34P-ers,
Weten jullie hoe de accu’s geschakeld staan bij de 34P met standaard uitbreiding met een extra accu. Volgens mij staan de 3 accu’s (3x 60Ah) allemaal door gelust? Of zijn ze op een of andere manier gescheiden?
Ciao,
Je hebt in dat geval 2 service accu’s en 1 start accu. Zijn gescheiden, je hebt ook 2 hoofdschakelaars en op het instrumentenpaneel kun je de voltmeter omschakelen tussen beide circuits zodat je de status van je accu’s/circuits kunt bekijken.
Dag Hans,
Uitgaande van de reactie van Maatchip heb je als service accu’s 120 AH tot je beschikking. Het lijkt veel doch of het werkelijk voldoende is voor een 34 voeter? Jouw forum reacties volgende zal er langzaamerhand wel veel bijgebouwd worden. Hoe dan ook, ik vond een heel fijn programma om het ??n en ander even na te rekenen. Probeer kosteloos eens mcalc.com/
Vijf minuten selectie- en invulwerk en je hebt het gehele plaatje compleet.
Succes met de DF34P.
Boys,
De accu’s zijn wel met kabels met elkaar verbonden. Kan het dan ergens toch gescheiden zijn?
Ciao,
Ik heb niet zo gedetailleerd gekeken maar ik weet vrijwel zeker dat ik af-fabriek 2 aan elkaar verbonden service accu’s heb en een losse start accu. Deze zijn aan elkaar verbonden voor het laad-circuit zodat ze gelijk opladen op de acculader of motor maar voor het ontladen zijn ze appart. Ik heb ook twee accu schakelaars. 1 voor licht en 1 voor motor. En ook op het instrumenten paneel kan ik de accumeter schakelen tussen de startaccu of de lichtaccu’s.
Dus misschien is die verbinding toch het laadcircuit.
Gr
Nick
Als (nieuwe) booteigenaar heb je recht op een eigenaarshandleiding. E?n en ander ligt vast in de CE-regelgeving, zelfs de onderwerpen die in een eigenaarshandleiding moeten voorkomen zijn daarin vermeld. Dufour is verplicht deze (NL-talige) handleiding te verstrekken, samen met de scheepspapieren.
In een eigenaarshandleiding staan ook de technische gegevens. Vraag een exemplaar (ter inzage) en heel veel vragen worden beantwoord, ook die over het elektrische gedeelte en de accu’s. Succes ermee.
In mijn handboek voor eigenaren Dufour 34 staat een mooi schema.( Bijlage no 8) Hierin staat de optie van 2 accu’s maar ook de optie voor 3 accu’s.
Verder snap ik niets van dat schema en dat wil ik ook zo houden. Ik neem aan dat iedereen zo’n handboek heeft gekregen toen hij zijn schip kocht. Ik heb zelfs voor ontvangst moeten tekenen.
Vrg
Zoute Zoen
Indien er hulp gewenst is bij het lezen van elektrische schema’s, dan wil ik best eens meekijken (mijn vakopleiding). Stuur me dan een mail met bijlage via de knop pm (personal mail).
Je kunt de owners manual downloaden via de website van dufour. Als je naar de owners section gaat kun je je daar registreren en alle handleidingen downloaden. Ik heb hem ook op mijn site staan. Ik wil hem ook wel mailen als iemand dat graag wil.
Groetjes
Nick
Nog even een kort berichtje, inderdaad zijn de 2 service accu parrallel met elkaar verbonden. Omdat tijdens onze reis meer accu capaciteit wenselijk was heb ik ook nog een accubak in de bakskist gemaakt. Dit en 4 nieuwe accus van 70 ampere bracht onze cap. op 280 A/H. Dit is voor ons genoeg gebleken. wel moesten we bij langer voor anker (3 dagen) elke dag stroom draaien.
Groet
Rene
Ciao bella
Rene,
Je had dus in totaal 6 service accu’s? Zijn deze nieuwe 4 ook parrallel geschakeld? Hoe lang moest je stroom draaien om deze weer afgetopt te krijgen? Heb je ook een extra alternator laten plaatsen?
Gr
Nick
Boys,
Ik ga eens verder op onderzoek uit. De handleiding ligt aan boord, de 34PP ligt nog bij Messink, dus…
Ik laat het weten.
Ciao,
Toch maar even een linkje naar de handleiding
dannick.net/archives/Dufour3 … glish-Feb0 5.pdf
Groetjes
Nick
Hoi Dufourvaarders,
Interessant om de eigenaarshandleiding van de DF34p te lezen. In ieder geval al een stuk beter dan van mijn oudere DF30C.
Ik lees dat er standaard 1 stuks 75AH startaccu, 1 stuks 75 AH serviceaccu en een christec CPS300 12V 25A acculader (cristec.fr/en/accueil/) geleverd worden. Een diodebrug scheidt de accu’s. De lader heeft twee uitgangen, voor iedere accu 1. Het is een 3-trapslader. Er is een optie voor een tweede parallelle serviceaccu van 75 AH. Ook maakt de handleiding melding van het van boord moeten halen van de accu’s gedurende de wintertijd. Het lijkt er dus op dat het geen gesloten (gel)accu’s zijn. Het parallel schakelen van accu’s is sterk af te raden. Na verloop van tijd veranderen de laad en ontlaadkarakteristieken/curven en zullen de accu’s in de winter kunnen ontladen over de slechtste accu. Zoals eerder gemeld is er meer serviceaccucapaciteit nodig dan 75 AH. Al helemaal als dieper ontladen niet toegestaan is (zoals bij natte accu’s, autoaccu’s en startaccu’s). Ik raad aan om een 200 AH gel te plaatsen. Voor een 34p met vrij veel ruimte aan boord voor elektra is 75 AH te gering. Kies je voor gel, download dan eerst de acculader gegevens om te controleren of deze instelbaar is voor een gelaccu-laadkarakteristiek. Ik ben benieuwd of de 34p wel meer ruimte heeft voor een grotere (hogere) accu. Op de df30c is het zo krap bemeten dat ik me eerst gek zocht naar een redelijk(gel) alternatief (niets past) en uiteindelijk een accubak in de bakskist heb gebouwd.
Succes. mariposa39127,335625
Piet,
De accu’s staan met z’n 3-en in de breedte achter elkaar. Volgens mij 3x 60Ah.
Tzt zal ik mij een verder verdiepen. Als 2 nieuwe accu’s paralel geschakeld worden is dat minder erg. Maar het kan altijd gebeuren dat er 1 van de 2 slechter is op den duur dan de ander. Dan zien we wel weer.
Ciao,
Zover ik weet is er niet heel veel extra ruimte in de accu bak. De accu’s zitten onder het bed van de achterkooi. Er is een aparte ruimte gemaakt waar deze instaan met een deksel die erop geschroefd wordt. Er is wel wat extra ruimte in de hoogte (denk 10 cm) maar niet erg veel meer. In de bakskist aan stuurboord is veel meer ruimte. Ik begrijp dat Rene daar een mooie constructie gemaakt heeft. Dat lijkt me een heel goed idee omdat daar de ruimte is en omdat het vlakbij de andere accu’s is. Wellicht wil hij een fototje plaatsen
Gr
Nick
Dag Nick,
Ik heb enkele foto’s geplaats van de door mij gemaakte accubak onder de rubriek Dufour 30 Classic onder het identieke onderwerp. Ik neem aan dat de manier waarop je dit aanpakt niet uitmaakt voor een DF30C of een DF34p. De veel grotere accu zal toch opgeborgen moeten worden in een bak die opgesteld moet worden in een ruimte met veelrondingen. Ik denk dat ik daarin goed geslaagd ben.
Het is mij niet duidelijk hoe groot de accu’s nu zijn, bij mij zitten er drie exemplaren in waarop 60A(5h) 80A(20h) staat vermeld. Weet iemand wat dit betekent?
gr Raymond
Raymond
Het betekent dat deze accu een capaciteit heeft van 60AH bij een afnamegedurende 5 uur doch dat indien de belasting wat minder groot is dezelfde accu een capaciteit heeft van 80 AH (gedurende 20h).
De capaciteit is dus afhankelijk van de grootte van de stroom en niet zoals men vaak denkt: stroom x uren = AH’s.
Overigens, probeer het niet uit door de accu nu eens te beproeven met een lamp want de meeste accu’s zijn niet geschikt om geheel te ontladen. Te controleren is de opgegeven capaciteit (in AH’s) dus niet. Zeker natte accu’s zijn geheel niet geschikt om te veel te ontladen. Het zijn prima accu’s als startaccu. De gel accu’s kunnen daarentegen veel beter tegen vaker en dieper ontladen en zijn uitstekend als service-accu. Het is dus erg lastig om alleen op basis van de AH’s te kiezen.
Succes ermee.
Piet,
Bedankt, een helder verhaal.
Gr Raymond