Diepgang

kijk nu wordt het gezellig

jaah, lets bash bavaria!

Hans, laten we hopen op windje 4/5 op 17 juni. dan kun je van die Bavaria, (als je voor je kijkt) de Neeltje met 7 knopen hoog aan de wind zien varen. Maar dan stopt de eigenaar van de Bavaria wel en gaat hij naar huis.
Weg kruipen op een Baf, en dan meepraten over een 365 en een 34P?  Een 365 is gewoon een mooi en snel schip, die jij nog nooit heeft zien varen.
 

Heren,
Als webmaster moet ik nu eigenlijk ingrijpen, de inhoud is zwaar ‘off-topic’ zoals men dat noemt. Maar in dit geval, met 17 juni in het vooruitzicht en de Baf in onze achteruitkijkspiegel… GA DOOR!
Richard

Om dan toch nog maar een bijdrage te leveren aan deze aardige discussie: De eerder genoemde SunFast 35 legt het ook duidelijk af tegen de 34P, zowel in snelheid als schoonheid! Bewijs is vorig jaar in de 24 uurs geleverd… Als je ORC gaat varen is de SF door z’n handicap helemaal kansloos…
Groet,
Menno
34P - Maatskip"

zijn de zeileigenschappen van een 385gl gelijkwaardig,beter,of slechter dan een 365gl?

 Beste Zeil fanaten
Hopelijk is iedereen blij met zijn eigen schip. Ik als eigenaar van een 34P in ieder geval wel. Ik heb de boot gekozen om haar schoonheid en haar snelheid.  Bovendien is ze heel ruim en comfortabel voor 2 personen. Ook de kwaliteit en de uitrusting is dik voor mekaar. Het leukste vind ik de snelheid waarmee ik menig schip voorbij loop. Baf’s tot 37 ft en een boel andere types hebben het nakijken. Ik ben geen wedstrijdzeiler maar hou gewoon van lekker zeilen. Daarom ook gekozen voor de diepe versie.
Jammer dat ik 17 juni niet aanwezig kan zijn. Dit jaar ben ik ,tot nu toe slecht ??n 34P op het water tegengekomen. Omdat die geen klapschroef had was het een fluitje van een cent om die voorbij te lopen. Hopelijk kom ik dit jaar nog een aantal 34 P tegen zodat we op het water gezellig kunnen sparren.
Zeil groet van
Rob, 34P Zoute Zoenzoute zoen38876,5187152778

Er ging iets fout bij de plaatsing.
Sorryzoute zoen38876,5262384259

jan, da’s een goede vraag. tuigage/maten etc ontlopen elkaar, behalve in absolute maatvoering , niet, dus zou denken dat er naar rato geen verschil is. anderzijds, 385 heeft van alle nieuwe dufs de relatief kortste waterlijn, dus dan zou de 365 naar verhouding een hogere rompsnelheid kunnen hebben. Is echter speculatie, want ik heb er nog nooit tegen gevaren (zag er laatst wel 1 als passant liggen in stad ah hvliet, de aquarius, anyone?)

ik denk zelf dat de rompsnelheid groter is van de 385 omdat de lengte waterlijn ook langer is
maar ik zou me kunnen voorstellen dat de 365 hoger aan de wind vaart omdat de diepgang na genoeg gelijk is als de 385

Richard (PAX)
Mijn overwegingen zijn eigenlijk heel simpel, een goed zeilende boot en comfort.
De 34P is op papier zondermeer een betere zeiler en heeft een meer zeewaardig interieur naar mijn idee, je kunt immers altijd op een bank gaan liggen ongeacht over welke boeg je vaart. Ik vaar ook graag met de schoot in de hand om het zo maar eens te verwoorden en die zit op de 34P natuurlijk goed onder handbereik. Nadelen vind ik de diepgang en de geringere stahoogte, vooral naar voren toe.
De 365GL heeft naar mijn idee een comfortabeler interieur als je in de haven ligt. Ook de zit- en ligruimte in de kuip is groter dan bij de 34P. Een groot voordeel vind ik ook de diepgang van 1,70. Nadelen vind ik de schootvoering en de tafel in de kuip.
Volgens mij noemen ze dit trouwens luxeproblemen maar als je een berg euri’s gaat uitgeven probeer je toch zoveel mogelijk voor- en tegens tegen elkaar af te wegen. Ik ben ook naar de Jeanneau Sun Odessy 35 wezen kijken en op zich vond ik dit ook een mooi schip. De zittingen van de banken in de kajuit vond ik echter nogal kort, dit wordt ook in de test van “Zeilen” aangegeven. Daarnaast is het achterschip nogal breed waardoor je zittend op de kuipbank je jezelf niet schrap kan zetten en dat vind ik een kwalijke zaak. Ook was ik niet gecharmeerd van de glazen wand in de natte cel maar dat heeft de 365GL ook. Op mijn lijstje staat verder ook nog de nieuwe Winner 10.10, een mooi en snel schip wat ook goed uit de testen komt. Bij deze werf kun je achter niet inruilen en moet je dus eerst je eigen schip verkopen.
Al met al geen gemakkelijke keuze. Het wordt denk ik tijd om eens met de 34P en de 365GL te gaan proefvaren om beter te kunnen oordelen. Of toch maar een Bavaria Wink.
Groet Raymond
   

Dat laatste zou ik zeker doen. Geen probleem met de diepgang. Ze verliezen gewoon hun kiel. zoute zoen38877,5136574074

Raymond,
Je hebt nu een Dufour 34P, maar wat is nu de diepgang geworden? Dat was mij ontgaan, of heb ik nergens meer kunnen vinden?

Hans,
Ik heb toch gekozen voor een diepe kiel. De betere vaareigenschappen en met name de stabiliteit hebben de doorslag gegeven. Overigens werd de 365GL op het moment dat wij de boot bestelde ook al standaard met een diepe kiel geleverd.
Wij hebben trouwens bouwnummer 489 en ik zag gisteren op Noordschans dat nr 499 ook al gearriveerd was. Wanneer moet jouw schip komen?
Gr Raymond

Raymond,
Goede keus.
Ons schip komt hopelijk deze maand, dus nog even spannend. Begin december ga ik 3 weken varen met de Eendracht (van Rotterdam naar Las Palmas), dus dan zie ik hem pas na Kerst. Pech, maar de boot zal niet weglopen.
Blijft jullie boot trouwens Bon Vivant heten?
Ciao,

Hans,
Onze boot gaat wederom Bon Vivant heten. Die tocht met de Eendracht klinkt goed, we zien je ervaringen toch wel op de site verschijnen?
Gr Raymond

Raymond,
Zal mijn best doen en mooie foto’s maken. De Eendracht heeft trouwens wat meer diepgang dan wij!
Ciao,