High Aspect Fok en welke doeksoort

Hallo Hans,
Als je inderdaad geen hoes wilt gaan gebruiken, maar alleen een UV-rand, dan raad ik je ook elke vorm van een gelamineerd doek af.
De High Performance serie van v/d Werf is opgebouwd uit mylar en polyester. Mylar en water gaat nu niet eenmaal goed samen, hier zal je altijd een goed sluitende hoes voor moeten nemen. wanneer dit doek nat wordt duurt het erg lang voordat het weer droog is en het is nu ook niet bepaald UV bestendig.
Ik neem wel aan dat het doek waar jij het over had een stuk goedkoper moet zijn dan een laminaat en dat de lagere kosten dus niet in het uurloon maar in het materiaal zitten.
Ik wist trouwens niet dat North Sails zijn spullen ook in de lage lonen landen liet maken, zeker niet gezien hun absurde prijs!
Ik heb destijds een vergelijk gemaakt tussen v/d werf en North, waarbij v/d Werf dan toch een perfecte kwaliteit leverde met een nette prijs,maar wie weet is dit bij Sailselect ook wel.
Je had het er eerder over dat je ook de zeilen via Messink laat leveren, wat voor soort materiaal is dit dan en kunnen hun de High Aspect ook niet leveren?
Succes in ieder geval ermee!
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh
 
 
 
 

Hoi Bas,
Het doek dat ik wil aanschaffen met de HA is ook laminaat of een ander doek dat dezelfde sterkte heeft als laminaat, daar moet ik nog over praten, want dit is ongeveer net zo duur als laminaat en heeft dezelfde levensduur als dacron.
Of North sails zijn zeilen in lage lonen landen laat maken weet ik niet, Sailselect wel en hier is de offerte van.
Messink levert North Sails en North Sails is vrij duur. Sailselect heb ik via andere bronnen.
Ciao,

Hans,
Wij hebben gekozen voor Maxx Voyager van Contender. Een nieuwe doeksoort, uiterst vormvast (in alle richtingen) waardoor de zeilmaker geen exotische banen en patronen hoeft te snijden en te stikken om het zeil z’n vorm te laten houden. Want al die (tri)radialen zijn uiteindelijk bedoeld om de “zwakte” van het doek op te vangen. Een advies echter: Kies voor zo’n mooi schip (zeker met een 2xP uitvoering) voor kwaliteit. Die 15% ben je zo vergeten als het zeil niet doet wat het moet doen… En geloof mij: er lopen heel wat prutsers rond in deze wereld. Wel 's een Turks North Sails setje gezien? Tranen!
 

Hoi Robert,
Ik ben mij nog steeds aan het ori?nteren. Sailselect heeft ook een super soort Dacron. Ze gebruiken dat voor afshore en racing. Luxe uitgevoerd, stevig doek (8onz) en fijner geweven en daardoor vormvaster dan normaal. kijk maar eens op hun site www.sailselect.nl.
Ciao,

Ik ben op zoek naar een geschikte fok voor windkracht 5-6-7 voor een dufour 32 classic
Het is enkel voor toerzeilen dus stevige dacron is OK - geen laminaat nodig
Heeft iemand tips welke doeksoort - gewicht etc en formaat fok

Hoi Jan,
Ik heb mijn High Aspect Fok bij Sailselect besteld (www.sailselect.nl). Hij levert ook heel veel aan de mensen van De Bavaria-club. Ik heb het beste Dacron doek (Off-shore/racing) genomen, met zeillatten en een witte UV-baan. Het zeil bestaat uit 9 banen, 3x gestikt, diepte strepen en tell-tales, is heel netjes afgewerkt (met leer e.d.) en zijn een stuk goedkoper dan andere zeilmakers. Mijn zeil vertoonde kreukels, maar ik krijg nu een heel nieuw zeil. Zie ook verder terug in dit bericht. Een kennis van mij heeft ook een zeil besteld en is er heel tevreden over. Je kan ook een goedkoper doeksoort nemen, op de site wordt e.e.a. goed overzichtelijk uitgelegd.
Ciao,

Dag Hans, hoe is jullie genua van Sailselect bevallen. Ik overweeg een nieuw tuig bij hen te bestellen, zie ook  mijn recente posting. Met vriendelijke groet,
Jan Willem

Hoi Jan Willem,
Wij hebben een high aspect fok van sailselect gekocht. Ik ben er tevreden mee. Staat strak en netjes, goed afgewerkt, stevig en ik zeil er prima mee. Ik heb een witte UV-strook er op gezet (zo’n blauwe vind ik net zo’n rouwrand), 3 zeillatten in het achterlijk, diepte strepen en mijn NED 7722-nummer. Zat allemaal bij de prijs inbegrepen, niet duur. Als je je e-mail adres geeft, stuur ik een paar foto’s onder zeil. (zie ook jlvg.blogspot.com/) helemaal onder aan de pagina.
Ciao,