Halfwinder of spinaker?

Ook deze zomer hebben we regelmatig te maken gehad met weinig wind, waarbij het vaak ‘van achteren’ kwam. Met de standaard fok die we nu hebben schiet dat niet op… regelmatig dobberden we ergens achteraan
Ik heb onderweg een Dufour 30 gezien met een halfwinder maar er waren ook met een spinaker. Het leek of de halfwinder nog niet zoveel snelheid opleverde - wie heeft ervaring met deze zeilen en welke werkt het best op een Dufour 30?
Richard
 

Richard,
Ik heb deze zomer hetzelfde probleem gehad met weinig wind en ook ik denk erover om een ander zeil aan te schaffen. Ik was al langer aan het rond kijken naar een ander zeil.
Ik heb zowel ervaring met een spinaker als een halfwinder alleen niet in combinatie met een Dufour 30. Voor de snelheid maakt het volgens mij niet uit welke keuze je maakt. Wel belangrijk is het om naar het gebruik te kijken. Een halfwinder kun je met een kleine bemanning bedienen en kun je ook op vele koersen gebruiken, ook als het wat drukker is. Een spinaker kun je alleen met een kleine bemanning bedienen als je hier redelijk wat ervaring mee hebt. Nadeel is dat een spinaker door de spinakerboom gedeeltelijk gefixeerd is waardoor je beperkt wordt in het uitwijken etc. Ook niet onbelangrijk is de plaats van de lieren bij de Dufour 30. Doordat deze op het kajuitdak staan heb je altijd lijnen door de kuip lopen omdat de schoten via geleidingsblokken aan het oog onder aan de hekstoel lopen. Bij een spinaker heb je altijd 2 schoten en wordt dus je bewegingsvrijheid in de kuip wel erg klein. Als je alle voor- en nadelen op een rijtje zet dan zou ik kiezen, vooral door het gebruiksgemak, voor een halfwinder.
groet Raymond
 

Op mijn vorige schip heb ik ervaring opgedaan met een spinnaker. Op mijn dufour 36 heb ik gekozen vor een gennaker van 80m2. Voordeel van de spinnaker vind ik de effectiviteit plat voor de wind. Een spi is dan beter te voeren met het grootzeil. Bij een gennaker moet je je grootzeil gijpen of strijken. Groot voordeel van de gennaker vind ik het veel grotere bereik van 60 gr. aan de (schijnbare) wind als een extreem grote genua. Verder is een gennaker zeer gebruiksvriendelijk (geen gedoe met bomen ophoudersen en neerhouders) ideaal op de touren dus. Ik heb geen “slurf” en hijs hen uit de “zak”. Goede zeilhandschoenen zijn aan te bevelen om brandblaren op je handen bij 4-5 BF te voorkomen. Mijn lieren staan op de kuiprand dus daar heb ik geen probleem mee. Wel heb wat extra blookken moeten aanschaffen voor de schootgeleiding.  Voor een plaatje van mijn dufour onder gennaker:
nauticlink.com/haven/martinique/

Dag Richard, voor mijn verjaardag mocht ik een gennaker aanschaffen
voor onze Dufour 30 Alliance. We hebben bewust gekozen voor een
gennaker omdat dat toch gemakkelijker zal zeilen dan een spinnaker.

Na bestudering van drie offertes hebben wij besloten met Gaastra in
Heeg in zee te gaan en daar een all-radial besteld van 47 meter,
bedoeld voor koersen van 65 tot 165 graden. We zijn benieuwd!!!

Jan Willem en Christien

Bij onze dufour 30 cl “Xenos” zat een gennaker bij de koop in begrepen. Op onze vorige boot hadden we zowel een gennaker als een spinnaker. Ervaring is dat je sneller een gennaker zet als een spinnaker omdat het gemakkelijker is en toch wat gebruiksvriendelijker. Bij onze Dufour 30 cl hebben we een telescopische spiboom gekocht in de maar 1,80 tot 3,50 meter, zodat we hem bij zwaar weer in combinatie met de fok kunnen gebruiken. En bij pal voor de wind de gennaker uit kunnen bomen zodat deze niet te snel dichtvalt. Onze gennaker komt bij van Vliet zeilen (Hood licentie) vandaan, voorzien van stripper. Het enige nadeel van dit model is dat hij vooral bovenin extreem is uitgebouwd waardoor bij scherpere koersen met wat meer wind het bovenste gedeelte wat begint te flubberen, ook bij zeer weinig wind en een voor de windse koers kun je dit niet altijd voorkomen. Voor aanschaf van de dufour 30 cl was ik al getipt dat de boot bij ruime wind met alleen grootzeil en fok niet de ideale zeilvoering heeft en te langzaam is voor z`n klasse. Wij ervaren de gennaker als een absolute aanvulling op de zeil gardarobe.

Richard,
Ik weet niet of jij met halfwinder een gennaker bedoelt? Wellicht is het effect wat jij hebt gezien dat een Spi harder loopt dan de halfwinder (uitgaande van ongeveer hetzelfde aantal m2) dat een spi plat voor de wind nog steeds effectief is. Daar is een gennaker niet voor bedoeld. Vaak zie je schepen onder gennaker  met een koers plat voor de wind “afkruisen” om te voorkomen dat je plat voor de wind vaart.
Misschien wist je dit allemaal al, maar dan heb ik de vraag niet begrepen.
groet, martin

Richard,
Proficiat met je site.  Toevallig vandaag via Google ontdekt, omdat we op zoek waren naar foto’s van de 365.  Dit is klasse en z??r nuttig!
1 maand geleden hebben we onze Dufour 30 Classic verkocht, na er 2 jaar met z??r veel plezier mee gevaren te hebben.  Hij was uitgerust met een assymetrische spi.  We hebben dit zeil als echt noodzakelijk ervaren, vanwege de kleine genua op de ruime en voordewindse rakken.  Het snelheidsverschil is opmerkelijk!  Kan makkelijk 2 knopen geven.  Op de voordewindse rakken hebben het ook veel gevoerd, maar dan over de andere zijde dan het grootzeil.  (vlinderen)  Je moet dan wel wat op de gijp varen, maar dat hebben we nooit als een probleem ervaren, zelfs niet op zee met wat golven.  Wel geconcentreerd blijven, want de klapgijp is nooit veraf.  Maar de 30 is vergevingsgezind wat foutjes betreft.  Hij reageert snel op het roer en de gijp is makkelijk te corrigeren.  Ook bij halve wind en zelfs iets scherper loopt de boot niet makkelijk uit het roer (in tegenstelling tot het reachen met de symetrische spi) en voel je quasi geen druk op het roer.    Hadden we de boot niet verkocht had ik wel een spiboom gekocht, als alternatief bij hardere wind.  De fok uitbomen is dan een mooi alternatief voor de wind en bevordert de stabiliteit.
Ik denk dat je, zeker met beperkte bemanning, (meestal op een 30) of op druk vaarwater, niet moet twijfelen, en voor een assymetrische gaan.  Je zult versteld staan van het resultaat.
Veel groeten.
Peter.
 
 
 
 
 
 

Hallo allemaal,
Nou, uit jullie verhalen kan ik in ieder geval opmaken dat ik niet de enige ben die denkt dat de 30 harder voor de wind kan dan hij nu gaat! Het wordt me allemaal wel duidelijker, bedankt voor jullie input!
Er zijn alleen wat termen langsgekomen waar ik niet helemaal bekend mee ben, met name de verschillen zijn me niet helemaal duidelijk. Daarnaast heb ik geen idee wat de prijsverschillen zijn.
Dus mijn (aanvullende) vragen:

  • Wat is het verschil tussen een gennaker en een halfwinder?
  • Wat is het verschil tussen een symetrische en een asymetrische spinaker?
  • Wat zijn ongeveer de prijzen van een gennaker, halfwinder, symmetrische spinaker en een asymmetrische spinaker?
    Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
    Richard

Richard
Ik maak altijd het volgende onderscheid:
Een halfwinder is net als een “bolle jan” geleuverd aan de voorstag (met een rolfok is dit eigenlijk geen optie.)
Een gennaker is een a-symmetrische spi. Deze wordt met 1 schoothoek (altijd dezelfde) op het boegbeslag (al dan niet met een reguleerlijntje om te trimmen) of op een boegspriet gevaren. Door z’n vorm en manier van varen werkt zo’n zeil het beste tussen 75 gr en 160 gr aan de wind. Mijn gennaker is vrij vlak te trimmen en loopt al goed vanaf 60-65 gr aan de wind. Op het plaatje op mijn site zie dat ik mijn spinnakerboom als boegspriet gebruik waardoor de schoothoek lekker ver op (eigenlijk 60 cm voor) de boeg staat.
Een spi (symmetrisch ) wordt met 2 schoten gevaren, al dan niet met een spinakerboom. Mijn vorige boot had een symm.spi en daarme kon ik vanaf 90gr tot 180gr dus “plat voor de lap varen”
Voor prijzen en adressen zie ook:
nieuwezeilen.nl/
en
zeilmakerij.com/
waarmee je online een prijs kunt berekenen
 
 
 martinique38329,8634837963

Ook het gijpen gaat makkelijker met de assymetrische spi, omdat de loefschoothoek vast zit via het boegbeslag of de spriet.  Aan de lijkant zitten twee spischoten waarvan ??n de druk aan lij opvangt en de andere voor de boot langs naar de andere zijde loopt.  (een beetje zoals met de genua).  Je gijpt dus ook zoals met de genua. 
Met de klassieke symetrische spi verwisselen lij- en loefschoot van functie bij de gijp, en dien je de spiboom mee te wisselen, van de oude loef- naar de nieuwe loefzijde.  Daarbij blijf je best mooi voor de wind varen, want voor je 't weet valt de spi in, krijgt hij wind van opzij en draait zich rond de voorstag vast. (Murphy Sails?)
Of samengevat: assymetrisch = gijpen vanuit de kuip, klassiek = gijpen vanuit de kuip (schotenwissel) + gelijktijdig vanop het voordek (spiboom doorsteken).   Kan,vooral in vlagen, spannend zijn… .
Groeten,    Peter.

Op basis van een gesprek met Jan Miedema van Gaastra aan de hand van de
offerte wat wijzigingen aangebracht. Het wordt nu een all-round
gennaker van 50 vierkante meter. Zeer behulpzame lui daar bij Gaastra.

Naar aanleiding van alle opmerkingen bij nog wat vraagjes. Welke
diameter en lengte schoot gebruiken jullie en wat voor keerblokken
achterop en hoe zijn deze bevestigd. Ikzelf dacht aan een 12 mm blok
met hondsvot en die met een dubbel dymeema lijntje aan het oog aan het
RVS eindstuk achterop, dat leek me een mooie plek, dan kan ik hem ook
in de hoogte verstellen. Aan het hondsvot een lang elastiek en die aan
de zeerailing. Goed idee, of heeft iemand betere ide?n?

Jan Willem

Hi jan-willem,
Lijkt mij een goede keuze! Ik zou niet te dikke schoten kiezen, is alleen maar lastig bij licht weer. Ik gebruik zelf 10mm. de lengte moet afhankelijk van waar je lieren en blokken zitten al gauw 2 x de bootlengte zijn. Ga jij met een slurf werken? Ik hijs hem nu uit de zak. Mijn aanbeveling is wel goeie zeilhandschoenen te gebruiken, vanaf 4 BF sta je ervan te kijken wat een krachten werken op je schoten. Ik heb al behoorlijke brandblaren opgelopen als ik een schoot liet slippen. Daar heb je zo een week last van. Mooie kleurtjes uitgezocht, trouwens?
succes,
Martin

Tot nu toe (3 seizoenen) de gennaker uit de zak gehesen. Het hijsen is geen probleem, maar het strijken ( met name op zee) bij 4-5 is toch een hele toer (80m2). Monique noemt het ook regelmatig een “hoop gedoe doek” Toch overstag gegaan dus op een “slurf” Ben heel benieuwd hoe dat bevalt. Ervaringen??

Kijk eens bij de vries sails. Die verkopen tegenwoordig drie typen lichtweer zeilen uit China. Betaal je ongeveer ?1000 voor een 5 een spinnaker, gennaker allround en gennaker die wat hoger aan de wind kan. Ze zien er goed uit en de maten komen niet zo nauw als bij andere zeilen. Verslik je niet in de kosten die er nog bij komen. (derde handje, schoten,slurf en blokken achter).
halfwinder:
Monteer je halfwinder zo ver mogelijk voor op de punt. De lijn zal na het hijsen iets naar voren wijzen. Gebruik een apeklootje of fokkeschootknoop om de schoothoek vast te zetten en een snapsluiting om de halshooek vast te zetten. Dat is het makkelijkste.
Uit de slurf komt eerst de halshoek die zet ik dan vast. ik trek de slurf dan zover op dat de halshoek te voorschijn komt. Ik hoef geen knopen te leggen wegens de apekloot. Tien tellen later trek ik de slurf op en haalt de roerganger de schoot aan. Heerlijk als de wind er in komt en de boot gelijk 1 a 2 knoop harder gaat lopen.
Ik adviseer: neem altijd een slurf als je vaak maar met zijn tweeen vaart. Kost wel zo’n ? 300 a ? 400.
Succes
 gibsea3338474,7067939815

[size=12]Zelf een genuaboom maken.

Hallo Dufourvaarders,[/size]
[size=12]Leuk dit forum. Ik lees allerlei interessante zaken rondom het verbeteren van de voor de windse zeilprestaties van de DF30C. Wij hebben de DF30C nu pas sinds eind juli 2006 en hebben de test in Zeilen gelezen (zie dit forum) en ook de ervaren dat een pal voor de windse koers niet lekker vaart (zeilvoering → melkmeisje). De fok klapt steeds in, weinig vaart, kans op geipen. De genuaschootblokken staan gewoonweg niet ver genoeg uit het hart (bovendeks). Deze zomer hebben we al gemerkt, met weinig wind, dat een beetje spelen met de pikhaak als uithouder best al wel helpt.
Ook wij proberen met een gering budget zoveel mogelijk te doen. Zodoende bedacht ik om zelf een genuaboom/uithouder te maken. Na heel veel zoeken op het internet werd ik wel wat wijzer over de lengte van de boom als het gaat om spi’s of gennaker’s. Over de lengte van een boom/uithouder voor de rolfok, daarover vond ik weinig. Gewoon op basis van logisch nadenken en wat tekenen heb ik uiteindelijk de totale lengte van de boom (alluminium buis + eindstukken) even lang gekozen als het onderlijk van uitgerolde fok (3740 mm). Ik denk dat de zeilstand op deze manier perfect is. Het grootzeil kan door verstaging en zaling ook niet geheel uitgezet worden dus er zal automatisch wind via het grootzeil in de fok geleid worden. Ik heb niet gekozen voor een telescopische boom. Te kwetsbaar en met meer wind loopt de DF30C ook wel enkel op het grootzeil of genua. 

De buisdiameter koos ik conform de diverse tabelletjes (waterverplaatsing/doorlaat) namelijk 50 mm.  Ik kocht de onderdelen bij: 
[/size][size=12]2 stuks Spiboomkop 45 mm; Pfeiffer Marine art nummer 73050 a circa 60 euro per stuk.[/size][size=12] 
[/size]1 stuks Aluminium buis; technisch geanodiseerd; 45/50 mm  artikelcode 0100907/001 a 5 meter lengte a  circa 50,-  Euro [size=12]bij AVZ te Best (niet aan particulieren doch via via …)
De buis inkorten, een aantal gaten boren en poppen en de boom is in principe klaar.
[/size]

Met de wijze van  de ophanging/bevestiging van wippeschoot en toppenend moet ik nog experimenteren. Als toppenend denk ik gewoon de spinnakerval te gebruiken (bij ons reeds voorbereid).
Helaas het onstuimige en koude weer met aanverwante waterstanden kwam weer veel te snel deze herfst. Mariposa ligt staat nu op de wal. Zodoende kan ik nog niets vertellen over zeil- en praktische ervaringen.
[size=12]Wat denken jullie van mijn plannetje; waanzin, “het wiel opnieuw uitvinden” of “gaat het werken zo” ?
Ik lees dat een genua niet hetzelfde is als een fok, verklaring?

[/size]
[size=12]   [/size]
   
2006-11-22_131010_genuaboom.jpg
2006-11-22_131050_boom.jpg

Beste Piet,
De D30 is gewoon ondertuigd op het voor-de-windse-rak, dus het zeiloppervlak vergroten is toch de beste methode. Op onze boot zit een spinaker en hoewel ik geen spinaker ervaring had, toch met behulp van de spinaker DVD van www.zeilen.com de stoute schoenen aangetrokken en met weinig wind geprobeerd. Met 2 personen gaat het prima en de snelheid gaat echt omhoog. Nu vaar ik voor de wind boten van gelijke grootte met een normaal voorzeil (fok of genua) eruit. Met wat meer wind vind ik de spinaker niet meer veilig, heb hiervoor nog niet voldoende ervaring.
Om de schoothoek van de fok verder naar buiten te brengen wil ik gebruik gaan maken van een barberhauler. Deze moet ik nog monteren, maar ik wil een extra blok op de voetrail ter hoogte van de mast zetten Zoals ongeveer op onderstaande foto, maar dan verder naar voren. Via een extra blok waar de schoot doorheen loopt kun je hoek aanpassen (meer naar buiten brengen). Ik sceptor-ogen en een sceptorkikker gekocht om het systeem aan te brengen.
Groet, Jeroen 
barberhauler genua

Piet,
Slim gedaan die spinakerboom.
Martin,
Inderdaad neem een slurf, werkt veel makkelijker en minder gevaarlijk. Daarnaast blijft je zeil droger, omdat deze niet meer op je eventuele natte dek terecht komt. Het zeil past ook beter in de zeilzak, alles gaar gewoon gemakkelijker.
Ciao,

Piet,
Ik heb op onze D30 ook altijd op ruimewindse- en voordewindse rakken de fok uitgeboomd met de spinnakerboom. De spinnakerboom bevestigde ik alleen aan het oog op de mast en aan de schoot. Ik heb nooit gebruik gemaakt van een op- en neerhouder en ik heb dit ook nooit gemist. Doordat de genuarails vrij kort is kun je met de schoot de fok aardig fixeren.

Misschien nog een aardige tip, wanneer het hard waait en je wilt de boom eraf halen dan gaat dit het makkelijkste door gewoon de fok in te rollen. De boom gaat mee naar de voorstag en je kunt hem er simpel afhalen omdat er geen druk in het zeil staat.
Gr Raymond

Raymond,
Dank je voor de feedback. Het bevestigt mijn vermoedens.
Wat is de door jou gebruikte boomlengte gemeten van spiboomkopoog naar - oog?
Wat loopt de DF30C met bijvoorbeeld windkracht 3 pal voor het lapje?
 mariposa39046,6460185185

Piet,
Als de spinnakerboom aan de mast was gehaakt dan kwam het andere uiteinde, schuin naar beneden, tot aan het voorstagbeslag. Ik heb de boot niet meer anders had ik het wel even voor je na gemeten.
De exacte snelheid bij bijvoorbeeld windkracht 3 zou ik niet meer weten. Wel is het zo dat met een uitgeboomde fok de boot altijd, afhankelijk natuurlijk van de wind, 1 tot 2 knopen sneller liep dan zonder uitgeboomde fok. 
Ik vaar trouwens zelden precies pal voor de wind i.v.m. het gijp gevaar en als het dan toch moet dan zet ik de giek met een lijn vast aan de voetrail.
Gr Raymond