Genua 2008 zo gaar als boter

We kochten voor onze DF30C in 2008 een nieuwe set zeilen, high performance cross cut.
We kochten ook een rolfokhoes. Afgezien van enkele keren (zaterdag/zondag) is deze rolfokhoes trouw gebruikt. Dit jaar is de eerste 10 cm vanaf het achterlijk iets verkleurd en is het zo gaar als boter. Het scheurt langs het achterlijk in de lengterichting. Hoe lang hoort zo’n zeil eigenlijk mee te gaan. Vrienden van ons varen in de tropen en maken afstanden van duizenden miles, weken aaneen, in de volle zon. Zij doen al 15 jaar met de genua.

Wie heeft vergelijkbare ervaringen?

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar bij normaal gebruik, dus geen wedstrijden enzo, lijkt het me niet meer dan normaal dat een zeil een stuk langer meegaat.

Ik heb spijkerbroeken die langer meegaan :nerd:

Dat een zeil slijt is wel denkbaar maar dan verwacht ik dat dat geleidelijk gaat. Het scheuren van zeilen naar 4-5 jaar komt niet goed op me over. Het is toch een behoorlijke investering, dan mag je wel verwachten dat die wat langer duurt.

Helemaal juist. Mijn vrouw en ik hebben allebei een volledige baan, wij zijn geen wedstrijdzeilers, hebben een zomerzeilvakantie van ca. 4 weken, zeilen in de weekenden wanneer mogelijk (15 weekenden/jr), zijn sportief tot bft 6 a max 7 en that’s it.

Slijtplekken had het zeil niet in het bijzonder. We zijn er juist zo kien op dat we het leioog traploos kunnen verstellen en killen van het achterlijk komt dan feitelijk niet/nauwelijks voor.

Het genuadoek is gewoon gaar en scheurt langs het achterlijk als krantenpapier. In de lengterichting is het uitgerekt (plooien met name in de lengterichting in de top), dat zou komen door te veel valspanning, was het verhaal. Echter ik heb vorig jaar al gemerkt dat, ook bij veel valspanning, het voorlijk niet (meer) strak staat (plooitjes).

Gisteren is het zeilplan voor de nieuwe genua ingemeten. Wat blijkt, het oude zeil is circa 12 cm te lang. Dat kun je niet eens strak zetten. Verder bleek het onderlijk van het oude zeil te kort te zijn. Het lijoog stond feitelijk altijd ergens in halve tot voorste positie. Ik heb er geen goed woord voor over.

Wie was de leverancier van de zeilen?

Via een PM wil ik dit wel kwijt. Online vermelding van leverancier lijkt me nogal confronterend, vooral wanneer deze het zeil nog niet eens heeft kunnen zien. Voorlopig heb ik daar ook geen behoefte meer aan. Gaar is gaar, daar verandert niemand meer iets aan. Het zal ongetwijfeld mijn schuld zijn, of zoiets.

Belangrijker is echter om te horen of anderen vergelijkbare of juist goede ervaringen hebben. Via PM (personal mails) schaken we het dan wel verder af.

Dus laten we het netjes houden.

Piet,

Je mag wel verwachten dat een zeil wat langer meegaat. Mijn eerste genua (originele) heeft het 9 jaar volgehouden. De vorm was uiteraard niet meer optimaal, maar gaar was die zeker niet.

Ik heb ook een rolfokhoes die ik iedere zondagavond er weer netjes om doe. Bij de bestelling van een nieuwe genua 2 jaar geleden was ik dan ook niet van plan om een UV-strip te nemen zoals bij mijn oude zeil. Mijn zeilmaker raadde me aan om het toch te doen. Je mag dan al na ieder weekend er weer de hoes om doen, toch zit de genua dan telkens 2 dagen onbeschermd. Volgens hem genoeg om UV-schade op te lopen. Ik heb zijn advies gevolgd. Hij maakt mijn zeilen al sinds mijn 420-tijd naar alle tevredenheid.

Groeten,

Yves

Piet,

Dat is echt een tegenvaller. En een voorzeil hoort bij normaal gebruik echt wel langer mee te gaan. De standaard geleverde Quantam genua van onze boot staat na 4 seizoenen intensief zeilen nog steeds prima. Deze heeft wel een uv strip.

Zoals je weet ken ik de zeilen die je hebt. Ik heb bij onze nieuwe boot voor een andere leverancier gekozen voor de extra HA fok ondanks dat deze wel duurder was. Dat proces ging toch anders dan bij door jou genoemde zeilmaker. Opmeten op de eigen boot, dikke kwaliteit dacron en op advies verticale zeillatten. Geen uv strip, maar dan ook altijd de rolfokhoes erom. De zeilmaker benadrukte dat nog extra, ook als je laat in de middag in de haven aankomt. Deze ha fok is weinig gebruikt en staat dan ook als nieuw.

Succes met zoeken naar een nieuw zeil.

Groet,

Ewald

Hoi Piet,

Ik wil graag weten of het sailselect is, want wij gaan zeilen bestellen daar voor ons wedstrijdzeilbootje. Ik heb zeer goede ervaring met Sailselect, maar anders moet ik iets verzinnen. Ik ben ook een grote fan van Kees van Vliet Zeilen in Middelharnis, veel duurder, maar wel een vakman.
Maar ik zou toch de leverancier eens stevig toespreken, want dit is veel te snel. Dat een zeil uitgezeild raakt, oké, maar dit kan niet.
Is het door de leverancier opgemeten?

Ciao,
Hans

Hans, als het goed gaat (was even uitvogelen hoe dat gaat) zul je een PM hebben ontvangen.
Je kunt mij ook personal mail sturen door op PM naarst dit bericht te klikken.
MVG
Piet

Dag Ewald,

Bedankt voor je reactie.
Ook wij gebruiken altijd de rolfokhoes, uitgezonderingen daargelaten (een nachtje). Het mocht niet baten.
Ter vergelijk: Onze vrienden maken oceaantochten soms van 6 weken aan één stuk door. Zo’n zeil bevindt zich altijd in de zilte lucht met tropenzon. Het spul moet toch wel wat kunnen verdragen. :blush:

Wat betreft die horizontale zeillatten. Goede opmerking van je! Dat is ook al door de nieuwe zeilmaker al opgemerkt. Bij ons huidige grootzeil zijn de latten licht omhoog gericht. Die zouden bij voorkeur horizontaal moeten zijn want dan wrikken ze minder in het voorlijk / geleiders. Precies wat er gebeurt dus!

Bij de nieuwe genua hebben we ook een UV-strip besteld. Huidige doeksoorten, is ons verteld, hebben andere eigenschappen en zouden niet meer voor ongewenstte bolling in het achterlijk zorgen.

Hallo Piet,

Met een gebrek aan een nieuw Elvstrom zeil uit Frankrijk heeft Erik Pilon van KPE mij goed gehopen om de oorzaak vast te stellen en heeft hij ervoor gezorgd dat het onder garantie door Elvstrom werd hersteld.
Misschien kan hij je helpen.

Voor mij heb jij toen een nieuw zeil gekocht gemaakt van toen al jaren oude en lage kwaliteit dacron.

Mijn naam kan je noemen bij Erik.
Tel: 0786514140
(zelfde adres voor de buiskap)

Groet,

Guus

Hoi Piet,

Dit is echt waardeloos! Ik ben toevallig vorige maand met een zeilmaker bezig geweest om de status van mijn zeilen te laten beoordelen. Ons schip is in april 2007 opgeleverd en ik vaar sindsdien nog met dezelfde zeilen. De bij de boot geleverde genua is nog nooit gebruikt omdat wij altijd met de high aspect fok varen (zonder uv-strook), deze is gelijk met de boot opgeleverd.

Opgemerkt moet worden dat ik wel na elk seizoen één van de zeilen wegbreng voor controle, dus het ene jaar de fok en het andere jaar het grootzeil. Vaak worden dan wel wat stiksels vervangen, of een reefschijf etc.

Op mijn vraag hoe lang zeilen mee zouden moeten gaan kon de zeilmaker geen pasklaar antwoord geven omdat dit ook met de eisen of wensen van de gebruiker te maken heeft. Een wedstrijdzeiler zal immers eerder vinden dat zijn zeilen niet meer presteren dan een toerzeiler die bijvoorbeeld maximaal 10 dagen per jaar vaart. Wel gaf hij aan dat zeilen bij normaal gebruik makkelijk 8 tot 10 jaar mee kunnen en dat daarna de vorm of eigenlijk de vervorming de doorslag geeft of je wel of niet wilt vervangen. Hij heeft dan ook duidelijk over willen vervangen want je kunt natuurlijk ook gewoon doorzeilen, de zeilen leveren echter niet meer optimale prestaties en het hangt van de zeiler af of hij dit wel of niet een probleem vindt.

Na zes seizoenen is onze high aspect fok nog in goede staat, hij is nog vormvast en ziet er ook nog goed uit. Het grootzeil was hij minder over te spreken, de vorm is eruit en de bolling zit nu tever naar achteren. Ik had dit zelf al geconstateerd omdat ik het grootzeil niet meer echt vlak kan trimmen met meer wind. Voor mijn geen reden om het zeil nu gelijk te vervangen, dan maar iets meer helling. De komende winter staat het vervangen van het grootzeil nu wel op de agenda.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en ik zou zeker de discussie aangaan met de zeilmaker want een zeil van 2008 nu al zo gaar als boter dat kan en mag volgens mij niet.

Groeten,
Raymond

Wij brengen ieder jaar de zeilen ter controle naar de zeilmaker.
In het najaar 2011 constateerde ik, bij het weghalen van het voorzeil, fat er lelijke plooien ongeveer parallel aan het voorlijk waren ontstaan. Uiteraard ben ik er mee naar de zeilmaker gegaan. Er werd mij verteld dat ik te veel spanning op het voorlijk zou hebben gezet. In overleg is hiervoor gecorrigeerd door een elipsvormig baantje zeil in het voorlijk weg te nemen. Echter, het bleek ook dat het voorlijk, hoe veel spanning we ook op de val zetten, bij wat hardere wind niet strak stond. Er waren duidelijk horizontale plooien te zien. De zeilmaker legde mij uit dat het juist bij harde wind soms beter is om horizontale plooien te zien. Ik had geleerd dat er bij hoog aan de windse koersen met wat meer wind, meer spanning op de val moest staan. Dit jaar constateerden we dus dat het zeil in het achterlijk zo gaar als boter was.
Het was naar onze visie de hoogste tijd voor een bezoek aan een andere zeilmaker.

De maten zijn dit voorjaar aan boord bepaald. Het voorlijk van het betreffende gare zeil blijkt 12 cm te lang te zijn (TWAALF CENTIMETER). Verder was de mening van de nieuwe zeilmaker dat het gebruikte "profielband met pees"van mindere kwaliteit was; “plastic en geschikt voor op de camping”. Verder was er veel te weinig dacron band gebruikt op de langskrachten op te vangen. Niet gek dus dat zo’n zeil na een paar jaar gaat rekken.

Verder bleek het onderlijk enkele CM’s te kort te zijn. Het was ons al opgevallen dat de positie van het leioog, met een netjes op spanning staand en niet killend achterlijk, noot verder dan circa 50% naar achter stond.

Tja, en dan nog het scheuren van het doek in de langsrichting, net achter de naad van het achterlijk. Door killen, nee echt niet. Ik heb de leiogen verstelbaar vanuit de kuip gemaakt (zie elders in dit forum, en ik ben altijd aan het trimmen om het achterlijk mooi in te stellen (zo nodig het regulierkoortje). De nieuwe zeilmaker stelt dat het gewoon gaar is, matige tot slechte kwaliteit doek.

De rolfokhoes: die gebruiken wij altijd behalve zo nu en dan bij een weekend overnachting eens niet (max. 5 a 10 keer per jaar niet). En wat dan nog! Je zal maar regelmatig hele dagen onder de Middelandsezee-zon zeilen.

Ons nieuwe zeil krijgt een dacron zware kwaliteit profielband/pees, Het zeil wordt er op de één of andere manier 3 maal (gevouwen) op genaaid waarbij er ook nog gewerkt wordt met dacron verstevigingsband. Het wordt dubbel gestikt. Ze noemen het “cross cut” doek - naden 2x tri-motion gestikt en radiaal versterkt.

Het zeil krijgt ook een anti UV-rand (achter en onderlijk) van een speciaal acryl doek (niet die nare krimp eigenschappen).

Verder kiezen we ook voor foam in het voorlijk. Bij tamelijk harde wind kunnen we dan het gereefde voorzeil met wat meer vorm varen.

Ik heb er geen verstand van maar heb er nu wel veel meer vertrouwen in.

De nieuwe genua is gereed en wordt in de loop van deze week gehesen. Als voorproef vast enkele foto’s.
genua-lion-sails-04.jpg
genua-lion-sails-03.jpg


genua-lion-sails-01.jpg

Dat ziet mooi uit , ik ben benieuwd naar je ervaring en foto’s van het volledige zeil.

Wij gaan volgend jaar voor nieuwe zeilen.

hallo allemaal,
wij varen al jaren met zeilen van lion sails. voor onze dufour op een Oceaan 22 waarbij het de eerste keer flink te merken was dat ton van leeuwenstein echt verstand heeft van zeilmaken, bij zwaar weer stond onze hele zeilgarderobe nog op het schip en liepen we vele malen harder en mooier dan de rest van het wedstrijdveld. nu hebben we in 2011 een dufour 2800 gekocht, enerzijds vanwege de 13 pk motor van volvo penta maar anderzijds vanwege de zeilen van lion sails. we gaan nu onze derde zomer in met de aanwezige set zeilen maar hebben inmiddels wel gemerkt dat deze zeilen niet meer 100% zijn. ik moet er wel bijzeggen dat deze set zeilen van ca 2000 is. de genua heb ik vorige week ivm een scheurtje opgestuurd en binnen een week had ik het zeil alweer gerepareerd terug. superservice voor een hele nette prijs. van de zomer gaan we ook even langs in Kats om een nieuwe set in te meten, dan zijn we in ieder geval van kwaliteit service en vakmanschap verzekerd.
succes allemaal met jullie zeilgarderobe,

Paul de Man Bijelo

Ik heb foto’s gemaakt van de nieuwe genua van Lion Sails. De eerste indruk, vandaag bij weinig wind, zijn heel goed.
Zoals door jullie gevraagd heb ik enkele foto’s bijgevoegd.



IMG_7519.jpg

Hallo Piet,

Ziet er mooi uit! Proficiat met je aanwinst. Ik ben heel benieuwd hoe het vaart met harde wind.
Heb je helaas niet gezien afgelopen weekend, was ook op het Hollands Diep.

Groet,

Loet

Vandaag heb ik de “oude” genua in grote stukken gesneden.
Ik wilde de goede delen van het doek hergebruiken en er tassen voor onze vouwfietsen van laten maken.
Het was meteen een mooie kans om eens te kijken hoe zo’n zeil nu gemaakt wordt.

Over het algemeen is het 1 doek, slechts op sommige plaatsen (hoeken en ogen e.d.) is er gewerkt met meerdere lagen.

In het voorzeil is het doek (1 laag) tussen het profielband met pees genaaid. Dit is gedaan met twee zigzag naden. Er is geen verstevigingsband toegepast. Ik heb de stiksels over een lengte van het profielband los gesneden. Het profielband voelt erg soepel em zacht aan. De pees kun je er uit trekken. Die is van een zacht rekbaar materiaal en ik trok deze gemakkelijk kapot.

Het achter en onderlijk is om een dynema lijntje gevouwen en via twee zigzagnaden dichtgenaaid.

Het doek bleek op alle plekken vrij gemakkelijk te scheuren. Enige kracht met een puntig onscherp voorwerp (tang) was voldoende. 't Zou kunnen dat je dat bij iedere zeil hebt.

Ik heb weer geleerd waarop ik moet letten bij de aanschaf van een nieuw zeil en de selectie van een zeilmakerij.

Dag Piet, wat ontzettend vervelend dat de zeilen die je in 2008 had aangeschaft, mogelijk zelfs naar aanleiding van mijn berichten, zo snel gaar bleken. Onbegrijpelijk dat dat kan. Zeilen horen inderdaad een stuk langer mee te gaan, dan de zes of zeven seizoenen die ze bij jou zijn meegegaan. Bij mijn zeilen van deze zeilmaker is het beter gegaan, ook al heb ik inmiddels een wat gemengd gevoel. Het grootzeil is nog goed, qua vorm en ook qua materiaal maar twee zaken zijn toch wel onhandig gebleken. In de eerste plaats staan de zeillatten haaks op het achterlijk en dat maakt dat de bovenste doorlopende zeillat niet lekker in die speciale leuver zit en dat bij het strijken van de zeilen je zeillatten niet lekker op de giek liggen. Een afstekertje van de zeilmaker waar ik de volgende keer erg alert op al zijn. In de tweede plaats zit het reefoog van het eerste rif zodanig dat als je reeft je eerst een leuver uit de mastrail moet halen. Dat is echt onhandig. Ik ben er voor terug geweest en toen is de leuver een eind naar boven gezet, maar dat is ook geen gezicht. Verder had het zeil een decimeter langer kunnen zijn. Ook dat verwacht je niet van een zeilmaker die vooral veel zeilen voor Dufours maakt. Voor wat betreft de high-aspect fok: het materiaal is nog goed, geen scheuren of andere klachten, maar ik merk nu wel dat hij qua vorm nu echt uitgezeild begint te raken. Hij wordt iets bol boven de versteviging van de onderaan. Na zeven seizoenen kun je daar weinig van zeggen, dat stemt overeen met ervaringen van anderen, na zo’n tijd is het mooie qua vorm er wel vanaf. Ik denk nog één seizoen en dan vervang ik beiden. Al met al een gemengd beeld: de volgende keer kijk ik nog eens goed om me heen.