Diepgang

Ik lees in de folder van de 34 dat de standaard kiel 1.50 meter is. Er is ook een diepere kiel van 1.92 leverbaar wat natuurlijk betere aandewindse zeileigenschappen oplevert. 1.92 betekent bij Dufour echter al gauw 2.00 meter als men net zo meet als bij mijn D30CL waar ook 1.42 werd opgegeven maar wat in de praktijk 1.50 blijkt te zijn. Die 2 meter diepgang lijkt mij erg veel voor de Hollandse wateren en ik vraag mij af of er 34-bezitters zijn met een 1.50 kiel en hoe zij dit ervaren.
groet Raymond
 

ha, voordat wij onze 385 kochten had ik mijn zinnen gezet op een 34’er. Op mijn vraag of (en hoe vaak) een ondiep kiel werd uitgeleverd kreeg ik de melding in muiden: nooit, verkoopt niet, drukt inruilwaarde etc. Los daarvan, en dat zou je zeker moeten uitzoeken/navragen (en mij leek het niet geloofwaardig maar alles kan in deze wereld), werd ook gemeld dat het roerblad dan dieper steekt dan de kiel! ergo, dat lengte roerblad daar niet op wordt aangepast. aangezien het roer van een 385 net zo diep steekt als de kiel, 176 cm en op het oog de roerbladen van een 34, 385 en 40 identiek lijken (maar ik kan mij vergissen) zou ik hierover zeker naspeurwerk verrichten. 

Raymond,
Ik heb de 34 met een diepe kiel. Hij steekt 1.90. Ik zit pas echt aan de grond (is ook dit weekend weer gebleken) als de dieptemeter op 1.6 staat. Hij zit dus een redelijk stuk onder de waterlijn gemonteerd. Het beperkt je vaargebied een beetje maar ik zou voor de vaareigenschappen altijd voor de diepe kiel kiezen. Hij ligt echt heerlijk in het water en staat goed rechtop bij harde wind (bedenk dat de mast een stuk hoger is dan die van de vergelijkbare grand large).
Ik heb nooit met de ondiepe kiel gevaren maar ben ook wel benieuwd naar de reacties…

Hallo Raymond,
Ik heb een 34P met ondiepe kiel daar ik aan de randmeren lig met de boot. Ik heb (nog) niet kunnen vergelijken met een 34P met de diepe kiel. Ik zeil regelmatig bij onze vereniging clubwedstrijdjes tussen andere boten van hetzelfde formaat en kan in vergelijking met die boten in veel gevallen hoger varen. Ik heb geen spijt van mijn keuze.
Groeten Eric
 
 

eric,
ik neem aan dat het verhaal dat je roer dieper steekt dan je kiel kletskoek is?
erik

Ik zie ook niet helemaal hoe dat kan. Bij mij is het roer bijna even lang als de kiel. Dus ook ca 1,8 -1,9m. Als je de boot op de kant zet dan staat hij op de kiel. Dan zou je hem een stuk hoger moeten zetten om het roer van de grond te krijgen, toch?!

Een dieper roer dan de kiel is inderdaad kletskoek, het roer is gewoon een stukje korter dan de diepe versie. Naar schatting is het roer ca 10 cm korter is dan de kiel diep is.
Ter illustratie een foto van de tewaterlating.
Eric
 

2006-05-21_214315_roerkiel2.jpg

wel, zo zie je maar welke pogingen Muiden verricht om je geen ondiep kiel versie te verkopen (ergo; om je een duurdere 385 aan te smeren, ha!)

Bedankt voor de reacties. Ik kreeg al de indruk dat Noordschans en Muiden geen ondiepe kiel versies wilden verkopen maar ze doen het blijkbaar toch.
Eric, ik ben nog wel benieuwd bij wanneer jij moet reven. Heb je het idee dat je dit eerder moet doen.
Nick, bij jou staat de dieptemeter op 1,60 als je aan de grond loopt?! Ik moet zeggen dat je dan wel lef hebt want op jouw site zie ik dat je net iets meer dan 8 knopen loopt terwijl de dieptemeter op 1,70 staat .
 

leuk dat je zo goed hebt gekeken! Dat klopt, maar het is de uitlezing van de maximale genoteerde snelheid van die dag. Ik lig daar in mijn box in Muiden. Het is een beetje te ondiep daar. Als het IJsselmeer op winterpijl staat of er een straffe zuidewind staat dan sta ik lekker vast in de prut. Maar het is niet echt een probleem want er is een dikke meter aan modder en daar glibbert hij prima doorheen.
Gr
Nick

Zowel Muiden alsook Kortgene (ik heb de boot gekocht in Kortgene)bieden je gewoon een ondiepe kiel aan als je dat wilt, dat heb ik uit eigen ervaring. 
Ik vindt de zeileigenschappen met de ondiepe kiel goed, ongetwijfeld zal een diepe kiel iets hoger lopen en kan er later gereefd worden. Ik moet reven als er ca 16-17 knopen wind staat. Ik ben wel benieuwd bij welke windkracht er gereefd moet worden bij de diepe kiel?
Eric
 
 
 

Raymond,
Je was toch bezig je Bon Vivant te verkopen (Dufour 30 Classic)? Is dat al gelukt? Kijk je nu naar een 34P?
Ciao,

Hans,
Jij hebt ook alles in de gaten. De 30Cl is nog niet verkocht en een 34P of een 365GL zijn inderdaad potenti?le kandidaten aan het worden. Ik ben er echter nog niet helemaal uit.
Groet
Raymond
 

Raymond,
Als ik jou was zou ik gaan voor de 34P. De 365 heeft een aantal punten die voor ons de boot lieten afvallen. De zittingen van de rondzitbank zijn heel ondiep, nog geen 30 cm. de tafel zit er ver over de bank heen, het bankje bij de keuken staat in de weg. Het bankje heeft geen leuning net als bij de 36 Classic. Voor het heen en weer lopen onder het zeilen was dit een heel fijne handgreep, ook als je tijdens het varen / zeilen iets moest koken. Kan je heerlijk tegen aan leunen. In geen enkel kastje kan je een bord platleggen. Het toilet is erg smal bij de 3 kajuit uitvoering. De tuigage vind ik van een goedkoop type. De 2 achterstagen zitten in je nek als je op de hoge of lage kant zit tijdens het zeilen. De kuip vind ik met die tafel erg onhandig onder het zeilen. Zonder tafel vind ik de kuip erg breed, weinig afzet mogelijkheden. Veel kit aan de buitenzijde.
Dan de 34P, wel iets kleiner, hoewel, kijk de maten er maar op na, valt mee. Goedkoper, snel, sportiever, grootschoot in de kuip (fijner zeilen, zeker als je ook af en toe alleen zeilt), betere tuigage, meer praktische kastruimte en ik denk op den duur een beter inruilwaarde, omdat het een cruiser-racer is. Maar dat weet je pas op dat moment.
Verder, ja, is het persoonlijk, de looks zijn in ieder gval goed.
succes, ciao,

War zijn je overwegingen om voor de een of de ander te kiezen.
Zelf ben ik ook rond aan het neuzen en heb naast de eerder door jou genoemde ook een sun odyssey of sun fast 35 op de lijst staan,…ik ben benieuwd

Richard,
Ik vind het leuk boten te vergelijken. Ik ben geen Jeaneau-fan. De afwerking vind ik minder op diverse punten. Maar als ik dan moest kiezen (geld daargelaten), zou ik voor de Sun Fast kiezen, sportiever. Ik ben eigenlijk een Dehler-fan, maar die boten vind ik te duur. Dehler 36 of 39 wel te verstaan. Hoewel die 34 ook niet slecht is, de opbouw vind ik eigenlijk te hoog en je moet de boot in een kleurtje nemen (donkerblauw bijv.), anders zijn ze wel erg plastic-achtig. Kost bij Dehler maar even ? 900,-. Bij Dufour 10x zoveel. Kijk je in de vergelijkings test van de Waterkampioen en het Duitse blad Yacht, dan zeggen ze eigenlijk dat de sportievere zeilers, cruiser-racers, eigenlijk beter te beheersen zijn dan de cruiser, ivm o.a. de grootschoot in de kuip en de bediening van de zeilen. Binnenruimte is meestal iets minder, maar wel beter afgestemd op zeilen. Ligt ook aan het feit hoeveel kinderen, je vrouw e.d. wat je ‘mag’ kiezen.
Ciao,

iedereen,…
het zal altijd een compromis zijn,…een 34 is niet heel ruim van binnen en heeft voor mij net(??) sta hoogte, een 36,5 is weer iets ruimer maar zal inderdaad met het zeilen in moeten leveren op de 34 mbt bijv, het eventueel alleen zeilen. Zelf lijkt mij dit een voordeel dat je alleen de boot kan trimmen en niet aan je vrouw moet vragen ofze eens even iets aan wil halen .een beetje "spelen"op lange stukken is tenslotte heel leuk.
de 36,5 is  mijns inziens wel comfortabeler als de tijd er niet toe doet een je bent lekker aan het toeren.
kortom het blijft lastig, ook mbt tot de diepgang waar dit topic tenslotte over ging

Om toch maar terug te komen om voor een diepe kiel te kiezen, of niet.
Ik vaar geen 34p, maar ik geloof zeker dat je veel hoger vaart met een diepe kiel onder je schip. Die gasten die voor een 34P kiezen gaan toch voor snelheid. Maar ik geloof Hans niet dat je deze boot alleen makkelijker vaart dan een 36.5. , of wat hij nu heeft een 36 Classic. Je moet ook op een 34P hard werken als er een beetje wind staat.
Afgelopen tweede pinksterdag met 18 tot 20 kn wind opgevaren met zo’n racebak op het haringvliet. Ik met mijn vrouw op onze 36C en die 34 waren echt wel met drie man in de weer om mij voor te blijven. Ongereeft met mijn H.A.Fok liep ik aan de wind net zo hoog. en constant 7.5 knoop over de grond. Volgens mij was deze 34P met ondiepe kiel, veels te weinig hoogte.
Zo’n snel schip als de 34P en de 40P vaar je toch altijd op ruim water, dus met een diepe kiel. Met deze boten heb je toch geen plezier van op het Veerse Meer, ik noem maar wat. Deze moeten op ruim water varen daar koop je ze voor.
Daar naast het voordeel dat een diepe kiel van lood is en minder onderhoud geeft.
 

Mijn vrouw en ik zeilen de 365 met 2 zonder autopilot met veel gemak, zelfs een paar weken geleden met 35 kn true wind.  We reven op tijd, spelen met de overloop en ik trim de genua zelf als ik naast het stuurwiel zit.  We zetten de genakker wanneer we ook maar kunnen.  Zelf ben ik gedreven zeiler, mijn zeilen moeten goed getrimd staan.  Ik blijf met de 365 niet op mijn honger zitten, alhoewel ik kleine verbeteringen aan het tuig aangebracht heb. 
Niettemin heeft mijn vrouw tijdens het actieve zeilen nog alle tijd voor aandacht voor ons dochtertje en de puppy-schnauzer.
Onze 365 is een compromis, een snelle familieboot, maar zijn grote troef zit voor ons vanbinnen.  We hebben z??r veel opbergruimte, we zijn tijdens het zeilen binnenin nog niet verongelukt, en  ergonomisch hebben we geen klachten, noch verticaal, noch horizontaal.
Het volledige 6 persoons Dufour-servies + kommen + glazen zit in 1 kastje boven het aanrecht en de borden liggen zelfs plat.  Wel is de badkamer in de 3kajuitenversie inderdaad te klein.

Over de 34 kan ik me niet uitspreken, want alhoewel het een zeer leuke boot lijkt, denk ik dat je met een boot moet gezeild hebben om een goed oordeel te kunnen vellen. 
En de diepgang, want daar ging het dan inderdaad om, illustreert met  1,70m perfect het compromis dat de 365 is.
Veel kies-plezier, Richard.
 

ja, ja, maakt wat los, bootjes vergelijken. Maar goed dat iedereen een andere smaak en voorkeur heeft. Anders was het wel saai geweest op het water.
En die verhalen van Leo over 7,5 knopen moet je niet geloven hoorSmile!
Ik heb hem nog nooit zo hard zien varen!?

Ciao