen. Voor ons is het aan boord een topper.

Ik heb een paar screenshots toegevoegd.

Ook de Watermaat maakt al enkele jaren gebruik van de iPad(2) met de Navionics kaarten.
In het verleden 1 keer € 58,00 betaald en sindsdien vrij in gebruik en met regelmatige updates.
Tijdens het varen ligt de iPad als back-up op de kaartentafel een de 12 volt voeding. Als het echt nodig is, 2 weken gelden met pest weer tussen de banken voor Nieuwpoort, stop ik de ipad in zo’n waterdichte en “bomvrije” iPadcase en ligt hij binnen handbereik op een kuipbank. Zonder voeding haalt de batterij van onze iPad net de 4 uur, het rekenen met de GPS vreet stroom, en ik weet niet of recentere iPads een grotere accu capaciteit hebben.
Ik heb vorig jaar ook de 1800 kaarten gedownload voor ± € 28,00 maar dat werkt niet lekker, je track gaat niet automatisch over naar de volgende kaart terwijl Navionics werkt met 1 grote vectorkaart. Ik heb in de tussentijd ook geen updates ontvangen voor de 1800 kaarten.
N.B. als oud zeeman heb ik wel altijd een redelijk bijgewerkte papieren kaart waar ik eigenlijk op navigeer.
Voor een snelle positie indicatie heb ik een Garmin handheld met gekraakte BleuChart kaarten uit 2009 aan de stuurstand hangen.