[size=12]Ervaring met de nieuwe zeilen gekocht bij van de Werf Zeilmakerij te Made. [/size]
[size=12]We bestelden:
[/size][size=12]Grootzeil:
High Performance Cross cut van Dacron zeildoek (2008-11-09_190306_grootzeil_high_performace_vd_werf.pdf)[/size]
[size=12]Bijzonderheden:[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]We kozen voor de optie met een ?shelf foot?. Hiermee kun je bij geringe wind mooi te trimmen.[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]2x rif. De reefkneutels en gaten hebben we laten vervallen. In plaats daarvan is er gewerkt met een sterke opgenaaide verstevigingsband.[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]Cunningham hole[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]De bovenste zeillat is naderhand[/size][size=12] dunner gekozen en ook verlengt (totale breedte).[/size]
[size=12]Genua:[/size]
[size=12]High Performance Cross cut van Dacron zeildoek (2008-11-09_190226_voorzeil_high_performace_vd_werf.pdf).[/size]
[size=12]Bijzonderheden:[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]Lufftape t.b.v rolreefsysteem[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]Geen (blauwe) UV-strook ? be?nvloedt de zeileigenschappen te veel[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]Extra: Rolfokhoes ? polyester katoen.[/size]
[size=12]De zeilen waren gereed, net voor onze zomervakantie. Daar is door V/D Werf hard aan gewerkt. Er waren veel opdrachten zo net voor het zomerseizoen. Het was ook heel leuk om bij het ophalen van de zeilen in Made net op dat moment Ewald van het Forum te ontmoeten. Hij kwam juist op dat moment zijn set zeilen ophalen. [/size]
[size=12]We hebben zodoende de nieuwe zeilen kunnen uitproberen in onze zomervakantie richting IJsselmeer en de Waddeneilanden. Het weer was echter behoorlijk wisselvallig d.w.z. heel veel wind of vrijwel geen wind. Zo hebben wij het ervaren. Er is dan ook relatief veel gereefd gezeild.
De algemene indruk van deze zeilen is uitstekend.
Direct bij vertrek al hebben we een voor-de-windse-koers met behoorlijk harde wind en een lekkere golfslag. Dit is op de 30C een koers waarbij het met de oude zeilen lastig was de fok goed open te houden. Dit heeft te maken met de positie van de genuawagen. Met het nieuwe stijvere voorzeil bleek dit echter helemaal geen probleem te zijn. [/size]
[size=12]Op het IJsselmeer merkten wij dat bij ruime harde wind (5/6/ bijna bakstag) en enkel een gereefd grootzeil het voorlijk de neiging had te gaan trillen. Achteraf heeft V/D Werg de voorspanning op het koord in het voorlijk vergroot hetgeen afdoende bleek te zijn. [/size]
[size=12]Deze nieuwe zeilen zijn veel beter te trimmen. Het trimmen van de val heeft direct een zichtbaar effect. Ook het trimmen van het onderlijk is, vooral bij licht weer, zichtbaar. [/size]
[size=12]
In het grootzeil vonden wij dat het zeil knikte, net achter de bovenste zeillat. Dit is naderhand door V/D Werf veranderd in een lange zeillat van een dunnere soort. Het zeil staat nu echt perfect!! Een aanrader.
[/size][size=12]
Ook het zeilen en trimmen bij geringe wind is goed merkbaar in de snelheid. De shell foot is een aardige optie. Zo liepen we een keer als ??n van de eersten de haven van Harlingen uit en voeren [/size][size=12]op de Boontjes, met een halve-wind- tot aan-de-windse koers richting Kornwerderzand. Op enkele snelle rakkers na bleven we onze koppositie op het veld houden terwijl er toch best wel grotere zeiljachten tussen zaten.
[/size]
[size=12]De positie van de genuawagen is bij dit voorzeil van groot belang. Er valt zo veel te trimmen. Om niet steeds via het gangboord naar de genuawagen te hoeven gaan heb ik daarom de genuawagen zodanig veranderd dat het leioog vrij verstelbaar is. (zie elders op het forum). We hebben vervolgens ervaren dat we behoorlijk hoog aan de wind kunnen varen. Ik ben dit aan het registreren met behulp van de Stentec software. Echter de ervaringen met juist dat mooie windje van een ruime 3 tot een ruime 4 hebben we nou net niet meer meegemaakt. [/size]
[size=12]We hebben gemerkt dat V/D Werf heel adequaat reageert op vragen. De service is ronduit uitstekend te noemen. Er zijn van onze kant uit best wel enige correctiepuntjes en aanvullende wensen genoemd doch die zijn snel, effici?nt en kundig afgehandeld.
Op de computer kunnen we met de Stentec software de prestaties goed bijhouden. Dit keer bij Hellevoetsluis met matige wind ; 4,5 tot 10,5 schijnbare wind).[/size]
Ook op het gebied van het zeilen met dit nieuwe tuig had ik nog wat vragen. Wessel v/d Werf is daarop zelfs een keertje mee gaan zeilen en heeft toen nog nuttige aanwijzingen gegeven. Die moet ik nog zeker gaan uitproberen. Helaas dat wordt voorjaar 2009. mariposa39762,3138194444
2008-11-09_190226_voorzeil_high_performace_vd_werf.pdf (233 KB)
2008-11-09_190306_grootzeil_high_performace_vd_werf.pdf (238 KB)