Genua 2008 zo gaar als boter

Dag Jan Willem,

Wat is dit forum toch nuttig!!!

Ik heb met interesse je opmerkingen gelezen. Voor de duidelijkheid, mijn/jouw kritiek gaat over de zeilen van Van der Werf uit Made. Niet over mijn nieuwe voorzeil van Lion Sails. Daarover niets dan goeds. Ook dit jaar weer … perfect.

Grootzeil (v/d Werf):

Zeillatten:
In 2012 bracht ik mijn V/D Werf grootzeil ter inspectie naar Lion Sails te Kats. Ik kreeg vervolgens opmerkingen over de zeillatten. “De zeillatten in uw grootzeil staan iets omhoog gericht. Eigenlijk zouden die horizontaal moeten staan”. Aldus deze zeilmaker. De afgelopen jaren, naarmate het grootzeil wat gesleten is en dus soepeler is geworden, is het vaak zo dat bij het strijken van het zeil de locatie van de bovenste zeillat nabij het voorlijk stroopt in het profiel van de mast. Je ziet ook rare plooien zowel bij het strijken als bij het zeilen. Laat ik daar nu dit jaar foto’s van gemaakt hebben! :laughing:
Overigens heeft het redelijk tot goed geholpen om de rail van de mast met een stuk voorlijk met lussen te reinigen (op en neer) en de leuvers en het profiel goed in te spuiten met zeer dun speciaal siliconenspray. Ook zag ik dat enkele onderste leuvers iets ware versleten (Nylon / door kracht van reven?). Die zal ik laten vervangen.

Positie van het reefoog:
Inderdaad, precies hetzelfde verhaal. Ook ik heb het grootzeil destijds naar V/D Werf te Made teruggebracht en daarop zijn op sommige plaatsen de leuvers verplaatst en op andere plaatsen leuvers toegevoegd. Nadeel is dat het zeil zich nu niet meer mooi symmetrisch laat opvouwen. Afsatnden tussen de leuvers verschillen sterk. De vouwplooien zijn daarom verschillend van lengte. Dan weer 1 leuver en dan weer 2.
Zo hadden we destijds een behoorlijk lijstje aan klachten. Het ergste was nog dat het koord in het voorlijk was genaaid zonder voldoende voorspanning. Daardoor kun je niet goed trimmen. Inderdaad, onbegrijpelijk voor een ervaren zeilmaker.
Grootzeil-02.jpg