Hojo, een nieuw tuig voor de Alliance!!!

Cunningham hole:

Zoals eerder gemeld hebben wij in ons nieuwe grootzeil een cunningham hole besteld. Echter, tot op heden heb ik die nog niet gebruikt. De voorzieningen om de kunningham goed naar beneden te trimmen waren nog niet aangebracht. Een zeimakker maakte de opmerking: “juist met flinke windvlagen en wat wilder weer wil je niet naar het voordek om de cunningham door te zetten, dat is handiger vanuit de kuip”.
Ik heb daarom het nodige veranderd:

  1. Bakboord “twee dubbele stoppers”. Ik kan melden dat er voldoende aluminium is ingelamineerd. Maak gebruik van enkele boren en een tap.
  2. Nieuw blok bij de mastvoet.
  3. Organizer van 2-voudig naar 3-voudig omgezet.
    Aan bakboord hebben we nu (4 stoppers) de lijnen: genuaschoot, cunningham hole, kraanlijn, neerhouder.
    Aan stuurboord hebben we (3-stoppers) de lijnen: genuaschoot, val voorzijl, val grootzijl.
    Los daarvan nog de reeflijn van de genua.
    cunn-h-stoppers02.jpg
    cunn-hole-blok02.jpg
    cunn-h-st-b.jpg
    cunn-h-bakb.jpg

Hallo Piet,

Ik ben toevallig ook bezig extra valstoppers te monteren om alle lijnen naar de kuip te laten lopen. Mijn DF30 komt uit '98, zoals eerder in dit forum beschreven zijn er in de eerst gebouwde types(die heb ik dus)geen aluminium platen ingelamineerd terhoogte van de valstoppers. Ik heb zowel in de achterhut als in het toilet het spotje eruit gehaald en met een klein spiegeltje en een zaklampje gekeken hoe een en ander was gemonteerd. Voor zover ik kan zien zit er alleen aan beide kanten een plaat hout(balsa?). De lieren zitten maar met 5 parkers vast door het polyester en het hout, en wat kit tegen inwateren. Het zit evengoed als een huis. Ik ga op deze manier ook mijn extra stoppers monteren. Is het minste werk zonder dat ik in de binnenschaal hoeft te zagen. Mocht nu naar verloop vantijd blijken dat dit niet stevig genoeg is, kan ik ze altijd nog met een contraplaatje en boutjes met moertjes vastzetten.
Alleen op de plek waar de valgeleiders moeten komen kan ik niet bij om te kijken hoe dat vastzit! Die wil ik wel graag vastzetten met bout/ring/moer omdat daar volgens mij veel meer kracht op komt te staan. Heb jij ook een neerhouder gemonteerd? Zo ja, waar?

Groet,

Frank

Dag Frank,

Hele goede feedback. Bedankt. Goed om te weten dat niet iedere Dufour 30 C voorzien is van ingelamineerd alluminium.
Ik heb eerder gemerkt, bij de montage van extra beslag voor het verstelbaar leioog, dat getapte schroeven ook heel goed vast zitten. Het is wel oppassen om heel exact te boren. Dat komt aan op tienden van millimeters. De gelcoat heeft behoorlijk de neiging te splinteren. Normaal neem je een boor van “0,8 x schroefdiamater” of “de binnendiamter gemeten tussen de spoed”. Ik heb gemerkt dat je die beter net iets groter kunt kiezen. Ook het heen en weer laten snijden van de parker (stukje vooruit/achteruit) en gebruik van een beetje vet helpt om het materiaal te lossen. Eigenlijk zou je het op een proefplaatje moeten uitproberen ???

Voor wat betreft de neerhouder:
Ik heb daarvoor een vioolblok met twee schijven genomen (deze had ik over na veranderingen aan de blokken voor de grootschoot). Deze is op de standaard wijze gemonteerd (orgineel dufour30C) . De lijn heb ik wat dikker gekozen. Deze loopt via de organiser en via een stopper naar bakboord. Ik kan nu wat meer kracht zetten op de neerhouder.
vioolblok neerhouder.JPG
IMG_1709.JPG

Piet,

Ik heb al vaker gehoord dat je zeer voorzichtig moet voorboren ivm splinteren van de gelcoat. Ik begin gewoon met een heel dun boortje en ga elke keer een maatje dikker. Ik heb schroeven van 3,8 mm, wilde het polyester met 4mm voorboren en het hout eronder met 3 mm. Hoop dat het dan sterk genoeg is. Mocht blijken dat het niet stevig genoeg zit, dan zit er niets anders op dan een luikje uit het plafond van de achterhut zagen en dan met een contraplaatje met boutjes en moertjes de boel vastzetten.
Wat betreft de neerhouder: ik bedoelde de neerhouder(of is het neerhaler) voor de spiboom. Daar komen ook best wel krachten op te staan. Ik had het plan om deze vanaf de onderkant mast naar de spiboom te laten lopen. Normaal gesproken bevestig je dat terhoogte van het vluchtluik, maar daar is ook geen voorbereiding van op mijn Dufour. Vaar nu nog met Genaker, dan heb je die neerhouder(haler) niet nodig, maar met Spinaker wel.

Groet,

Frank

Dag Frank,

Schroeven en boren:
Zoals je schrijft: Bouten, door en door, met achterplaat en moeren is de beste optie.
Ga je dan toch werken met zelftappers (parkers) dan zou ik je zeker willen adviseren te zorgen dat met name het polyester getapt wordt. Ik ken niet het type hout dat er achter verwerkt wordt doch zelf schrijf je “balsahout”. Daar houdt echt geen schroef in, het is zo zacht als boter. Misschien is het een optie om een gaatje te boren van pakweg 3 mm en dan met een schroef van 2,5 mm (en boortje 2 mm) te kijken of er een beetje kracht gezet kan worden op het betreffende hout. Blijkt dit te houden als een huis, dan is het blijkbaar hechthout of i.d. . Daarna kun je de aanpak met de definitief te gebruiken schroef alsnog besluiten.
Splinteren van het polyester tijdens het boren wordt grotendeels voorkomen door te boren door een kunststof of houten plaatje dat je strak op het polyester drukt.

Piet,

bedankt voor de tip! Je hoort het resultaat wel!

Frank

Allemachtig, de kredietcrisis is jullie gepasserd, zeker?

Maar…gaaf hoor. Jullie zullen zien dat zo’n nieuw tuig, het zeilen sterk verbeterd. Dat wordt nog lastig voor ons 34P-vaarders om jullie af te schudden!

Veel plezier er mee.

Ciao,

Ik heb het aangedurfd, ook de Griddel krijgt een nieuw tuig. En wat voor tuig! Een dacron AP 7.2 high performance grootzeil en (jawel jullie lezen het goed) een laminaat Flex 16 pen optic 2 voorzeil. Dit tegen alle adviezen hier op het forum in!
Waarom?
Tja, het is zeer beslist niet in een opwelling beslist, echt heel veel gelezen, ervaringen van anderen aangehoord en getracht logisch te denken.
Wij zijn zeer tevreden met onze D30c, zijn niet van plan een ander schip te kopen, zeilen practisch elk weekend en vinden het dan ook niet erg wat meer geld aan onze grootste gezamelijke hobby uit te geven. Een laminaat zeil is duurder en heeft nadelen als: een kortere levensduur, kan niet goed tegen UV, mag niet klapperen en kan niet goed tegen vouwen. Daarentegen behoudt het zeil langer zijn vorm hetgeen resulteerd in hoger aan de wind en sneller kunnen varen.
Het grootzeil wordt op de giek gevouwen en op de D30c zijn de trimmogelijkheden beperkt. Dit is voor mij doorslaggevend geweest om het grootzeil van dacron te kiezen.
Wij zijn zeer benieuwd hoe de zeilen ons gaan bevallen.

Gefeliciteerd Hans!

Vraag, heb je het grootzeil besteld met een cunningham hole. Dat is een aanrader (geringe kosten) en het effect er van hebben wij heel goed kunnen merken. We voeren samen met een andere DF30C op richting Hellevoetsluis, de wind trok flink aan. Door exztra te trimmen liepen we een strakke koers terwijl we de andere DF30C herhaaldelijk uit het roer zagen lopen. Ook andere jachten in de ogeving hadden er in vlagen last van. We zijn nu erg gescharmeerd van deze cunningham.

Verder hebben wij met het stugge nieuwe materiaal van het dacron grootzeil de eerste 1 1/2 jaar een beetje moeite gehad. Het raakte, bij ruimere wind, net achter de mast ter hoogte van de zaling in trilling (vortex). Dat was er aanvankelijk (ondanks goede adviezen en service van de zeilmaker) heel moeilijk/niet uit te trimmen. Nu het zeil wat ouder/soepeler lijkt te worden merken we dat het trillen minder/niet meer voorkomt.

Aangezien de mast van een DF30C nagenoeg niet bol te trimmen is (eerder hol) is het verstandig om de zeilmaker aan boord dit te laten beoordelen. Ook de voorspanning van het koord in het voorlijk is van groot belang.

We komen de griddel vast weer eens ergens tegen. Dit weekend vertrekken we vrijdag t/m zondag. 't Zal wel fris zijn op het water denk ik. Tot ziens. Veel sportief plezier!

Piet, bedankt voor je reactie.

Het grootzeil is besteld met een cunningham hole, shelf foot, 2 maal rif, verjongde zeillatten bovenin doorgelat, dieptelijnen en tell- talies.

Ook al is de zeilmaker bekend met de D30C komt hij langs om alles te bekijken en na te meten. Ik heb vertrouwen in de goede afloop.

Groet,
Hans Schmitt

p.s aanstaand weekend varen wij ook, wellicht komen we elkaar tegen.
DSC03997.JPG

Dag Hans,

Ik heb nog enkele tips voor je (uit ervaring en vervolgend door de zeilmaker gecorrigeerd). Grootzeil:

  • Achterzijden van de zeillatten mogen niet in lijn lopen, anders krijg je een knik in het zeil.
  • Voorspanning in voorlijkoord voor het vastnaaien van het lijk.
  • Telltales: vastnaaien en niet plakken (anders ben je ze zo kwijt).
  • De zeillatten mogen maar op één manier ingestoken kunnen worden. Zeillagen die op elkaar zijn getaped moeten ter plaatse van de insteek van de zeillatten aan elkaar genaaid zijn, anders steek je de lat tussen de zeillagen en komen ze muurvast te zitten aan de tape.
  • locaties van de leuvers moeten zodanig gekozen zijn dat er gereefd kan worden zonder leuvers uit de sleuf te moeten halen.
  • Het nieuwe laminaatzeil is erg stug. Het is in het begin lastig het reefoog op de haak te zetten. Tijdens het hijssen floept het reefoog dan ook gemakkelijk van de haak. Wat bij ons erg handig werkt zijn twee RVS ringen, links en rechts van het reefoog, bij elkaar gehouden door een stuk dubbengeslagen en genaaid zeilband in de vorm van een lus. Je kunt dan zelfs eerst de ring aan BB over de BB-reefhaak, en dan de ring aan SB over de SB reefhaak schuiven. Dat werkt erg prettig.
  • Zeillatten, einden netjes afgewerkt. Plastic hoesje, als je die gebruikt … vast laten lijmen.
  • als je het leuk vindt, je Dufour logo uit je oude zeil over laten zetten op het nieuwe?

Piet, bedankt voor je tips, ik neem dit zeker op met de zeilmaker als mijn zeilen opgemeten worden.

Jouw oplossing om bij het reven van een nieuw stug grootzeil een zeilband met 2 RVS ringen te gebruiken lijkt mij zeker handig. Maar kijkend naar jouw foto’s van het cunningham lijn bedenk ik dat het misschien mogelijk is deze lijn ook als reeflijn te gebruiken. In plaats van de lijn ergens onderin vast te zetten maak je eerst in de lijn een lus, deze lus steek je deels door het reefoog in het grootzeil en maak je vast aan een van de reefhaken. De andere kant van de lijn via het blok onder in de mast naar de stopper onder de buiskap. Na het ophijsen van het grootzeil kun je op deze manier net als met de cunningham wat meer spanning op het voorlijk creëren. Zou dit oplossing kunnen zijn?

Groet, Hans

Dag Hans,

Ongetwijfeld gaat dat werken.
Waar ik nog over nadenk:

  • is het feit dat je het zeil in ieder geval aan één zijde naar beneden trekt en in mindere mate in het verlengde van het onderlijk, richting de mast. Zodoende kunnen krachten op de leuvers komen te staan.
    Bij autentiek gebruik van het reefoog en de reefhaak worden zowel verticale als horizontale krachten afgevangen.
    Uit mijn boekje over zeiltrimmen heb ik geleerd dat de uiteinden van de smeerlijnen gefixeerd moeten zijn. Ik heb dan ook de ogen onder in de giek vastgezet met klinknagels (of getapte schroeven?). De positie is iets naar achteren t.o.v. het reefoog (achterzijde zeil) geplaatst. Zodoende zal de smeerlijn bij het reven het zeil niet alleen naar beneden trekken maar ook naar achteren. Dat zijn fikse krachten die op het zeil worden overgebracht en dus op het reefoog! Liever niet op de leuvers. vandaar de korte band met ringen.

Je idee is wel een voudig en praktisch te realsieren en gemakkelijk uit te proberen. De praktijk zal het leren en ik ben dan ook erg benieuwd. In het nieuwe zeilseizoen (ja, de zeilen zijn opgeborgen … snik) zal ik hier ook eens mee spelen.

Dag Piet,

Ik ben het met je eens dat er geen krachten op de leuvers mogen komen. Dat is ook de reden waarom ik bedacht heb de lus door het reefoog te halen en dan direct op de haak. Het reefoog komt zo heel dicht bij de haak.
Was het maar alvast voorjaar, dan kan ik het uitproberen.

Groet
Hans

Het heeft even geduurd maar deze week heb ik dan eindelijk ook de 2-schijfs organiser aan bakboord uitgewisseld voor een 3-schijfs organiser. :laughing:
Via Visser Watersport Bruinisse (perfecte service) kocht ik van Lewmar de Ocean 40 mm Three Sheave 29139103.
Hierdoor lopen nu de lijnen: neerhouder, kraanlijn en cunningham hole. De stoppers aan bakboordzijde waren in 2009 al uitgebreid naar 4 stuks (zie verder in dit item).
Bij onze DF30C bleek in ieder geval ook nu weer dat er alluminium onderdeks is verwerkt en het boren en tappen verliep volgens plan. Eerst de oude organiser met een inbus-tool losgedraaid (en die zat bijzonder goed vast). Dan de kitresten goed weggeschrapt en alles ontvet. De nieuwe 3-schijfs voorlopig vastgeschroefd met de bestaande schroeven en getapte gaten. Via een passende boor het derde gat geboord (1e 1 1/2 cm mag de volle diameter maat zijn). Dan de organiser verwijderd en verder geboord met een kleinere maat (0,8xD-tap).(boor via kokertje zodanig begrenst dat de lengte van de schroef geboord kan worden en niet meer). Je voelt het zodra je het alluminium raakt, en je ziet de alluminium krullen uit het gat komen. Een beetje terpentine op de boor zorgt ervoor dat deze goed snijdt en niet vreet.
Dan het dek en de onderzijde van de organiser nogmaals goed ontvetten, Sikaflex/wit ruim aanbrengen (vooral in de schroefgaten en er rondomheen) en de organiser plaatsen en stevig aandraaien. Ik had helaas geen RVS inbusbout, die had ik moeten meebestellen. Lijmresten wegwrijven … en lijnen doorrijgen.
(PS; ieder op eigen verantwoording en met eigen kunde, er is geen boot gelijk dus geen garantie dat er bij jullie ook alluminium verwerkt is).
organiser-4.jpg
organiser-2.jpg
organiser-1.jpg
organiser-0.jpg
lewmar 2 schijfs organizer.pdf (16.7 KB)
lewmar organisers.pdf (728 KB)

Hallo,

Dit zal vast wel het langst lopende topic worden. Ook wij gaan nieuwe zeilen bestellen. De boot is van 1999 en de zeilen beginnen nu toch wel wat slijtage te vertonen. Ik heb nog even op internet gezocht, maar mede door de ervaringen die hier bescherven staan bij van de Werf uitgekomen. Het gaat dus een High Performance worden, hoofdzakelijk bepaald door de vormvastheid die dubbel zo long zou moeten zijn (7-8 jaar ipv 3-4 jaar). Ook heb ik met de zeilmaker gesproken over een losse broek ipv een shelf foot. Dat is blijkbaar makkelijker te trimmen. Wie heeft hier ervaring mee? Dat betekend dat ik de onderlijkstrekker naar de kuip moet geleiden, anders blijf je het dek oplopen. Dus ook een extra valstopper. Nu lees ik dat in sommige boten aluminium aanwezig is, en sommige boten niet. Wie heeft er ervaring in het plaatsen van een valstopper direct op het polyester?

Verder zie ik dat een UV beschermstrook afgeraden wordt in dit forum, echter de zeilmaker adviseert om het wel te doen. Normaal doe ik na het zeilen de rolfokhoes er weer om heen, maar in de vakantie ben ik daar te lui voor, en dat zijn net de maanden waarin de zon het felst is.

De 2400 euro die de Alliance kwijt was ga ik niet redden. Met twee doorgelatte zeillatten en een dufourteken in het zeil passeer ik de 3000 euro. Maar ja, we zijn ook drie jaar verder.

Peter

Probeer het eens bij Ewald. Hij heeft gelijktijdig met ons zijn nieuwe zeilen “met losse broek” bij Zeilmakerij van der Werf gekocht. Ewald is nog lid van dit forum. Intussen is hijvan schip gewisseld doch hij kan zeker zijn ervaringen met “de losse broek” met ons delen.
Wij hebben gekozen voor het grootzeil met een shelf foot. Hiermee is de bolling in het onderlijk mooi te regelen via de onderlijktrekker. E.e.a. houd volgens mij ook verband met het al dan niet in gebruik hebben van lazy jacks en huik of een lazy bag.

Hoi Peter,

Even een paar punten die jij behandeld.

Losse broek: Op onze 34PP zit een losse broek, de valstopper staat in de kuip en ik gebruik de trim voor het onderlijk vrij veel, bij aan de wind, voor de wind, halve wind e.d. Wij hebben lazy jacks, maar die heb ik weggehaald onder het zeilen, anders vervormen ze je onderlijk. Bij een lazy bag zal het effect ook minder zijn, doordat het gat bij een losse broek afgeschermd wordt door je lazy-bag.

UV-strook: Onze HA-fok van Sailselect staat van maart tot november op de voorstag, zonder hoes. Ik heb wel een uv-strook erop laten zetten. Niet zo’n donkerblauwe ‘rouwrand’ maar een witte. staat prima en bij een HA-fok heeft het weinig effect. Alleen bij lichtweer zeilen kan het nadeling werken, omdat het het zeil verzwaard.

Kosten: Ik raad je aan om toch ook bij sailselect te kijken. In de prijs zitten veel dingen die bij een andere zeilmaker extra’s zijn. De kwaliteit is zeker net zo hoog als van andere zeilmakers, bijv. Van der Werf. En over praatjes van 2de keus doek, of minder stroken e.d. klopt helemaal niets. Het HA-zeil van mij staat nu voor het 3de seizoen nog steeds prima in weer en wind, vormvast en slijtage is weinig te zien. Het zeil staat het gehele seizoen op de voorstag, zonder hoes en vertoond dus heel weinig slijtage. Ik hoef het zeil bijna nooit te reven, omdat het prima gesneden, met veel banen, en goed te trimmen is. Zeillatten, tekens in het zeil, tell-tales e.d. zaten bij de prijs inbegrepen. Het zeil wordt op je boot opgemeten en eventuele specifieke wensen kan je aan Jeroen doorgeven. En… na ongeveer 5 a 6 weken heb je gegarandeerd je zeil. Ik heb ook mijn genaker bij Sailselect besteld, ziet er perfect uit, mooie versterkingen en afwerkingen, staat prima en op tijd geleverd. Het prijsverschil is aanzienlijk, dan mag het zeil best een jaar minder meegaan, maar je afschrijving is ook veel minder, kwestie van rekenen. Maar ik betwijfel of het zeil echt minder lang mee gaat, de kwaliteit is gewoon prima.

Ciao,

Hallo allemaal,

Even over van der Werf, op dit forum is iedereen dol enthousiast over deze zeilmaker dus toen wij 2 jaar geleden een high-aspect wilden bestellen was de keuze snel gemaakt.
We hebben er nu dus 2 seizoenen mee gevaren en het enthousiasme is een stuk minder.
In het achterlijk was een te dikke reguleerlijn aangebracht die ook nog eens op 2 plaatsen doorgestikt was. De afwerking was sowieso erg slordig met een hoop losse stiksels. Aan het eind van het 1e seizoen heeft vd Werf dit met netjes verholpen maar toch.
Het valt ook niet mee om het zeil een beetje goed te trimmen, eigenlijk zijn de genuarails te kort, ze lopen tot aan de verstaging maar daar hoort een zeilmaker bij het ontwerp rekening mee te houden en anders moet hij adviseren om een ander zeil te nemen. Of je de schoot nu binnendoor of buitenom voert, het staat er gewoon nooit lekker op.
We staan nu op het punt om een geheel nieuwe zeilset te betsellen bij Hagoort dat is indertijd op onze vorige boot ook goed bevallen, resultaten uit het verleden…

Wij hebben verleden jaar een volledig nieuwe set bij Hagoort gekocht.
Staat er uitstekend op en de boot is nog sneller geworden. Wel moeten we veel trimmen om optimaal effect te hebben, maar daarvoor hebben dan ook een P(erformance) gekocht. Dat vinden we leuk.
Er is vooraf aan boord gemeten en gekeken wat de trim mogelijkheden zijn.
After sales is ook zeer goed, toen er een kleine reparatie gedaan moest worden is Martin aan boord gekomen om dit te doen. Voor een grotere reparatie moest ik naar de zeilmakerij maar werd daar direct geholpen.
Mijn ervaring met Hagoort is zeer positief.