boord- en startaccu’s

Het aantal AH’s is een relatief begrip.
Geen enkele accu mag geheel ontladen worden.
Het type accu is wel degelijk van belang.
Het aantal ontladingen bepaalt de levensduur.
Met onze 200AH AGM accu kunnen we met gemak 3 dagen zonder stroom en met de koelkast (enkel overdag) aan. Stroombeheer is belangrijk. Meet eens wat er zoal verbruikt wordt. Een PC op een 12/230V omvormer daarna de standaard netadapter vreet stroom. Dezelfde PC op een 12/19VDC omvormer neemt nog maar zo’n 1A op.

Ik heb nog steeds mijn eerste accu’s. Ze beginnen nu aan het 10de jaar.
Ik weet dat ze onder het bed in de achterkooi zitten maar ik heb ze nog nooit gezien en dat wil ik zolang mogelijk zien vol te houden.Hopelijk doen ze het na deze “winter” nog.
Als jullie uitgevonden hebben welke het beste zijn dan kan ik die t.z.t. gewoon aanschaffen en plaatsen.
Alvast dank daarvoor.
Vrg
Rob “Zoute Zoen”

Hallo Hans,

Denk ook aan de soort accu’s. Een start accu moet een andere lever eigenschap hebben dan een service accu.
Start accu / kort veel onttrekken / veel tijd om op te laden.
Service accu / langzaam onttrekken. (worden veelal tractie accu’s voor gebruikt)

Groet,

Guus

Op mijn 34E staan 2 serviceaccu’s van 70Ah parallel. Die voeden via de hoofdschakelaar alle elektrische / elektronische componenten. Daarnaast is er een 70Ah accu exclusief voor het starten van de motor. Die heeft een eigen hoofdschakelaar. De 3 accu’s zijn van hetzelfde type en zijn origineel door de Dufour-importeur geleverd. De startaccu en de serviceaccu’s zijn via een ‘schakelkastje’ verbonden met de dynamo. Alhoewel het niet op dit kastje is vermeld, ga ik ervan uit dat het een zgn. diodebrug is. Die voorkomt dat de serviceaccu’s kunnen ‘leeglopen’ naar de startaccu, en omgekeerd. De dynamo laadt dan de accu met de laagste klemspanning als eerste. De capaciteit (140Ah) van de serviceaccu’s is beperkt. Met gebruik van ijskast moet je elk etmaal draaien om bij te laden. Mijn elektrische autopilot (Jefa) gebruikt gemiddeld op rustig water 2A, de overige instrumenten ongeveer 1,5A.

Ik heb alle plafondlampen vervangen door platte LED’s, merk Cree, 1W fitting G4 (www.topledshop.nl), prijs 5,95. Voor de overige lampen heb ik de ronde 1,3W versie genomen, prijs 8,45. Het verlichtingsniveau in de kajuit is zeker zo goed als met de 10W kwartslampen. Het stroomverbruik voor verlichting is nu 85% lager. Mijn gecombineerd 3-kleuren toplicht / ankerlicht is overigens ook LED.

Om de capaciteit van de accu’s te monitoren heb ik een verbruiksmeter geïnstalleerd. Dat blijkt een zeer bruikbaar instrument te zijn. Daar kom ik nog op terug.