Dag Ewald,
Of zelf maken natuurlijk. Twee eindstukken via George Kniest en een lengte buis + enkele popnagels en een half uurte werk. Staat op pagina 2 van dit onderwerp met bestelcode’s en alles vermeld.
Succes ermee.
Het wordt de Pfeiffer telescopische boom (2,5-4,5 meter). Praktisch goed op te bergen en niet al te duur. Bij George Kniest goedkoper dan bij andere web-watersportwinkels.
groeten,
Ewald
Dag Ewald,
Daar heb je een punt. Praktisch goed op te bergen! Daarin blijkt een boom uit 1 stuk toch niet zo handig te zijn.
Ik heb na veel uitproberen met een nawa boom holder set (www.nawa.fi) uiteindelijk slechts 1 boom-oog (heet dat zo?) gebruikt. Standaardmontage met de complete set ging niet naar mijn zin. Door de ronding van de boeg van het schip komt de boom zover het gangboord in dat dit lastig/onveilig wordt met lopen. Vervolgens heb ik geprobeerd de boom zo hoog mogelijk langs de scepters te plaatsen doch dan zitten de verstagingen weer in de weg. Ook nog geprobeerd met de boom tussen de twee verstagingen door maar dat werkt weer niet handig bij het zetten en opbergen. Uiteindelijk dus maar 1 boom-oog gebruikt en de andere zijde aan de putting geklikt. Dit boom-oog ga ik nog afwerken met een opengesneden slang tegen het rammelen en beschadigen van de boom.
mariposa39217,5355324074
Hoi Piet,
Inderdaad een lange boom die behoorlijk naar binnenkomt. Ik heb afgelopen weekend de spi-boom aangeschaft en zelfs ingeschoven (2,5 meter) is het toch een fors ding.
Ik ga komend weekend de boom uit proberen en dan maar eens kijken waar ik hem ga opbergen. Ik ben nog aan het twijfelen of ik niet een tweede ring hoger in mast zal maken, waardoor de boom aan de mast kan hangen.
Groet,
Ewald
Dag Ewald,
Ik heb daar ook naar staan kijken. Vanachter het bureau lijkt het een aardige optie op de boom langs de mast te plaatsen. Toen ik echter met dat ding op het voordek stond zag ik de realiteit. Het oog op de mast is ongeveer 100 a 120 cm t.o.v het dek geplaatst. Dus wil je de onderkant van de boom daaraan vastklemmen, dan bevindt het boveneind zich zo’n 3 a 4 meter boven het dek. Door een hoog oog steken, en dat op een bewegende boot lijkt me lastig!!
Misschien lukt het wel met een aparte hiervoor gereserveerde lijn/val die je door het hoge oog naar beneden geleidt en waaraan je de boom door het oog omhoog kunt trekken. Het ondereinde klem je dan gewoon op de bestaande beugel. (zie schetsje). Ja, ik stond toen ook al met zo’n grote zwarte kunststof leidingklem in mijn handen. Die had ik hiervoor bedacht en dat zou in combinatie met het nieuwe idee een hoop gerammel langs de mast kunnen besparen. Kijk maar eens bij GF+ (george fisher / KLIP-IT Rohrklemmen Typ 061H, PP metrisch) Die gaan tot 63 mm rond.
Mmm’n … vanachter het bureau lijkt dit alweer een aardig nieuw idee.
Enfin, jij hebt de kortere boomversie. Ik ben benieuwd en sta open voor alle nieuwe idee?n.
mariposa39217,6298611111
Piet,
Ik zou, als ik jou was, niet je boom aan je verstaging zetten. De kans dat het beschadigd of buigt is relatief groot en dat zijn dure dingen om te vervangen. Nog afgezien van het feit dat de beschadiging zo erg is, dat de mast overboord gaat.
Succes,
Piet, nog even,
Je kan het oog ook evenwijdig aan de relingdraad zetten en dan de klauw gewoon er aan klikken, net als nu aan je verstaging (volgens foto). Gaat de boom ook nog verder naar buiten.
Ciao,
Ewald,
Ik meen ooit gezien te hebben dat er een spinnaker pole car met lange rail zodanig geplaatst is dat je daar niet alleen de positie van de boom op de mast mee kunt instellen doch dat je met de doorlopende lijn de gehele boom, langs de mast, kunt hijsen en dan als laatste de klaauw op een separaat laag oog, gemonteerd op de mast nabij de voet, kunt klikken. Je hijst dus de boom achterzijde omhoog waarbij de boom punt naar je toekomt en uiteindelijk naar beneden wijst. Ik zie die informatie echter niet zals zodanig afgebeeld op internet of via brochures.
Het lijkt op dit plaatje alleen dan met een veel langere rail.
Hoi Piet,
Onze boot gaat komende week de kant op bij Schaap Shipcare voor Flexiteek en stootrand montage. Tegelijkertijd zullen ze de vlaggenmast maken (kikker en catrol) en kijken hoe de spi-boom het beste gemonteerd kan worden. Dit weekend ga ik zelf even puzzelen en proberen. Als Schaap met iets goeds komt zal ik het melden.
Groet,
Ewald
Ewald,
Ik heb contact opgenomen met de vrienden die beschreven boomsysteem op hun schip hebben … en inderdaad, het is precies zoals ik het me wist te herinneren. Het lijkt me super handig maar ja … het kost wel wat (boomslede, 3,5 a 4 meter rail, katrollen, klemmen etc.). Veel succes met de nieuwe acties. Ik ben heel nieuwsgierig naar de flexiteek ervaringen / vooral op termijn.
Hallo Piet,
Bij ons is de spi-boom nu aan de mast gemonteerd. Er is een extra oog op de mast geplaatst en een dikke rubberen stootrand om de spi-boom. Deze wordt als het ware schuin opgehangen. Bovenste oog aan de linkerkant van de ring en het onderste oog aan de rechterkant van de ring. Hierdoor kan de spi-boom bijna niet meer bewegen. De beweging die er nog in zou zitten wordt opgevangen door de rubberen stootring.
Het ziet er mooi uit en scheelt een hoop ruimte.
Groet,
Ewald
Plaats je een fotootje Ewald? Ik begrijp niet echt hoe het zit. Ik ben wel erg benieuwd.
Piet,
Bij deze de foto’s. Het is niet echt gelukt alles te fotograferen, omdat mijn batterij op was. Maar je kunt het deels zien. De onderste ring is de standaard ring en boven is een extra ring geplaatst. Op de foto kun je zien hoe de spi boom op de onderste ring gemonteerd is. Boven is de spiboom bevestigd binnen de ring, waardoor de boom een beetje scheef t.o.v. de mast hangt. Hierdoor wordt voorkomen dat de spi boom rond kan draaien over de ringen (van links naar rechts). De rubberen ring is een extra stootrand en klemt de boom verder vast. Afgelopen dagen veelvuldig gebruikt en werkt perfect. Het inklikken is even oefenen, zeker bij deining…Ewald39254,5503819444