High Aspect Fok en welke doeksoort

Zeilspecialisten,
Voor onze nieuwe 34PP ben ik bezig de offertes te vergelijken voor de aanvraag van een HA-fok. Grote vraag is welke doeksoort moet ik nemen, cross-cut, tri-radiaal. Wat is wijsheid, beste prijs-prestatie verhouding, levensduur, etc?
Wat is jullie ervaring, en bij wie hebben jullie je zeil(-en) besteld?
Ciao,

Hans,
Nog geen ervaring met een HA-fok maar ik heb bij het bestellen van de boot er wel gelijk ??n bijbesteld. Ik heb gekozen voor een HP cross-cut en hij komt van van der werf in Made. Brutoprijs ongeveer 1100 euris.
Gr Raymond

Raymond,
Hoe bevalt dit zeil?
Ciao,

Hans,
De boot is inmiddels gearriveerd maar ligt nog op de kant en gaat ook pas begin volgend jaar het water in. De HA-fok heb ik nog niet en ik weet dus ook niet of dit bevalt. Wel had ik op mijn 30CL een HA-fok en deze beviel uitermate goed. Ook heb ik al meerdere ervaringen met vd Werf en tot nu alleen maar positieve ervaringen.
Gr Raymond

Afgelopen seizoen heb ik voor het eerst met een nieuwe high-aspect van vd Werf gevaren. Ik heb een tri-radiaal van polyester laminaat. Mooi vormvast, bbetalbaar en de boot vaart er erg goed mee, eigenlijk vaar ik alleen met heel licht weer nog de genua. Tot 35 kts wind gebruikt in combi met een dubbel rif in grootzeil, vaart super. Leskje trimmen voor mij (van Vd Werf) was wel: geen spanning op het voorlijk, alleen trimmen met de positie van het leioog. Met spanning op het voorlijk heb je nl snel trillling in het achterlijk.
Groet, Menno

Menno,
Meer en meer nijg ik naar laminaat. Zeker bij Vd Werf is dit zeer betaalbaar. Heb je ook latjes in het achterlijk er in zitten? Een reguleerlijntje voor achter en onderlijk?
Ciao,

Ik heb geen latjes in achterlijk wel een reguleerlijntje. Niet in het onderlijk, heb ik ook niet gemist. Achterlijk heeft snel de neiging wat te gaan trillen bij foutieve trim of iets te hoog aan de wind varen. Door de stijfheid/vormvastheid van het doek worden trillingen in het voorlijk (killen) doorgezet naar het achterlijk. Ik ben blij dat ik voor polyester laminaat heb gekozen, niet heel kwetsbaar wel heel vormvast. Ook voor een nieuw grootzeil zou ik dit zeker overwegen.
Groet Menno

Beste Hans,
Enige maanden geleden ben ik zelf ook op zoek gegaan naar wat de beste oplossing is voor een nieuw zeil.
Wij hadden reeds een High Perormance Genua van v/d Werf, Triradiaal gesneden met een doek van een laminaat van Polyester en Mylar.
We zij zeer tevreden over de prestaties van de boot met dit zeil.
Deze winter was het tijd voor een nieuw grootzeil en we zijn toch even aan het zoeken geweest naar andere oplossingen.
Zo kwamen we ook uit op de tapedrive zeilen van bijvoorbeeld UK-Sails. Dit ziet er geweldig uit en is betaalbaar omdat het ergens in Azie wordt gemaakt.
Ik ben hierna met Wessel v/d werf aan tafel gaan zitten en heb met hem de diverse zeilmaterialen besproken.
Hun hebben ooit ook Tapedrive gemaakt maar zijn daar direct mee gestopt omdat de tapes er gewoon afvielen.
Ook hebben we diverse nieuwe laminaten gezien en besproken en ook het patroon van het zeil, Tri-radiaal of radiaal.
Wij zijn toch weer uitgekomen op de High Performance Triradiaal uitvoering, dit omdat het naar mijn idee gewoon het beste presteert Het zeil rekt absoluut niet en de prijs blijft redelijk.
Wel hebben we wat extra opties, speciale verjongde zeillatten, opbouw uit 3 verschillende doek diktes en een extra uitbouw waardoot het grootzeil 2,4 m2 groter wordt.
Ik heb ook nog de 2 jaar oude zeilen van hun Dufour 34P gezien, van een carbon laminaat schitterend van een afstand maar van dichtbij zie je dat het gewoon uit elkaar valt.
Het advies van wessel was dan ook om een laminaat van Polyester en mylar te pakken omdat dit nog enigszins UV bestendig is en de rest van de race laminaten niet.
Mijn advies is dus ga gewoon even met wessel v/d Werf praten, hij zeild zelf actief wedstrijden met hun Dufour34 de Zeilmakerij.com hij weet dus waar hij mee bezig is en hij neemt ruim de tijd om alle wensen en mogelijke opties door te spreken.
Ik zou zeggen veel succes met zoeken en ik ben erg benieuwd naar jullie nieuwe 34PP, in welke jachthaven komt de boot te liggen?
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh
 
 
 

Hoi Bas,
Bedankt voor je tips. Ik heb met Wessel inderdaad ook al veel contact gehad, maar ook met anderen. Ik heb nu ook een heel goede en goedkope offerte van Sailselect (www.sailselect.nl) die geven momenteel 15% korting. Kijk ook maar eens op de site, ziet er goed uit.
Ik heb ook weer van een ander doeksoort, ben de naam even kwijt (vectron bij Hood), dat is geweven doek, met de sterkte van laminaat en de levensduur van dacron. Het mooie is dat het ongeveer net zo duur is als laminaat. Dus waarschijnlijk overweeg ik dit doek. En dan mogelijk bij Sailselect. Zij hadden de goedkoopste m2 prijs.
Ciao,

beste allemaal
toch vreemd , je koopt niet de goedkoopste boot per meter lengte, maar wel het goedkoopste doek per m2, mijns inziens toch het, of in ieder geval een van de belangrijkste delen of onderdeelen van een boot.
 

Mooi gesproken. Ik zou ook niet gaan voor de goedkoopste maar voor de beste.
Vr gr Zoute Zoen

Precies,
Het hoeft niet altijd een “setje North” te zijn van meer dan 10.000 Euri, maar op een 34PP hoort een derde P van goeie (Performance) zeiltjes.
Anders doe je penny-wise pound-foolish.
Of wil je alleen toeren Hans?? Dan had je ook een 365 GLT (van Toeren) kunnen kopen , met respect voor de 365 overigens, laat dat duidelijk zijn.
 

Wij zijn zeer tevreden van onze Momentum-genakker, net zoals een aantal andere Dufourvaarders, zo had ik begrepen.
Momentum is heel recent op de markt gekomen met laminaatzeilen. 
Zie ook momentumsails.net/site/filea … pload/pdf/ dacron_UK.pdf
groeten,
Peter

Zeilfanaten,
Ik vind het kiezen van een boot iets anders dan een zeil. Een boot heeft diverse items waar je voor moet kiezen. Ik noem er een paar: toer of toer-racer; uitstraling; motoriseren; dekbeslag; indeling;standaard uitrusting etc, etc. Een zeil wordt gemaakt van doek, waar maar een paar fabriekanten zich aan wagen. Zeil maken heeft dus vooral te maken met arbeid. Arbeid in westerse landen in nu eenmaal duurder dan in niet-westerse landen. Uiteraard ga ik ook voor de beste prijs-prestatie verhouding en stem ik mijn zeil af op het vaargedrag. Deze punten afwegend, ziet sailselect er niet anders of minder goed uit als Vd Werf, en anderen. Dus wat let je dan om niet te kijken naar de m2-prijs. Het is een goede manier om te kijken wie een goede offerte aanbied. Duur hoeft niet altijd goed te betekenen.
Als jullie het overzicht van 4 zeilmakers willen zien, stuur ff een e-mail.
Ciao,

hoi hans,
ik geloof best dat jij 4 zeer uiteenlopend offerte hebt maar ik ben het niet met je eens dat door de factor “arbeid” het grote verschil in prijs wordt bepaalt. Het verschil  zit vooral ook in ervaring/technologie en vooral design. Ook North Sails laat hun ( de meeste) zeilen in lagelonenlanden als zuid-afrika maken, dus daar zit echt het verschil niet alleen in.  Ik ben ervan overtuigd dat als je echt appels met appels vergelijkt de verschillen niet idioot zijn. Een merk als North, geeft natuurlijk wel wat meer uit aan marketing en wedstrijd-sponsoring, maar dat zouden ze niet doen als het nietsopleverde  but it’s up to you  !martinique39027,7715740741

Hoi Martin,
Ik ben het niet helemaal met je eens. Bij sailselect zit ook een heel ervaren crew achter het product. Maar ok?, zolang ik voor me zelf moet kiezen en ik kan ruim ? 500 uitsparen, vind ik dat toch een heel bedrag. Dan wil ik de gok best wagen. Sailselect kost mij incl. 3 latten, laminaat tri-radiaal en uv-strook ? 1.723 en Vd Werf of Kees van Vliet ongeveer ? 2.250,-.
Dat is bijna 25%, nou dan kan het zeil 25% minder lang mee gaan dan de anderen, dus… En zal het zeil 25% minder kwaliteit hebben?
Ciao,

Het hoefen geen slechte zeilen
te zijn hoor, maar hoe zit het met de aftersale service bij sailselect?

Ik zou het alleen doen als het echt veel goedkoper is. En je moet zeker die UV strook meelaten leveren, staat lekker en bent beter herkenbaar. H? daar heb je Hans roepen we dan
Ik heb twee jaar terug een triradiaal H.A Fok van 25 m2 meter laten maken bij v/d Werf van laminaat van Polyester en Mylar.in drie dikte’s  koste twee jaar terug 1400 euro, bevalt uitstekend dat weet Hans ook wel. De 36 vaart er zeer goed mee op open water en ik kan het laten staan, nooit er een rifje ingezet. Boven 5 bft. gaat er pas een rif in het grootzeil. Zeer vormvast dus latten in dit zeil is onzin. Laat staan een UV strook, je moet bij Sailselect eerst eens een hoes voor je Fok kopen dan weet je gelijk meer over hun service en even wachten met bestellen bij hun voor een HA Fok. Door de sterke UV stralen moeten we toch zo’n zeilzak kopen dus dan weet je alles.
Nu heb ik prijs opgevraagd voor een genua 1 triradiaal deze winter te leveren, deze van 35 m2 meter gaat me 2170 euro kosten. Het is ook laminaat van Polyester en Mylar.in drie dikte’s  

Hoi Hans
En wat te denken van de overhead kosten bij die grote jongens. Neem Quantum. Eerst moet het verkoop punt zijn marge hebben, vervolgens doet de directeur nederland het ook niet voor niks. Dan komen we terecht bij het hoofdkantoor in Amerika.Waarschijnlijk doen die het ook niet voor de lol en bovendien moet de productie in de lage lonen landen ook winst opleveren. Kortom heel veel schakel die allemaal moeten verdienen en alleen de prijs maar opdrijven. Als je bij zo’n organisatie en ik denk dat momentum sails ook zo in elkaar zit de laagste prijs moet betalen heb ik toch echt wel mijn bedenkingen over de kwaliteit van de zeilen. Ze zullen zeker heel goeie zeilen kunnen maken maar dan zal de prijs echt hoger liggen dan bij lokale zeilmakers zoals bijvoorbeeld v.d.Werf e.d. Hopelijk tref je het met de kwaliteit.
Succes ermee Vrg Zoute Zoen

wel, de lol van momentum is voor een groot deel dat je standaardmaten koopt. Je kiest dus een maat genaker/spi en dus niet een op maat gemaakt zeil. Dit scheelt nogal -neem ik zo aan- in de arbeidskosten, nu ze dus alleen maar een maat of 20-25 in hun assortiment hebben. Vergelijken is moeilijk bij gebrek ana vergelijking (in mijn geval) maar als ik de afwerking zie, de zeiltas die meegleverd wordt, de slurf etc dan ziet het er prima uit.
Ik zou wat huiveriger worden bij zeilen die meer voor aandewinsgebruik gesneden zijn; daar zal het nauwer steken qua juiste bolling etc dan een zeil dat voor de wind gevaren wordt.
 

ja, ja,
Ik vind meer dan 25% goedkoper niet mis! significant zelfs. Maar ik geef toe het zeil van Leo is goed, maar ik heb zelf bij Kees van Vliet jaren terug voor mijn vorige boot, ook een HA laten maken en die was ook goed en kennissen zijn bij Quantum geweest, ook goed. Maar als een zeil niet past of niet goed zit, gaat het terug. Ik wil dan geen vermaakt zeil hebben. Ok? aftersales (aftersails?!), mogelijk een punt, maar dat weet je pas achteraf (after). En een uv-strook, uiteraard geen ‘rouwrand’ zoals bij de meeste boten geleverd wordt. En trouwens als ze me zien aankomen, ben ik ook zo weer voorbij!
Ik neem die uv-strook trouwens, omdat ik nogal lui ben om het voorzeil ar af te halen, als ik langere tijd niet vaar. Dus is het voor mij bittere noodzaak. Zo’n hoes wil ik niet, klappert, waar laat je dan bijv. natte ding steeds, kortweg, ik vind het ondingen en dus niet nodig als ik zo’n strook neem.
Ciao,