Halfwinder of spinaker?

Dufourvaarders,
Als alternatief voor een aluminium spinakerboom, kan je ook een oude surfplankmast gebruiken. Maak er 2 verbindingen aan en je hebt een lichte maar relatief stevige soinakerboom. Voor een prikkie te koop. Ik heb er geen foto’s van, maar werkt best.
Ciao,

Dag Raymond,
Bedankt voor de feedback. Ik heb de boom wat langer gekozen, voorbij het voorstagbeslag. Volgens mij staat het zeil zo nog wat meer uit en is het effect groter. De praktijk zal het leren. Fixeren van de giek met een bulletalie is inderdaad het veiligst.
Ik heb nog een vraag aan je. Als je de boom niet gebruikte, hoe was deze dan vastgezet? Rechtop tegen de mast of losgehaakt en langs de railing / op het dek. De bijna 4 meter lange boom is een aardig opstakel op het dek en bij een 30-voeter krijg je hem nooit mooi langs de railing (ronding). Ik dacht dus aan rechtomhoog langs de mast maar dan zal de boom wel op een degelijke wijze vastgezet moeten worden. Enkel de punt hijsen met de spinnakerval is weer aanleiding voor getik, herrie en schavielen.
 

Heren,
Wat betreft de snelheid van de D30 pal voor de wind: ik heb tot nu toe nog geen polair diagram kunnen vinden van de D30, maar wel van 325 Grand Large. Deze schippen zitten redelijk dicht bij elkaar. De rompsnelheid van de 325 = (wortel van lengte waterlijn x 2,43) = wortel van 8,62 x 2,43 = 7,13 knopen.
Van de D30 is de rompsnelheid wortel van 8,03 x 2,43 = 6,88 knopen. Dat zou in theorie betekenen dat je alle uitkomsten in het diagram van 325 moet vermenigvuldigen met 0,96 om de uitkomsten voor de D30 te krijgen. In de praktijk zal dit niet exact kloppen, maar het zal elkaar ook niet veel ontlopen denk ik.
Je vindt het diagram van de 325 op beckerbat.se/?mcf=cms/doc/do … id=178&amp ;-session=beckerbat:52AAF2BB1b7de1E26FoJy1BDBB99
Ik heb wat moeite om het diagram goed te lezen. Het lijkt erop dat de 325 bij 10 knopen wind ca 4 knopen haalt op een ruime koers. Voor de D30 zou dit dan 3,8 zijn.
Klopt bovenstaande redenering of snijdt het geen hout?
Groet, Jeroen

Piet,
Als de spinnakerboom niet werd gebruikt dan hing deze langs de reling. Zie ook onderstaande foto. Aan de voorzijde bij het bovenste oog aan de spreekstoel had ik een lijntje bevestigd waar de boom ingehaakt kon worden. Het andere uiteinde klikte ik om de voorste spanner van de verstaging, wel eerst de schroefdraad goed met tape omwikkelen tegen het beschadigen. Op deze manier zat het als een huis.

Bij de lengte van de boom moet je ook oppassen dat hij niet te lang wordt want dan trek je het zeil weer te vlak wat bij minder wind minder rendement geeft.
gr Raymond

Raymond,
Ik vind die bevestiging toch niet denderend, zeker die aan je verstaging. Struikelgevaar, terminal beschadiging (buigen) etc. Waarom maak je niet gewoon een beugeltje aan je scepters waar je de boom aan-, inhangt. Is de boot uit de loop, kan je hem eventueel vastleggen ivm diefstal en is-tie toch makkelijk te pakken (wel even diefstalbeveiliging weghalen natuurlijk).
Ciao,

Hans,
Boom is op deze wijze uit de loop, bij de D30 staat de verstaging op de voetrail. Een terminal verbuigje niet zomaar en zeker niet met het oog van de spinnakerboom. Een nadeel van een beugel aan de scepter waar je de boom inhangt is dat het uiteinde van de boom dan buiten de boot komt met alle gevolgen van dien. Een boom vastleggen voor diefstal valt ook niet mee, bij mij zat er in ieder geval geen dicht oog aan waar ik een slot of kabel aan kon bevestigen. Voor wat betreft diefstal kun je alles aan boord wel vastleggen want in principe kan alles bijna zo worden meegenomen. Moeten we dan dadelijk bij onze 34 bijvoorbeeld een kabel door het stuurwiel gaan doen?!
gr Raymond

Heeft iemand van jullie als eens nagedacht om een gennaker op een roller te gaan varen ipv met een slurf? Er zijn volgens mij tegenwoordig heel fraaie systemen voor en persoonlijk lijkt mij dat nog beter werken dan met een slurf. Aanslaan, ingerold hijsen, uitrollen en gaan! Verder heb je die gekke opeenhoping van een slurf dan niet in de mast bungelen als je 'm voert.
Groet, Menno

Menno,
Zo’n gennaker-roller is flink duur, maar ziet er prima uit. Ik vond het te duur om voor die enkele keer dat ik dit voorzeil gebruik en mijn flasher was niet helemaal gemaakt voor zo’n roller. Als ik eens een dergelijk nieuw voorzeil koop, houd ik er wel rekening mee. Dan kan je mogelijk in 1 keer een deal maken.
Ciao,

naast mij in Noordschans lag een 385 met genakker op een roller; hij was er tevreden over maar ik vond het in/uitrollen op afstand niet erg vlot lijken te gaan. Vlgns mij kwam het rolsyteem uit Duitsland (lekker vaag deze post…).

Erik,
Dat betekent dat je op onderzoek moet gaan om precies te achterhalen hoe alles nu zit. Of diegene moet op deze site jou bericht zien.
Ciao,

Bijgaand een polar diagram van de Dufour 30 Classic gebaseerd op 32 Classic. Ik zie dat het opladen van het plaatje niet gelukt is, vanavond een nieuwe poging.j_bergwater39055,3301736111

Bijgaand een polar diagram van de Dufour 30 Classic gebaseerd op 32 Classic

Dit weekend hebben wij de zelfgemaakte genuaboom voor het eerst uitgeprobeerd. Ik ben er superenthousiast over. Zoals elders bij dit onderwerp te lezen is, is de lengte 3740 mm (van oog naar oog) en de diameter 50 mm. Het klopt, een ophouder of neerhouder is absoluut niet nodig. Het zetten en weghalen is inderdaad supereenvoudig. Gewoonweg het voorzeil indraaien, naar voren lopen en de boom loshaken. 
Met een wind pal achter van 10 m/s liep onze dufour al snel zo’n 5,5 a 6 knopen en zelfs met een ruime wind van 110 graden was er heel fijn te zeilen met beide zeilen over ??n boeg. Een duidelijk waarneembare hogere snelheid met relatief weinig wind. We voeren samen op met enkele grote schepen waaronder een mooi zeiljacht van zo’n 45 voet en met twee voorzeilen en een grootzeil. OK, deze voer iets sneller maar dat scheelde eigenlijk maar weinig. Kijk, daar heb ik nu plezier in. Ik kan dit andere DF30C-vaarders absoluut aanraden!     

 
3740 mm
2007-04-30_181737_mariposa-met-boom.jpg

Hallo Piet,
Ik sta ook op het punt een spinakerboom te kopen om de fok uit te kunnen zetten. Super dat jij e.e.a. op het forum hebt gezet en mooie foto (was vast een goed weekend). 2 vragen:

  1. Hoe kom je aan de lengte van 3,74 meter. Ik dacht dat de J maat opgemeten moet worden. Afstand tussen mastvoet en voorstag. Volgens mij is die ca. 3,4 meter bij D30. Maar blijkbaar past 3,74 meter ook?
  2. Jij schrijft over genuaboom, maar ik neem aan dat jij ook met standaard High Aspect fok vaart, want een D30 kan volgens mij niet uitgerust worden met een Genua (dit las ik in test van zeilblad zeilen).
    Ik ben benieuwd, want ik wil komend weekend een boom kopen om wat snelheid te winnen voor de wind.
    Groeten,
    Ewald

Dag Ewald,
Kijk even op pagina 2 van dit onderwerp. Daar heb ik een tekeningetje geplaatst waarin te zien is hoe ik aan de lengte van 3,74 meter kom. Feitelijk is dit de lengte van het onderlijk van het voorzeil.
Bij het bepalen van de lengte van de boom ben ik ervan uitgegaan dat het voorzeil, bij een voor de windse koers, circa 80 graden (bijna haaks) uit moet staan. In de tekening is (2 dimensionaal) te zien dat er een nette driehoek wordt gevormd bestaande uit boom, onderlijk (licht gebold) en lengteas van het schip. 

Daarbij had ik ook de gedachte dat als het in de praktijk niet lekker zou blijken te zeilen ik de boom altijd nog zou kunnen inkorten. Echter, je hebt het gelezen … het loopt geweldig en zodoende mag de boom van mij op deze lengte blijven. 

Ook ik heb vooraf het nodige gelezen over de boomlengte van J + … cm, echter dit geldt volgens mij vooral voor het gebruik in combinatie met een spi. Ik heb dus mijn eigen plan getrokken.

Hight aspect of genua … tja je zult wel gelijk hebben. We bedoelen beiden de standaard rolfok neem ik aan.   

Dit is een kleine investering die er dubbel en dwars uitkomt. Het betekent dat de ruime en voor de windse koersen  waarop een standaard DF30C niet zo lekker loopt plotseling ook super goed te zeilen zijn. Geen geknoei meer met een graadje hoger en lager om het voorzeil maar vol te houden. Heel veel speelruimte bij ruime koersen voordat de boom weggehaald moet worden. Varie?rend van pal voor ruime wind in de zeilstand “melkmeisje” tot 10 a 20 graden voor halve wind met beide zeilen over ??n boeg en toch nog de boom erbij.

Laat ons in ieder geval weten wat straks jouw ervaringen hiermee zijn! Succes ermee.  

Piet,
dank voor de toelichting. Ik denk dat ik een iets kortere boom ga kopen omdat je dan bij minder wind wat meer bolling hebt. Ergens tussen de 3,50/3,60 meter. Opbergen wordt nog leuk. Misschien maar een telescopische aanschaffen.
Verder kan ik je nog een genaker aanraden. Ik vaar die regelmatig op voor de wind tot halve windse koersen en dat gaat erg goed. Zelfs als je alleen de genaker hebt staan, vaar je sneller dan meninge boot met genua en grootzeil! Voordeel van genaker is dat ie makkelijk alleen op te tuigen is en makkelijk te varen is (in vergelijking met spinaker). Bij genaker heb je overigens geen boom nodig.
groet,
Ewald

Hallo Ewald,

Bedankt voor de tips. De boom opbergen viel mij erg mee. ik haak het ene einde aan de onderzijde van de verstaging (nabij putting) en de andere zijde bind ik met een spanband tegen de bovenstijl van de preekstoel. De spanband met een paar slagen om de preekstoel zodat het geheel niet schuurt en beschadigd (metaal op metaal). Bij het losnemen maak ik van de spanband een lus (beetje los) en zo kun je het geheel er zo uit haken. Dit blijkt gemakkelijk te werken.

Vraag:
Waarom ga je een boom kopen en plaatsen voor de voor de windse koersen als je al een genaker hebt die je, zoals je beschrijft, met veel succes gebruikt op voor de windse en ruime koersen. Het klinkt dubbel op?     
 

Hoi Piet,
Ik twijfel ook nog een beetje. Maar het is nog al wat werk om de genaker te hijsen en weer te strijken. Wij varen vanuit onze haven vaak een stuk van 30 minuten voor de wind, waarna andere koersen volgen. Als ik dan de fok met spinakerboom uit kan zetten is dat wel makkelijk. Wij varen met 2 kleine kinderen ( 1 en 2,5 jaar), dus ik heb niet altijd tijd voor hijsen en strijken en een boom is zo gezet.
Bovendien denk ik dat met meer wind het ook beter te doen is (veiliger) dan de genaker opzetten.
Groet,
Ewald

Hoi Ewald,
De boom staat in 2 minuten. Voorzeil indraaien tot er nog een flap van 60 cm overblijft. Schoten los laten. Naar voren lopen en spanband losmaken en haak lostrekken van verstaging. Boom aan het schootoog/in de lus haken. Boom aan de mast haken. Terug in de kuip met schoot en reeflijn de boom correct uitzetten. That’s all. Super snel en veilig. Gaat het te hard of moet je overstag … gewoon je schoot los en de reeflijn aantrekken tot de boom recht vooruit wijst. 

De bolling is best nog redelijk met deze boomlengte. Ik hoop dat dit een beetje tot uiting komt op de foto hieronder (nog zonder grootzeil).

2007-05-01_094652_IMG_8584.jpg

Piet,
Dat ziet er inderdaad prima uit. Bolling ziet er ook voldoende uit op deze foto en het in 2 minuten uitzetten, lijkt me wel wat. Maar eens kijken wat voor bomen er allemaal te koop zijn. Ik denk dat bij George Kniest maar eens ga kijken.
groet,
Ewald