Hojo, een nieuw tuig voor de Alliance!!!

Vandaag mijn oude tuig meegenomen naar Van der Werf in
Made. Een korte inspectie was duidelijk: de origineel meegeleverde genua
was af, en het grootzeil vrijwel af. Eigenlijk wist ik dat al wel. Ik
was er al lang op aan het studeren, en kwam er eigenlijk niet zoveel
verder mee. Voor mezelf was naar aanleiding van het forum nl.sport.varen wel duidelijk
dat ik niets had met argumenten om voor Quantum, Hood of North te
kiezen. Ik heb liever een zeilmaker die zijn
spullen hier maakt en die te spreken is. Sailselect en Supersailstore
vielen doorom af, ook omdat mijn beste bemanning, mijn vrouw, stond op
een in Nederland gemaakt zeil.

Ik heb de knoop doorgehakt en bij van der Werf een nieuwe set besteld in
High Performance uitvoering. Waarom: vertrouwenwekkende tent, goed
advies, alle opties zorgvuldig langsgelopen, ik had vertrouwen in de
zeilmaker, op dit forum is men erg content over de zeilen van de
man. Verder zeilen ze met hun Dufour 34 goed voorin mee met de
wedstrijden, en zag zijn demozeil in de zaak er erg goed uit. Ik heb er
vertrouwen in en ben blij dat de kogel door de kerk is. Met de
winterkorting eraf stopt de teller bij ? 2400,- euri. Dat lijkt me een
re?le prijs voor een kwalitatief goed zeil. Dus over dat deel van de
oude sok geen zorgen meer.

Ik ben benieuwd naar ons eerste nieuwe tuig!!

Goed weekeinde!

Jan Willem, Dufour 30 Classic, “Alliance”

jwvanwijngaarde39410,7046412037

Jan Willem,
In de afgelopen jaren heb ik bij Van der Werf een gennaker en een high-aspect genua gekocht. Ik ben er zeer tevreden over.

Dag Jan Willem,
Gefeliciteerd met deze beslissing.
Heb je met de zeilmaker nog gesproken over:

  • De maststand; bij ons staat deze nogal overdreven achterover.
  • De mastkromming; Nauwelijk te trimmen. Met stagen aangetrokken zelfs aan de bolle (i.p.v. holle) kant
  • Laat je een Cummingham hole aanbrengen voor extra trim mogelijkheden.
Bij voorbaat heel veel zeilplezier toegewenst met de nieuwe zeilen.

Dag Piet, een reactie naar aanleiding van je vragen:

  • De maststand: onze mast staat recht en dat blijft eigenlijk onder alle omstandigheden zo.
  • De mastkromming: Nauwelijk te trimmen. Dat is bij ons ook zo. Plat gezegd is het een erg stevige maar ook lompe paal…Hij staat gewoon recht en dat blijft ook zo tenzij ik er heel erg veel spanning op de achterstag zet. Ik vind dat niet prettig. Ook de zeilmaker die overigens bekend is met de 30 Classic heeft gemeld dat de mast niet gemakkelijk te trimmen is, en dat het zeil daarop wordt toegsneden. Wel zet hij de bolling van het grootzeil iets naar voren. Dat geeft aan de wind op knobbelig water net wat extra.
  • Cummingham hole voor extra trim mogelijkheden: Neen, de zeilmaker raadde dat zelfs af. Omdat het zeil veel minder uitgezeild is is hij er zeker van dat ik veel minder snel hoef te reven. Hij vroeg zich zelfs af of een tweede reef nodig zou zijn. Ik heb dat wel besteld omdat dat dat veel rust bij de bemanning geeft dat de optie aanwezig is.
Waar ik erg gecharmeerd van ben is dat het onderlijk van en dunne stof is gemaakt, zodat hij soepel is te trimmen. Kortom ik kijk er erg naar uit. Het demozeil is prachtig ook met de versterkingen op de hoeken. Gewoon erg mooi gemaakt. Hoe oud zijn jouw zeilen?
Groet,
Jan Willem

Hoi Jan Willem,
Goede keus gedaan, zeker als je dat zelf zo voelt. Heb je voor een high aspect fok gekozen of een genua. Mijn bemanning, lees Sandra, is erg tevreden met ha-fok. Een zeil dat zij nu ook makkelijk kan bedienen. Verder zeilt het erg hoog.
Ciao,

Dag Hans,
Op de Dufour 30 Classic is het allemaal eenvoudig. Op het kajuitdak zit een korte rails voor een High Aspect fok. Dat betekent dat er maar ??n fok op past namelijk zo eentje. Dat was overigens een reden om voor dit scheepje te kiezen, want zoals je zelf aangeeft is dat een gemakkelijk te bedienen zeil. Ik vind dat een voordeel. Nadeel is dat je dat zeil dus ook altijd gebruikt. Kiezen voor de fok i.p.v. de genua als het hard waait is er niet meer bij. Daarom heb ik bij van der Werf voor de HP-uitvoering gekozen, met name deze HA-fok zal hard moeten werken. Ook mijn partner Christien die haar linkerarm niet helemaal kan strekken en daardoor iets voorzichtiger is, is blij met deze fok. Laatst zag ik een Compromis 888 met een genua zeilen, zo’n lap tot bijna aan de kuip en ik dacht: dat zal je maar een paar dicht moeten lieren met harde wind in een kruisrak. Wat dat betreft is de 30 een gemakkelijk scheepje en voor ons is dat prima.
Overigens, een reden voor een ander tuig was dat we toen we het scheepje pas hadden bij wijze van spreken vrijwel recht tegen het vaantje inzeilden met matige wind, en zelfs met de ondiepe kiel met niet al te zwaar weer met de besten meekonden. Dat was dus deze zomer ineens voorbij, en dan denk je hoe kan dat? Van der Werf heeft me dat overtuigend gedemonstreerd, reden om het hem in zee te gaan. Ik had nog wel millimeters autobanden kunnen oprijden maar dacht: Ik ben aan de beurt, ik wil het met winterkorting rondhebben en hier heb ik, mede n.a.v. de opmerkingen uit dit forum, vertrouwen in.
Groet,
Jan Willem

Dag Jan Willem,
Bedankt voor het directe (PM en tel. en Email) overleg van de laatste weken. Ook wij hebben nu bij Van der Werf (www.zeilmakerij.com) een High Performance Genua met rolfokhoes en High Performance Grootzeil met 2 reven en ook een cunningham hole besteld. De levertijd is heel redelijk. Zodoende kunnen we er nog deze zomer mee varen.

Waar ik ook van gecharmeerd ben is de shell foot van het grootzeil. Schitterend hoe je, door de spanning van het achterlijk losser te zetten, bolling cre?ert. Deze methode kende ik nog niet.

De verwachtingen zijn hoog gespannen.

De zielmaker gaat ook nog even naar de boot kijken t.a.v. mijn vragen over de maststand en kromming. Misschien komt het er nog van de mast meer naar voren te stellen via een kortere voorstag (RVS plaat/beugel inkorten) en de achterstag inkorten en voorzien van een spanner/blokken (of gewoonweg enkele tokkels met de originele stag). Ik houd jullie op de hoogte.
2008-05-17_112705_high_performace_zeilen.pdf   
2008-05-17_112705_high_performace_zeilen.pdf (471 KB)

Piet,
Goede keus gemaakt. Ik heb ook mijn nieuwe zeilen voor onze Trintella (die je zag liggen in Burchsluis, tegen over je) net bestelt bij Wessel van der Werf. De zelfde zeilen alleen boven in het grootzeil ??n lat die doorgelat is. Volgens Wessel voor de vormvastheid in de top. De Genua waar we nu mee varen is te groot voor An mijn vrouw.
Ik kreeg ook toestemming tot aanschaf toen wij van Burchsluis weggingen en moesten laveren richting Zierikzee. (je moet ook op het juiste moment over nieuwe zeilen praten.)
Ik heb wel een foto gemaakt van je boot, lekker ingepakt onder je dekbed.

2008-05-17_155033_DSC01724_.JPG

High Performance betekent bij hen een Dacron doek, zo te zien.
Hebben jullie hier bewust voor gekozen? Geen Laminaat?
Ciao,

Allen,
Van Der Werf doet goede zaken. N.a.v. het tuig en de ervaring van Jan-Willem, krijgt onze D30 ook 2 nieuwe HP zeilen en rolfokhoes! Ons grootzeil was wel aan vervanging toe (fok eigenlijk nog goed). Voor het IJsselmeer wordt de bolling in het grootzeil wat naar voren gezet, waardoor de boot wat beter door de golven zou moeten varen. 2 riffen en losse broek ivm onze lazy bag.
Eind juni worden de zeilen verwacht. Ben erg benieuwd.
Groet,
Ewald

Dag Hans, ik heb voor dacron gekozen omdat de zeilmaker me dat adviseerde als de meest duurzame oplossing voor een toerzeiler zoals ik. “Daar heb je het langst plezier van”. Dat deed het hem voor mij, naast  mijn vrees dat die nieuwe doeksoorten naar mijn idee gevoeliger zouden zijn voor UV. Het dacron voelde ook sterk en stevig aan, en zijn advies en mijn gevoel maakte dat alternatieven niet verder besproken zijn. Wij zijn heel blij met de nieuwe zeilen. Veel meer rust in de boot, echt meer snelheid, hoger aan de wind, niet meer uit het roer lopen (althans tot nog toe niet gelukt…) veel beter trimbaar, dat is een groot verschil, bij het oude tuig maakte het allemaal niet zoveel verschil, nu echt wel. En: mijn binnenstag blijft strak staan, vroeger ging die een beetje loshangen als het hard woei, nu niet meer. Kortom: ik zou zeggen: kost een paar centen maar dan heb je ook wat… Zonder gekheid, het is de beste investering die ik tot nog toe aan ons bootje heb gedaan.
Jan Willem

Hans, jou HA fok is toch ook geen Laminaat maar Dacron, tenminste dat schrijf je zelf. Op de Neeltje had ik een triradiaal laminaat HA Fok, maar kost dan wel 200 euro duurder. Onnodige kosten voor ons schip.

Jan Wilem,
Ik denk dat je een prima keuze gemaakt heb, zo. Ik heb voor op de RAP ook bewust gekozen voor een zware dracon soort. Om dezelfde redenen als jij op noemt. Daarnaast laat ik de fok er altijd opstaan. Daarom heb ik er dus een witte UV-strook op gedaan. Ook vanwege de kosten, zoals Leo schrijft met daaraan het doel waarvoor het zeil gebruikt wordt.
Het zeilen met nieuwe zeilen is inderdaad een genot. Op onze oude Centaur (37 jaar) hebben wij ook nieuwe zeiltjes gekocht. Wij varen met “Zus Nol” wedstrijdjes en de thee-doeken waren echt aan vervanging toe. Hoogte, snelheid, handelbaarheid waren opzienbarend inderdaad. Je vaart fijner, echt een genot.
Veel succes met je nieuwe zeilen en met jullie 30C.
Ciao,

Hallo,
Ik heb verschillende zeilmakers gesproken en voor een D30 raden ze geen laminaat aan. Heeft nauwlijks voordeel en eigenlijk alleen maar nadelen voor wat betreft duurzaamheid, onderhoud en reparatie.
Verder wilde ik een UV strook ipv rolfokhoes. Hebben we nu ook en is makkelijker in gebruik. Maar dat werd afgeraden voor een relatief kleine fok van de D30. Het gewicht van de UV strook beinvloedt de fok te veel en daar heb je last van bij alle koersen maar met name bij de ruimere koersen. Vanaf een 40 voeter is het gewicht van een UV strook geen probleem meer. Weer wat geleerd.
Groeten,
Ewald

Dag Ewald,
Zonder de UV-strook … groot gelijk.

Daarbij zie ik nu aan het oude zeil, dat het materiaal zich anders gedraagt, een beetje gekrompen is. Het resultaat is, bij vrijwel alle windtypen, dat de achterrand/het achterlijk van het zeil naar binnen gericht is. Net alsof je het regulierlijntje te strak hebt aangetrokken. Dat be?nvloed het zeilen nogal negatief. 

Zodoende heb ook ik het voorzeil besteld zonder UV-strook.

[size=12]Ervaring met de nieuwe zeilen gekocht bij van de Werf Zeilmakerij te Made. [/size]

[size=12]We bestelden:

[/size][size=12]Grootzeil:
High Performance Cross cut van Dacron zeildoek (2008-11-09_190306_grootzeil_high_performace_vd_werf.pdf)[/size]
[size=12]Bijzonderheden:[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]We kozen voor de optie met een ?shelf foot?. Hiermee kun je bij geringe wind mooi te trimmen.[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]2x rif. De reefkneutels en gaten hebben we laten vervallen. In plaats daarvan is er gewerkt met een sterke opgenaaide verstevigingsband.[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]Cunningham hole[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]De bovenste zeillat is naderhand[/size][size=12] dunner gekozen en ook verlengt (totale breedte).[/size]
[size=12]Genua:[/size]
[size=12]High Performance Cross cut van Dacron zeildoek (2008-11-09_190226_voorzeil_high_performace_vd_werf.pdf).[/size]
[size=12]Bijzonderheden:[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]Lufftape t.b.v rolreefsysteem[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]Geen (blauwe) UV-strook ? be?nvloedt de zeileigenschappen te veel[/size]
[size=12]?[/size] [size=12]Extra: Rolfokhoes ? polyester katoen.[/size]

[size=12]De zeilen waren gereed, net voor onze zomervakantie. Daar is door V/D Werf hard aan gewerkt. Er waren veel opdrachten zo net voor het zomerseizoen. Het was ook heel leuk om bij het ophalen van de zeilen in Made net op dat moment Ewald van het Forum te ontmoeten. Hij kwam juist op dat moment zijn set zeilen ophalen. [/size]

[size=12]We hebben zodoende de nieuwe zeilen kunnen uitproberen in onze zomervakantie richting IJsselmeer en de Waddeneilanden. Het weer was echter behoorlijk wisselvallig d.w.z. heel veel wind of vrijwel geen wind. Zo hebben wij het ervaren. Er is dan ook relatief veel gereefd gezeild.

De algemene indruk van deze zeilen is uitstekend.
Direct bij vertrek al hebben we een voor-de-windse-koers met behoorlijk harde wind en een lekkere golfslag. Dit is op de 30C een koers waarbij het met de oude zeilen lastig was de fok goed open te houden. Dit heeft te maken met de positie van de genuawagen. Met het nieuwe stijvere voorzeil bleek dit echter helemaal geen probleem te zijn. [/size]

[size=12]Op het IJsselmeer merkten wij dat bij ruime harde wind (5/6/ bijna bakstag) en enkel een gereefd grootzeil het voorlijk de neiging had te gaan trillen. Achteraf heeft V/D Werg de voorspanning op het koord in het voorlijk vergroot hetgeen afdoende bleek te zijn. [/size]
[size=12]Deze nieuwe zeilen zijn veel beter te trimmen. Het trimmen van de val heeft direct een zichtbaar effect. Ook het trimmen van het onderlijk is, vooral bij licht weer, zichtbaar. [/size]
[size=12]
In het grootzeil vonden wij dat het zeil knikte, net achter de bovenste zeillat. Dit is naderhand door V/D Werf veranderd in een lange zeillat van een dunnere soort. Het zeil staat nu echt perfect!! Een aanrader.
[/size][size=12]
Ook het zeilen en trimmen bij geringe wind is goed merkbaar in de snelheid. De shell foot is een aardige optie. Zo liepen we een keer als ??n van de eersten de haven van Harlingen uit en voeren [/size][size=12]op de Boontjes, met een halve-wind- tot aan-de-windse koers richting Kornwerderzand. Op enkele snelle rakkers na bleven we onze koppositie op het veld houden terwijl er toch best wel grotere zeiljachten tussen zaten.
[/size]
[size=12]De positie van de genuawagen is bij dit voorzeil van groot belang. Er valt zo veel te trimmen. Om niet steeds via het gangboord naar de genuawagen te hoeven gaan heb ik daarom de genuawagen zodanig veranderd dat het leioog vrij verstelbaar is. (zie elders op het forum). We hebben vervolgens ervaren dat we behoorlijk hoog aan de wind kunnen varen. Ik ben dit aan het registreren met behulp van de Stentec software. Echter de ervaringen met juist dat mooie windje van een ruime 3 tot een ruime 4 hebben we nou net niet meer meegemaakt. [/size]

[size=12]We hebben gemerkt dat V/D Werf heel adequaat reageert op vragen. De service is ronduit uitstekend te noemen. Er zijn van onze kant uit best wel enige correctiepuntjes en aanvullende wensen genoemd doch die zijn snel, effici?nt en kundig afgehandeld.

Op de computer kunnen we met de Stentec software de prestaties goed bijhouden. Dit keer bij Hellevoetsluis met matige wind ; 4,5 tot 10,5 schijnbare wind).[/size]

Ook op het gebied van het zeilen met dit nieuwe tuig had ik nog wat vragen. Wessel v/d Werf is daarop zelfs een keertje mee gaan zeilen en heeft toen nog nuttige aanwijzingen gegeven. Die moet ik nog zeker gaan uitproberen. Helaas dat wordt voorjaar 2009. mariposa39762,3138194444
2008-11-09_190226_voorzeil_high_performace_vd_werf.pdf (233 KB)
2008-11-09_190306_grootzeil_high_performace_vd_werf.pdf (238 KB)


2008-11-09_191335_zeilen-02.jpg

Ook Beau is deze zomer voorzien van een set High Performance zeilen van Van der Werf uit Made. De uitvoering zoals Piet die noemt verschilt slechts op ??n punt. Het grootzeil is voorzien van een losse broek (i.v.m. Lazy bag). Inderdaad kwamen Piet en ik op hetzelfde moment onze nieuwe zeilen ophalen. Erg leuk om een actief mede-forum lid te ontmoeten.
De zeilen voldoen volledig aan de verwachtingen. De D30 loopt nu een stuk sneller en hoger aan de wind dan voorheen. De boot loopt nu snel tegen de 6 knopen (SOG) en bij wat stevigere wind vaak daarboven, waarbij bij de ruimere koersen de theoretische rompsnelheid (6,8) makkelijk wordt gehaald. Verder is een belangrijk voordeel dat de boot rustiger vaart en minder helling heeft, waardoor je minder snel uit het roer loopt en minder snel hoeft te reven.
De zeilen maken de boot niet alleen sportiever door de vele trimmogelijkheden, maar ook de trip wordt comfortabeler: Je bent sneller van A naar B en ook nog eens met minder helling
[size=12]Verder ben ik zeer tevreden over de service van Van der Werf. Na de eerste ervaringen, waren er enkele verbeterpuntjes. Deze werden meteen voortvarend opgelost en bovendien werd er een najaarscontrole aangeboden, waar ze nu mee bezig zijn. Uitstekende vakmensen aldaar[/size]
[size=12]Groet,
Ewald[/size]

Ik ben voor mijn dufour32C ook op zoek naar een nieuwe kleinere fok (de meegeleverde standaard genua is veel te groot)
Voor een dufour32 zijn er voor een high aspect fok bij vd Werf 3 opties - 7.2 ounze, 7.3ounze en 7.5 ounze
Heeft iemand een advies welke kwaliteit doek te kiezen (voor toerzeilen dus geen wedstijdzeilen)

Jan

Dag Jan, voor onze Alliance heb ik in overleg met van der Werf gekozen voor 7,3 oz. dacron. Het sjieke van een nieuw zeil kopen bij een goeie zeilmaker is dat je je kunt laten adviseren. Zou ik doen. Als je dan toch van afstand een bescheiden adviesje wilt zou ik denk ik voor de 7,5 oz. kiezen omdat jouw genua voor een Classic 32 een maat groter is. Anderzijds, dat 7,3 oz. spul in onze high aspect heeft deze zomer ruimschoots bewezen erg stevig te zijn. Zou dus ook kunnen. Scheelt in gewicht iets van 3%, dus misschien maakt het inderdaad niet veel uit.
Gewoon van der Werf vragen zou ik zeggen.

Jongens,
Let op, het doek-gewicht is ook afhankelijk van de grootte van je zeiljacht. Dus 7,3 oz, lijkt mij voor een 30 voeter ok?. Als je groter gaat, 11 meter,  wordt het al gauw 8 of 8,5  oz.
Ciao,